SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

21 marca startuje platforma NC+. Czy zrewolucjonizuje polski rynek?

W czwartek rusza platforma telewizji cyfrowej NC+. - To kolejny etap nieuchronnej konsolidacji na polskim rynku, który w perspektywie długofalowej przyczyni się do urozmaicenia oferty abonenckiej - komentują branżowi eksperci.

Nowa platforma powstała z połączenia Cyfry+ oraz platformy n. W wyniku tej transakcji głównymi udziałowcami nowego projektu zostali: grupa Canal+ (51 proc. udziałów), ITI (32 proc.) oraz UPC (17 proc.). W najbliższy czwartek mają zostać szczegółowo przedstawione  możliwości technologiczne oraz oferta abonencka nowej platformy. Eksperci, z którymi rozmawialiśmy są zgodni, że pojawienie się na polskim rynku nc+ to dowód na panującą w naszym kraju tendencję konsolidacji.

Marek Sowa, związany z polskim rynkiem telewizyjnym od kilkunastu lat (m.in. były prezes Agory oraz wiceszef UPC) uważa, że na innych, bardziej rozwiniętych rynkach płatnej telewizji często konkurują ze sobą już tylko jeden operator satelitarny, jeden operator kablowy i wiodące telekomy.

- Polska nie będzie wyjątkiem, utrzymująca się fragmentacja polskiego rynku jest stanem nienaturalnym i nieefektywnym, zwłaszcza wobec rosnącej konkurencji ze strony internetu. Liderem na rynku platform satelitarnych pozostaje Cyfrowy Polsat, funkcjonujący w ramach dynamicznej grupy mediowo-telekomunikacyjnej Zygmunta Solorza. Dla platformy nc+, dysponującej mniejszą liczbą abonentów, ważniejsze od programingowych roszad jest zawiązanie strategicznego sojuszu z jedną z dużych grup telekomunikacyjnych. Dzisiaj chodzi o tzw. potrójną usługę (telewizja, internet, telefon), ale docelowo o dostarczanie kompleksowych rozwiązań dla coraz bardziej inteligentnego domu - mówi dla portalu Wirtualnemedia.pl Marek Sowa.

>>> 21 marca rusza platforma nC+. Jaka będzie nowa oferta?

Patrycja Gołos, dyrektor ds. korporacyjnych i public policy w UPC Polska nie ma wątpliwości, że polski rynek telewizji płatnej jest jednym z najbardziej konkurencyjnych rynków w Europie. - Jest to jednak rynek rozdrobniony, a konsolidacja w obu segmentach - zarówno satelitarnym, jak i kablowym - jest konieczna, by móc skutecznie i efektywnie konkurować z największymi podmiotami, jak Cyfrowy Polsat czy Orange. Zwiększona skala działania i idące za tym oszczędności, pozwolą nowej platformie na dalsze inwestycje, co w efekcie wzmocni konkurencyjność na rynku, a beneficjentami tego będą konsumenci - uważa Patrycja Gołos.

Zdaniem Patrycji Gołos, w tym momencie o klientów rywalizują nie tylko platformy satelitarne, ale także operatorzy kablowi, telekomunikacyjni, serwisy OTT. - Robią to przy coraz szerszej dostępności bezpłatnej telewizji naziemnej. Operatorzy działający w Polsce konkurują nie tylko w swoich sektorach, nie tylko z innymi platformami krajowymi, ale także coraz częściej z globalnymi graczami takimi, jak Apple czy Google. Dlatego odpowiednia skala działania jest niezbędna do budowania pozycji konkurencyjnej na tym wymagającym rynku, na którym sukces osiągnie ten, kto nadąży za rosnącą dynamiką zmian, zarówno w obszarze technologii, jak i oczekiwań konsumenckich - mówi Patrycja Gołos z UPC.

Na razie nie wiadomo, jak będą dokładnie wyglądały poszczególne pakiety oferowane przez nową platformę. Z nieoficjalnych informacji wynika, że w ramach pakietu Canal+ dostępne będą Canal+, Canal+ Family, Canal+ Family 2, natomiast znikną kanały Canal+ Gol oraz Canal+ Weekend. Z Cyfry+ na nową platformę przeniesione zostaną m.in. kanały tematyczne Planete+, Ale Kino+, Kuchnia+, MiniMini+, Domo+, w ofercie ma pojawić się także kilkanaście nowości. Zlikwidowane zostaną cztery kanały nPremium.

Arek Taciak, dyrektor ds. dystrybucji Polcast Television uważa, że długofalowy sukces nc+ zależeć będzie właśnie od zróżnicowanej oferty programowej.

- Konkurencja na rynku jest spora, niemniej połączone siły pomogą w stworzeniu mocnego nowego gracza. Moim zdaniem to właśnie spolaryzowany rynek operatorów satelitarnych przyczyni się do urozmaicenia i wzbogacenia oferty programowej dla abonentów - podkreśla Taciak.

Cyfrowy Polsat nie boi się konkurencji ze strony nowego gracza na rynku. Dlaczego? Olga Zomer, rzecznik prasowy spółki podkreśla, że Cyfrowy Polsat intensywnie pracuje nad poszerzeniem oferty. - Od jesieni zeszłego roku wzbogaciliśmy naszą ofertę o ponad 20 nowych kanałów. Jest wśród nich 5 stacji w jakości HD, 4 stacje BBC, 3 kanały z grupy Viasat Broadcasting oraz 4 kanały z portfolio Universal Networks International. Wprowadziliśmy nowe pakiety i nowe usługi on line, w tym platformę muzyczną muzo oraz rozbudowaliśmy i odświeżyliśmy telewizję internetową ipla. Rozwijamy nasze usługi dostępu do internetu w technologiach HSPA+ i LTE. Posiadamy TV Mobilną w technologii DVB-T. Cały czas poszerzamy portfolio produktów, docierając do klienta różnymi technologiami (satelitarna, DVB-T, internet) i za pośrednictwem różnorodnych urządzeń (dekodery, urządzenia mobilne, telewizory itp.) - mówi Olga Zomer.

Cyfrowy Polsat ma w tym momencie około 3,5 mln abonentów, o milion mniej odbiorców będzie miała platforma nc+, łącznie jest to grupa około 6 mln abonentów. Czy powstanie nowej, dużej platformy cyfrowej może doprowadzić do monopolizacji polskiego rynku. Wątpliwości w tej sprawie nie ma Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Analizy urzędu wykazały, że koncentracje będą miały największy wpływ na krajowe rynki licencjonowania kanałów telewizji płatnej, usług dostępu do telewizji płatnej oraz usług dostępu do reklamy telewizyjnej. Na żadnym z tych rynków nie dojdzie jednak do istotnego ograniczenia konkurencji, a uczestnicy transakcji będą musieli rywalizować z innymi podmiotami - mówi nam Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.

- Transakcja ta została przekazana do właściwości urzędu przez Komisję Europejską na wniosek przedsiębiorców. Dzieje się tak bardzo rzadko, od roku 1990 na blisko 5 tysięcy wniosków rozpatrywanych przez Komisję Europejską tylko w niespełna 70 przypadkach sprawy przekazywane były do organów krajowych. Sprawa nc+ jest pierwszą przekazaną przez KE do organu polskiego - podkreśla Małgorzata Krasnodębska, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dołącz do dyskusji: 21 marca startuje platforma NC+. Czy zrewolucjonizuje polski rynek?

15 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
kt
mało mnie interesuje czy nc+ wstawi dwusetny kanał czy usunie trzysetny, ale internet by się przydał.
odpowiedź
User
Yogi
Kolejna platforma, ktora za duzo... kasy, zaoferuje niewiele
odpowiedź
User
ciekawy
Będzie cbeebies?
odpowiedź