SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Kamińska chwali się sukcesami w Polskim Radiu. Suski: Nie są mi znane

Rada Mediów Narodowych zdecydowała, że Agnieszka Kamińska będzie dalej kierować Polskim Radiem. Podczas posiedzenia prezes miała chwalić się sukcesami. Przewodniczący Rady Programowej Polskiego Radia Marek Suski w rozmowie z Wirtualnemedia.pl jest jednak bezlitosny.

Agnieszka Kamińska, fot. Polskie RadioAgnieszka Kamińska, fot. Polskie Radio

Kamińską wybrano trzema głosami polityków Prawa i Sprawiedliwości (Krzysztof Czabański, Elżbieta Kruk, Joanna Lichocka) przy dwóch przeciwnych przedstawicielach opozycji (Juliusz Braun, Robert Kwiatkowski). Związani z PiS-em członkowie RMN zablokowali możliwość przeprowadzenia konkursu na stanowisko prezesa Polskiego Radia. Nie zgodzili się też na dyskusję na temat jedynej kandydatki do zarządu nadawcy publicznego. Kamińska kieruje Polskim Radiem od 2020 jednoosobowo. Rada Mediów Narodowych zdecydowała, że zarząd nie zostanie poszerzony. Do Rady Nadzorczej Telewizji Polskiej ponownie powołano Przemysława Tejkowskiego i Radosław Włoszka, którym skończyły się kadencje w tym gremium.

Kulisy wyboru Kamińskiej

Kulisy ponownego wyboru Kamińskiej zdradza portalowi Wirtualnemedia.pl Juliusz Braun, opozycyjny członek Rady Mediów Narodowych. -  Zgłosiłem wniosek, by przed głosowaniem nad kandydaturą pani Agnieszki Kamińskiej RMN zapoznała się z opinią Rady Programowej i zaprosiła w tym celu przewodniczącego Rady Programowej Polskiego Radia. Przewodniczący Krzysztof Czabański odmówił poddania wniosku pod głosowanie. Na moje pytanie dlaczego członkowie RMN nie otrzymali listu wiceprzewodniczącej Rady Programowej, wicemarszałek Małgorzaty Gosiewskiej - choć był skierowany do wiadomości RMN - przewodniczący Czabański stwierdził, że nie widzi powodu, by zajmować się listem pani Małgorzaty Gosiewskiej - mówi Braun.

Wicemarszałek Małgorzata Gosiewska stwierdziła w piśmie do przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, że Kamińska „ośmiesza instytucję z blisko stuletnią historią”. Z kolei Rada Programowa Polskiego Radia w czerwcu ub.r. odrzuciła sprawozdanie o realizacji misji rozgłośni. Kierujący nią prominentny poseł PiS Marek Suski mówił wówczas o katastrofalnym spadku słuchalności i zarzucił prezes Kamińskiej brak wizji na funkcjonowanie radia. Później nie wykluczył, że w zarządzie powinno zasiadać więcej osób.

Suski: Polskie Radio jest w zapaści przez Kamińską

Zamiast analizy efektów prac Rady Programowej kierowanej przez posła Suskiego szefowa Polskiego Radia wspominała osiągnięcia z ostatnich dwóch lat. - Pani prezes Kamińska wygłosiła dłuższe expose na temat swoich wielkich sukcesów. Wśród planów na bieżący rok na pierwszym miejscu wymieniła temat odbudowy pałacu Saskiego. Joanna Lichocka wygłosiła wielką pochwałę dotychczasowej działalności Agnieszki Kamińskiej - relacjonuje Braun.

Wiceprzewodniczący klubu PiS Marek Suski w rozmowie z Wirtualnemedia.pl dość jednoznacznie ocenia ponowny wybór Kamińskiej na stanowisko. - Nie są mi znane sukcesy pani prezes Agnieszki Kamińskiej. Polskie Radio jest w zapaści, a jedną z osób, które są temu winne jest właśnie pani prezes. To zła wiadomość dla słuchaczy Polskiego Radia. Dziś RMN wzięła na siebie winę za fatalne wyniki w Polskim Radiu - komentuje Suski.

Zarówno prezes Kamińska, jak i zasiadająca w RMN posłanka Joanna Lichocka podważają jednak wyniki badania Radio Track. Trwa postępowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów po wniosku Lichockiej. O komentarz poprosiliśmy także Krzysztofa Czabańskiego, przewodniczącego Rady Mediów Narodowych, ale nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

„Planujemy uruchomienie kolejnych DAB-owskich anten”

Plany Kamińskiej na kolejną kadencję zdradza Monika Kuś, rzeczniczka Polskiego Radia. - Jednym z ważniejszych elementów strategii Zarządu Polskiego Radia na najbliższe lata jest model przekazu wielokanałowego, czyli docierane do odbiorców zarówno za pomocą klasycznych rozwiązań radiowych (FM), nowoczesnych technologii DAB+, ale również w coraz większym stopniu kanałów internetowych, mediów społecznościowych, aplikacji mobilnych przy wzbogacaniu tradycyjnych treści o przekaz multimedialny i możliwość interakcji. Istotnym działaniem Polskiego Radia jest ewolucyjna transformacja organizacji we wszystkich jej wymiarach, w tym szczególnie w wymiarze strukturalnym, funkcjonalnym, finansowym i technologicznym w taki sposób, by Spółka mogła skutecznie rywalizować na niezwykle konkurencyjnym rynku radiowym i efektywnie wykorzystywać  swoją przewagę konkurencyjną nad nadawcami komercyjnymi - zapowiada Kuś w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.

Jednym z ważniejszy wyzwań, które stawia przed sobą nadawca publiczny jest cyfryzacja. - Polskie Radio jest liderem w nadawaniu radia cyfrowego DAB+. Emituje w tej przyszłościowej technologii wszystkie swoje programy (4-ry główne anteny emitowane też w FM oraz programy wyspecjalizowane: Czwórka, Polskie Radio Dzieciom, Polskie Radio Chopin, Polskie Radio Kierowców, Polskie Radio dla Zagranicy). Biorąc pod uwagę zmiany technologiczne oraz ograniczone możliwości częstotliwości FM, jest to technologia przyszłości. Zarząd Polskiego Radia będzie wspierał jej rozwój oraz planuje uruchamianie kolejnych DAB-owskich anten. Przykładem takiego podejścia jest uruchomienie w październiku 2020 Polskiego Radia Kierowców, pierwszej ogólnopolskiej anteny poświęconej w całości wszystkim użytkownikom dróg - tłumaczy Kuś.

Polskie Radio wymienia długą listę sukcesów prezes

Na posiedzeniu Rady Mediów Narodowych Pani Prezes miała mówić o swoich sukcesach. Jakie sukcesy wymieniła? - Praktycznie prawie cała poprzednia kadencja przypadła na wybuch i rozwój pandemii koronowirusa. Spółka pod kierunkiem obecnego Zarządu, nie tylko bardzo szybko dostosowała się do tych nowych  trudnych warunków, ale również utrzymała miejsca pracy  zapewniając tym samym swoim pracownikom stabilne warunki oraz wynagrodzenia. Wiele spółek medialnych przeprowadziło zwolnienia lub poważną redukcję płac. W Polskim Radiu tak się nie stało. Mimo tych trudnych warunków pandemicznych, zostały uruchomione inwestycje. Widoczne jest to zwłaszcza w procesach modernizacyjnych studiów koncertowych i emisyjnych oraz we wdrażaniu nowych rozwiązań cyfrowych, także w systemie księgowo-administracyjnym. Uruchomione zostały między innymi stałe streamingi video na Twitterze, FB i portalu polskieradio24.pl z najważniejszych rozmów w pasmach porannych i popołudniowych PR1, PR3 i PR24. W trakcie kadencji obecnego Zarządu, Polskie Radio uruchomiło i nadal będzie rozwijać projekt „Radiobook”, czyli platformę, na której nadawca udostępnia dzieła literackie w formie audiobooków - wymienia Kuś.

Dalej rzeczniczka Polskiego Radia wymienia zaangażowanie nadawcy publicznego w projekty historyczne. - Polskie Radio cyklicznie uruchamiało tematyczne internetowe serwisy multimedialne poświęcone najważniejszym postaciom i wydarzeniom z historii Polski i świata. Przykładem tego typu działalności są m.in. serwisy specjalne tworzone przez redakcję portalu internetowego Polskiego Radia, w tym serwis „Bitwa Warszawska 1920” nominowany do prestiżowej nagrody Prix Italia. Inne serwisy specjalne to np.:  biograficzne poświęcone Zbigniewowi Romaszewskiemu, Leopoldowi Tyrmandowi, ks. Józefowi Tischnerowi, Jarosławowi Markowi Rymkiewiczowi, czy Mieczysławowi Foggowi. Wymienić też warto serwisy  poświęcone 95. rocznicy powstania Polskiego Radia i 75. wyzwolenia obozu zagłady Auschwitz-Birkenau. W roku 2022 kontynuując te działania Polskie Radio przygotuje multimedialny serwis specjalny poświęcony historii Pałacu Saskiego w Warszawie, w związku z jego planowaną odbudową. Ten kierunek – rozwoju projektów multimedialnych – będzie nadal ważnym elementem w strategii Zarządu w przyszłości - zwraca uwagę Kuś.

Polskie Radio chwali się wydawnictwami nawiązującymi do ważnych wydarzeń. - Zarząd Polskiego Radia zdecydował o wznowieniu - zainicjowanego w 2008 roku albumami poświęconymi Zbrodni Katyńskiej i Zbrodni Wołyńskiej przez ówczesnego prezesa Polskiego Radia Krzysztofa Czabańskiego - cyklu wydawnictw tożsamościowych. W ramach tej serii przy wykorzystaniu bogatych archiwów Polskiego Radia wydane zostały: dwa albumy poświęcone ofiarom Katastrofy Smoleńskiej: „Prezydent RP Śp. Lech Kaczyński” i „Smoleńsk - ostatnia misja”; wydawnictwo „Sercem Polak, a talentem świata obywatel” o emigracyjnych artystach; wyjątkowe wydawnictwo o Bitwie warszawskiej 1920 r.; album poświęcony Kardynałowi Stefanowi Wyszyńskiemu z okazji jego kanonizacji. W grudniu do odbiorców trafił również specjalny album fonograficzno-zdjęciowy upamiętniający tragiczną 40. rocznicę wprowadzenia stanu wojennego 13 grudnia 1981 roku. Warto dodać, że Polskie Radio za trzy pierwsze z tych wydawnictw zostało uhonorowane nagrodą Feniks Specjalny 2021 przyznaną przez Stowarzyszenie Wydawców Katolickich. Kapituła nagrody doceniła trzy albumy Polskiego Radia: "1920. Bitwa, która ocaliła Europę", "Prezydent RP Lech Kaczyński - świadectwo" oraz "Smoleńsk - ostatnia misja" W 2022 roku Polskie Radio planuje wydać bardzo szczególny album fonograficzno-ikonograficzny, na którym znajdą się wpisane na listę UNESCO „Pamięć świata” archiwalne dźwięki z września 1939 roku. Nigdy dotąd nie były one publikowane, a misją i obowiązkiem Polskiego Radia jest te nagrania uchronić przed zapomnieniem. Odtworzeniem i zrekonstruowaniem stalowych płyt gramofonowych z września   1939 r. zajmie się specjalistyczny instytut. Odzyskane dźwięki będą dostępne dla wszystkich – i z tego Polskie Radio jest niezwykle dumne. To realizacja misji publicznej w najczystszej postaci - wylicza Kuś.

Publiczne radio przekonuje, że jest coraz bardziej opiniotwórcze i coraz częściej cytowane -  Realizacja misji nadawcy publicznego, to przekazywanie wiarygodnych, sprawdzonych i ważnych informacji opinii publicznej oraz dobrej jakości publicystyka. Potwierdzeniem realizacji tego zadania są między innym wyniki, które Polskie Radio uzyskuje w prowadzonym przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) rankingu cytowalności mediów w Polsce. Polskie Radio od wielu miesięcy zajmuje miejsce na podium, drugie wśród rozgłośni radiowych, a także od kilku miesięcy jest w czołówce wśród wszystkich (internet, prasa, TV, radio) mediów - wymienia nadawca.

Kryzys wokół radiowej Trójki

Jednym z najbardziej krytykowanych momentów urzędowania Kamińskiej jest afera wokół radiowej Trójki. Kryzys wizerunkowy wokół radiowej Trójki rozpoczął się wiosną 2020 roku. Wówczas w Liście Przebojów Trójki zwyciężyła piosenka Kazika Staszewskiego „Twój ból jest lepszy niż mój”, w której wokalista aluzyjnie skrytykował wizytę prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego na Powązkach 10 kwietnia, w dziesiątą rocznicę katastrofy smoleńskiej. Niemal wszystkie cmentarze były wtedy zamknięte w związku z pandemią.  

Ze stacją pożegnało się później wielu znanych dziennikarzy, m.in. Marek Niedźwiecki, Piotr Metz, Hirek Wrona, Mariusz Cieślik, Piotr Kaczkowski, Michał Olszański czy Beata Pawlikowska. Później powstały internetowe Radio 357 i Radio Nowy Świat, które mogły odebrać rozgłośni słuchaczy. Według badania Radio Track od listopada ub.r. do stycznia br. Trójka miała 1,6 proc. udziału w rynku radiowym. To najgorszy wynik w historii.

W 2020 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost przychodów o 9,45 proc. do 346,99 mln zł. Wpływy marketingowe skurczyły się o 33 proc., za to środki z abonamentu RTV i rekompensaty wzrosły o 27 proc., stanowiąc już 80,5 proc. budżetu nadawcy. Natomiast koszty zwiększyły się o 0,4 proc. do 326,6 mln zł.