SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Agora od 2022 roku chce zarabiać więcej na subskrypcjach niż sprzedaży egzemplarzowej „Gazety Wyborczej”

Przychody Agory ze sprzedaży egzemplarzowej „Gazety Wyborczej” wyniosły w ub.r. 73 mln zł, a z subskrypcji cyfrowych - 32 mln zł - wynika z danych, do których dotarły Wirtualnemedia.pl. Spółka w przyszłym roku chce zarobić na papierowej „Wyborczej” 60 mln zł, a z prenumerat Wyborcza.pl - 70 mln zł.

Siedziba Agory (fot. materiały prasowe)Siedziba Agory (fot. materiały prasowe)

Agora w publikowanych okresowo raportach nie informuje, jakie są jej przychody ze sprzedaży egzemplarzowej „Gazety Wyborczej” czy cyfrowych dostępów. W wynikach segmentu Prasa za 2020 rok podano jedynie łączne przychody (197,1 mln zł, spadek o 22,6 proc. w porównaniu do 2019 roku), przychody ze sprzedaży wydawnictw (104,8 mln zł, spadek o 4,5 proc.), w tym ze sprzedaży „GW” (98,8 mln zł, wzrost o 0,4 proc.) czy przychody ze sprzedaży reklam (58,8 mln zł, spadek o 30,7 proc.), w tym w „GW” (51,6 mln zł, spadek o 27,8 proc.).

Z danych, do których dotarliśmy, wynika, że w 2020 roku przychody ze sprzedaży egzemplarzowej „Wyborczej” wyniosły 73 mln zł (spadek o 18,89 proc.), a ze sprzedaży dostępów cyfrowych - 32 mln zł (wzrost o 68,42 proc.).

Według prognoz, w tym roku Agora chce ze sprzedaży papierowej „Wyborczej” mieć 66 mln zł przychodu, a z subskrypcji - 45 mln zł. Spółka przewiduje, że trend wzrostu przychodów z prenumerat cyfrowych będzie rósł i już w przyszłym roku przewyższą one sumę ze sprzedaży drukowanej wersji tytułu. Jak wynika z przewidywań, w 2022 roku Agora chce zarobić na sprzedaży papierowej „Wyborczej” 60 mln zł i aż 70 mln z subskrypcji, a rok później odpowiednio 55 mln zł i 91 mln zł.

Nowacki: Ambitne, ale nie nierealne plany

- To ambitne plany, ale dużo zależy od tego, jak wiele subskrypcji jeszcze będą w stanie zyskać – uważa Paweł Nowacki, niezależny konsultant rozwiązań dla wydawców i e-commerce (Digitalflow.pl) oraz były wicenaczelny "Dziennika Gazety Prawnej" ds. online. - Spadek sprzedaży wydań papierowych będzie postępował i nie ma sposobu na jego powstrzymanie. Pytanie, czy trend wzrostu prenumerat cyfrowych będzie się wypłaszczać, nowych użytkowników będzie coraz trudniej pozyskać. Ale ambitny nie oznacza: nierealny. Agora zapewne postawiła sobie cele i chce do nich dojść, bo ma do tego odpowiednie narzędzia i obliczenia, może będą inwestować chociażby w marketing internetowy - mówi ekspert w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.

Według Nowackiego, Agorze sprzyja sytuacja, również polityczna. - Część użytkowników będzie poszukiwała źródeł treści w opozycji do obecnej władzy – mówi. I dodaje, że na razie nie mamy zbyt dużej wiedzy na temat planowanej integracji Wyborcza.pl z Gazeta.pl, by przewidywać, jak ona wpłynie na wzrost liczby subskrybentów.

Niedawno w spółce rozpoczęła prace grupa robocza, która miała opracować nowy model relacji między zarządem Agory a redakcją „GW”, aby zażegnać powstały konflikt. Jak się dowiedzieliśmy, w jej skład ze strony redakcji weszli zastępczyni wydawcy "Wyborczej" Joanna Mosiej-Sitek i jej były wicenaczelny Piotr Stasiński, a ze strony zarządu jego członkowie Tomasz Jagiełło (prezes Heliosa) i Anna Kryńska-Godlewska (nadzoruje działy Finanse i Administracja, Technologia oraz Nowe Przedsięwzięcia oraz dział prawny). Grupa miała przedstawić wyniki prac do 7 lipca. Według naszych ustaleń w czwartek 8 lipca odbyło się spotkanie finałowe, na którym przekazano rekomendacje prezesowi Agory Bartoszowi Hojce i pierwszemu zastępcy redaktora naczelnego „Wyborczej” Jarosławowi Kurskiemu.

W pierwszym kwartale br. przychody sprzedażowe grupy Agora zmalały rok do roku o 49,6 proc. do 146 mln zł, a strata netto pogłębiła się z 47,1 do 59,4 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Agora od 2022 roku chce zarabiać więcej na subskrypcjach niż sprzedaży egzemplarzowej „Gazety Wyborczej”

28 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Icek
Kto trzyma władze w Agorze? Wkrótce decydujące starcie. Ciekawe co nadredaktor AM ogłosi?
odpowiedź
User
ZenekM
Współczynnik przychodu z wydania papierowego do elektronicznego to 1:8. Dotyczy zarówno Agory jak np. NYT. Jest zatem niemożliwe podwojenie przychodu z elektronicznego w 2022, bo oznaczałoby to konieczność przynajmniej podwojenia subskrypcji. Zwłaszcza, że ostatnie dane pokazują osiągnięcie miękkiego sufitu dla wydać elektronicznych. Wyciągnięcie więcej kasy z elektronicznych niż papierowych jest natomiast możliwe. Wystarczy, że GW zejdzie ze sprzedażą papieru do 30 tys., a to jest bardzo możliwe.
odpowiedź
User
Fidelis
Antypolska działalność Agory i TVNU i tak kosztowała Polaków wiele, strat spowodowanych zniszczeniami w ludzkich umysłach nie da się oszacować, kilka straconych pokoleń.
odpowiedź