SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Depozycjonowanie - skuteczna ochrona wizerunku w internecie?

Pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania to cel właściciela każdego serwisu internetowego. Jednak czasem może być zajęte przez strony zawierające obraźliwe lub niekorzystne wpisy. Czy warto wtedy skorzystać z depozycjonowania?

Pozycjonowanie to obowiązek każdego właściciela strony internetowej. Utrzymanie wysokiej pozycji w Google, Bing i Yahoo dla kluczowych fraz często decyduje o dobrych wynikach finansowych firmy, zwłaszcza gdy prowadzi ona działalność e-commerce. Według statystyk użytkownicy najczęściej wybierają kilka pierwszych stron pojawiających się w wynikach wyszukiwania. Kolejne pozycje odwiedza zdecydowanie mniejsza liczba internautów - strony, które zajmują w rankingu pozycje poza pierwszą dziesiątką, praktycznie się nie liczą.

Budowana przez lata pozycja serwisu może jednak zostać zachwiana. W najlepszym przypadku wyprzedzi go strona konkurencji. Wtedy aby wrócić na szczyt, wystarczy zwiększyć wysiłki przeznaczone na pozycjonowanie. To zresztą czeka każdego właściciela serwisu internetowego, któremu zależy na wysokiej pozycji w Google dla określonej frazy. Problem pojawia się, gdy po wpisaniu nazwy produktu lub firmy pojawiają się wpisy o negatywnym wydźwięku, a jeszcze gorzej - jeśli są to treści obraźliwe lub nieprawdziwe. Jest to o tyle niebezpieczne, że cierpi na tym reputacja przedsiębiorstwa. Standardowym działaniem w takiej sytuacji jest kontakt z właścicielem określonej strony i prośba o usunięcie treści obraźliwych lub niecenzuralnych. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Często administratorzy takich serwisów, pod pozorem zachowania niezależności, nie zgadzają się na usunięcie szkodliwych materiałów. Znany jest też przypadek jednego z portali gromadzących opinie o pracodawcach, który sam prowokował kontrowersyjne dyskusje, zwiększając dzięki temu liczbę odwiedzin.

Sąd czy SEO?

Istnieją dwa sposoby poradzenia sobie z niekorzystnym wpisem na forum lub stroną internetową zawierającą nieprawdziwe informacje. Droga sądowa, która niestety nie gwarantuje szybkiego sukcesu. Poza tym może to skutkować zainteresowaniem ze strony mediów, które nagłośnią sprawę, zwiększając przy tym liczbę odwiedzin serwisu zawierającego obraźliwe treści. To z kolei może prowadzić do umocnienia jego pozycji w wyszukiwarce. Można jednak temu zaradzić w inny sposób. Coraz częściej firmy świadome tego, że zainteresowanie mediów może przynieść więcej szkód niż pożytku, decydują się na depozycjonowanie jako bezpieczną dla zlecającego metodę walki z negatywnymi i obraźliwymi publikacjami w sieci.

Depozycjonować, ale jak?

W najprostszym ujęciu depozycjonowanie jest przeciwieństwem pozycjonowania. Jego bezpośrednim celem jest osłabienie pozycji konkretnej strony lub całego serwisu, poprzez zepchnięcie go na niższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Im niżej, tym lepiej. Ideałem jest trzecia, czwarta lub dalsza strona wyników w wyszukiwarkach.

Istnieje wiele sposobów depozycjonowania, jednak nie wszystkie są etyczne. Najbezpieczniejsze i zgodne z prawem jest pozycjonowanie serwisów znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie szkodliwej strony. Są to tak naprawdę klasyczne działania SEO, tyle że na o wiele większą skalę. W tym przypadku pozycjonowanych jest kilka, a nawet kilkanaście serwisów zawierających pozytywne artykuły i komentarze na temat danej firmy, czy produktu. Depozycjonowanie jest wtedy elementem zarządzania wizerunkiem firmy w wyszukiwarkach (SERM - Search Engine Reputation Management). Dodatkowo takie działania można wzmocnić przez pozycjonowanie własnych serwisów zapleczowych, które linkują do tych pozytywnych artykułów lub bezpośrednio do strony naszej firmy. Czas takiego przedsięwzięcia jest dłuższy niż ten poświęcony na standardowe działania SEO. Decyduje o tym głównie rodzaj frazy, jakość depozycjonowanej strony i siła stron konkurencyjnych. Określa się ją m.in. na podstawie wieku, ilości i jakości linków do nich prowadzących, czy historii ich przyrostu.

Ogólnie depozycjonowanie jako element zarządzania wizerunkiem w sieci w postaci jego ochrony przed negatywnymi i często nieprawdziwymi komentarzami zyskuje coraz większą popularność. Choć sam proces jest czasochłonny i jego efekty nie są widoczne natychmiast, to jego wysoka skuteczność jest czynnikiem, który decyduje o wyborze tej metody.

Przemysław Płóciennik, specjalista ds. SEO w Top Solutions

Dołącz do dyskusji: Depozycjonowanie - skuteczna ochrona wizerunku w internecie?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl