SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

5G zmienia nawyki konsumenckie - wypiera Wi-Fi, zasięg ważniejszy od prędkości

Według najnowszego raportu ConsumerLab firmy Ericsson 5G zaczyna wypierać Wi-Fi, a zasięg sieci 5G wewnątrz budynków jest ważniejszy dla użytkowników niż prędkość czy czas pracy baterii smartfona. Użytkownicy 5G spędzają dwie godziny tygodniowo więcej na korzystaniu z gier w chmurze i jedną godzinę więcej na aplikacjach rzeczywistości rozszerzonej (AR) w porównaniu z użytkownikami 4G. Jednocześnie 70 proc. jest niezadowolonych z dostępności innowacyjnych usług i oczekuje nowych aplikacji wykorzystujących łączność 5G.

Badanie Ericsson ConsumerLab „Pięć sposobów na lepsze 5G. Kluczowe trendy konsumenckie wpływające na wdrożenie 5G” wskazuje, że wyższe zadowolenie z wydajności sieci 5G oznacza, iż użytkownicy są bardziej skłonni do polecania swoich operatorów komórkowych, ale oczekują również bardziej innowacyjnych usług.

Czytaj także: Inwestycje w 5G mają przynieść Polsce 4,2 mld w dekadę

Kluczowe aplikacje i usługi

- Na większości rynków z wdrożoną siecią 5G widzimy, że użytkownicy technologii piątej generacji są bardzo skłonni do polecania usług swojego operatora telekomunikacyjnego - tłumaczy Jasmeet Singh Sethi, szef ConsumerLab. - Ponadto, jako pierwsi użytkownicy nowej technologii są bardziej wyrozumiali i wierzą, że operatorzy dokładają wszelkich starań, aby rozbudować sieć, dlatego cierpliwie czekają na poprawę zasięgu. Cierpliwość konsumentów ma jednak swoje granice. Podczas gdy pierwsi użytkownicy są zadowoleni z szybkości sieci 5G, już teraz wyrażają niezadowolenie z powodu braku nowych i innowacyjnych aplikacji i usług w pakiecie, które w ich odczuciu były obiecane w marketingowej kampanii 5G.

Według raportu podczas gdy użytkownicy 5G wydają się być zadowoleni z szybkości sieci, 70 proc. jest niezadowolonych z niewielkiej liczby innowacyjnych aplikacji i usług dołączanych do planów 5G.

Zasięg 5G w pomieszczeniach, w domu oraz miejscach publicznych, takich jak centra handlowe, jest dla konsumentów ważniejszy niż prędkości 5G, a nawet czas pracy baterii smartfona.

Jak zaznacza Ericsson średnio jeden na pięciu użytkowników przechodzących na 5G zmniejszył wykorzystanie sieci Wi-Fi w domu i innych miejscach. Na rynkach gdzie większy odsetek użytkowników 5G korzysta z planów nielimitowanych, 22 proc. abonentów zmniejszyło wykorzystanie Wi-Fi w domu, a 10 proc. twierdzi, że w ogóle przestało korzystać z Wi-Fi na smartfonach po przejściu na sieć 5G.

Zgodnie z badaniem użytkownicy 5G chętniej korzystają z usług cyfrowych o wysokiej przepustowości niż użytkownicy 4G. Nie tylko spędzają dwie godziny tygodniowo więcej na strumieniowym przesyłaniu mobilnego wideo o wysokiej rozdzielczości, ale także zaczęli korzystać z aplikacji wideo o rozszerzonym zakresie, np. obejmujących strumieniowe przesyłanie treści wideo 360 stopni. Ponieważ więcej czasu spędzają używając aplikacji wymagających dużej przepustowości, zużywają miesięcznie 2,5-krotnie więcej danych w porównaniu z użytkownikami 4G.

Czytaj także: Przyśpieszenie w 5G. Aukcja możliwa w ciągu tygodni

- Interesujący jest fakt, że chociaż zestawy okularów wirtualnej rzeczywistości (VR) z obsługą 5G nie są jeszcze szeroko dostępne na rynku i większość konsumentów przy ich użyciu korzysta z sieci Wi-Fi, to użytkownicy 5G już teraz poświęcają więcej czasu na treści VR w porównaniu z użytkownikami 4G. Immersyjne wideo, obejmujące AR i VR, stanowi obecnie 20 proc. całkowitego czasu spędzanego przez konsumentów 5G na korzystaniu z usług cyfrowych - podkreśla Jasmeet Singh Sethi.

Dołącz do dyskusji: 5G zmienia nawyki konsumenckie - wypiera Wi-Fi, zasięg ważniejszy od prędkości

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Lekarz dyżurny
Zdecydowanie za mało czasu spędzamy w internecie, warto dodatkowo posiedzieć w sieci jeszcze ze trzy godziny dziennie.
odpowiedź
User
w sumie...
tak szczerze to 4G jest wystarczające dla większości użytkowników korzystających z większości usług na smartfonach, nie wiem skąd oni wzięli wyniki badań że więcej ogląda się treści video na 5G niż 4G, bo rzekomo wysoka rozdzielczość, na Boga, po co mi 4K na smartfonowym ekraniku a już widzę te pierwsze internety 5G u polskich operatorów z limitami 10, 20GB które na pewno będą zachęcać do oglądania wysokiej rozdzielczości w centrum handlowym
odpowiedź
User
w karasiu
5G potrzebne jest po to, że infrastruktura 4G nie wyrabia z taką ilością użytkowników a nadajniki LTE operują na zbyt dużych mocach aby dało się je gęsto upchnąć bo będą się wzajemnie wygłuszać.
odpowiedź