SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Aflofarm zwiększył wydatki marketingowe do 209 mln zł, miał 120 mln zł jednostkowego zysku

Aflofarm Farmacja Polska, największy reklamodawca w naszym kraju, w ub.r. na marketing i reprezentację przeznaczył 209,19 mln zł, o 12 proc. więcej niż w 2018 roku. Firma wprowadziła do sprzedaży w Polsce 58 nowych produktów.

Article

Według sprawozdania złożonego właśnie w KRS przychody sprzedażowe grupy kapitałowej Aflofarm Farmacja Polska w ub.r. wyniosły 824,58 mln zł, po wzroście o 18,06 proc. z 698,46 mln zł w 2018 roku.

Wpływy krajowe zwiększyły się o 16,82 proc. do 791,87 mln zł, a z zagranicy - o 58,87 proc. do 32,71 mln zł.

12 proc. więcej na marketing

Z drugiej strony grupa Aflofarm Farmacja Polska poniosła 609,09 mln zł kosztów rodzajowych, co wobec 525,8 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 15,8 proc.

Aflofarm jest od lat największym reklamodawcą w Polsce. W ub.r. jego faktyczne nakłady na marketing i reprezentację wyniosły 209,19 mln zł, rok do roku urosły o 12 proc. ze 186,68 mln zł. Dla porównania, według Kantar Media cennikowe wydatki reklamowe firmy w mediach pozainternetowych zwiększyły się w ub.r. o 16,6 proc. do 2,18 mld zł.

77 mln zł inwestycji

Koszty zużycia materiałów i energii przez grupę Aflofarm poszły w górę ze 168,57 do 190 mln zł, wynagrodzeń - z 68,01 do 84,21 mln zł, a z usług obcych - z 63,74 do 76,48 mln zł.

Stałe zatrudnienie w firmie w ub.r. wynosiło 1071,7 etatów, o 58,2 więcej niż w 2018 roku.

Na aktywa trwałe grupa Aflofarm Farmacja Polska przeznaczyła w ub.r. 77,09 mln zł, z czego 31,52 mln zł na wartości niematerialne i prawne, 2,03 mln zł na samochody w leasingu i 1,86 mln zł na prace rozwojowe.

Do użytkowania oddała rzeczowe aktywa trwałe o łącznej wartości 36,73 mln zł, zbudowała m.in. kompleks produkcyjno-magazynowy w swojej siedzibie głównej w Pabianicach.

Ponad 50 nowych produktów

W skład grupy kapitałowej oprócz Aflofarm Farmacja Polska wchodzą spółki zależne Trec Nutrition i RB3. Firmy zajmują się produkcją, konfekcjonowaniem i dystrybucją produktów leczniczych, wyrobów medycznych, suplementów diety, kosmetyków, odżywek dla sportowców oraz innych produktów przeznaczonych dla osób aktywnych fizycznie i preferujących zdrowy styl życia.

W sprawozdaniu wyliczono, że grupa Aflofarm wprowadziła do sprzedaży 58 nowych produktów w Polsce (w tym 14 leczniczych i 44 pozalecznicze) oraz 55 nowych produktów pozaleczniczych na rynki zagraniczne.

Sama spółka Aflofarm Farmacja Polska w swoich czterech fabrykach wyprodukowała w ub.r. 59,31 mln sztuk opakowań produktów gotowych, a innym podmiotom zleciła produkcję 12,91 mln sztuk opakowań.

Ponadto kupiła 3,6 mln sztuk opakowań jednostkowych oraz produkty gotowe: 12,83 mln tabletek, 2,67 mln kapsułek i 739,9 tys. blistrów.

Epidemia wiosną ograniczyła sprzedaż zagraniczną

W związku z epidemią koronawirusa od połowy marca do połowy maja mocno zmalała sprzedaż realizowana przez grupę Aflofarm na rynki zagraniczne. Dopiero z końcem maja zagraniczne spółki zależne producenta wznowiły działalność. - W zakresie sprzedaży do pozostałych klientów występowały chwilowe problemy związane z organizacją transportu międzynarodowego przez co odbiór niektórych zamówień był opóźniony - opisano w sprawozdaniu.

Epidemia nie zakłóciła natomiast produkcji ani inwestycji, firma nie zanotowała problemów z zaopatrzeniem w surowce i opakowania. - Na niektórych indeksach obserwujemy wzrosty cen. Prowadzone są negocjacje w celu ich wyeliminowania. Planujemy tez gromadzić zapas najważniejszych surowców - zapowiedziano.

- Większość inwestycji realizowana jest zgodnie z założeniami i harmonogramem. Odnotowujemy przypadki w których dostajemy oficjalne informacje o opóźnieniach w odbiorach maszyn u zagranicznych dostawców. Sytuacja ta zmienia się wraz z odblokowywaniem granic przez kolejne kraje - stwierdzono.

Obecna sytuacja negatywnie przełożyła się na rozwój nowych produktów. - Niektórzy oferenci, którzy wygrali przetarg nie są w stanie wywiązać się z podpisanych umów w zakresie terminu dostaw przedmiotu zamówienia. W związku z powyższym część umów została aneksowana. Występują również opóźnienia w dostawie urządzeń kupowanych w ramach dofinansowania. Występują opóźnienia w terminach przeprowadzenia badań klinicznych biorównoważności, których wyniki potrzebne są do dokumentacji rejestracyjnej produktów. Wzrosły koszty związane z dodatkowymi procedurami bezpieczeństwa. Wydłużył się czas oczekiwania na uzyskanie decyzji wydawanych przez Europejskie Agencje - wyliczono.

Znacząco skutki epidemii odczuła natomiast spółka zależna Trec Nutrition zajmująca się produkcją artykułów spożywczych i suplementów diety dla sportowców i osób preferujących aktywny styl życia.

W czasie wiosennego lockdownu zmalał popyt na jej produkty w kraju i za granicą. - Równocześnie wystąpiły problemy z płatnościami od klientów, którzy nabyli towar, ale nie byli w stanie sprzedać go do konsumentów - zaznaczono w sprawozdaniu.

W tej sytuacji spółka obniżyła wynagrodzenia i wymiar pracy o 20 proc. - Celem było redukowanie straty na poziomie zysku netto oraz zapewnienie płynności finansowej - szczególnie że nie było jednoznacznych przesłanek, kiedy zakończony zostanie lockdown m.in. w siłowniach i fitness clubach - uzasadniono. Ponadto w okresie spowolnienia gospodarczego maleje popyt na suplementy diety.

Z drugiej strony Trec Nutrition w ostatnich miesiącach zwiększył nakłady marketingowe, żeby kompensować efekt spowolnienia gospodarczego i odpowiedzieć na przesunięcie przez część konsumentów wydatków na suplementy diety z miesięcy wakacyjnych na jesień.

- Nadal część potencjalnych konsumentów nie wróciła ze względu na ryzyko COVID do ćwiczeń w siłowniach i fitness clubach, co pośrednio wpływa negatywnie na popyt na produkty z kategorii Sport Nutrition. W wielu krajach, gdzie Trec Nutrition eksportuje, popyt na produkty Sport Nutrition jest istotnie mniejszy niż przed COVID, a poziom obrotów jest niższy niż w 2019 - stwierdzono w sprawozdaniu.

Według danych Kantar Media od stycznia do sierpnia br. cennikowe nakłady reklamowe Aflofarmu wyniosły 1,69 mld zł, o 27,5 proc. więcej niż rok wcześniej.

120 mln zł jednostkowego zysku

Aflofarm Farmacja Polska w ujęciu jednostkowym zanotował w ub.r. wzrost przychodów sprzedażowych o 16,4 proc. - z 671,04 do 780,98 mln zł.

Koszty rodzajowe spółki zwiększyły się z 517,62 do 569,06 mln zł, z czego wydatki na marketing i reprezentację poszły w górę ze 186,68 do 208,06 mln zł.

Zysk operacyjny Aflofarmu poszedł w górę ze 177,85 do 183,81 mln zł, natomiast zysk brutto zmalał ze 175,84 do 156,62 mln zł, a zysk netto ze 140,88 do 120,55 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Aflofarm zwiększył wydatki marketingowe do 209 mln zł, miał 120 mln zł jednostkowego zysku

 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl