SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

IAB Polska wprowadza Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Programmatic

Z inicjatywy grupy roboczej programmatic, działającej przy IAB Polska powstał Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Programmatic. Dokument ma ulepszać standardy przy wykorzystaniu programatyczego modelu zakupu reklam na polskim rynku.

Celem inicjatywy jest zapewnienie jakości, bezpieczeństwa oraz przejrzystości w wykorzystaniu programatyczego modelu zakupu reklam na polskim rynku. Kodeks określa przepisy osobno dla wszystkich uczestników łańcucha programmatic: reklamodawców, agencji, platform DSP oraz SSP, sieci reklamowych, wydawców, platform DMP, dostawców danych i dostawców narzędzi do weryfikacji.

Sygnatariusze zobowiązują się do przestrzegania określonych kryteriów i zasad obowiązujących w obszarze, za który odpowiadają. Naruszenia kodeksu podlegają weryfikacji i ocenie według ściśle określonych reguł opisanych w warunkach przystąpienia, które są częścią dokumentu.

- Programatyczny model zakupu reklam bardzo dynamicznie zwiększa swój udział w wydatkach na reklamę w Polsce i na świecie. Z jednej strony świadczy o szybkim rozwoju technologicznym branży, z drugiej natomiast niesie za sobą ryzyko nieuczciwych praktyk i niejednolitych standardów w tym obszarze. Kluczowe stało się więc wypracowanie norm i reguł, dzięki którym model ten będzie stanowił zaufane źródło efektywnej promocji. Odpowiedzią na tę potrzebę jest Kodeks Dobrych Praktyk Programmatic - mówi Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.

Polski kodeks na wzór niemieckiego

Sygnatariuszami dokumentu mogą zostać wszyscy uczestnicy łańcucha programmatic, także ci nie zrzeszeni w IAB. Powstał on w oparciu o kodeks niemiecki, na licencji organizacji branżowej BVDW, stanowiącej część globalnej sieci IAB. W Polsce przyjęto pełną wersję niemieckiego pierwowzoru.

Code of Conduct Programmatic Advertising od 2016 roku funkcjonuje w Niemczech, Austrii i Szwajcarii.

- Na rynkach niemieckojęzycznych Kodeks zyskał jednogłośne poparcie największych i najbardziej znaczących firm, zarówno graczy lokalnych, jak i globalnych gigantów, którzy dołączyli do inicjatywy. Słuszność wprowadzenia Kodeksu na polskim rynku potwierdza fakt, że jeszcze przed oficjalnym ogłoszeniem, chęć przystąpienia zadeklarowało już ponad 30 firm - wydawców, dostawców technologii oraz agencji - komentuje Elżbieta Kondzioła, szefowa grupy roboczej programmatic IAB Polska.

Jak podkreślał w środę na Forum IAB Włodzimierz Schmidt, kodeks będzie stopniowo adaptowany na kolejne rynki europejskie. Jest to związane z dużym zainteresowaniem lokalnych organizacji branżowych.

Rosną wydatki na programmatic

Z raportu strategicznego IAB Polska/PwC AdEx 2018-2019 wynika, że wydatki na reklamę programmatic w Polsce w 2018 roku stanowiły prawie już 35 proc. ogólnych wydatków na display, włączając w to również wydatki na wideo sprzedawane w tym modelu. W pierwszych trzech miesiącach tego roku tempo sprzedaży reklamy w modelu programmatic wzrosło o 31 proc. rdr.

Według danych IHS oraz IAB Europe z raportu European Programmatic Market Sizing Report 2017, w Europie było to ponad 62 proc. wydatków na display i wideo ogółem.

Dołącz do dyskusji: IAB Polska wprowadza Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Programmatic

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Marek
Dobry pomysl, niektore firmy wprowadzili u siebie taki Kodeks, np, YieldRiser.
0 0
odpowiedź