SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Połowa Polaków czuje negatywne skutki zmian klimatu

Już 42 proc. gospodarstw domowych w Unii Europejskiej, a 48 proc. w Polsce odczuwa negatywny wpływ zmian środowiskowych na swoje życie - pokazują dane z międzynarodowego badania GfK.

Raport „Who cares? Who does?” opracowany przez GfK został przygotowany w oparciu o badania w 19 krajach na całym świecie, w tym m.in. w Polsce. Badanie to pokazuje, że konsumenci coraz częściej zmieniają swoje zachowania w trosce o ochronę środowiska.

Konsumenci dostrzegają również wpływ zmian klimatu na swoje życie. Już cztery na dziesięć (42 proc.) gospodarstw domowych w Unii Europejskiej twierdzi, że osobiście dotknęły ich problemy środowiskowe, takie jak zmiany klimatu, nadmierne zużycie plastiku czy marnowanie żywności. W Polsce podobne odczucia miało 48 proc. nabywców, co plasuje nasz kraj na 9. miejscu zestawienia.

Opinie te przekładają się w dalszej kolejności na konkretne zachowania konsumentów. W minionym roku więcej niż jedno na trzy gospodarstwa domowe w Europie zaprzestało zakupu usług i/lub produktów ze względu na ich negatywny wpływ na środowisko lub społeczeństwo. W Polsce na takie działania zdecydowało się 31 proc. kupujących, co daje nam 7. miejsce we Wspólnocie (wśród badanych krajów).

– Troskę o środowisko i zrównoważony rozwój doskonale obrazują nasze codzienne zakupy. W sklepach trendy proekologiczne nie straciły na znaczeniu nawet w trudnym okresie pandemii, dlatego żadna marka nie może sobie dziś pozwolić na ich lekceważenie. Okazało się, że konsumenci nie zrezygnowali z walki o zrównoważony rozwój również wtedy, gdy na dobre zniknął on z głównego nurtu debaty publicznej, a absolutnym tematem numerem jeden stało się bezpieczeństwo – zauważa Izabela Jagodzińska, dyrektor ds. zarządzania zaawansowanymi badaniami w dziale Panelu Gospodarstw Domowych.

Dzieci uczą nas dbać o środowisko na zakupach

Dzieci w aż 45 proc. przebadanych gospodarstw domowych mają  największy wpływ na zachowania zakupowe dorosłych domowników.

Wśród najbardziej wpływowych osób znaleźli się również przyjaciele (42 proc.), małżonkowie (37 proc.) i rodzice (19 proc.). Konsumenci znacznie rzadziej liczyli się zaś ze zdaniem polityków (14 proc.), influencerów (13 proc.) i celebrytów (9 proc.).

Wyniki w tym obszarze różniły się znacząco w zależności od kraju. Dla przykładu w Polsce, nieco częściej wskazywali byli przyjaciele (45 proc.), zaś na dzieci wskazało 44 proc. badanych, czyli więcej niż w innych krajach regionu, w tym m.in. Czechach, Słowacji czy Niemczech. Dużo większy wpływ na trendy zakupowe najmłodsi mieli z kolei w Europie Zachodniej – we Francji, Hiszpanii czy Portugalii, a dużo rzadszy – w Stanach Zjednoczonych.

Dobre nawyki zmieniają świat

Prawe połowa badanych (47 proc.) zgadza się z twierdzeniem, że największą rolę w ograniczaniu szkodliwych działań dla środowiska odgrywają dziś jednak producenci. Duża rolę do odegrania w postępie zmian mają także politycy (29 proc.) oraz sami konsumenci (wskazanie 20 proc. osób).

Rosnącą świadomość konsumentów w zakresie dbałości o środowisko najlepiej wyrażają liczby. Już 31 proc. gospodarstw domowych w Polsce dba o to, by kupowane przez nie przedmioty nie były owijane w folię, co w dobie pandemii i niezwykle wyśrubowanych standardów bezpieczeństwa należy uznać za niezwykły wynik. Fakt, że wielu kupujących chce eliminować odpady, nawet w tak trudnym czasie, napawa optymizmem – mówi Izabela Jagodzińska.

Ekspertka GfK przypomina, że odsetek kupujących, którzy aktywnie unikają odpadów z tworzyw sztucznych, różni się znacznie w poszczególnych krajach. Niemieccy nabywcy w najwyższym stopniu deklarują unikanie kupowania produktów w opakowaniach z plastiku, wśród Polaków, Hiszpanów czy Brytyjczyków co trzeci shopper tak robi, ale np. wśród czeskich nabywców jedynie 15 proc. deklaruje, że jest to kwestia, która kieruje ich decyzjami zakupowymi.

– W większości państw wzrost proekologicznych postaw jest jednak bardzo wyraźny, co nie umyka uwadze producentów i detalistów. Ci systematycznie dostosowują swoją ofertę do nowych trendów i coraz częściej rezygnują z rozwiązań, które mogłyby mieć szkodliwy wpływ na środowisko. Dziś kupujący są w stanie bez problemu rozpoznać marki zaangażowane w ograniczanie negatywnego wpływu na środowisko i coraz częściej rezygnują z wyboru brandów, kojarzących się np. z nadmierną produkcją plastiku. Przed całym sektorem FMCG stoi więc ogromne wyzwanie, polegające na znalezieniu idealnego balansu pomiędzy przyciągnięciem klientów i dostarczeniem produktów w standardzie zgodnym z aktualnymi normami zrównoważonego rozwoju – podsumowuje Izabela Jagodzińska.

Dołącz do dyskusji: Połowa Polaków czuje negatywne skutki zmian klimatu

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Aldona
Liczyć się ze zdaniem influencerów czy celebrytów? Chyba w innej czasoprzestrzeni, bo nie w tej!
0 0
odpowiedź
User
KTÓRA POŁOWA?
Nikt normalny nie przejmuje się klimatem, bo wystarczy poczytać co się z nim działo przez setki lat i wiadomo, że ideolodzy zielonej głupoty są opłacani przez poważny biznes.
0 0
odpowiedź