SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Rynek reklamy internetowej w I półroczu wzrósł o ponad 50 proc.

W I połowie 2006 roku szacowana wartość rynku reklamowego wyniosła 2 miliardy 739 milionów złotych - szacuje dom mediowy Starlink.

W I połowie 2006 roku szacowana wartość rynku reklamowego wyniosła 2 miliardy 739 milionów złotych. W stosunku do porównywalnego okresu 2005 roku oznacza to wzrost rynku reklamowego aż o 13,6% (szacowana wartość inwestycji w reklamę w I połowie 2005 roku wyniosła 2,4 miliarda złotych) -  podał dom mediowy Starlink.

Zdaniem firmy Starlink tak duży wzrost jest efektem wysokiej dynamiki rynku reklamowego w drugim kwartale, kiedy wzrost wyniósł aż 17,2% (w pierwszym kwartale wzrost wyniósł 9%). Największy wzrost został odnotowany w wypadku reklamy internetowej (wzrost o 51,3%), reklamy kinowej (17,3%), reklamy radiowej (17%) oraz  reklamy telewizyjnej (15,9%). Najniższy wzrost uzyskał segment reklamy w dziennikach  - 4,3% i magazynach – 6,8%. Niezmiennie najwięcej inwestycji reklamowych zostało ulokowanych w telewizji – było to 1,397 miliarda złotych, co stanowi 51% wszystkich inwestycji reklamowych.

Największa miesięczna zmiana wartości miała w kwietniu, kiedy wzrost wyniósł  aż 34,1%.  Tak wysoka dynamika jest efektem braku emisji reklam w wielu mediach po śmierci Papieża w 2005 roku. Innym zdarzeniem istotnym dla wysokiej dynamiki rynku reklamowego był Mundial.

Wzrost rynku został wygenerowany przede wszystkim przez  3 sektory reklamowe: rozrywka/kultura/edukacja, finanse i usługi marketingowe, żywność oraz sprzedaż. W sumie te sektory zwiększyło swoje inwestycje reklamowe o 214 milionów złotych, co stanowi aż 65,2% wzrostu rynku reklamowego w pierwszym półroczu. Na wysoki wzrost w sektorze finanse i usługi marketingowe istotnie wpłynęła przede wszystkim eksplozja inwestycji reklamowych banków – wzrost w kategorii wyniósł aż 59,2% (cały sektor finanse i usługi marketingowe wzrósł o 49,9%). Jak szacuje Starlink wzrost w sektorze rozrywka/kultura/edukacja jest efektem zwiększonych inwestycji reklamowych mediów (przede wszystkim dzienników) oraz wydatków promujących filmy kinowe. W sektorze żywność wzrost generowały przede wszystkim zwiększone inwestycje z kategorii napoje oraz czekolada i wyroby czekoladowe.

Osiągnięty wzrost  jest zgodny z oczekiwaniami i prognozą zakładającą wzrost rynku reklamowego na poziomie 10,1%. Oczekujemy istotnego zwolnienia rynku reklamowego w III kwartale (poniżej 3%) oraz wzrostu na poziomie zbliżonym do średniego w IV kwartale (9,2%) - czytamy w raporcie domu mediowego Starlink.

Zmiany w poszczególnych klasach mediów miały różne przyczyny:

Telewizja - wzrost w I połowie został wygenerowany głównie przez 3 sektory: finanse i usługi marketingowe (wzrost inwestycji o 51,9 miliona złotych, dynamika aż 98,7%, co głównie jest zasługą wzrostu inwestycji reklamowych banków, do których dołączyły firmy ubezpieczeniowe), żywność (wzrost inwestycji o 51,5 miliona złotych, dynamika 12,9%, głównie zasługa zwiększonej promocji z kategorii napoje) oraz rozrywka/kultura/edukacja (wzrost o 31,7 miliona złotych, dynamika – 27,9% w efekcie wyższych inwestycji w promocję filmów i wydawnictw – efekt wejścia Dziennika). Z drugiej strony wciąż utrzymuje się spadek inwestycji w sektorze telekomunikacja (spadek o 5,7%)

Dzienniki – inwestycje reklamowe w dziennikach zwiększyły się o 14,9 miliona złotych; gross nowych inwestycji pochodziło z sektora finanse i usługi marketingowe (wzrost o 7,6 miliona złotych); jednocześnie bardzo istotnie zmniejszyły inwestycje sektory: motoryzacja/transport oraz telekomunikacja (łącznie ponad 11 milionów złotych mniej)

Magazyny – zwiększone przychody reklamowe o 26,2 miliona złotych; głównie w efekcie zwiększonych inwestycji sektora finanse i usługi marketingowe (wzrost o 7,7 miliona złotych) oraz sektora żywność (zwiększone inwestycje o 5,8 miliona złotych); na niższą dynamikę wzrostu przychodów niż średnia rynkowa istotny wpływ ma zmniejszenie inwestycji z sektora higiena i pielęgnacja ciała oraz niższe inwestycje sektora środki inwestycyjne

Radio – wzrost inwestycji o 30 milionów złotych, który jest przede wszystkim efektem wzrostu w dwóch sektorach: rozrywka/kultura/edukacja (wzrost o 12,8 miliona złotych) oraz sprzedaż (6,5 miliona złotych)

Reklama zewnętrzna – wzrost odnotowany przede wszystkim w sektorze rozrywka/kultura/edukacja oraz telekomunikacja; te dwa sektory zwiększyły inwestycje aż o 30,2 miliona złotych

Internet – wzrost inwestycji głównie sektorów finanse i usługi marketingowe, żywność  oraz higiena i pielęgnacja ciała

Kino – wzrost inwestycji był generowany głównie przez silne zwiększenie inwestycji z sektora żywność

Zmiany w aktywności sektorów

Wzrost rynku został wygenerowany przede wszystkim przez  3 sektory reklamowe: finanse i usługi marketingowe, rozrywka/kultura/edukacja oraz żywność . W sumie te sektory zwiększyło swoje inwestycje reklamowe o 214 milionów złotych, co stanowi aż 65,2% wzrostu rynku reklamowego w pierwszym półroczu. Zmiany w poszczególnych sektorach były efektem:
Finanse i usługi marketingowe – inwestycje wzrosły o 75,8 miliona złotych (dynamika wzrostu aż 49,9%); taki wzrost w dużym stopniu jest efektem eksplozji aktywności reklamowej banków (zwiększyły one inwestycje aż o 49,6 miliona złotych) oraz funduszy (wzrost inwestycji o ponad 8 milionów); do wysokiej dynamiki przyłożyły się również firmy ubezpieczeniowe, które zwiększyły inwestycje z 10 do 22,8 miliona złotych
Rozrywka/kultura/edukacja – wartość inwestycji reklamowych sektora zwiększyła się o 69,5 miliona złotych (dynamika 25,5%); istotny wzrost inwestycji jest pochodną zwiększonych inwestycji promocyjnych mediów (wzrost inwestycji promocyjnych gazet aż o 29 milionów, towarzyszące zaostrzeniu konkurencji wynikającej z pojawienia się „Dziennika”; jednocześnie silny wzrost inwestycji w promocję stacji telewizyjnych i radiowych) oraz nakłady na promocję filmów kinowych
Żywność – inwestycje reklamowe wzrosły o 68,2 miliona złotych (przy dynamice 13,5%); zostały one w większości wygenerowane przez kategorie: czekolada i wyroby czekoladowe (głównie batony i wafle czekoladowe – wzrost o 15,7 miliona złotych), napoje (przede wszystkich zwiększone inwestycje promocyjne piwa – wzrost o 26,6  miliona złotych)
Z innych sektorów warto odnotować wzrost w sektorze sprzedaż (wzrost inwestycji o 37,1 miliona złotych, dynamika – 20,9%) oraz w sektorze medycyna (20,4 miliona złotych więcej, ale przy dynamice 9,4%). Zgodnie z oczekiwaniami utrzymuje się spadek inwestycji z sektora motoryzacja/transport (o 1,1 miliona złotych). Dodatkowo spadły inwestycje z sektora środki inwestycyjne. Jednocześnie utrzymuje się słaba dynamika wzrostu w sektorze telekomunikacja – wzrost jedynie o 2,9%.

- Niezmiennie najważniejszym sektorem jest żywność. Wciąż rośnie udział sektora rozrywka/kultura/edukacja, który stał się sektorem numer 2 na polskim rynku. Należy też zauważyć dynamiczny przyrost udziału sektora finanse i usługi marketingowe (wzrost z 6,3% do 8,3%) - informuje Jarosław Roszkowski, dyrektor mediów w domu mediowym Starlink.

Dołącz do dyskusji: Rynek reklamy internetowej w I półroczu wzrósł o ponad 50 proc.

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl