SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Mecom: 17 mln zł za Media Regionalne na obniżenie zadłużenia

- Skala działalności Mediów Regionalnych stała się dla nas zbyt mała w porównaniu do wyzwań stojących przed rynkiem prasowym w Polsce - tak sprzedaż spółki uzasadnił prezes Mecomu Stephen Davidson. Za udziały firmy fundusz otrzyma od Polskapresse i Grupy RMF 17 mln zł.

We wtorek Grupa RMF poinformowała, że kupiła od Mediów Regionalnych Radio GRA, zrzeszającą cztery stacje radiowe nadające w województwie kujawsko-pomorskim (więcej o tym). W czwartek przejęcie pozostałej części Mediów Regionalnych (prasowej, internetowej i poligraficznej) od Mecomu ogłosiła Polskapresse. Na tę drugą transakcję musi się jeszcze zgodzić UOKiK, co zwykle zajmuje kilka miesięcy.

>>> Polskapresse kupuje Media Regionalne

Jak poinformował Mecom w komunikacie, za wszystkie udziały Mediów Regionalnych otrzyma 17 mln zł (bez długu i gotówki), z czego 9 mln zł zapłaci Grupa RMF, a 8 mln zł Polskapresse.

Sfinalizowanie sprzedaży oznacza ostateczne wycofanie się Mecomu z polskiego rynku. W 2011 roku fundusz za 80 mln zł sprzedał Grupie Gremi Media 51 proc. udziałów w Presspublice (wydawcy „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”). O tym, że chce pozbyć się też Mediów Regionalnych, mówiło się co najmniej od roku, kiedy fundusz ogłosił nową strategię, w której zapowiedział redukcję kosztów i skoncentrowanie się na działaniach przynoszących wysoką marżę (więcej na ten temat). 

- Chociaż nasza kadra zarządzająca oraz pracownicy w Polsce wykonali bardzo wiele, aby zminimalizować zarówno spadki przychodów reklamowych, jak i spadki przychodów ze sprzedaży nakładu w ostatnich latach, skala działalności Mediów Regionalnych stała się dla nas zbyt mała w porównaniu do wyzwań stojących przed rynkiem prasowym w Polsce - przyznał w czwartek Stephen Davidson, prezes Mecomu. - Sprzedaż udziałów do Polskapresse pozwoli na dokonanie istotnej konsolidacji branży - ocenił.

Środki ze sprzedaży Mediów Regionalnych Mecom zamierza przeznaczyć na zmniejszenie swojego zadłużenia netto. - Pozwoli nam to także skoncentrować się na zakończeniu strategicznego przeglądu naszych głównych działalności operacyjnych, znajdujących się w Holandii i Danii - dodał Stephen Davidson.

Dla Grupy Polskapresse przejęcie Mediów Regionalnych to znaczące rozszerzenie działalności na najważniejszym dla niej rynku wydawców regionalnych. - Biznes prasowy, internetowy oraz drukarnie Mediów Regionalnych stanowią optymalne i naturalne uzupełnienie naszego biznesu - podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Magdalena Chudzikiewicz, dyrektor marketingu i rzecznik prasowy Polskapresse.

W 2012 roku przychody Mediów Regionalnych wyniosły 49,9 mln euro (wobec 58,5 mln euro w 2011 roku), z czego tylko 1,6 mln zł (o 0,3 mln zł mniej niż rok wcześniej) przypadło na Radio GRA. Zysk spółki przed opodatkowaniem i wpływem transakcji wewnątrzgrupowych wyniósł 0,3 mln euro (wobec 0,1 mln euro w 2011 roku). Na koniec ub.r. Media Regionalne posiadały aktywa o wartości netto 46 mln euro.

>>> Dzienniki regionalne nadal tracą, liderem „Dziennik Zachodni”

Spółka wydaje 9 dzienników regionalnych („Dziennik Wschodni”, „Echo Dnia”, „Gazeta Codzienna Nowiny”, „Gazeta Lubuska”, „Gazeta Pomorska”, „Gazeta Współczesna”, „Głos - Dziennik Pomorza”, „Kurier Poranny”, „Nowa Trybuna Opolska”), 2 płatne i 3 bezpłatne tygodniki oraz 50 serwisów internetowych (które w styczniu br. według Megapanelu PBI/Gemius zanotowały 4,17 mln realnych użytkowników i 148 mln odsłon - zobacz szczegóły). Media Regionalne są też właścicielem 5 drukarni.

Dołącz do dyskusji: Mecom: 17 mln zł za Media Regionalne na obniżenie zadłużenia

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Prasoznawca
Zbyt mała skala działaności ! Ha, ha, Pan chyba nie wie co mówi. Skoro za Rzeczpospolitą i Parkiet zapłacono Mecomowi 80 mln., to teraz 8 mln od Polskapresse, wydaje się być drobnym napiwkiem. Widać, że Mecom, nie miał kompletnie wiedzy i pomysłu co zrobić z Mediami Regionalnymi i oddał to za wszelką cenę, aby nie mieć problemu. No i niestety nie będzie lepiej, bo w PP fachowcy od fuzji tytułów już czekają ...
0 0
odpowiedź
User
Paweł
Rzeczywiście, 8 mln za 8 tytułów i 5 drukarni, to skromny datek na tacę. Ale też skądś się taka wycena wzięła, bo chyba nikt nie zrobił jej na oko. Od jakiegoś czasu MR hodowały tabuny wysoko opłacanych funkcyjnych, z których każdy miał samochód, elektronikę i asystentkę. Każdy projekt miał dyrektora (bez pracowników, ale często z zastępcą) i to schodziło w dół. Oddziały pełne są dyrektorów i kierowników od sprzedaży w dni parzyste, pozyskiwania reklam papierowych lewostronnych, sprzedaży powierzchni zewnetrznych na tabletach czy analizy druku kursywą we wspólnym kontencie we wtorki. Zarządzanie MR generowało koszty, ale przecież dyrektor oddziału nie zabierał sobie samochodu, ani nie ucinał sobie połowy pensji. Co kwartał zwalniał kilku dziennikarzy i z ich etatów i wierszówek zbierał na utrzymanie swoje, naczelnego i sztabu wazeliniarzy ( ktoś mmusi klaskać).
A teraz będzie problem. Redakcje zostały tak odchudzone z piszących, że na jednego kierownika/wydawcę przypada jakieś 1,5 dziennikarza. Mecom wchodząc do Polski wziął ludzi Orkli, bo nie miał tu przedstawicielstwa. A Polskapresse ma własną kadrę zarządzającą, więc spokojnie zacznie tzw. optymalizację kosztów.Na pocżątek wśród kadry kierowniczej, bo przecież ktoś te gazety swoim zarządzaniem rozłożł. Wszystkiego nie da się zwalić na internet.
0 0
odpowiedź
User
ss
Jak MR miały nie przynosić strat skoro w swoich drukarniach przyjmują zlecenia na druk gazetek w ilości 1000 egzemplarzy :)
0 0
odpowiedź