SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Jak wyglądał miniony rok na rynku muzycznym? Królowała sanah - najbardziej lubimy streaming, na winylach królował Kult

Niemal 486 mln zł - taką wartość osiągnęła łączna wartość sprzedaży na polskim rynku muzycznym w 2021. To oznacza wzrost o 28 proc w stosunku do roku poprzedniego - informuje Związek Producentów Audio Video, który właśnie upublicznił raport, podsumowujący to, co działa się na rynku. Sprzedaż na poziomie 486 mln zł daje Polsce 22. miejsce w światowym rankingu.

SanahArticle

ZPAV zaznacza, że wzrosty notowano zarówno jeśli chodzi o sprzedaż cyfrową, jak i fizyczną (OLiS). Sprzedaż muzyki za pośrednictwem platform internetowych wzrosła prawie o 40 proc., wypracowując przychód na poziomie 318 mln zł. Sprzedaż muzyki na nośnikach fizycznych z kolei wzrosła o 10,4 proc. – do poziomu 167 mln zł. Taki wzrost przełożył się na ponad 65,5-proc. udziału tej formy dystrybucji muzyki w całościowych rocznych wynikach. - Umacniająca się sprzedaż cyfrowa to stale rosnąca tendencja, widoczna zarówna na polskim, jak i światowym rynku muzycznym od kilku już lat – komentuje ZPAV.

Najbardziej lubimy streaming, na winylach królował Kult

Najpopularniejszą formą konsumpcji muzyki wśród Polaków jest ciągle streaming, który w 2021 roku stanowił prawie 65 proc. wszystkich nośników i formatów. Na drugim miejscu tego zestawienia znalazła się płyta CD z 24,7 proc. udziału, a następnie - płyta winylowa, która w łącznym zestawieniu stanowi zaledwie 9,3 proc. Ubiegły rok był także kolejnym rokiem wzrostu sprzedaży płyt winylowych. Przychód na poziomie ponad 45 mln powiększył udział czarnych płyt do 27 proc. sprzedaży fizycznej i 9,3 wspomniane proc. sprzedaży całkowitej.

Najpopularniejszą płytą winylową ubiegłego roku był ostatni studyjny album zespołu Kult, zatytułowany „Ostatnia płyta”. Wydawnictwo miało swoją premierę w maju ubiegłego roku. Miejsce drugie rocznego zestawienia „OLiS Winyle” zajmują Kayah i Bregović z albumem wydanym w 1999 roku i zremasterowanym w 2015 – „Kayah i Bregović”. Na ostatnim miejscu na podium ponownie znalazło się ubiegłoroczne wydawnictwo – długo wyczekiwany album Adele – „30”.
 

 

Pierwsza trójka OLiS: sanah, Mata i sanah

Wzrosty sprzedaży nośników fizycznych dotyczyły w dużej mierze rodzimych artystów. Na ich płyty wydaliśmy w 2021 roku ponad 69,7 mln zł -  jest to wzrost o 54 proc. w stosunku do roku ubiegłego. Nadal jednak większość sprzedaży płyt stanowił katalog artystów zagranicznych, który przyniósł przychód na poziomie 82,8 mln zł.

Najchętniej kupowaną płytą na nośnikach fizycznych w ubiegłym roku był album sanah „Irenka” – a nie jest to jedyna płyta tej wokalistki na podium rocznego zestawiania OLiS. Na miejscu trzecim uplasowało bowiem się jej poprzednie wydawnictwo, „Królowa dram”. Miejsce drugie zajmuje Mata z albumem „Młody Matczak”.

W pierwszej dwudziestce zestawienia OLiS 2021 tylko jedna pozycja należy do artystów spoza Polski i jest to wydana po prawie sześcioletniej przerwie płyta Adele „30”, która uplasowała się na miejscu 7. Kolejny zagraniczny album pojawia się na miejscu 23: tam dotarli zwycięzcy Eurowizji 2021, zespół Måneskin z albumem „Teatro D'Ira Vol. 1”.
 

 

Airplay: Męskie Granie przed Dawidem Kwiatkowski

W pierwszej dwudziestce listy najpopularniejszych utworów radiowych znajdują się jeszcze tylko dwie polskie produkcje: na pozycji 4. uplasował się ubiegłoroczny hymn Męskiego Grania Orkiestry „I Ciebie też, bardzo”, przygotowany przez Darię Zawiałow, Dawida Podsiadłę i Vita Bambino, oraz singiel "Bez Ciebie" Dawida Kwiatkowskiego, który dotarł do 12. miejsca.
Łącznie w top 100 zestawiania Airplay 2021 polscy artyści zajmują 26 pozycji, z czego aż 5 należy znów do sanah.
 

Radiowym numerem jeden w zeszłym roku jest "Friday (Dopamine Re-Edit)", czyli nowa wersja hitu "Push The Feeling On" (z 1992 r.) szkockiego projektu muzycznego Nightcrawlers przygotowana przez brytyjskiego producenta Ritona (zyskującego popularność dzięki viralowemu wideo z udziałem Mufasa & Hypemana).

Miejsce drugie na liście Airplay 2021 zajmuje remix "I Was Made", który jest odświeżoną wersją hitu "I Was Made for Lovin’ You Baby" grupy Kiss, opracowaną przez braci VINAI (Alessandra i Andreę) oraz Le Pedre. Podium zestawienia zamyka polska piosenka - singiel "Ale jazz!" przygotowany przez sanah i Vito Bambino.

ZPAV opracowuje OLiS i organizuje Fryderyki

Związek Producentów Audio Video jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszającym ok. 90 proc. rynku muzycznego w Polsce. Posiada zezwolenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego na zbiorowe zarządzanie prawami producentów fonograficznych. Od powstania w 1991 r. ZPAV prowadzi działania na rzecz rozwoju rynku muzycznego w Polsce. Jest grupą krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1,4 tys. firm w 66 krajach).

Od 1995 r. ZPAV jest organizatorem Fryderyków - nagród muzycznych przyznawanych przez środowisko muzyczne: muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i branżę fonograficzną, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej.

Dołącz do dyskusji: Jak wyglądał miniony rok na rynku muzycznym? Królowała sanah - najbardziej lubimy streaming, na winylach królował Kult

 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl