SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Amazon znów ze stratą. Mniej z e-commerce poza USA i Kanadą, AWS urósł o jedną trzecią

W zeszłym kwartale przychody Amazona zwiększyły się o 7,2 proc. do 121,23 mld dolarów, przy czym sprzedaż produktów poza USA i Kanadą zmalała. Za to Amazon Web Services osiągnął wzrost wpływów o 33 proc. 2,03 mld dolarów straty netto wynika głównie z nieudanej inwestycji w Rivian Automotive.

Siedziba Amazon w Seattle, fot. Shutterstock.comArticle

Kwartalne wpływy Amazona ze sprzedaży produktów (czyli m.in. platform e-commerce) zmalały rok do roku z 58 do 56,57 mld dolarów.

Natomiast przychody z usług poszły w górę z 55,08 do 64,66 mld dolarów. Ponad połowę tego wzrostu zapewnił Amazon Web Services, którego wpływy zwiększyły się z 14,81 do 19,74 mld dolarów, a zysk operacyjny - z 4,19 do 5,71 mld dolarów.

E-commerce ze stratą

W USA i Kanadzie przychody firmy (poza klasyfikowanym osobno Amazon Web Services) wzrosły z 67,55 do 74,43 mld dolarów, a wynik operacyjny poszedł w dół z 3,15 mld dolarów zysku do 627 mln dolarów straty.

Na pozostałych rynkach koncern zanotował spadek wpływów z 30,72 do 27,06 mld dolarów i wynik operacyjnego z 362 mln dolarów zysku do 1,77 mld dolarów straty.

W ujęciu półrocznym strata operacyjna w USA i Kanadzie sięgnęła 2,19 mld dolarów, a na pozostałych rynkach - 3,05 mld dolarów, wobec odpowiednio 6,6 i 1,61 mld dolarów zysku rok wcześniej. Za to zysk operacyjny Amazon Web Services poszedł w górę z 8,35 do 12,23 mld dolarów.

Koncernowi zaszkodziło umocnienie się amerykańskiego dolara. Bez uwzględnienia zmian kursów walut jego łączne przychody w zeszłym kwartale wzrosły o 10 proc.

Koszty w górę o ponad 10 proc.

Kwartalne koszty operacyjne Amazona zwiększyły się o 11,9 proc. do 117,92 mld dolarów. Najmocniej wzrosły wydatki na technologię i treści (z 13,87 do 18,07 mld dolarów).

W całym półroczu dynamika kosztowa sięgnęła 12,5 proc. - z 205,03 do 230,69 mld dolarów.

- Mimo utrzymujących się presji inflacyjnych w kosztach paliwa, energii i transportu robimy postępy w większym kontrolowaniu wydatków, szczególnie polepszając efektywność naszej sieci dostaw - podkreślił w komunikacie szef koncernu Andy Jassy.

Zysk operacyjny firmy w ujęciu kwartalnym zmalał z 7,7 do 3,32 mld dolarów, a w ujęciu półrocznym - z 16,57 do 6,99 mld dolarów.

Na poziomie netto Amazon miał 2,03 mld dolarów straty w zeszłym kwartale i 5,87 mld dolarów w całym półroczu, wobec odpowiednio 7,78 i 15,88 mld dolarów zysku przed rokiem.

Przesądziły o tym koszty nieoperacyjne, które w półroczu sięgnęły 14,9 mld dolarów. To przede wszystkim odpisy na wartość inwestycji w startup Rivian Automotive: w pierwszym kwartale koncern spisał na straty 7,6 mld dolarów, a w drugim 3,9 mld.

13-15 proc. prognozowanego wzrostu

W bieżącym kwartale Amazon spodziewa się 125-130 mld dolarów przychodów sprzedażowych (przy założeniu negatywnego wpływu zmian kursów walut w wysokości 3,9 pkt proc.), co będzie oznaczać wzrost rok do roku o 13-17 proc.

Zysk operacyjny ma być w przedziale 0-3,9 mld dolarów, wobec 4,9 mld dolarów rok wcześniej. Firma zaznacza, że prognoza nie zakłada żadnych przejęć, restrukturyzacji ani kosztów wynikających ze sporów prawnych.

W komunikacie wyliczyła, że jej wyniki są trudne do prognozowania, ponieważ zależą od wielu czynników zewnętrznych, m.in. sytuacji epidemicznej, zmian kursów walutowych, inflacji, sytuacji na rynkach pracy w różnych krajach, globalnych łańcuchów dostaw, tempa wzrostu usług internetowych i sytuacji makroekonomicznej, w tym popytu konsumenckiego.

Inwestorzy pozytywnie zareagowali na wyniki finansowe Amazona: w czwartek w handlu posesyjnym jego kurs urósł o ponad 11 proc. Przy czym od początku br. do czwartku stracił 28,2 proc.

Dla porównania akcje chińskiej Alibaby staniały od stycznia o 19 proc., a polskiego Allegro - o 38,1 proc.

Dołącz do dyskusji: Amazon znów ze stratą. Mniej z e-commerce poza USA i Kanadą, AWS urósł o jedną trzecią

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl