Reklama gumy Orbit nie jest rasistowska
Brytyjska organizacja ASA, czuwająca nad przestrzeganiem standardów w reklamie, nie dopatrzyła się podtekstów rasistowskich w telewizyjnych reklamach powracającej na rynek gumy Orbit Complete.
Kampania stworzona przez agencję Abbott Mead Vickers BBDO składa się z czterech spotów o podobnym scenariuszu, w każdym występują osoby innej rasy.
Największe kontrowersje wzbudziła reklama, w której para białych spotyka parę azjatycką. Kobieta niesie walizkę, wyglądającą jak wielka paczka gumy Orbit. Głos zza kadru mówi: "To jest Raj. Raj zgodziła się zagrać rolę nowej gumy Orbit Complete". Walizka niesiona przez kobietę otwiera się i widzimy biały garnitur, który ma na sobie jej towarzysz. W kolejnym ujęciu mężczyzna walczy z powietrzem a głos zza kadru komentuje: "Właśnie walczy z kwasami próchniczymi, które mogą atakować żeby pomiędzy posiłkami, próchnica oczywiście jest niewidoczna".
Spot kończy się hasłem: "Nowa guma orbit Complete z Xylitolem. Pomaga zwalczać próchnicę, nawet gdy jej nie widzisz".
Oskarżenia o rasizm uzasadniane były pokazywaniem "głupiego" zachowania przedstawicieli mniejszości etnicznych w towarzystwie białych. Podobne skargi wpłynęły także na pozostałe trzy spoty, z osobami pochodzenia negroidalnego i orientalnego w rolach głównych.
ASA odrzuciła jednak oskarżenia, nie dopatrując się powiązań między zaprezentowanym poczuciem humoru a pochodzeniem etnicznym występujących w reklamie osób.
Dołącz do dyskusji: Reklama gumy Orbit nie jest rasistowska