SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polskie Radio chce uruchomić kanał informacyjny

Polskie Radio Euro może już latem zostać przekształcone w stację informacyjną. Ma to pomóc w podwyższeniu słuchalności anteny.

- Nie zapadła żadna decyzja w tej sprawie - zaznacza z rozmowie z "Rzeczpospolitą" Agata Broda, nowa rzeczniczka prasowa Polskiego Radia. - Prawdą jest, że zarząd PR SA zastanawia się nad wykorzystaniem potencjału Polskiego Radia w zakresie informacyjnym - dodaje.

Wiceprezes PR Robert Wijas przyznaje jednak, że nowy kanał radiowy może ruszyć już latem tego roku. Jak ustalił dziennik trwają też prace nad radiowym portalem informacyjnym. Projektem kieruje Andrzej Mietkowski, były szef Agencji Informacji TVP.

Nowa antena miałby konkurować głównie z  TOK FM. Redaktor naczelna informacyjnej stacji Agory nie wróży jednak projektowi powodzenia. - Przede wszystkim będą robić konkurencję sami sobie, czyli PR1, który ma już charakter informacyjno- publicystyczny - uważa Ewa Wanat. Podobne głosy przyczyniły się do upadku niemal identycznego projektu przed kilkoma laty, za prezesury Krzysztofa Czabańskiego.

Polskie Radio Euro od maja 2008 r. nadaje na częstotliwościach dawnego Radia Bis. Z ostatnich badań słuchalności Radia Track (listopad 2008 - styczeń 2009) wynika, że jego słuchalność kształtuje się na poziomie 0,2 proc ( dla porównania Jedynka ma słuchalność na poziomie 12,9 proc., Dwójka - 0,6 proc., a Trójka - 6,9 proc.).

Komentarz dla Wirtualnemedia.pl

Roman Czejarek, były szef "Lata z Radiem", głos VOX FM
Pomysł przeformatowania jednego z kanałów Polskiego Radia na kanał informacyjny nie jest nowy. Pierwszy raz był poważnie rozpatrywany w czasach gdy pełniłem funkcję wiceprezesa Zarządu PR SA (1994-1998). Z ówczesnych badan wynikało, że kanał taki mógł liczyć maksymalnie na 3-4proc. udziałów w rynku. Robione były też symulacje ekonomiczne kosztów takiego przedsięwzięcia. Było to jednak w czasach gdy rynek wyglądał zupełnie inaczej, program IV (potem Radio BIS, dziś radio EURO) był nadawany jeszcze przez sieć nadajników na falach średnich, stał dawny długofalowy maszt Jedynki w Gąbinie, zaś Polskie Radio retransmitowało serwisy Radia Wolna Europa oraz sekcji polskiej BBC. Nie było też na rynku obecnego radia TOK FM. Była już nawet przygotowywana nazwa: INFO RADIO albo RADIO INFO, potem wykorzystana przez innego nadawcę.

Czy dziś jest to dobry pomysł? Generalnie tak, bo jest to jeden ze sposobów na wypełnienie publicznej misji Polskiego Radia. Czy poprzez kolejną zmianę w Radiu EURO? Tego już nie jestem taki pewien. Polskie Radio powinno bardzo poważnie zastanowić się nad charakterem swoich kanałów. To ostatnia chwila by to zrobić, być może też ostatni dobry moment gdy w tle trwają prace nad nową ustawa medialną. Później będzie już za późno. Radio potrzebuje też oszczędności oraz radykalnych reform (ale programowych i organizacyjnych, nie politycznych!) bo w obecnej strukturze i przy obecnym załamaniu dochodów długo już w tej formie nie przetrwa.

Wydaje mi się, że lepszą drogą jest częściowe lub całkowite połączenie Informacyjnej Agencji Radiowej (IAR) z Jedynką i na tej bazie budowanie solidnego kanału informacyjnego. Nadawanie muzyki na falach długich to już trochę przeżytek. Sieć nadajników UKF będących w dyspozycji Polskiego Radia trzeba bardzo gruntownie zoptymalizować. To co jest teraz to radosna twórczość kilku decydentów daleka od efektywności ekonomicznej, a czasami też od zdrowego rozsądku. Trzeba jasno powiedzieć, że być może Polskiego Radia nie stać już na cztery kanały ogólnopolskie, z których dwa mają śladowe udziały w rynku na granicy statystycznego błędu. Biorąc pod uwagę zasięgi Polskie Radio już dawno ani Dwójką ani Radiem EURO nie pokrywa całego kraju. To fikcja tylko z nazwy.

Dopiero po dokładnym określeniu celów można myśleć o kanale informacyjnym. Sądzę też, że Polskie Radio już dawno powinno wejść bardzo zdecydowanie w produkcję kanałów tematycznych na platformach internetowych. To przyszłość a zarazem obowiązek medium publicznego. Mądre połączenie platformy informacyjnej w internecie (portal, bazy danych, internetowe radio "na żądanie", specjalizowane serwisy do precyzyjnie wybranych grup odbiorców) z nadawaniem w eterze to dopiero recepta na sukces radia informacyjnego. Polskie Radio ma z pewnością największe szanse, siły oraz zasoby by to zrobić. Ale tego dobrze nie robi, ustępując dziś w tym miejscu pola Radiu TOK FM oraz portalom Agory. Szkoda.

Dołącz do dyskusji: Polskie Radio chce uruchomić kanał informacyjny

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl