SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Real Madryt zarabia najwięcej, spadek kursu funta hamuje awans klubów brytyjskich

Real Madryt jest nadal na czele rankingu, który skupia kluby generujące najwyższe na świecie przychody. Drugie i trzecie miejsce w rankingu dwudziestu największych klubów piłkarskich świata zajmują odpowiednio Manchester United i Barcelona.

Przychody każdego z trójki najlepszych klubów przekroczyły 300 mln EUR. Analiza Football Money League oparta jest o najnowsze dane finansowe za sezon 2007/2008.

- Choć przychody Realu Madryt w sezonie 2007/2008 wzrosły o 4 proc., co jest wynikiem gorszym niż w latach ubiegłych, w porównaniu do roku 2002 podwoiły się i dają Realowi 42 mln EUR przewagi nad Manchesterem United. Biorąc pod uwagę oświadczenie klubu dotyczące zabudżetowanych przychodów na sezon 2008/2009 w kwocie 400 mln EUR, rywale mogą mieć trudności ze zdeklasowaniem go w nadchodzącym roku - mówi Dan Jones, Partner Sports Business Group w Deloitte.

Z pewnością do tak znacznego wzrostu przychodów w sezonie 2007/2008 przyczyniło się zwycięstwo Manchesteru w Premier League i Lidze Mistrzów UEFA, choć spadek kursu wymiany funta na euro sprawia, że klub ten pozostał na drugim miejscu. Wszystkie drugorzędne kluby Money League zanotowały w sezonie 2007/2008 wzrost przychodów, a każdy klub z czołowej dwudziestki osiągnął przychody przekraczające 100 mln EUR.

Przychody Realu Madryt zwiększyły się o 15 mln EUR (4 proc.) dając sumę 366 mln EUR (290 mln GBP). Osiągnięcia sportowe Manchesteru United w tym samym sezonie przyniosły wzrost przychodów o 45 mln GBP (21 proc.) dając kwotę 257 mln GBP, czyli 325 mln EUR. Zajmująca trzecie miejsce Barcelona zwiększyła przychody o 19 mln EUR (6 proc.) do kwoty 309 mln EUR.

Czołowa dwudziestka największych klubów z całego świata składa się wyłącznie z klubów europejskich. Prócz siedmiu klubów brytyjskich znajdują się w niej po cztery kluby z Niemiec i Włoch, po dwa z Hiszpanii i z Francji oraz Fenerbahce, pierwszy klub turecki w dwudziestce w historii rankingu Money League rozpoczętego w sezonie 1996/1997.

Fenerbahce i VfB Stuttgart, dwaj z trzech nowych członków Money League, osiągnęły miejsce w dwudziestce dzięki znacznemu zwiększeniu przychodów w toku rywalizacji w Lidze Mistrzów. Trzeci nowy klub, Manchester City, zdobył miejsce w dwudzieste głównie dzięki zwiększeniu wpływów z transmisji meczów w Premier League w sezonie poprzedzającym przejęcie klubu przez właścicieli z Abu Dhabi.

Piłka nożna to nadal sport rozwojowy, w szczególności na najwyższym poziomie rozgrywek. W sezonie 2007/2008 suma przychodów klubów z czołowej dwudziestki zwiększyła się o 6 proc. (220 mln EUR) i osiągnęła kwotę 3,9 mld EUR (3,1 mld GBP). Obecnie generują one ponad trzykrotność sumarycznych przychodów klubów umieszczonych w pierwszym rankingu Money League w sezonie 1996/1997.

Tegoroczny ranking bazuje na najnowszych dostępnych wynikach finansowych dotyczących sezonu 2007/2008, w dużej mierze sprzed globalnego kryzysu gospodarczego. Choć przyszłoroczny ranking z pewnością wykaże pierwsze sygnały wpływu zmian gospodarczych na czołowe kluby (w sezonie 2008/2009), dopiero notowania za sezon 2009/2010 ukażą całościowe oddziaływanie kryzysu na sytuację klubów.

Angielska Premier League generuje obecnie największe na świecie przychody z praw transmisji. Mimo niekorzystnych zmian gospodarczych Premier League udało się osiągnąć rekordową wartość przychodów z transmisji krajowych na żywo na sezony od 2010/2011 do 2012/2013 w kwocie 1,782 mld GBP, czyli o 4 proc. wyższe od obecnych. Biorąc pod uwagę światową popularność Premier League można spodziewać się dalszego zwiększenia wpływów z tytułu praw transmisji sprzedawanych w tym roku.

Dołącz do dyskusji: Real Madryt zarabia najwięcej, spadek kursu funta hamuje awans klubów brytyjskich

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl