SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Jesień w telewizji: TVN wygrała, TVP1 najwięcej straciła

Największą oglądalność w trakcie jesiennego sezonu miała telewizja TVN, choć zanotowała spadek udziału w rynku telewizyjnym. Kosztem dużych nadawców zyskały za to mniejsze stacje.

TVN liderem oglądalności podczas jesiennego sezonu telewizyjnego (okres wrzesień-listopad br.) była tak samo jak rok wcześniej. Stacja, która jesienią br. wprowadziła do ramówki m.in. „MasterChefa” i „Lekarze”, zanotowała udział na poziomie 15,61 proc., tracąc jednak 5,73 proc. względem analogicznego okresu ub.r.

- TVN ze względu na swoją ofertę programową i dużą popularność w grupach miejskich i z wyższym dochodem w sposób naturalny broni się lepiej przed ekspansją coraz bardziej popularnych stacji tematycznych - mówi Wirtualnemedia.pl Michał Daniluk, członek zarządu domu mediowego OMD.

Drugie miejsce z wynikiem na poziomie 14,04 proc. zajął Polsat, rok wcześniej będący na pozycji trzeciej. Jego udział spadł bardziej niż TVN, bo o 5,84 proc. Kanał ten tej jesieni postawił m.in. na nowy serial „Przyjaciółki”.

Największy spadek udziałów w czołówce zanotowała jednak TVP1. Jej wynik zmalał aż o 12,9 proc. i wyniósł 14,04 proc., a kanał spadł na miejsce trzecie. Jedynka wprowadziła jesienią do ramówki m.in. serial „Siła wyższa” i nowa telenowelę „Wszystko przed nami”. Jednak nie odniosły one spodziewanego sukcesu. „Siła” miała niższe wyniki niż poprzednie seriale nadawane w tym paśmie, zaś nowy serial Ilony Łepkowskiej gromadzi mniej widzów niż sąsiadujące w nim w ramówce „Klan” i „Galeria”.

Juliusz Braun, prezes Telewizji Polskiej, tłumaczy portalowi Wirtualnemedia.pl, że Jedynka bardziej niż inne kanały cierpi na kwestii cyfryzacji. Starsza grupa widzów nie łatwo przystosowuje się bowiem do zmian technologicznych. - Poza tym TVP1 ma dużo powinności misyjnych. Pokazuje wydarzenia patriotyczne i religijne, a takie transmisje tracą widzów - dodaje Braun.

-  TVP od dłuższego czasu nie może wypracować skutecznej strategii działania w obliczu coraz trudniejszej sytuacji na rynku, zwłaszcza jeśli chodzi o wpływy reklamowe. Z jednej strony TVP ma coraz silniejszą konkurencję ze strony stacji tematycznych, z drugiej strony profil widza TVP nie jest tak atrakcyjny dla reklamodawców (i nigdy nie był) jak stacji tematycznych czy TVN-u - uważa Daniluk.

Najmniejszy spadek wśród kanałów z czołówki odnotowała w jesiennej ramówce Dwójka. Jej udział zmalał tylko o 3,46 proc. i wyniósł 12,26 proc. Łączny udział kanałów tzw. wielkiej czwórki w rynku wyniósł w okresie wrzesień-listopad br. 55,88 proc. i był o 4,33 pkt. proc. niższy niż rok wcześniej.

To efekt rosnących wyników kanałów tematycznych, a także mniejszych stacji, która pojawiły się w  naziemnej telewizji cyfrowej. Zdaniem Daniluka, spośród głównych kanałów to właśnie TVN ucierpi najmniej na cyfryzacji. - A to ze względu właśnie na konsekwentnie budowaną wysoką jakość programu i to, że stacja ta walczyła o "trudnego" w utrzymaniu widza od zawsze - mówi Daniluk.

Wszyscy 4+ 1.09 - 30.11
2011 2012
Stacja SHR % SHR %
TVN 16,56% 15,61%
Polsat 14,91% 14,04%
TVP1 16,04% 13,97%
TVP2 12,70% 12,26%
TVP Info 4,05% 3,43%
TVN24 3,26% 3,01%


Najważniejsza dla nadawców jest jednak grupa komercyjna, czyli widzowie w wieku 16-49 lat. Tutaj także liderem tej jesieni była stacja TVN. Jej udział zmalał jednak o 4,6 proc. do 16,80 proc.

- TVN była od 2008 roku liderem jesieni w udziałach w grupie komercyjnej. W ostatnim roku straciła 0,8 pkt proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego - podobnie jak TVP2 i Polsat. Mimo spadku udziału utrzymanie pozycji lidera należy uznać za sukces - mówi Wirtualnemedia.pl Marek Racławski, head of TV department w PanMedia Western.

Zwraca on uwagę na silna ofertę programową tej stacji - to m. in. „Na Wspólnej”, „Kuba Wojewódzki”, „Mam talent”, „Prawo Agaty”, „Ukryta prawda”, a także nowości jak „Lekarze” i „MasterChef”. -  Należy docenić wyczuwanie trendów i szybką reakcję stacji, czego dowodem jest zakup światowego formatu - komentuje Racławski.

Drugą pozycję w grupie komercyjnej zajął Polsat - jego udział uplasował się na poziomie 16,79 proc. po spadku o 4,47 proc. Dwójka była trzecia (10,52 proc., - 6,9 proc,.), a Jedynka dopiero czwarta. TVP1 straciła w tej grupie aż 15,23 proc. i jej wynik to 10,35 proc.

- Przyczyn tak dużego spadku udziału TVP1 należy upatrywać w spadku oglądalności w pasmach porannych (spadek o -40 proc.) i dziennych (-28 proc.). Widzowie tych pasm zasilili publiczność Polsatu, TVN oraz mniejszych stacji. Spadki udziałów w pozostałych daypartach nie odbiegają znacząco od wyników pozostałych dużych stacji - mówi Racławski. - Lepsze wyniki TVP2 w porównaniu z TVP1 w paśmie popołudniowym i wieczornym spowodowane są bogatszą ofertą tej stacji - dodaje.

Jesienią zyskały za to mniejsze stacje, które poszerzyły zasięg dzięki naziemnej telewizji cyfrowej. Kanał TVN7 zanotował wzrost udziału aż o 16,5 proc., zaś dynamicznie rosnąca cały czas TV Puls - aż o 41,7 proc.

16-49 1.09 - 30.11
2011 2012
Stacja SHR % SHR %
TVN 17,61% 16,80%
Polsat 16,79% 16,04%
TVP2 11,31% 10,52%
TVP1 12,21% 10,35%
TVN7 2,49% 2,90%
TV PULS 2,04% 2,89%


Większość z najpopularniejszych programów tej jesieni pokazanych zostało jednak nie w TVN, ale w TVP1. Stacja ta w top 10 umieściła aż pięć programów. Najwyżej na miejscu drugim znalazł się mecz piłki nożnej Polska-Anglia, który śledziło 6,48 mln widzów. Trzy pozycje w top10 umieściła Dwójka, a na czele zestawienia znalazł się nadawany na jej antenie serial „M jak miłość” - miał 7,68 mln oglądających. W zestawieniu znalazły się dwie pozycje TVN - najwyżej na miejscu czwartym były „Fakty” (5,35 mln widzów).

1.09.2012 – 30.11.2012 Wszyscy 4+
Program Stacja Data Godz. AMR SHR %
M JAK MILOSC /TELENOW.POL./ TVP2 26-11-2012 20:42 7 676 122 46,37%
ELIMINACJE MISTRZOSTW SWIATA PN TVP1 17-10-2012 16:29 6 477 553 51,32%
NA DOBRE I NA ZLE  TVP2 28-11-2012 20:41 6 220 567 39,04%
FAKTY TVN 25-11-2012 18:59 5 535 496 34,62%
OJCIEC MATEUSZ TVP1 01-11-2012 20:22 5 380 942 31,76%
SPORT /SERWIS SPORT./ TVP1 01-11-2012 20:00 5 133 495 30,84%
TELEEXPRESS TVP1 11-11-2012 17:00 5 067 630 35,93%
WIADOMOSCI TVP1 01-11-2012 19:30 5 034 253 30,85%
BARWY SZCZESCIA /SER.POL./ TVP2 26-11-2012 20:05 4 914 437 30,15%
MASTERCHEF /REALITY SHOW POL./ TVN 25-11-2012 19:59 4 688 555 27,19%
WIRTUALNEMEDIA.PL
1.09.2012 – 30.11.2012 16-49
Program Stacja Data Godz. AMR SHR %
M JAK MILOSC /TELENOW.POL./ TVP2 26-11-2012 20:42 2 906 355 40,81%
ELIMINACJE MISTRZOSTW SWIATA PN TVP1 17-10-2012 16:29 2 904 631 56,21%
MASTERCHEF /REALITY SHOW POL./ TVN 25-11-2012 19:59 2 554 162 34,69%
2012 /FILM SF.USA/ Polsat 01-10-2012 20:04 2 529 233 40,17%
FAKTY TVN 04-11-2012 18:59 2 364 878 34,90%
NA DOBRE I NA ZLE  TVP2 26-09-2012 20:42 2 299 671 35,24%
MAM TALENT! / PROGR./ROZR./ TVN 13-10-2012 19:59 2 265 835 35,13%
MUST BE THE MUSIC - TYLKO MUZYKA Polsat 23-09-2012 20:04 2 081 215 28,57%
ELIM. MISTRZOSTW SWIATA W PN TVP1 16-10-2012 20:31 2 064 380 27,98%
MECZ TOWARZYSKI PILKI NOZNEJ TVP1 14-11-2012 20:24 2 053 768 31,86%

Dołącz do dyskusji: Jesień w telewizji: TVN wygrała, TVP1 najwięcej straciła

21 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
A17
Jesiennym hitem TVN jest rozmowa z "Polakiem z Atlantic City". W necie robi furorę jak TVN robi ze SWOICH widzów BARANÓW.
0 0
odpowiedź
User
A17
Jesiennym hitem TVN jest rozmowa z "Polakiem z Atlantic City". W necie robi furorę jak TVN robi ze SWOICH widzów BARANÓW.
0 0
odpowiedź
User
U2U
TVP przegrała z kretesem obie ramówki, pokazując wydarzenia patriotyczne i religijne??????
0 0
odpowiedź