SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

GfK przejmuje NOP World

GfK umacnia swoją pozycję czołowej światowej firmy zajmującej się badaniami rynku

Grupa GfK podpisała umowę w sprawie pełnego przejęcia firmy NOP World, zajmującej się badaniami rynku, będącej podmiotem zależnym brytyjskiej grupy medialnej United Business Media.

Przejmując NOP World - firmę zajmującą 10. pozycję wśród największych podmiotów działających w sektorze badań rynku na świecie - GfK stanie się jedną z pięciu globalnych firm z tej branży osiągających sprzedaż powyżej 1 miliarda EUR.

Firma NOP World została założona w 1957 roku i należy do United Business Media od 1989 roku. Firma ta oferuje usługi w dziedzinie badań rynku w tych samych obszarach co GfK (badania na indywidualne zamówienia, media oraz ochrona zdrowia), koncentrując się na rynku amerykańskim, brytyjskim i włoskim. Firma, zatrudniająca ponad 1500 pracowników, w 2004 roku odnotowała sprzedaż w wysokości 416 milionów USD (321 milionów EUR) i wypracowała 46 milionów USD (35 milionów EUR) zysku operacyjnego.

W segmencie badań rynku na indywidualne zamówienie (Custom Research) firma zajmuje bardzo dobrą pozycję w USA, zwłaszcza dzięki Allison-Fisher International badającej rynek motoryzacyjny, która zajmuje 4 miejsce w rankingu dla tego segmentu. Ponadto podmiot zależny NOP World - MRI - jest czołowym dostawcą badań rynku mediów drukowanych w USA. Kolejny podmiot zależny, firma Roper, oferuje badania typu Custom Research i badania konsorcjalne w różnych segmentach, w tym badania rynków konsumenckich i finansowych. Wśród klientów dwóch podmiotów zależnych NOP World - SMC i MMC - prowadzących badania rynku ochrony zdrowia - znajduje się wiele czołowych firm z tego sektora. Jednym z głównych dostawców badań typu Custom Research jest brytyjski podmiot NOPR obsługujący wiele różnych sektorów. Firma ta zajmuje 3 miejsce w rankingu w swoim segmencie. Kolejny liczący się podmiot powiązany z NOP World to włoska firma Eurisko będącą liderem tamtejszego rynku badań Custom Research.

Przejęcie NOP World znacząco wzmacnia pozycję GfK jako czołowej firmy w sektorze badań rynku. Dzięki atutom obydwu firm, GfK istotnie poprawi swoją pozycję w trzech obszarach: zajmie 3. miejsce na świecie w segmencie badań Custom Research, 4. w badaniach rynku mediów i 2. w badaniach rynku ochrony zdrowia.

 Zasadniczym elementem przejęcia NOP World jest ogromny zasób wiedzy na temat rynku oraz doświadczenia, a także znajomości lokalnej specyfiki, jaki wnosi do Grupy ponad 1500 pracowników NOP World. "Przejmując NOP World znacząco rozbudowujemy naszą globalną pozycję. Nasi pracownicy i ich wiedza oraz doświadczenie są najważniejszym składnikiem naszego majątku. Cieszymy się, że będziemy mogli powitać w światowej sieci GfK nowe wysoko wykwalifikowane kadry z NOP World" - podkreśla profesor dr Klaus L. Wübbenhorst, Dyrektor Naczelny GfK.

 Przejęcie umocni także regionalną pozycję GfK na trzech największych światowych rynkach badań rynkowych. W USA, które pod względem sprzedaży badań są największym rynkiem na świecie, GfK będzie zajmowała 6. pozycję wśród największych firm. W Wielkiej Brytanii  -  na drugim z kolei największym rynku zbytu w sektorze badań,  a także we Włoszech -Grupa znajdzie się w pierwszej trójce największych firm.

 Prawie 60% sprzedaży Grupy GfK po rozszerzeniu o NOP World będzie pochodzić z badań ciągłych o charakterze panelowym oraz z badania zachowań konsumentów, które zazwyczaj prowadzone są na podstawie dłuższych kontraktów z klientami i mają mniej cykliczny charakter.

 Przejęcie NOP World pozwoli na uzyskanie synergii w wyniku konsolidacji komplementarnych produktów oraz regionalnego zasięgu obydwu podmiotów. GfK będzie mogła rozbudować swoje systemy zbierania i przetwarzania danych, podnosząc efektywność w tym zakresie. Ponadto większa baza klientów oraz szersza oferta produktów zwiększy szanse na dynamiczny wzrost grupy powiększonej o nowy podmiot.

GfK spodziewa się, że transakcja pozwoli uzyskać oszczędności w kosztach, które do 2007 roku wzrosną do 15 mln EUR rocznie.

W 2004 roku wpływy ze sprzedaży, jakie odnotowała Grupa GfK rozszerzona o NOP World, wyniosły łącznie 993 miliony EUR, a zysk operacyjny (EBIT) osiągnął 126 milionów EUR. Około 25% łącznej sprzedaży to transakcje na rynku północno- i południowoamerykańskim, 24% - Niemcy, 15% - Wielka Brytania oraz 32% - reszta Europy).
Cena zakupu wynosząca 383 miliony GBP (ok. 550 milionów EUR) ma zostać uiszczona w gotówce z chwilą sfinalizowania transakcji. Nastąpi to po zaakceptowaniu przejęcia przez organy monopolowe w USA i Niemczech, które stosowną decyzję powinny wydać pod koniec maja 2005 r.

Przejęcie zostanie sfinansowane ze specjalnie otwartej linii kredytowej na 660 milionów EUR. GfK rozważa także możliwość wykorzystania własnego kapitału zakładowego na częściowe sfinansowanie zakupu.

GfK spodziewa się, że po przejęciu, w latach 2005, 2006 i 2007, osiągnie dwucyfrową wartość zarówno pod względem zysku na akcję (EPS) (przed odliczeniem kosztów wdrożenia synergii), jak i zysku przez odliczeniem odsetek, podatku i amortyzacji (EBITDA). Według obliczeń GfK, koszty wdrożenia synergii w 2005 roku powinny wynieść od 18 do 20 milionów EUR. Od roku 2006 Grupa GfK wraz z NOP World spodziewają się znacznego przyrostu zysku dzięki zawartej transakcji.

Dołącz do dyskusji: GfK przejmuje NOP World

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl