SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Sieci handlowe stawiają na reklamy w telewizji i radiu. Liderem Lidl, Biedronka poza podium

Sieci handlowe (bez e-commerce) wydały w pierwszym półroczu br. na reklamy w mediach 8 proc. więcej niż rok wcześniej. Największym reklamodawcą wśród nich był Lidl Polska, Biedronkę w wydatkach wyprzedziła firma Terg - wynika z analizy domu mediowego Codemedia.

Z analizy Codemedia wynika, Że w pierwszej połowie br. wydatki reklamowe sektora handel (bez e-commerce) wyniosły 492,7 mln zł. Tym samym były o 8 proc. wyższe od tych w w analogicznym okresie w poprzednim roku i 33proc. wyższe niż dwa lata temu.

W podziale na kategorie największym reklamodawcą są super- i hipermarkety, których wydatki mediowe w pierwszych dwóch kwartałach 2017 roku stanowiły 66 proc. inwestycji w promocję całego sektora handel. W porównaniu do pierwszej połowy 2016 roku jest to spadek o 4 punkty procentowe.

Na drugim miejscu znajdują się sklepy i hurtownie, które na promocję w pierwszej połowie 2017 roku przeznaczyły budżet w wysokości 139,1 mln zł. Ich udział w wydatkach całego sektora wyniósł 28proc., o 4 punkty procentowe więcej niż przed rokiem. Wpłynął na to wzrost inwestycji w promocję tej kategorii o ponad 27,6 mln zł.

Wśród super- i hipermarketów najwięcej wydają na reklamę markety wielobranżowe i dyskonty o małej powierzchni (ich udział w kategorii to 40proc.) i markety RTV, AGD (28% udziału).

Lidl liderem, Biedronka spada z podium
Zdecydowanym liderem wśród reklamodawców z sektora handel jest Lidl. Jego wydatki na reklamę wyniosły w pierwszych dwóch kwartałach br. 65,7 mln zł, o 5proc. więcej niż w analogicznym okresie w 2016 roku. Na drugim miejscu uplasowało się Metro Group, które przeznaczyło na promocję prawie 36 mln zł, a na trzecim Terg z inwestycjami na poziomie 31,9 mln zł. Obaj reklamodawcy także wydali w porównaniu rok do roku więcej na promocję – odpowiednio o 9proc. i 14proc..
Tuż za podium znalazł się właściciel marki Biedronka - Jeronimo Martins Polska, który na wydatki mediowe przeznaczył w pierwszej połowie tego roku 29,5 mln zł, o 9proc. mniej niż w analogicznym okresie w poprzednim roku.

Z sondażu przeprowadzonego przez agencję badawczą Maison&Partners wynika, że Polacy bardzo chętnie robią zakupy w marketach wielobranżowych i dyskontach. Wśród nich na pierwszym miejscu plasuje się Biedronka – jest ulubionym sklepem aż 62 proc.badanych. W dalszej kolejności wybierany jest Lidl. - Obie marki mierzą się w walce o tego samego konsumenta, dlatego nie powinien dziwić wzrost wydatków reklamowych Lidla, który próbuje wyprzedzić swojego rywala – mówi Anna Lipińska, group account director w Codemedia.

W TOP 10 reklamodawców sektora handel znalazły się także: Euro-Net Warszawa, Tesco Polska, Ikea Polska, Kaufland Polska Markety, Carrefour Polska, Leroy Merlin Polska.

W porównaniu do poprzedniego roku z zestawienia TOP 10 wypadł Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska.
Inwestycje w promocję TOP 10 reklamodawców stanowiły w pierwszej połowie 2017 roku 54 proc. wydatków mediowych całego sektora handel.

Najchętniej w telewizji i w radiu
W pierwszej połowie br. sieci handlowe najwięcej wydały na reklamy w telewizji – inwestycje osiągnęły poziom ponad 180 mln zł i stanowiły 37 proc. wszystkich wydatków branży. Na drugim miejscu uplasowało się radio, które miało w wydatkach reklamowych tej branży 30 proc. udziału. A na kolejnych: internet (12 proc.), outdoor (8proc.), magazyny (7proc.), gazety (4proc.) i kina (2proc.).

W porównaniu do pierwszego półrocza 2016 roku,  w pierwszej połowie tego roku zmniejszył się udział telewizji w media miksie wydatków mediowych sektora handel – o 3 punkty procentowe – oraz outdooru i gazet – o niecały 1 punkt procentowy. Wzrosło natomiast zainteresowanie reklamodawców z sektora handel promocją w internecie – udział internetu w torcie mediowym wzrósł o 3 punkty procentowe.

- Lider sektora – Lidl – wydał na promocję w telewizji ponad połowę swojego budżetu mediowego. Jeronimo Martins Polska, do którego należy sieć sklepów Biedronka, także zdecydowanie postawiło w pierwszej połowie tego roku na to właśnie medium. Telewizja pozwala im efektywnie docierać do konsumentów ze swoimi ofertami, zwłaszcza z informacjami o aktualnych promocjach, które szczególnie przyciągają uwagę Polaków – mówi Anna Lipińska, group account director w Codemedia.

Wśród najchętniej wybieranych mediów znalazły się: Polsat, RMF FM, TVN, ZET, TVP 2, TVP 1, Onet.pl, PR 3, WP.pl, TV 4.

Dołącz do dyskusji: Sieci handlowe stawiają na reklamy w telewizji i radiu. Liderem Lidl, Biedronka poza podium

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl