SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

98 tysięcy aplikacji zakupowych w sklepie Google Play, OLX liderem zasięgu

Sklep Google Play liczy 98 tysięcy aplikacji z obszaru m-commerce, wynika z analizy Forrester. Jednak większość z nich traci w pierwszych miesiącach nawet 80 proc. pozyskanych użytkowników - pokazują badania Just Run App oraz Spicy Mobile. Największy zasięg wśród użytkowników Androida ma aplikacja serwisu OLX.

W Google Play kategoria „Zakupy” liczy 98 tysięcy aplikacji zakupowych – są wśród nich programy lojalnościowe, gazetki promocyjne, aplikacje z kuponami czy typowe aplikacje sprzedażowe. Z kolei  w sklepie App Store do 2016 roku nie było oddzielnej kategorii „Zakupy”, teraz mieści ona blisko 29 tysięcy aplikacji. Kategoria ta stanowi ok. 3 proc. ogółu aplikacji dostępnych globalnie w Google Play oraz 1,33 proc. aplikacji w App Store.

- Nowym graczom trudno zaistnieć z aplikacją sprzedażową. Średni miesięczny potencjał instalacyjny na polskim rynku szacuję na poziomie ok. 12 tysięcy pobrań. Oczywiście, w przypadku rozpoznawalnej marki handlowej może być on dużo, dużo wyższy - ocenia Michał Pietruszka, stojący na czele zespołu Just Run App, specjalizującego się w rozwoju i promocji aplikacji m-commerce.

OLX królem m-commerce

Na przestrzeni lat 2016-2018 w rankingu zasięgu aplikacji zakupowych  w Polsce (tylko dla użytkowników urządzeń z systemem Android) doszło do kilku przetasowań. Pozycję lidera straciło Allegro, które w marcu br. zajmuje miejsce czwarte z zasięgiem 11,01 proc. (wobec 24,17 w 2016 r.). OLX w ciągu dwóch lat przesunęło się na miejsce pierwsze z drugiego (mimo spadku zasięgu z 18,85 proc. do 17,35 proc.).

Pozycję wicelidera wypracowała aplikacji sieci Rossmann, uruchomiona w 2017 roku (zasięg 15,11 proc.). Podium zamyka AliExpress, którego aplikacja w roku 2016 zajmowała miejsce szóste (wzrost zasięgu z 3,36 proc. do 11,19 proc.).  Z pierwszej dziesiątki w tym roku wypadła natomiast aplikacja Vitay (w roku 2016 miejsce dziewiąte z zasięgiem 1,85 proc.).

- W ubiegłym roku, na przykładzie aplikacji drogerii Rossmann, okazało się, że możliwe jest wprowadzenie w ciągu zaledwie kilku miesięcy aplikacji z niszowym zasięgiem do pierwszej dziesiątki aplikacji mobilnych w Polsce. Również rosnąca w krótkim czasie liczba pobrań aplikacji sieci handlowej Auchan, ok. 50 tysięcy pobrań w dwa miesiące, świadczy, że konsumenci są zainteresowani takimi produktami, a wydawcy muszą inwestować w atrakcyjność aplikacji i jej regularną promocję - ocenia Michał Pietruszka.

Polacy lubią zakupy w aplikacjach

Wyniki Spicy Mobile oraz Just Run App pokazują, że popularność aplikacji zakupowych rośnie z miesiąca na miesiąc. W marcu br. korzystało z nich już 49 proc. użytkowników z systemem operacyjnym Android (41 proc. w grudniu 2017 r.). Rośnie także miesięczna liczba wywołań aplikacji zakupowych przypadająca na jednego użytkownika – z 56 w styczniu do 85 w marcu 2018 r., co oznacza wzrost o ok. 50 proc. w ciągu zaledwie trzech miesięcy.

- Do urządzeń mobilnych przenosimy coraz więcej funkcji z tzw. dużego internetu. Wydawcy muszą jednak pamiętać, że kanał mobile nie jest jego kopią. Rynek aplikacji jest dużo bardziej konkurencyjny, a użytkownicy selekcjonują instalowane aplikacje. Poza atrakcyjnością aplikacji, na sukces składają się działania promocyjne: umiejętność pozyskania wysokiej jakości ruchu i zdobycie wysokiej pozycji w rankingu sklepu z aplikacjami  – podsumowuje Michał Pietruszka.

Wyniki aplikacji zakupowych pochodzą z badania Mobience. Jest to pasywny pomiar  korzystania z aplikacji mobilnych oraz oglądalności stron poprzez urządzenia mobilne – telefony i tablety z systemem operacyjnym Android, co oznacza że  jest dokonywany automatycznie przez zainstalowany na urządzeniach program monitorujący, bez konieczności wykonywania aktywnych działań ze strony osoby badanej. Wszystkie wskaźniki dotyczą populacji osób korzystających z internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Dane o populacji mobinautów, czyli internautów korzystających z internetu przez urządzenia mobilne, są dostarczane przez instytut Kantar Millward Brown.

Dołącz do dyskusji: 98 tysięcy aplikacji zakupowych w sklepie Google Play, OLX liderem zasięgu

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl