SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wyniki exit poll i wieczór wyborczy OGB Pro w ponad 100 lokalnych serwisach

W dniu wyborów parlamentarnych Ogólnopolska Grupa Badawcza przeprowadzi 41 badań exit poll (we wszystkich okręgach wyborczych), a także zorganizuje w studiu telewizyjnym własny wieczór wyborczy. Relacja będzie dostępna w internecie, w mediach społecznościowych oraz na głównych stronach 100 portali lokalnych w całym kraju.

- Mamy podpisane już ponad 60 umów, rozmawiamy z kolejnymi kilkudziesięcioma portalami. W zamian za udostępnienie naszego wieczoru wyborczego na głównych stronach lokalne portale już o 21:00 będą mogły zaprezentować swoim czytelnikom wyniki: zarówno procentowe poparcie partii, jak i podział mandatów w ich okręgach. Co warte podkreślenia, z każdym portalem współpracujemy na zasadach wyłączności w danym mieście czy powiecie. Oprócz wyników głównych portale otrzymają od nas także dane, takie jak preferencje wyborcze w ich okręgu z podziałem na wiek, płeć, wykształcenie, a także wyniki early late poll przygotowane dzięki obserwatorom OGB, którzy będą obecni w komisjach wyborczych w trakcie liczenia głosów. Nasza “Lokalna Sieć Wyborcza” będzie mogła na równi konkurować z największymi mediami w Polsce - mówi Łukasz Pawłowski, Prezes Ogólnopolskiej Grupy Badawczej.

Portale te będą mogły korzystać z materiałów graficznych i wideo przygotowanych przez OGB. Wśród portali, z którymi podpisano umowy o współpracy są m.in.: lovekrakow.pl, tuwroclaw.pl, bydgoszcz.com, pulsgdanska.pl, tylkotorun.pl, panoramakutna.pl, twojsacz.pl, olsztyn.com.pl, ekoszalin.pl.

Trwają rozmowy z kolejnymi wydawcami

Dodatkowo w trakcie badania exit poll, Ogólnopolska Grupa Badawcza zada w każdym województwie inne, dodatkowe pytanie na palące tematy. W województwie mazowieckim będzie to pytanie o budowę CPK, w województwie pomorskim - o budowę pierwszej elektrowni atomowej, w dolnośląskim - o zamknięcie kopali Turów, a w warmińsko-mazurskim - o słuszność budowy kanału na Mierzei Wiślanej. Pytania w formie referendalnej z odpowiedziami: “Tak/Nie” będą stanowić dodatkową wiedzę podczas wieczoru wyborczego.

- Oprócz mediów lokalnych, z którymi nadal rozmawiamy i jesteśmy otwarci na kolejne zgłoszenia, rozmawiamy też z portalami horyzontalnymi, dla których mamy propozycje danych ogólnopolskich. Nazwaliśmy to roboczo “PAP-em na wybory”, ponieważ możemy dostarczać na żywo unikalne dane, informacje i materiały w trakcie wieczoru wyborczego. Jestem przekonany, że wyników exit poll OGB Pro oraz naszego wieczoru wyborczego nie będzie się dało nie zauważyć w niedzielę wyborczą oraz następnego dnia, podczas którego relacja będzie trwać nadal. Zamierzamy nie tylko podać dokładny podział mandatów w każdym okręgu, ale także zapytać Polaków, co skłoniło ich do głosowania na daną partię, jakie tematy były dla nich kluczowe i jak oceniają ostatnie 8 lat. Dodatkowo pierwszy raz w historii prezentowane będą wyniki wyborów do Senatu i zwycięzcy w poszczególnych okręgach. To będzie zupełnie inny wieczór wyborczy, jakiego jeszcze nie było w ciągu ostatnich 30 lat - dodaje Łukasz Pawłowski. 

Jak OGB zrealizuje exit poll?

Badanie exit poll OGB zostanie przeprowadzone we wszystkich 41 okręgach wyborczych do Sejmu oraz 100 okręgach do Senatu. Firma twierdzi, że uzyskane wyniki pod względem ilości danych dostępnych o godz. 21 oraz ich dokładności ma być zupełnie nową jakością wieczorów wyborczych w Polsce.

Badanie exit poll na taką skalę będzie możliwe dzięki zastąpieniu dotychczas stosowanego losowego doboru punktów realizacji badania na metodę celową. W ten sposób realizuje się badania np. w Wielkiej Brytanii i Francji. Polega to na tym, że do realizacji badania wybiera się konkretne punkty wyborcze.

- Planujemy 400-500 punktów w całym kraju, ponad 1000 ankieterów i spodziewamy się, że uzyskamy w ten sposób 200-300 tys. ankiet. Połowę w tradycyjny, papierowy sposób, połowę na tabletach - zapowiada w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Łukasz Pawłowski.

- W każdym okręgu wyborczym będzie to 12-16 punktów - każdy okręg jest dzielony na warstwy (np. miasto-powiaty) i wybierane są punkty, które są dla danej warstwy reprezentatywne (na bazie danych historycznych, poprzednich wyborów, demografii itd.). - W ten sposób wybieraliśmy punkty w Rzeszowie i Rudzie Śląskiej, testując tę metodę - z bardzo dobrym skutkiem - przekonuje Łukasz Pawłowski.

OGB ma jako pierwsza podać też informację o tym, w czyje ręce trafią mandaty do Senatu. Wszystkie dane uzupełnią szczegółowe informacje o strukturze wyborców w każdym okręgu wyborczym oraz Key Issues, czyli to, jakie kwestie były kluczowe dla wyborców w trakcie podejmowania decyzji. Duża część danych będzie ogólnodostępna, część danych będzie dostępna wyłącznie dla użytkowników usługi OGBPro. 

Ankieterzy będą obserwować liczenie głosów

Natychmiast po zakończeniu ciszy wyborczej OGB przedstawi wyniki procentowe i podział mandatów do Sejmu, nie tylko w skali kraju, ale także w skali województw, oraz po raz pierwszy w Polsce w każdym okręgu wyborczym.

- Badanie exit poll zakończy się o 21:00 i o tej godzinie będziemy mieć wynik ogólnopolski (poparcie i mandaty), wynik w województwach oraz wynik w okręgach (poparcie i mandaty), podamy też zwycięzców do Senatu - tam, gdzie będzie wyraźna różnica - w pozostałych okręgach będziemy czekać na więcej danych - zapowiada Łukasz Pawłowski. - Nasi ankieterzy po godz. 21:00 będą obserwatorami podczas liczenia głosów, dzięki czemu będziemy mieć aktualizację danych w miarę jak będą one liczone, nazywamy to Early Late Poll i pierwsze aktualizacje mamy nadzieje podawać już od 22:00. Będziemy też śledzić wyniki podawane przez PKW i aktualizować dane na żywo - dodaje. 

- Rywalizacja w wieczór wyborczy z tradycyjnymi mediami w tym głównie ze stacjami telewizyjnymi to ogromne przedsięwzięcie, ale uważamy, że jesienne wybory będą wyjątkowe. Po pierwsze zmiany w ordynacji wyborczej wprowadzone w ostatnim czasie zwiększające liczbę komisji oraz nakładające dodatkowe obowiązki na komisje wyborcze spowodują, że proces liczenia głosów będzie o wiele dłuższy niż do tej pory. To oznacza lukę pomiędzy ograniczonymi tradycyjnymi danymi exit poll a oficjalnymi wynikami. Po drugie pierwszy raz od wielu lat do ostatniej chwili będzie się decydować, kto będzie miał większość w Sejmie, jak i Senacie. Uważamy, że tradycyjne media będą bezkonkurencyjne przez pierwsze 15 minut, gdy podaje się główny wynik i przemawiają liderzy, kolejne 72 godziny będą należeć do tego, kto będzie miał więcej danych i będzie mógł relacjonować proces liczenia na bieżąco. Sprzyja nam też technologia, pierwszy raz w trakcie wyborów dostępne są tak rozwinięte media społecznościowe, jak Twitter, YouTube czy Tik Tok, dzięki którym można dotrzeć do bardzo szerokiego odbiorcy. Pierwszy raz w trakcie wieczoru wyborczego do wyboru będzie nie tylko publicystyka z udziałem zaproszonych do studia gości, ale dramaturgia oparta na danych, którą znamy z USA - podkreśla Łukasz Pawłowski. 

Czym badanie będzie różnić się od exit poll Ipsosu? 

Dotychczas badania exit poll w trakcie wyborów realizowała firma badawcza Ipsos - tak też będzie i w tym roku. Czym badanie OGB różni się od dotychczasowego sondażu Ipsosu? 

- Oprócz metody (Ipsos realizuje badanie losowo - przyp. red.) podstawowa różnica polega na szczegółowości uzyskanych danych. Po pierwsze Ipsos ma wynik ogólnopolski i na bazie jego estymuje podział mandatów w całym kraju. My dzięki temu, że w praktyce przeprowadzamy osobne 41 exit poll w każdym okręgu wyborczym do Sejmu, będziemy mieć nie tylko wynik ogólnopolski, ale też dokładny wynik w województwach i co najważniejsze w każdym okręgu wyborczym. To nam pozwoli na bardzo dokładne podanie liczby mandatów do Sejmu, bo są one rozdzielane właśnie w okręgach - wskazuje Łukasz Pawłowski. 

Dodaje, że kolejną nowością będzie badanie do Senatu, dzięki czemu OGB będzie mogła podać, kto uzyskał mandat, zanim ogłosi to PKW. - Z racji tego, że połowę ankiet przeprowadzamy na tabletach, będziemy zadawać też dodatkowe pytania (Key Issues), czyli co było dla wyborców najważniejsze, czym się kierowali. W praktyce będziemy posiadać wielokrotnie więcej danych niż tradycyjny exit poll - przekonuje prezes OGB. 

Duża część danych z exit poll OGB będzie ogólnodostępna, tak jak dane Ipsos, część bardziej szczegółowych danych będzie dostępna dla użytkowników usługi OGBPro.pl, a część - będzie można uzyskać na zasadach komercyjnych.

Dołącz do dyskusji: Wyniki exit poll i wieczór wyborczy OGB Pro w ponad 100 lokalnych serwisach

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tradycyjne media
A tradycyjne media, duże marki? Nikt się nie zdecydował na współpracę? Wygina jak dinozaury
0 0
odpowiedź
User
aha
A kiedy te centra badawcze wytłumaczą się z ostatnich badań, które były błędne o kilka procent? Przestrzelone kompletnie, właściwie totolotek.
Po co komu takie badania, które od 15 lat nie potrafią oszacować elektoratu ukrytego danych partii?
15 2
odpowiedź
User
Ara
Po co odpowiadać na pytania w exit poll? I jeszcze ankieta jakaś? Ignoruję i idę dalej.
9 2
odpowiedź