SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Samsung i LG nie zaoferują darmowych kanałów telewizyjnych w Polsce

Choć darmowe kanały telewizyjne podbijają Stany Zjednoczone i Europę Zachodnią, a stacje FAST zaczynają pojawiać się także w Polsce, to dwa koncerny z Korei Południowej nie zmienią polityki wobec naszego rynku. Poinformowały Wirtualnemedia.pl, że debiuty platform Samsung TV Plus i LG Channels nad Wisłą, nie są planowane.

Usługa FAST Samsung TV Plus jest niedostępna w Polsce (fot. Samsung) Usługa FAST Samsung TV Plus jest niedostępna w Polsce (fot. Samsung)

FAST to darmowe kanały w streamingu z reklamami. Są one szansą na dodatkowe przychody reklamowe dla nadawców albo promocją płatnych usług. Często w ramówce bezpłatnych stacji można znaleźć starsze programy czy seriale, które nie przyciągają już widzów do płatnej telewizji.

Nic dziwnego, że nadawcy z bogatymi bibliotekami programowymi, tacy jak BBC, A+E Networks czy niemiecki ZDF angażują się w tworzenie kanałów FAST. Podobnie postępują niektóre kanały znane z YouTube. FAST może być okazją dotarcia do starszych widzów, którzy preferują telewizję linearną, a nie treści na żądanie.

Polska krajem drugiej kategorii?

Samsung TV Plus zadebiutował w 2015 roku, a w 2022 roku był już dostępny w 24 krajach świata. Na całym świecie w usłudze można znaleźć ponad 1600 stacji. W USA są to m.in. BBC Home, BBC Food, Classic Doctor Who, Antiques Roadshow UK, ABC News Live, CBS News, LiveNow Fox czy NBC News Now. W Niemczech od prawie roku działa DAZN FAST+, który pokazuje wybrane mecze Ligi Mistrzów, Serie A, Ligue 1 i La Ligi.

Samsung i LG już przed rokiem zapewniały, że nie planują uruchomienia swoich platform FAST w Polsce. Czy debiuty tego typu kanałów nad Wisłą spowodowały zmianę decyzji? - Samsung w kilku krajach udostępnia już usługę TV Plus. Firma analizuje wnioski związane z wprowadzeniem tej platformy, ale obecnie nie ma planów wprowadzenia jej w Polsce - informuje Wirtualnemedia.pl biuro prasowe południowokoreańskiej firmy.

Usługa LG Channels ruszyła w 2016 roku w USA, a w 2019 roku jej zasięg został poszerzony na wybrane kraje Europy. Za Odrą także na tej platformie można oglądać darmowy kanał promujący serwis streamingowy DAZN. Nie brakuje też stacji transmitujących testy samochodów (Auto Motor und Sport) czy wedo TV z filmami pełnometrażowymi i audycjami sprotowymi. W kwietniu firma nawiązała współpracę z ITV Studios, dzięki której w bezpłatnych stacjach są dobrze oceniane brytyjskie filmy fabularne.

Tylko w Europie LG Channels obejmuje zasięgiem 16 krajów. Wśród nich nie ma Polski i nie będzie. - LG Electronics nie planuje obecnie uruchomienia LG Channels w Polsce. Na platformie LG - webOS dostępne są aplikacje globalnych dostawców, takich jak Netflix, Disney+, Rakuten TV, Chili TV, Apple TV+ jak i lokalne serwisy VOD, na przykład Player, Polsat Box Go. LG Electronics cały czas pracuje nad rozszerzeniem listy dostępnych aplikacji - tłumaczy w rozmowie z Wirtualnemedia.pl biuro prasowe LG.

Przedstawiciel jednego z producentów telewizorów nieoficjalnie przekonuje, że polski rynek reklamowy jest zbyt mały, żeby opłacało się uruchamiać platformę z kanałami FAST. Poza tym brakuje atrakcyjnych kanałów, które przyciągnęłyby widzów do takich platform. Na przykład Love Nature czy Travelxp 4K, które Polsat Box oferuje w płatnym pakiecie, na niektórych rynkach są oferowane za darmo jako stacje FAST. Polska jest dość tradycyjnym rynkiem, gdzie odbiorcy wolniej niż na zachodzie przekonują się do streamingu, a oferta dostawców płatnej telewizji nie jest tak droga jak w innych krajach.

Niektórzy ryzykują i uruchamiają stacje FAST

Choć koncerny z Korei Południowej na razie nie uruchamiają swoich platform, to chiński Xiaomi uruchomił Xiaomi TV+ dla posiadaczy swoich telewizorów w Polsce już przed rokiem. Niestety aplikacja obejmuje wyłącznie kilkadziesiąt stacji po angielsku, francusku czy hiszpańsku. Ostatnio dołączyły do nich kanał motoryzacyjny Power Nation en Español i QWEST TV z programami dokumentalnymi, koncertami i wywiadami, poświęcony muzyce z całego świata. W Xiaomi TV+ znajdziemy też m.in. kanał wędkarski, adresowany do fanów K-Pop-u czy emitujący cały czas „Smerfy”.

Najwięcej polskojęzycznych kanałów FAST oferuje Rakuten TV. Są to: Top Movies, Bigtime (filmy), Grjngo (westerny) i Moconomy (dokumenty o gospodarce). Platforma twierdzi, że jest zadowolona z wyników osiąganych przez stacje FAST i nie wyklucza uruchomienia kolejnych. W jej ofercie jest też ponad 70 kanałów zagranicznych. To m.in. Clubbing TV, Fashion TV, FIFA+, DAZN Women’s Football, Travel xp (wersja angielska), CGTN, CGTN Documentary (kanały chińskiej telewizji publicznej), Bloomberg, Euronews czy Reuters.

Platforma Pilot WP już od dłuższego czasu oferuje kanał FAST Kabaret TV. Niedawno dołączył do niego Patronite Podróże. - Kanał Patronite Podróże to kanał FAST stworzony przy współpracy z serwisem Patronite. Zaangażowaliśmy twórców do stworzenia wspólnego projektu, dzięki któremu ich materiały zyskują nowe życie i niezależność od algorytmów globalnych platform technologicznych. Nieustannie rozwijamy naszą usługę, kanały FAST są jednym z kierunków tego rozwoju. Planujemy rozwijać je w oparciu o współpracę z Telewizją WP, serwisem Patronite oraz partnerami zewnętrznymi - poinformował Wirtualnemedia.pl Konrad Kubicz, head of growth and marketing Pilot WP. Niedługo także serwis streamingowy Sweet.tv może dołączyć kanały FAST.

A+E Networks, który tworzy kanały FAST w USA i Europie Zachodniej, a w Polsce jest znany z History, History 2, Crime+Investigation Polsat, prowadzi rozmowy z potencjalnymi partnerami w Europie Środkowej. - Warto zaznaczyć, że sytuacja na Zachodzie jest diametralnie różna od naszej – w USA czy Wielkiej Brytanii koszty płatnej telewizji są kilkukrotnie wyższe niż w Polsce, podobnie jak poziom cord-cuttingu. FAST narodziło się jako tania alternatywa do właśnie tych bardzo drogich usług płatnych. To też pewnie tłumaczy dużą zachowawczość wielu serwisów AVOD w naszym regionie i brak wysypu brandów fastowych czy międzynarodowych graczy, które przodują w tym temacie na Zachodzie - mówił niedawno Tomasz Wysocki, Business Dev Manager, CEE - linear TV and VOD w A+E Networks.

W USA czy Niemczech Google TV podjął próby agregacji kanałów FAST od różnych dostawców. Stacje z wielu aplikacji są umieszczane na jednej liście kanałów w telewizorach, co ułatwia do nich dostęp. W Stanach Zjednoczonych działa 1500 bezpłatnych kanałów w streamingu. W Polsce wciąż kilka, co nie przynosi wzrostu zainteresowania tym formatem. - Do sukcesu potrzebny jest efekt skali, którego w Polsce nie ma - stwierdził podczas niedawnej konferencji PIKE Jacek Koskowski, dyrektor sprzedaży i dystrybucji w Grupie Kino Polska.

Dołącz do dyskusji: Samsung i LG nie zaoferują darmowych kanałów telewizyjnych w Polsce

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
nickt44
ludzie nie lubią oglądać durnych reklam i co chwile przerywanymi filmy a takie platwormy np jak ysnei inne nie dość że płatne to są reklamy a przydałoby się jakieś kanały syreamingu sportowe i filmowe a nie powtórkowe od lg i samsunga
14 2
odpowiedź
User
Zenada
LG zero aktualizacji do prawie nowych trlewizorow. W dodatku czesto daja gylko5 jrfmo HDMI
12 1
odpowiedź
User
Sam
Czyli nie kupować produktów tych marek skoro my 2 kategoria niech się zatem z naszego rynku wycofają. Sprzedaż im rośnie ale Polacy powinni innego producenta pokochać który daje w swoim TV usługę kanałów fast.
17 2
odpowiedź