SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Słabszy złoty zaszkodził Agorze. Prawie 300 tys. subskrybentów serwisu Wyborcza.pl

W drugim kwartale br. grupa Agora przy wzroście przychodów o 30 proc. do 261,8 mln zł i zysku EBITDA z 14,7 do 26,1 mln zł zanotowała 17,6 mln zł straty netto. Była ona wyższa niż rok wcześniej. Najmocniej zwiększyły się wpływy kin Helios, przychody reklamowe wzrosły o 9,5 proc.

Siedziba Agory (fot. materiały prasowe)Article

Przychody ze sprzedaży biletów do kin sieci Helios wzrosły do prawie 40 mln zł, czyli o niemal 140 proc., a ze sprzedaży barowej były ponad czterokrotnie większe, sięgając 23,0 mln zł. Był to efekt braku lockdownu w kinach, który obowiązywał jeszcze częściowo w II kwartale 2021 r. W omawianym okresie w kinach Helios sprzedano blisko 2,1 mln biletów, o ponad 132 proc. więcej niż przed rokiem i zaledwie 1,5 proc. mniej niż trzy lata temu.

Wpływy ze sprzedaży usług reklamowych w grupie Agora zwiększyły się w II kwartale 2022 r. o prawie 10 proc. - do 129,7 mln zł, rosnąc w większości segmentów biznesowych. - Wynikało to z powrotu wielu przedsiębiorców do aktywności reklamowej, co zaowocowało wzrostem łącznej wartości wydatków na reklamę w Polsce – podaje spółka.

Segmentem, w którym przychody z reklam zwiększyły się najbardziej - o niemal 47 proc. i który najmocniej przyczynił się do wzrostu tej kategorii w rachunku całej grupy, była reklama zewnętrzna. Istotnie wyższe były też wpływy reklamowe w kinach i działalności radiowej, a także – nieznacznie – w segmencie prasowym.

Jedynie segment internetowy Agory odnotował niższe przychody reklamowe, głównie w związku z ich spadkiem w spółce Yieldbird, która zmienia swój profil działalności i rozwija nowe produkty dla klientów. Udział przychodów cyfrowych i internetowych w całkowitych wpływach Agory z reklam stanowił prawie 40 proc., czyli mniej niż przed rokiem – przede wszystkim z uwagi na istotny wzrost wpływów z kampanii na nośnikach reklamy zewnętrznej i w kinach.

O ponad połowę zwiększyły się w omawianym okresie przychody grupy Agora z działalności gastronomicznej i filmowej. - W przypadku tej pierwszej miało to związek z wyższymi wpływami z działalności spółki Step Inside, z sukcesem rozwijającej już 12 lokali pod marką Pasibus, przy braku obostrzeń w funkcjonowaniu restauracji, zaś w drugiej łączyło się z możliwością wprowadzania na duże ekrany nowych produkcji po ubiegłorocznym zamknięciu kin oraz ze wzrostem frekwencji – podaje Agora w komunikacie.

Jedyną pozycją przychodów ze spadkiem wartości w II kwartale 2022 r. była sprzedaż wydawnictw, która zmniejszyła się o niemal 7 proc. Rzutowały na to niższe wpływy Wydawnictwa Agora i ze sprzedaży „Gazety Wyborczej”, choć wpływy z prenumeraty cyfrowej dziennika wzrosły o ponad 10 proc.

Prawie 300 tys. subskrybentów serwisu Wyborcza.pl

Liczba aktywnych subskrypcji treści Wyborcza.pl na koniec czerwca 2022 r. sięgnęła blisko 296 tys. - to o prawie 15 proc. więcej niż w ub.r. Udział przychodów cyfrowych w całkowitych wpływach ze sprzedaży wydawnictw grupy wyniósł 41 proc., rosnąc o przeszło 10 pkt proc.

- Przez ostatnich kilka miesięcy dobrze wykorzystaliśmy brak obostrzeń w działalności gospodarczej do pracy nad odbudową wyników Grupy Agora. Wpływy Heliosa powróciły do poziomów sprzed wybuchu pandemii, a nasze przychody reklamowe, czyli największe źródło przychodów Grupy, kolejny kwartał z rzędu rosły szybciej niż na rynku. Cały czas zwiększamy też wpływy z e-commerce, zwłaszcza z subskrypcji treści – mówi Bartosz Hojka, prezes Agory, cytowany w komunikacie.

- Wyzwaniami na nadchodzące miesiące będą na pewno pogarszająca się koniunktura gospodarcza oraz lawinowy wzrost kosztów i - oby nie - kolejna fala pandemii. Naszym priorytetem pozostają jak najskuteczniejsze mierzenie się z nimi i dalsza odbudowa rezultatów finansowych - dodaje.

Koszty operacyjne netto Grupy Agora wzrosły w II kwartale 2022 r. o ponad 19 proc. do 273,6 mln zł. Rzutowało na to przede wszystkim zwiększenie wydatków operacyjnych w segmencie Film i Książka, powiązane m.in. ze wzrostem wpływów. Koszty rosły też w pozostałych obszarach biznesowych firmy poza internetem.

Największą pozycję stanowiły nakłady na wynagrodzenia i świadczenia na rzecz pracowników wyższe o niecałe 20 proc. To efekt zwiększenia zatrudnienia we wszystkich obszarach działalności – na koniec czerwca 2022 r. wyniosło ono 2 375 etatów i było wyższe o 88 etatów niż w 2021 r., a także podwyżki wynagrodzeń oraz innych działań na rzecz pracowników podjętych przez zarząd Agory.

Grupa odnotowała też zwiększenie kosztów w pozostałych kategoriach wydatków oprócz amortyzacji, co było związane z większą skalą działalności jej biznesów w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r.

Wyższa strata przez słabszego złotego

Kwartalny zysk EBITDA grupy Agora zwiększył się z 14,7 do 26,1 mln zł, a strata operacyjna zmalała z 27,6 do 11,8 mln zł. Natomiast na rentowność na poziomie netto negatywnie wpłynęły przychody i koszty finansowe, zwłaszcza zmiany kursów walutowych, które przed rokiem przyniosły firmie 16,4 mln zł wpływów, a w zeszłym kwartale - 3 mln zł kosztów. Ponadto wydatki na obsługę kredytów i leasingu zwiększyły się z 4,8 do 8,9 mln zł.

Strata netto sięgnęła 17,6 mln zł, wobec 9,9 mln zł rok wcześniej.

Dołącz do dyskusji: Słabszy złoty zaszkodził Agorze. Prawie 300 tys. subskrybentów serwisu Wyborcza.pl

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
gag
czyli 60% przychodów z wydawnict robi papierowe wydanie o nakładzie 50 tys. a 40% te 300 tys. e-subskrypcji. No to jak padnie papier to sprzedaż ramienia medialnego otrze się o 15 mln zł. Kwartalnie. I nie piszmy o zyskowności bo ludzie będą musieli zostać ci sami. Na pensje wystarczy. I raczej na nic wiecej. Myślę jednak ze ramię burgerowe chętnie wchłonie nadmiar redaktorów.
odpowiedź
User
Aron
Oddzielić Wyborczą od Agory i pozwilić jej funkcjonować na prawdziwym wolnym rynku. Natychmiast!
odpowiedź
User
Dobry powód
Jeśli Agora traci na słabym złotym i ponosi straty to trzeba zrobić wszystko by osłabić złotego jeszcze bardziej
odpowiedź