SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Agora z wyższymi wpływami i 11,1 mln zł straty netto, 21 proc. mniej z reklam w „Gazecie Wyborczej”

W minionym półroczu Agora zanotowała wzrost wpływów ze sprzedaży o 1,6 proc. do 584,7 mln zł oraz 11,1 mln zł straty netto. Procentowo najbardziej zmalały przychody firmy z działalności filmowej, sprzedaży reklam prasowych i wydawnictw, a najbardziej wzrosły ze sprzedaży biletów kinowych.

Od stycznia do czerwca br. na wpływy Agory ze sprzedaży wynoszące 584,7 mln zł w największym stopniu złożyły się przychody z usług reklamowych, które wzrosły w skali roku o 1,9 proc., do 272,2 mln zł. Jeszcze bardziej - o 15,7 proc., do 89,1 mln zł - zwiększyły się wpływy ze sprzedaży biletów w kinach sieci Helios. Zmalały natomiast przychody ze sprzedaży wydawnictw (o 6,3 proc., do 68,9 mln zł), usług poligraficznych (o 0,3 proc., do 76,6 mln zł) i z pozostałej sprzedaży (o 4,2 proc., do 77,9 mln zł).

- Przychody ze sprzedaży usług reklamowych w Grupie zmniejszyły się o 0,7 proc. i wyniosły 150,5 mln zł. Ich spadek odnotowany w segmentach Prasa oraz Film i Książka częściowo skompensowały wyższe wpływy reklamowe segmentów Reklama Zewnętrzna, Internet oraz Radio. Wartość przychodów ze sprzedaży wydawnictw sięgnęła 34,2 mln zł i była niższa o 4,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2015 r. Wpływ na to miały głównie spadki sprzedaży egzemplarzowej prasy w formie drukowanej oraz niższe przychody ze sprzedaży publikacji Wydawnictwa Agory - opisuje spółka sytuację w samym drugim kwartale br. Wydawca dodaje, że rok wcześniej przychody segmentu wydawniczego były dużo wyższe dzięki sukcesowi dystrybuowanej przez firmę gry „Wiedźmin 3: Dziki Gon”, która zapewniła 14,9 mln zł, podczas gdy w minionym kwartale wpływy z tego tytułu wyniosły już tylko 6,9 mln zł.

Agora w pierwszej połowie br. ograniczyła koszty amortyzacji (o 8 proc., do 49,2 mln zł) oraz reprezentacji i reklamy (o 3,5 proc., do 38,1 mln zł), natomiast wzrosły wydatki na usługi obce (o 9,1 proc., do 207,5 mln zł) oraz wynagrodzenia i świadczenia dla pracowników (o 2,8 proc., do 160,7 mln zł).

- Wzrost kosztów usług obcych o 11,2 proc. był spowodowany głównie wyższymi kosztami zakupu kopii filmowych oraz czynszów w segmencie Film i Książka, pośrednictwa sprzedaży reklam w segmencie Internet oraz Radio, a także kosztami realizacji kampanii w segmencie Reklamy Zewnętrznej. Koszty wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników zwiększyły się o 1,8 proc., głównie z uwagi na realizację planów rozwojowych oraz wzrost zatrudnienia w wybranych segmentach. Ta pozycja kosztowa zmniejszyła się jedynie w segmentach Prasa i Druk, przede wszystkim w związku z niższym zatrudnieniem etatowym - opisuje Agora swoje wyniki finansowe w drugim kwartale br.

EBITDA firmy w minionym kwartale wyniosła 22,9 mln zł (32 proc. mniej niż rok wcześniej), a w całym półroczu - 50,9 mln zł (14,6 proc. w dół w skali roku). Spółka w drugim kwartale zanotowała 5,5 mln zł straty netto (wobec 3,5 mln zł zysku przed rokiem), a w minionym półroczu - 11,1 mln zł straty netto (rok wcześniej miała 4,8 mln zł zysku).

Na koniec czerwca br. Agora dysponowała środkami pieniężnymi wynoszącymi 103,6 mln zł, na co składały się gotówka i jej ekwiwalenty w wysokości 30,1 mln zł oraz 73,5 mln zł zainwestowane w krótkoterminowe papiery wartościowe. Ponadto firma miała też należności z tytułu złożonych przez spółkę AMS 29,6 mln zł kaucji pieniężnych jako zabezpieczenie gwarancji bankowych udzielonych w związku z budową i modernizacją 1,6 tys. wiat przystankowych w Warszawie

Zadłużenie kredytowe firmy wynosiło 119,3 mln zł, z czego 84,2 mln zł to kredyty bankowe i zobowiązania z tytułu leasingu finansowego zaciągnięte przez spółkę Helios.

Na koniec minionego półrocza zatrudnienie w Agorze wynosiło 3 007 etatów, o 26 mniej niż rok wcześniej, co wynika głównie z redukcji w segmentach prasy i druku.

W segmencie prasowym Agora miała w zeszłym półroczu 135,7 mln zł wpływów, o 8,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży reklam spadły o 14,2 proc., o wiele bardziej niż ze sprzedaży pism (o 4,6 proc.).

Agora zaznacza, że wyższe o 7,3 proc. wpływy z reklam w czasopismach wynikają głównie z większej liczby takich tytułów wydawanych przez spółkę. Natomiast przychody z reklam z „Gazecie Wyborczej”, wolumenowo zdecydowanie największe, zmalały najbardziej - o 21,4 proc., do 41,2 mln zł. W przypadku bezpłatnego dziennika „Metrocafe.pl” spadek wyniósł 17,6 proc.

Wpływy ze sprzedaży biletów w kinach Helios zwiększyły się w skali roku o 15,8 proc., do 89,2 mln zł, ze sprzedaży artykułów barowych - o 16,5 proc., do 32,4 mln zł, a ze sprzedaży reklam - o 0,8 proc., do 12,4 mln zł. Agora uzasadnia to przede wszystkim wyższą frekwencją - w samym drugim kwartale liczba biletów sprzedanych we wszystkich kinach w Polsce wzrosła w skali roku o 10,9 proc., do blisko 8,4 mln, a w kinach Helios - o 13,4 proc., do ponad 1,7 mln.

Przychody Wydawnictwa Agora zmalały w skali roku o 25,9 proc., do 25,2 mln zł, głównie z powodu niższych wpływów z koprodukcji i dystrybucji gry „Wiedźmin 3: Dziki Gon”, której szczyt sprzedażowy przypadł w drugim i trzecim kwartale ub.r. Natomiast w minionym półroczu Agora ze sprzedaży gry i dodatków do niej miała 6,9 mln zł wpływów.

Mocno - o 64,7 proc., do 3,6 mln zł - zmniejszyły się też przychody Agory z działalności filmowej (to głównie wpływy spółki Next Film zajmującej się produkcją i dystrybucją filmów).

Zajmująca się reklamą zewnętrzną spółka AMS zanotowała w pierwszym półroczu br. 81,4 mln zł wpływów (9,9 proc. więcej niż rok wcześniej), co przy wzroście kosztów operacyjnych o 3,9 proc. do 67,2 mln zł dało wynik EBITDA wynoszący 22 mln zł (42,9 proc. więcej niż przed rokiem).

Agora podkreśla, że w samym drugim kwartale wzrost sprzedaży kampanii reklamowych na citylightach wyniósł 8,7 proc. AMS kontynuuje budowę nowych wiat przystankowych w Warszawie, rozpoczętą jesienią 2014 roku w ramach umowy ze stołecznym ratuszem. Obecnie zainstalowano już ponad tysiąc z 1,6 tys. nowych wiat i zdecydowaną większość włączono do systemu sprzedaży.

Segment internetowy Agory zanotował wzrost wpływów o 11,3 proc. do 79,8 mln zł, na co złożyły się wzrost sprzedaży reklam o 8,7 proc. do 63,9 mln zł i spadek sprzedaży ogłoszeń w wortalach o 7,5 proc. do 6,2 mln zł. Do wzrostu przyczyniły się głównie rozwój sieci AdTaily oraz wyższe wpływy serwisów sportowych dzięki Euro 2016.

Przy wzroście kosztów o 15,1 proc. do 70,2 mln zł (Agora uzasadnia to wyższymi kosztami usług pośrednictwa w sprzedaży reklam oraz wynagrodzeń i świadczeń dla pracowników) segment zanotował spadek wyniku EBITDA o 9,7 proc. do 12,1 mln zł.

Pion radiowy Agory osiągnął w minionym półroczu wyższe wpływy ogółem (o 12,9 proc., do 55 mln zł) i przychody z reklam (o 5,4 proc., do 47 mln zł). Agora tłumaczy to przede wszystkim rosnącym wpływom ze sprzedaży reklam w sieci kin Helios.

EBITDA segmentu wyniosła 8,5 mln zł, o 46,6 proc. więcej niż rok wcześniej. W styczniu br. Agora za 8,5 mln zł kupiła 53 proc. udziałów serwisu Goldenline.pl, co obciążyło jej wyniki finansowe za pierwsze półrocze w wysokości 3,3 mln zł.

Wpływy segmentu druku zmalały w minionym półroczu o 0,6 proc. do 80,6 mln zł, a koszty operacyjne zwiększyły się o 5,2 proc. do 83,6 mln zł, co Agora tłumaczy umocnieniem kursu euro wobec złotego mającym duży wpływ na ceny materiałów produkcyjnych i usług transportowych, a także zmianą siatki dostaw.

Dołącz do dyskusji: Agora z wyższymi wpływami i 11,1 mln zł straty netto, 21 proc. mniej z reklam w „Gazecie Wyborczej”

27 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
conf
WM gratuluje artykułu z cyklu - jestem rzecznikiem prasowym wyborczej". Tak przedstawiono sytuacje ze wogole w gw żyć nie umierać ;) al biznes jest biznes i pewnie za chwile soros znów będzie musial reanimowac czerskiego trupa
0 0
odpowiedź
User
Tom
Może Stefan Szechter podeśle trochę srebrników na ratunek bratu.
0 0
odpowiedź
User
marketer
równia pochyła w dół
0 0
odpowiedź