SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Nielsen nie weźmie udziału w przetargu Telewizji Polskiej na badanie oglądalności

TVP szukała firmy do badania oglądalności telewizji, ogłoszony przetarg trwał do 7 marca br. Nielsen, z która do tej pory współpracował publiczny nadawca nie weźmie jednak udziału w tym przetargu. - Decyzja Nielsena wynika z proponowanych przez TVP zapisów zawartych w dokumentacji przetargowej - uzasadnia spółka.

Firma Nielsen informowała wcześniej, że o udziale w przetargu na dostarczanie badań oglądalności telewizji dla publicznego nadawcy zdecyduje po analizie dokumentów. TVP umowę z wybraną firmą chce zawrzeć tylko na rok, a nie jak poprzednio - na kilka lat.

- Poddamy dokumenty przetargowe szczegółowej analizie. Po jej zakończeniu podejmiemy właściwą decyzję - zapowiadał wcześniej w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Mikołaj Piotrowski z firmy Nielsen Audience Measurement, który jest obecnym dostawcą telemetrii dla TVP.

W czwartek, w ostatnim dniu składania ofert w przetargu, Nielsen poinformował, że nie weźmie w nim udziału. - Na udział w postępowaniu nie pozwalają nam zasady i warunki zawarte w dokumentacji przetargowej. Na liście naszych kluczowych wątpliwości i zastrzeżeń, które zmusiły nas do podjęcia tej trudnej decyzji, znajdują się takie elementy, jak: ogólny zakres współpracy, aspekty kontraktowe, kwestie metodologiczne, warunki komercyjne, zasady audytu oraz kwestie związane z anonimowością panelu i danymi wrażliwymi - uzasadnia biuro prasowe Nielsen w informacji przekazanej Wirtualnemedia.pl.

„Audyt potwierdza poprawność rozwiązań Nielsena w Polsce”

Telewizja Polska wielokrotnie kwestionowała rzetelność badań dostarczanych przez Nielsena. Firma zdecydowała się na audyt, oferowanych przez siebie usług.

- Nasza działalność prowadzona jest zgodnie z międzynarodowymi standardami badawczymi (m.in. ESOMAR oraz GGTAM tworzonego m.in przez Europejską Unię Nadawców) i zgodnie z tymi standardami, Nielsen jest regularnie kontrolowany przez niezależnych, wyspecjalizowanych audytorów – podkreśla Nielsen. Dodaje, że ostatni audyt rozwiązań usług i rozwiązań Nielsena związanych z pomiarem oglądalności w Polsce został właśnie zakończony przez audytora systemów telemetrycznych - firmę 3M3A.

- Audyt miał zostać przeprowadzony w styczniu i lutym 2019 roku i obejmował wszystkie kluczowe elementy pomiaru oglądalności Nielsena w Polsce, w tym: weryfikację poprawności Badania Założycielskiego, weryfikację poprawności struktury geograficznej i społecznej panelu, wizyty w gospodarstwach domowych wchodzących w skład panelu, weryfikację poprawności działania telemetrów, weryfikację poprawności danych surowych oraz ich odzwierciedlenia w narzędziach analitycznych – zaznacza biuro prasowe Nielsena w Polsce.

Wyniki audytu mają być wkrótce dostępne dla wszystkich klientów firmy.

- Jako Nielsen, pozostajemy wierni naszym zasadom przejrzystości i otwartości. Będziemy nadal promować otwarty dialog z TVP. Pozostajemy otwarci do dalszej dyskusji na temat współpracy biznesowej w zakresie dostarczania Telewizji Publicznej niezależnych i obiektywnych danych telemetrycznych – mówi nam biuro prasowe Nielsena.

TVP podwyższyła wymagania w przetargu

Przetarg zorganizowany przez Telewizję Polską trwał do 7 marca br. Warunkiem udziału była wpłata 25 tys. zł wadium. Umowa z wybranym w nim instytutem zostanie zawarta tylko na okres 12 miesięcy. Poprzednio - kontrakty zawierane były na kilka lat. Ostatnia umowa z Nielsen Audience Measuerement obowiązuje od wiosny 2015 roku.

W porównaniu z przetargiem sprzed czterech lat, TVP wprowadziła kilka zmian w zakresie kryteriów współpracy z wybraną firmą. Obecnie głównym i jedynym kryterium wyboru oferty jest cena – w 2015 roku cena stanowiła 90 proc. kryterium, a 10 proc. - ocena zakresu pomiaru i funkcjonalności.

Teraz wybrana firma badawcza ma zapewnić co najmniej 2350 mierników zainstalowanych w przynajmniej 2000 gospodarstwach domowych (w 2015 roku - 1750 gospodarstw) z ogólnopolskiego, reprezentatywnego panelu telemetrycznego oraz dostarczyć dane oglądalności co najmniej 200 stacji tv (w 2015 roku – 157 stacji).

Teraz dodatkowo ma zapewnić TVP dostęp do danych oglądalności TVP3 oraz kanału Active Family, którego Biuro Reklamy TVP jest brokerem.

Podobne jak w przetargu sprzed czterech lat, także i teraz dostarczone oprogramowanie ma pozwolić wykonywać co najmniej 12 rodzajów analiz, np. oglądalności przyszłych programów, bloków reklamowych itp., a także oglądalności przesuniętej w czasie (TSV) i wyników pomiaru oglądalności online (przed 4 laty tej analizy nie było).

Dane telemetryczne mają być dostarczane TVP na bieżąco codziennie, do godz. 10. Publiczny nadawca oczekuje że będzie mógł zamawiać je również w soboty i niedziel za pośrednictwem wiadomości SMS.

Dodatkowe badania założycielskie, rotacja 18 proc. panelu

Wybrany instytut zawierając umowę z TVP zobowiąże się do tego, że zrealizuje dwa razy w roku, metodą CAPI, każdorazowo na reprezentatywnej próbie przynajmniej 4 000 gospodarstw domowych tzw. badanie założycielskie. Wielkość próby tego badania powinna być dobrana tak, aby zapewnić bazę adresów do rekrutacji gospodarstw domowych do panelu telemetrycznego, bez potrzeby realizacji dodatkowych badań do celów rekrutacji. Poza tym ma zobowiązać się do tego, że przynajmniej raz, ale nie więcej niż dwa razy w roku zmieni tzw. uniwersa, określające wielkość i strukturę osób i gospodarstw telewizyjnych w Polsce oraz dokładne odzwierciedlenie tej struktury w konstrukcji panelu telemetrycznego.

Będzie też mieć obowiązek utrzymania rotacji gospodarstw domowych w panelu na poziomie nie mniejszym niż 18 proc. (poprzednio 15 proc.) w skali roku, przy czym 80 proc. gospodarstw domowych nie może być obecnych w panelu dłużej niż 5 lat, a żadne gospodarstwo nie powinno przybywać w panelu więcej niż 8 lat.

TVP wymaga by wybrany instytut dostosował pomiar do aktualnych wymagań związanych z technologią cyfrową, w tym wdrożył w ciągu roku od początku świadczenia usługi, miarodajny pomiar oglądania treści telewizyjnych online oglądanych w panelu gospodarstw domowych.

Wszystko pod kontrolą TVP

Zmiany w realizowanym badaniu mają być – zgodnie z wymogiem TVP - ustalane i uzgadniane w ramach technicznej grupy doradczej (TAG - Technical Advisory Group), w której reprezentowany będzie publiczny nadawca.

W zawartym w dokumentach przetargowych wzorze umowy, która zostanie zawarta z wybranym dostawcą danych telemetrycznych, TVP zapewnia sobie prawo do weryfikowania i kontrolowania procesu badania telemetrycznego w pełnym zakresie od przygotowania badania założycielskiego, rekrutacji panelistów, produkcję danych, kontrolę systemu do odbierania danych telemetrycznych (system „TAM”) pod względem rzetelności i wiarygodności udostępnianych jej Baz Danych i zawartych w nich danych. Precyzuje przy tym, że kontrolerem będzie firma audytorska wskazana przez TVP.

Jeżeli kontrola taka wykaże nieprawidłowości, wówczas Telewizja Polska będzie mieć prawo do zmniejszenia miesięcznego wynagrodzenia o 20 proc. do czasu wyeliminowania stwierdzonych nieprawidłowości lub wypowiedzenia umowy ze skutkiem natychmiastowym i obciążenia wybranego instytutu kosztami kontroli.

Wszystkie warunki określające zakres współpracy z instytutem, który będzie dostarczać TVP dane telemetryczne zostały zawarte nie w ogłoszeniu o zamówieniu, a we wzorze do umowy. Telewizja Polska uzależnia udział w przetargu i ważność złożonej w nim oferty przez zainteresowane firmy od akceptacji tego wzory umowy. Zaznacza przy tym, że jej postanowienia nie podlegają zmianie. Oznacza to zatem, że jeżeli dana firma zainteresowana tym przetargiem nie zaakceptuje wszystkich tych wymogów, jej oferta zostanie uznana za nieważną.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

Dołącz do dyskusji: Nielsen nie weźmie udziału w przetargu Telewizji Polskiej na badanie oglądalności

24 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Marek
Więc TVP albo zostanie bez badania, albo na prędce stworzą własne, którego rynek nie będzie uznawał. Ciekawe jak planują sprzedawać reklamy od nowego roku.
0 0
odpowiedź
User
Papa Diego
O, to Nielsen Polska troszku mniej zarobi. Centrala na pewno się ucieszy.
0 0
odpowiedź
User
Makka
(...) kontrolowany przez niezależnych, wyspecjalizowanych audytorów (...).
Heh, jasne, równie niezależnych jak wszystkie media? Ze stacjami TV na czele?
0 0
odpowiedź