SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Unilever skarży Niveę za reklamę „Najlepsza formuła w historii”, KEM przyznaje mu rację

Komisja Etyki Reklamy orzekła, że spot i layouty promujące kosmetyki Nivea z hasłem „Najlepsza formuła w historii” wprowadzały odbiorców w błąd, ponieważ dopowiadające ten slogan określenie „Od Nivea” było znacznie słabiej wyeksponowane. Skargę na te reklamy złożył Unilever Polska.

Skarga złożona przez Unilever Polska do Komisji Etyki Reklamy dotyczyła spotu telewizyjnego oraz layoutów prasowych i outdoorowych wykorzystywanych w jesiennej kampanii produktów do pielęgnacji i stylizacji włosów Nivea Hair Care (przeczytaj więcej i zobacz te reklamy). W proteście chodziło o eksponowane we wszystkich reklamach Nivea Hair Care hasło „Wypróbuj najlepsze w historii formuły do pielęgnacji włosów”, które zostało opatrzone gwiazdką kierującą do jego uzupełnienia „Od Nivea”, umieszczonego u dołu grafiki i zapisanego mniejszą czcionką.

Przedstawiciele Unilever Polska ocenili, że zasadnicza część sloganu jest prawdziwa - bo producent kosmetyków Nivea nie może udowodnić, że jego produkty mają najlepszą formułę do pielęgnacji włosów ze wszystkich kosmetyków, wszystkich producentów w historii. Według Unilevera takie hasło wywołuje mylne wrażenie innowacyjności promowanych produktów.

„Z punktu widzenia przeciętnego klienta kosmetyków do pielęgnacji włosów jest znaczącą różnica, gdy kosmetyk posiada najlepszą formułę, jaka została zastosowana w kosmetyku kiedykolwiek wcześniej biorąc pod uwagę tylko kosmetyki tej marki czy kosmetyki wszystkich marek na rynku” - zauważył koncern.

Ponadto zdaniem Unilevera skargi umieszczenie „w gwiazdce” dopowiedzenie „Od Nivea” jest niewłaściwe, ponieważ w ten sposób dodawane są zazwyczaj źródła potwierdzające prawdziwość hasła reklamowego, jego doprecyzowanie lub szczegóły promowanej oferty. Natomiast w tym przypadku informacja „w gwiazdce” zupełnie zmienia znaczenie głównego sloganu.

Nivea Polska broniła się twierdząc, że w reklamach jej kosmetyków gwiazdka jest zastosowana w swojej zwyczajowej roli - uściślania lub rozwijania treści przekazu, wyjaśniając dokładnie, że historia oznacza tu historię produktów Nivea. Według firmy odnośnik w żadnym wypadku nie jest nietypowy, mylący lub niezgodny z utrwaloną praktyką. „Nie wiemy jaką utrwaloną praktykę Unilever miał na myśli ani na jakiej podstawie orzekał o spodziewanych oczekiwaniach konsumentów. Unilever nie podał żadnych danych ani wyników badań na potwierdzenie swoich tez. Nie ma skatalogowanych prawnie czy inaczej jednoznacznie ustalonych sposobów użycia odnośnika w postaci gwiazdki” - odcięła się konkurentowi Nivea.

Przedsiębiorstwo podkreśliło, że slogan wsparty treścią odnośnika jednoznacznie i dokłanie wskazuje, że chodzi o historię produktów Nivea. Firma zaznaczyła: "ocena, że istnieje ryzyko wprowadzenia konsumentów błąd i reklama narusza prawo czy dobre obyczaje, jest zatem subiektywnym przekonaniem Unilever”.

Komisja Etyki Reklamy przychyliła się jednak do argumentacji Unilever Polska, orzekając, że slogan „Wypróbuj najlepsze w historii formuły do pielęgnacji włosów” uzupełniony o przypis „Od Nivea” wprowadza odbiorców w błąd. „Użycie gwiazdki powinno mieć na celu doprecyzowanie przekazu reklamowego, a nie zmianę znaczenia głównego hasła. Sytuacja w której gwiazdka zmienia znaczenie claimu reklamowego budzi nieufność w stosunku do reklamy, gdyż dopiero analiza informacji zawartej w disclaimerze wyjaśnia, że chodzi o najlepszą formułę w historii firmy Nivea, a nie w historii kosmetyków do pielęgnacji włosów” - uzasadnił zespół orzekając Komisji. Zaznaczył, że hasło należy doprecyzować, dodając do jego głównej części stwierdzenie, że chodzi o historię Nivei.

Dołącz do dyskusji: Unilever skarży Niveę za reklamę „Najlepsza formuła w historii”, KEM przyznaje mu rację

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Paweł
Czy ktoś po napisaniu tego tekstu jeszcze go zredagowal? Ile tam jest bledow skladni to sie w glowie nie miesci...
0 0
odpowiedź