SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Branża e-commerce: podsumowanie 2019 roku, prognozy na 2020

Zaczynamy cykl podsumowań mijającego roku w mediach i marketingu. Na początek segment handlu internetowego, o którym wypowiadają się przedstawiciele czołowych wydawców, agencji marketingowych i organizacji branżowych.

Michał Brański, wiceprezes Wirtualna Polska Holding

Wydarzenie roku
W Polsce będą to problemy z rekrutacją i retencją pracowników w obszarze magazynów i logistyki ostatniej mili; szczęśliwie z odsieczą przychodzi to, że dzięki InPostowi jesteśmy rynkiem zaawansowanym, jeśli chodzi o pokrycie paczkomatami.

Na świecie wydarzeniem będzie wyczerpująca się cierpliwość inwestorów do spółek zajmujących się logistyką jedzenia z restauracji do domów. Ucieczką w przód jest postępująca konsolidacja, na niektórych rynkach kończy się ona duopolem Uber Eats vs gracz wyspecjalizowany w jedzeniu.

Sukces roku
Polska: Tempo przyrostu e-commerce w LPP oraz Ikei. W obu przypadkach mówimy o podmiotach, które uchodziły za spóźnione, ale gdy już uruchomiły e-handel, zrobiły to niemal bezbłędnie. Nie można również nie wspomnieć o Allegro Smart i produktach lojalizujących w ramach platformy. Wyróżnienie należy się również Empikowi za ich program abonamentowy.

Świat: Walmart, który, nie bez potknięć oraz wymagających hartu ducha i wiary inwestycji, stał się silną omnichannelową konkurencją dla Amazonu.

Porażka / rozczarowanie / kryzys roku
Polska: Nieuregulowanie kwestii wysyłek pocztowych z Chin, która przekłada się na subsydiowanie chińskiego e-commerce'u kosztem rodzimego.

Świat: Niepowalające wyniki spółek asset-heavy (czytaj: z własnymi stanami magazynowymi), czyli choćby Wayfair, Zooplus, Zalando.

Człowiek roku
Polska: Marcin Grzymkowski, założyciel i prezes eObuwie, motor napędowy stojący za międzynarodową ekspansją spółki.

Świat: Ustępujący Jack Ma, zostawia Alibabę w nienagannej kondycji.

Serwis / kampania / projekt roku
Polska: Allegro Smart i abonament Empik Premium.

Świat: Booking.com za nawiązanie walki z Airbnb w obszarze niezależnych dostawców miejsc noclegowych.

Premiera, nowość roku
Polska: Zdecydowanie Superauto.pl z holdingu Wirtualnej Polski. Sprzedaż nowych aut przez internet nie jest prosta, a nasza chorzowska spółka (świeża akwizycja) uporała się z wyzwaniami.

Trend roku
Świat: Obszar pionowo zintegrowanych spółek DTC (direct-to-consumer). Ta fala nie wygasa, ale pojawiają się rysy na szkle; można mieć wrażenie przesycenia - szczególnie w obszarze mody oraz segmencie beauty.

Prognoza na 2020 rok
Polska: Dalsze nasilanie się konkurencji transgranicznej w każdym możliwym obszarze. Nie ułatwia to życia e-sklepom, ich pozycja może być w każdej chwili zagrożona wejściem regionalnego gracza o większej skali (zakupowej, marketingowej itd.).

 


Artur Halik, head of sales / manager działu sprzedaży w Shoper

Wydarzenie roku
Do tego, że sprzedaż w internecie rośnie bijąc kolejne rekordy zdążyliśmy się już przyzwyczaić. A mimo to tegoroczny skokowy wzrost popularności Black Friday w Polsce, w rok po podobnej skali wzrostów, okazał się nie lada zaskoczeniem. To przede wszystkim zasługa samych sprzedawców, którzy sprawnie wykorzystali ten dzień do zwiększenia wolumenu zamówień.

Na platformie Shoper w tym roku zanotowaliśmy wzrost o 185% wartości zamówień podczas Black Friday, względem zwykłego piątku w listopadzie. Co więcej, ruch na platformie był większy od Black Friday w roku 2018 o aż 136%. Tradycja, a może trend z zachodu zaszczepiony został u nas na dobre.

Sukces roku
Aliexpress cieszy się ogromną sympatią wśród Polaków, a Inpost z Rafałem Brzoską na czele po zeszłorocznym sukcesie Allegro Smart, postawił tym razem na współpracę z chińskim portalem. Polacy dzięki sprawnej i dynamicznej ekspansji InPost już w tym roku zamówią towary z Aliexpress wprost do paczkomatu. Chapeau bas!

Porażka / rozczarowanie / kryzys roku
Uzależnienie biznesu w dużym stopniu od jednej platformy lub dostawcy, nigdy nie może skończyć się dobrze. Przekonał się o tym Brand24, który został zablokowany w tym roku przez Facebooka, tym samym tracąc możliwość agregowania danych z tej platformy oraz Instagrama. Wprawdzie firma podtrzymuje, iż pomimo tak długiej blokady nadal rośnie przychodowo to z pewnością długofalowo (a zwłaszcza PR-owo) to spory cios dla Brand24.

Człowiek roku
Na wyróżnienie z pewnością zasługuje co najmniej kilka osób, natomiast rok do roku wspomniany wyżej Rafał Brzoska, twórca InPostu udowadnia jak można zmienić nie tylko rynek od strony sklepów i ich logistyki, ale przede wszystkim od strony konsumenta. Wprowadzenie zdalnej usługi odebrania paczki, współpraca z Aliexpress, 6000 maszyn - podpowiadają, że to nazwisko będzie jeszcze przez lata towarzyszyć nam w tej ciekawej i dynamicznej przygodzie rozwoju rynku zakupów przez internet!

Serwis / kampania / projekt roku
Całą branżę zdążyła obiec kampania serwisu OLX „A co gdyby", która jednocześnie znalazła się w rankingu YouTube Ads Leaderboard. Spoty z udziałem Janusza Chabiora, pokazują, jak może skończyć się wulgarna lub niekulturalna rozmowa Sprzedawcy i Kupującego, jednocześnie zwracając uwagę na problem, który od dawna dotyka branżę e-commerce, nie tylko w serwisie OLX.

Sporym echem także odbiła się sprawna akcja real time marketingowa MasterCard w Polsce, która wykorzystała moment zniesienia wiz do USA, do zrobienia przysztyczka w nos konkurentowi. Pomysł z hasłem „Visa nie będzie już potrzebna” został zaaranżowany w podobnym stylu co znane właśnie z amerykańskiego rynku przepychanki między markami McDonald's i Burger King. To ciekawa nowość, w tym sensie, że zamiast jak większość polskich firm udawać w oficjalnej komunikacji, że ich konkurencja w ogóle nie istnieje, można ją od czasu do czasu delikatnie szturchnąć.

Premiera, nowość roku
Usługi premium powstają, jak grzyby po deszczu. Co miesiąc słyszymy o kolejnej, która oferuje użytkownikowi funkcje lub dodatki w płatnej lub wyższej wersji konkretnej usługi. Nie inaczej postąpił YouTube - który w 2019 zaprezentował YouTube Premium, dzięki czemu możemy pozbyć się reklam, pobrać ulubione filmy lub muzykę. Teraz możemy oglądać ulubionych twórców nawet w samolocie, gdzie nie ma WiFi.

W handlu i e-commerce swego rodzaju wersją premium serwisu można nazwać abonamenty np. uruchomione w ubiegłym roku Allegro Smart, czy niedawny start Empik Go, jak również naszą usługę dla zaawansowanych e-sprzedawców - Shoper Premium - dostępną na rynku już od kilku lat.

Trend roku
E-grocery, czyli zakupy przez internet produktów spożywczych, cieszą się coraz większą popularnością - chociaż wiele firm, wciąż jeszcze nie jest przystosowanych w pełni do sprawnej realizacji takich zamówień. Zmienił to m.in. polski startup Szopi.pl, dzięki któremu w dużych miastach możemy zamówić produkty z popularnych sklepów wprost do swojego domu. Zauważył to włoski potentat e-grocery, Supermercato 24, przejmując szopi.pl. Dla Włochów, może to oznaczać zdecydowanie łatwiejsze wejście na nasz rynek i gotowe wypracowane już relacje z lokalnymi partnerami.

Rzutem na taśmę, także Carrefour ogłosił pod koniec roku swoją premierę w serwisie Allegro. Taki krok w wykonaniu  jednego z liderów sprzedaży detalicznej stanowić mocny grunt do rozwoju e-grocery w Polsce w najbliższych miesiącach.

Prognoza na 2020 rok
To, że handel w internecie w 2020 r. nadal będzie rósł, jest więcej niż pewne. Wciąż mamy jednak dużo do zrobienia, szczególnie w zakresie zakupów mobilnych, które nadal, pomimo zdecydowanie wzrostowego trendu, nie są dziś łatwe do zrealizowania na większości witryn e-commerce.

Zauważył to już chociażby Google, który udostępnił płatności Google Pay i błyskawicznie zdobywa kolejnych fanów dla swojego rozwiązania. Ułatwia ono kupowanie w sieci przede wszystkim na urządzeniu mobilnym. Ważne jest też, żeby wprowadzanie tego typu innowacji rozłożyć na kilka kroków: na jednym z pierwszych dostosować do aktualnych e-commerce'owych trendów swoją ofertę, a następnie zadbać o łatwość jej przeglądania dla kupujących.

 


Anna Gromańska, publishing & innovations director w Cube Group

Wydarzenie roku
Dominacja azjatyckich graczy. Na polskim rynku umowa InPostu z właścicielem AliExpress na dostawy do paczkomatów, co z pewnością jeszcze podbije i tak świetną czwartą pozycję AliExpress na rynku platform e-commerce w naszym kraju. Na świecie Alibaba również nie pozostaje w tyle. W tym roku AliExpress otworzył pierwszy w Europie showroom w Madrycie i otworzył swój marketplace dla sprzedawców spoza Chin.

Sukces roku
W Polsce przykładem spektakularnego sukcesu jest niewątpliwie LPP, które stale sięga po więcej. Udana dynamiczna ekspansja na rynki zagraniczne, prawie 10 proc. udział sprzedaży online (z dwucyfrowym wzrostem) i świetne kampanie reklamowe (ostatnia z Kendall Jenner).

Sukces na świecie to chyba sukces nas wszystkich - rynek e-commerce rozwija się nadal w bardzo szybkim tempie. Według prognozy Internet Retailer, marki Digital Commerce 360, konsumenci na całym świecie wydadzą online w 2019 r. prawie 3,46 bln dolarów. W 2018 roku było to 2,93 bln dolarów w 2018 r. Oczekiwany wzrost sprzedaży internetowej wynosi więc 17,9 proc.

Porażka / rozczarowanie / kryzys roku
Rozczarowaniem, z punktu widzenia ecommerce’ów, jest rosnący problem z blokowaniem cookies, który powoli może nas przenieść z powrotem z ery hiperpersonalizacji precyzyjnego targetowania do puszczania kampanii na ROS i wysyłania takich samych komunikatów do potencjalnych Klientów.

W kontekście globalnym rozczarowani są z pewnością właściciele porównywarek cenowych i produktowych. Niedawno wystosowane przez nich oświadczenie sugeruje, że Google nie stosuje się do zaleceń wydanych przez Komisję Europejską w 2017 roku. Przepychanki o ten rynek będą nadal trwały.

Człowiek roku
Konsument, użytkownik, klient, zakupowicz = każda nazwa jest odpowiednia. Wszystko, co dzieje się w świecie e-commerce, kręci się wokół niego i zaspokajania jego potrzeb.

Serwis / kampania / projekt roku
Na polskim rynku kampania roku to zdecydowanie OLX ze swoją kampanią „A co by było gdyby?”. Udało się uzyskać efekt viralowy i poruszyć delikatne kwestie. Po prostu świetnie się to ogląda.

Poza granicami brawa należą się Vinted, który znamy również z naszego podwórka. Ten litewski startup, który udostępnia marketplace dla ludzi sprzedających i kupujących używane ubrania, zebrał 128 mln euro i zaczyna ekspansję na pozostałe rynki europejskie (obecny jest już na 11). Biorąc pod uwagę rosnące nastroje w stylu zero waste, mają naprawdę spore szanse zaistnienia na pozostałych rynkach.

Premiera, nowość roku
Bardzo ciekawy projekt to FameShop, który zadebiutował na początku tego roku. Sklep dla influencerów, w którym walutą są lajki i subskrypcje. Pomysł idealny w swej prostocie, jednak ilość dostępnych w sklepie produktów na razie nie jest spektakularna, co jest dość zaskakujące, biorąc pod uwagę, jak bardzo marketerzy lubią barter.

Za naszą zachodnią granicą Inditex testował pierwsze maszyny do odbioru paczek w swoich salonach Zary. To z pewnością słuszny krok w celu ułatwiania doświadczeń omnichannel, bo stanie w kolejce po paczkę zamówioną w internecie do przyjemności nie należy.

Trend roku
W Polsce trendem roku było niewątpliwie poprawienie doświadczeń użytkowników w kwestii wygodnej dostawy. Poczta Polska poszerzyła zakres punktów odbioru, DHL podpisał umowy z Żabką, a Allegro pracowało nad rozwojem swojej oferty Smart. Lekkie uczucie zawodu, bo nadal nie udało się nikomu na większą skalę udźwignąć same day delivery, ale może to będzie trend w 2020 roku?

Kiedy my w Polsce staramy się stanąć na głowie, żeby zapewnić darmową i wygodną dostawę, na Zachodzie widzimy inny ciekawy trend. Niektóre sklepy internetowe odchodzą lub limitują opcję darmowej dostawy. Zdecydowało się na to między innymi Zalando (w Skandynawii, Wielkiej Brytanii, Irlandii i Hiszpanii), także H&M ograniczył darmowe dostawy dla części swoich „club members”. Użytkownicy przyzwyczajeni do darmowej dostawy bez limitów stają się jednak w którymś momencie zbyt dużym obciążeniem dla rentowności biznesu, dlatego myślę że coraz więcej dojrzałych e-commerce’ów będzie szło tą drogą.

Prognoza na 2020 rok
Powoli kończy się era, w której sklepy internetowe walczą o użytkowników tylko ceną. Rynek jest już tak rozwinięty i nasycony, że marże są wyśrubowane w większości segmentów do granic możliwości. Dlatego coraz bardziej o tym, kto przetrwa, a kto upadnie, decyduje umiejętność budowania skutecznych lejków sprzedażowych, zapewnienie najlepszego user experience na każdym etapie ścieżki oraz retencja, czyli budowanie love brand.

Kolejny trend, który będzie miał coraz większe znaczenie, to sustainability, a więc zrównoważony rozwój. W kontekście e-commerce ten światowy trend będzie wpływał na dwa aspekty. Pierwszy to ogólne ograniczenie konsumpcjonizmu. Już w tym roku przez social media przetoczyły się akcje negujące Black Friday, zachęcające do minimalizmu i rezygnacji z kupowania niepotrzebnych rzeczy. Drugi aspekt dotyczy logistyki, której rozwój ma duży wpływ na środowisko. Amazon już od zeszłego roku testował łączone dostawy w USA, a później w Niemczech, dzięki którym użytkownik może zebrać kilka zamówionych produktów do jednej dostawy i ustalić kiedy taka paczka ma być doręczona. Zalando, wspólnie z fińskim startupem RePack, przeprowadziło w tym roku test opakowań zwrotnych w swoich przesyłkach (zwrot pudełka, nawet kiedy klient nie oddaje żadnego towaru).

 


Robert Stolarczyk, prezes PromoTraffic

Wydarzenie roku
Kolejne akwizycje e-commerce przez Grupę WP. W swoim portfelu mają już kilkanaście podmiotów i wygląda na to, że ich zakupy są bardzo przemyślane i efektowne. Większość z podmiotów, w jakie grupa zainwestowała, generuje kolejne dynamiczne wzrosty. Widać, że strategia inwestowania w e-commerce i rozbudowywania portfela, zarówno marketplace, jak i sklepów docelowych, przynosi efekty w postaci przychodów i zysków całej Grupy WP.

Sukces roku
Za sukces na polskim rynku e-commerce należy uznać dynamikę jego wzrostu. Rynek rośnie o ok. 18 proc. rocznie i jest to jeden z najwyższych wskaźników w Europie. Z zakupów przez internet korzysta 28 mln Polaków, a wartość rynku przekroczyła już 50 mld złotych. Sukcesem na świecie jest nagłośnienie zjawiska „fake news”. Mam nadzieję, że świadomość społeczna jego istnienia oraz mechanizmy, które będą z nim walczyć i mu przeciwdziałać, będą na tyle skuteczne, że nie wpisze się ono na stałe w naszą rzeczywistość.

Porażka / rozczarowanie / kryzys roku
Myślę, że porażką dla polskiego e-commerce jest realna potrzeba założenia strony Fakefriday.org. To smutne, że polski rynek e-commerce tylko kombinuje, co zrobić, żeby mieć ciastko i zjeść ciastko, zamiast podążyć za globalnym trendem święta wyprzedaży i rabatów. Dane pokazują, że Black Friday w odróżnieniu od Cyber Monday jest z roku na rok coraz popularniejsze - wartość wydatków reklamowych reklamodawców oraz zakupów klientów rośnie. Mam nadzieję, że z czasem będzie zmieniało się też ich podejście do polityki cenowej i takie strony jak fakefriday.pl w przyszłym roku nie będą już istnieć.

Człowiek roku
Za taką osobę uważam Agnieszkę Hrynkiewicz-Bieniek, która awansowała na stanowisko szefowej Google for Startups na 125 krajów. Prawdopodobnie dzięki temu Warszawa i Polska będą jeszcze ważniejszymi miejscami na mapie światowych projektów dla szybko rozwijających się firm. Warto dodać, że już dziś w ramach projektu współpracuje ponad 50 inkubatorów z całego świata.

Serwis / kampania / projekt roku
Z polskich kreacji bardzo spodobała mi się przygotowana przez Allegro na tegoroczne święta reklama wideo pt. „Album”. Słynny spot z 2016 roku prawdopodobnie jest nie do pokonania, ale ten materiał także zasługuje na uwagę i wyróżnienie.

Premiera, nowość roku
Deal Inpostu z Aliexpress w kwestii wysyłki paczek z Chin do Paczkomatów. To na pewno jedna z ciekawszych wiadomości 2019 roku dla polskiego e-commerce. Należy ten ruch uznać za wyciągnięcie ręki do klienta B2C, który teraz w sposób nieporównywalnie wygodniejszy, bezpieczniejszy i szybszy będzie w stanie kupować prosto z chińskiego marketplace. Trudno powiedzieć, czy będzie to wartość dla samego polskiego rynku e-commerce. Umowa spowoduje jeszcze większą konkurencję i ułatwi zakupy z Chin, przez co polscy właściciele e-commerce będą mieli kolejne wyzwanie na 2020 rok: jak przekonać do siebie klienta zainteresowanego produktami z Chin.

Trend roku
Trendem roku 2019 była internacjonalizacja e-commerce i automatyzacja. Pod kątem trendów warto obserwować dużych graczy, którzy dzięki danym mają bardzo szeroki pogląd na rynek. Badania i inicjatywy takich gigantów jak Google czy Facebook pokazują, że 2019 był rokiem, gdzie automatyzacja i globalizacja biznesu w jej efekcie była mocno forsowana. Automatyzacji doświadczamy już dziś w coraz mocniejszym stopniu w obszarze SEM i całej szeroko rozumianej reklamy PPC, ale także customer experience. Każdego roku zmienia się sposób planowania i realizacji kampanii reklamowych PPC, czy to w obszarze Google czy systemu reklamowego Facebooka.

Rola specjalisty ewoluuje w stronę stratega, który musi patrzeć szerzej niż przez pryzmat jednego ekosystemu czy narzędzia i wydobywać korzyści z ich mieszania. W obszarze customer experience mówi się, że był to kolejny rok zbliżający nas do automatyzacji obsługi klienta, na przykład za pomocą chatbotów. Będą one w stanie same się uczyć, rozpoznawać emocje, budować na ich bazie scenariusze i wybierać najlepsze.

Prognoza na 2020 rok
Prognozuje się, że w 2020 roku już 20 proc. globalnej sprzedaży e-commerce będzie sprzedaż do klientów z innego kraju. W 2022 roku wartość takiej sprzedaży w Europie ma przekroczyć 250 miliardów euro. Polskie sklepy internetowe coraz mocniej atakują rynki zagraniczne. Rynki  takie jak Węgry czy Rumunia można porównać do rynku polskiego sprzed 5-10 lat. Z jednej strony nie są one tak konkurencyjne, z drugiej jednak są bardzo otwarte na nowe technologie, nowe marki i zakupy z zagranicy.

Bardzo interesujące są również rynek czeski, słowacki i turecki. Polski e-commerce, który ma odpowiedni kapitał, technologię i doświadczenie, może bez kompleksów walczyć o swoje miejsce na rynkach europejskich i nie tylko, a trend ten będzie tylko postępował. Czuć to w inicjatywach gigantów technologicznych, takich jak Google i Facebook, które dostrzegają to i starają się wspierać te działania. 2020 rok będzie kolejnym krokiem milowym do internacjonalizacji e-commerce i mam nadzieję, że polskie sklepy będą bić się o pełną pulę z zagraniczną konkurencją.

 


Filip Krasiński, performance director w Harbingers

Wydarzenie roku
POLSKA: Frisco.pl rewolucjonizuje polski rynek e-grocery
Dużym wydarzeniem, przede wszystkim dla polskiego rynku e-grocery, było uruchomienie przez Frisco.pl nowego, wysoce zautomatyzowanego centrum logistyczno-dystrybucyjnego. Eksploracja rynku internetowych zakupów spożywczych jest w Polsce jeszcze niewielka (10-krotnie niższa niż chociażby w UK), ale innowacje wprowadzone przez Frisco.pl mogą doprowadzić do małej rewolucji w sektorze, ponieważ dzięki nim znacząco skróci się czas realizacji zamówień, co dla tej branży jest szczególnie ważne.

ŚWIAT: Tesla przenosi doświadczenia zakupowe do internetu
Marki automotive klasy premium wykorzystują obecnie potencjał kanału online do skracania dystansu z użytkownikiem. Celem biznesowym jest zachęta do jazd próbnych - posadzenie za kółkiem jak największej liczby osób, zaprezentowanie im unikalnego doświadczenia kontaktu z luksusowym autem i otwarcie procesu zakupowego.

Tesla oczywiście zaskoczyła wszystkich i poszła w zupełnie innym kierunku. Zgodnie z zapowiedziami, którym trochę początkowo nie dowierzano, przeniosła niemal całkowicie sprzedaż do sieci. Zachowa nieliczne showroomy, ale chce przede wszystkim kreować idealne doświadczenie zakupu auta online. Takie, które przebije fizyczny kontakt z samochodem przed zakupem - na co stawiają konkurenci. Odważne posunięcie, warte obserwowania również w 2020 roku.

Sukces roku

POLSKA: Nawiązanie strategicznej współpracy między AliExpress i InPost
Już niedługo przesyłki z AliExpress będzie można odebrać w paczkomatach. Podczas składania zamówienia, jako jeden ze sposobów dostawy, będzie można wybrać właśnie usługę InPostu, który dzięki tej umowie może się spodziewać zdecydowanie większego ruchu.

ŚWIAT: Dzień singla na Aliexpress
11.11.2019 w Chinach obchodzony jest dzień singla. W tym roku serwis Aliexpress przebił swój ubiegłoroczny wynik o 26 proc. sprzedając w ciągu doby produkty o łącznej wartości blisko 38,4 mld dolarów. To więcej niż amerykański Amazon uzyskał ze sprzedaży w całym poprzednim kwartale. Już w pierwszej minucie po uruchomieniu wyprzedaży wartość zakupów wyniosła 1 mld dolarów.

Porażka, rozczarowanie roku
POLSKA: Oferty Black Friday
Z analizy przeprowadzonej przez Deloitte na bazie 800 sklepów internetowych wynika, że średnia, realna obniżka cen w Black Friday wyniosła jedynie 4 proc. w porównaniu do piątku, tydzień wcześniej. Pokazuje to, że Polacy nie mogą specjalnie liczyć na atrakcyjne promocje w tym okresie. Jednak sam fakt, że 3 na 4 Polaków deklaruje zakupy właśnie w tym dniu, można uznać za swojego rodzaju sukces.

ŚWIAT: Wpadka Foreo
Przez błąd ludzki, popularne (i dość drogie) urządzenia do pielęgnacji twarzy szwedzkiej firmy Foreo można było kupić w Black Friday za śmiesznie małą cenę. Obniżka miała być o 40 proc., a wskutek pomyłki technicznej, produkt można było kupić za 46 zł, zamiast za 1199 zł. Firma straciła na nieprzewidzianej promocji około 10 mln dolarów.

Człowiek roku
ŚWIAT: Tobias Lütke, założyciel Shopify
Tobi Lütke, CEO platformy handlu elektronicznego Shopify, wylądował ostatnio na słynnej liście „The Bloomberg 50”. W pełni zasłużone wyróżnienie. Gymshark, 2 Chainz, Kylie Cosmetics - to tylko niektóre marki, które mają sklep internetowy na platformie Shopify. Udziały rynkowe Shopify w 2019 roku podwoiły się, powiększając wartość firmy o spektakularne 21 miliardów dolarów.

Serwis / kampania / projekt roku
POLSKA: Kampania OLX piętnująca hejt w sieci z udziałem polskiego aktora Janusza Chabiora przygotowana z zrealizowana przez 180heartbeats + Jung v Matt oraz F25. Filmy z cyklu „A co gdyby?” rozeszły się w polskim Internecie szerokim echem, a wielki sukces kampanii najlepiej oddaje fakt, że w czerwcu, po raz pierwszy w historii, spoty jednej marki zajęły wszystkie miejsca w rankingu YouTube Ads Leaderboard dla Polski.

ŚWIAT: Projekt Nike Adventure Club umożliwiający zakup butów w modelu subskrypcyjnym. Usługa obejmuje buty dla dzieci odpowiadając na wyzwanie rodziców związane z zakupem coraz to większego obuwia. Klienci mogą wybrać jak często chcą otrzymywać buty, mogą oczywiście skorzystać także z bezpłatnej dostawy, wymiany i zwrotu. Oprócz samych butów dzieciaki otrzymują także inspiracje w postaci gier i aktywności na świeżym powietrzu.

Premiera / nowość roku
POLSKA: Płatność BLIKIEM z banera reklamowego
Ciekawą nowością jest możliwość płatności BLIKIEM bezpośrednio z banera reklamowego. Pierwszy raz ten sposób płatności został wykorzystany w akcji WWF Polska oraz Polskiego Standardu Płatności. Zainteresowany akcją miał możliwość wybrania kwoty wsparcia jakiej chciał udzielić WWF Polska, a następnie po wpisaniu kodu BLIK finalizował transakcję. Wszystko to z poziomu banera reklamowego. W wielu przypadkach wykorzystanie tej nowości mogłoby skrócić cały proces zakupowy.

ŚWIAT: Wdrożenie funkcji Checkout na Instagramie
Od marca 2019 roku użytkownicy Instagrama mogą dokonać zakupu produktu znajdującego się na zdjęciu bez opuszczania platformy, a także w późniejszym czasie - śledzić na bieżąco status przesyłki. Żeby móc oferować klientom tę formę zakupu, sklep musi jednak przejść szereg żmudnych procedur weryfikacyjnych. Pozostaje liczyć, że w przyszłości skorzystanie z tej funkcji będzie łatwiejsze.

Trend roku
Omnichannel, data-driven marketing, podejście „mobile first”, czy nawet „mobile only” - trendy te nie były odkryciem 2019 roku, ale wciąż silnie oddziaływały na decyzje biznesowe dyrektorów e-commerce.

Konieczność opierania swoich decyzji biznesowych o twarde dane, czy też potrzeba dbania o strategiczne, synergiczne połączenie wszystkich kanałów marketingowych i zapewnienia ciągłości doświadczenia zakupowego klientów, są już czymś oczywistym dla marketerów. Samo osiągnięcie tych celów stanowi jednak nadal wyzwanie, z którym wiele firm musi się jeszcze zmierzyć. Podobnie jest ze świadomością ważnej roli źródła mobile w e-commerce. Wszyscy wiemy, że dbanie o użytkownika mobilnego jest kluczowe, ale jeszcze długa droga przed polskimi sklepami internetowymi - zarówno pod kątem mobile experience w sklepach (w tym szybkości działania serwisów), jak i technicznej optymalizacji SEO pod kątem urządzeń mobilnych.

Ciekawymi i ważnymi trendami w 2019 roku, które warto omówić szerzej, były: optymalizacja voice search, conversational commerce i cross-boarder commerce:
● Voice search optimization - prawie jedna trzecia z 3,5 mld codziennych wyszukiwań w Google to wyszukiwanie głosowe i liczba zapytań tego typu stale rośnie. Coraz więcej firm uwzględniało ten trend w swoich strategiach SEO i content marketingowych.
● Conversational commerce - coraz więcej firm wykorzystuje komunikatory mobilne do automatyzacji procesu robienia zakupów w sieci. Według Grand View Research światowy rynek chatbotów osiąga dziś wartość 1,2 mld USD przy 24-proc. rocznym wzroście. Według badań aż 45 proc. firm chce używać ich jako podstawowego sposobu komunikacji w obsłudze klienta. W ciągu najbliższych pięciu lat aż 80% komunikacji biznesowej z klientami ma odbywać się za pośrednictwem komunikatorów i bot-messengerów.
● Cross boarder commerce - ekspansja na rynki zagraniczne staje się coraz łatwiejsza. Jak grzyby po deszczu pojawiają się wyspecjalizowane usługi, takie jak biura obsługi klienta zagranicznego czy błyskawiczne tłumaczenia. Pomoc oferuje też sam Gigant z Mountain View. Bezpłatne narzędzia Google (np. Market Finder) oraz szkolenia z doradcami pomagają coraz to większej liczbie polskich przedsiębiorców w zdobywaniu nowych rynków.

Prognoza na 2020
Ekologia - akcent na przyjazność środowisku
Zmiany klimatyczne stały się tematem wiodącym w mediach. Świadomość tego, jak nasze codzienne decyzje wpływają na środowisko, jest coraz większa. Można się więc spodziewać, że konsumenci przy podejmowaniu codziennych decyzji będą brali ten aspekt pod uwagę. W Stanach Zjednoczonych aż 73 proc. konsumentów deklaruje, że kupując kosmetyki zwraca uwagę na ich przyjazność środowisku.

To pewne - firmy w Polsce i zagranicą położą akcent na ekologię i będą wdrażały proekologiczne praktyki. Takie podejście prezentuje coraz więcej globalnych marek, a w szczególności branża odzieżowa, która jest jedną z najmniej przyjaznych dla środowiska. Dla przykładu firma Fjallraven Kanken produkuje plecaki z recyklingu plastikowych butelek, a H&M zainwestował w szwedzki internetowy second hand.

Dostawa tego samego dnia
Szybkość dostawy to jeden z bardzo istotnych aspektów (w okresie świątecznym wręcz kluczowy) branych pod uwagę przez konsumentów decydujących się na zakup  w sklepach internetowych. Jak pokazują badania PWC, 41 proc. klientów byłaby w stanie zapłacić dodatkowo za dostarczenie przesyłki tego samego dnia.

Allegro w największych polskich miastach wprowadziło już opcję dostawy tego samego dnia (realizuje ją firma X-press Couriers). Amazon pracuje nad dronami mogącymi dostarczać przesyłki do 24 kg. Wszystko to pokazuje, że czas wysyłki zyskuje na znaczeniu i można w ten sposób budować swoją przewagę konkurencyjną.

Subskrypcyjne modele biznesowe
W ślad za Netflixem czy Spotify, coraz więcej firm przekonuje się do subskrypcji, jako modelu biznesowego. Model ten jest powszechny dla produktów software’owych, ale rośnie w siłę również w e-commerce. Tu popularna staje się przede wszystkim subskrypcja produktów szybkozbywalnych - np. karmy dla zwierząt, kosmetyków, żywności, choć jak pokazuje Nike, taki model można z powodzeniem wdrożyć w innych branżach.

Na kolejnych podstronach komentarze menedżerów z Answear.com, AdRetail, Idelo, OLX, Orba, Gemiusa, Peaksales i Akademii Leona Koźmińskiego

  • 1
  • 2

Dołącz do dyskusji: Branża e-commerce: podsumowanie 2019 roku, prognozy na 2020

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
tymotek221
Patrząc na obecny rynek e-commerce to nadal jest on rozwijany i warto przenosić swój biznes do sieci, mniejsze koszta prowadzenia sklepu, a do promocji wystarczy umiejętne korzystanie z narzędzi. W moim przypadku w promocji sklepu pomogło narzędzie od bazo.io, dzięki któremu w prosty sposób mogłem nawiązać kontakt z klientem.
odpowiedź
User
wujek
Patrząc na obecny rynek e-commerce to nadal jest on rozwijany i warto przenosić swój biznes do sieci, mniejsze koszta prowadzenia sklepu, a do promocji wystarczy umiejętne korzystanie z narzędzi. W moim przypadku w promocji sklepu pomogło narzędzie od bazo.io, dzięki któremu w prosty sposób mogłem nawiązać kontakt z klientem.


Do promocji potrzebny jest konkretny hajs, a nie narzędzia. Zadziałaj dziś coś na FB lub Instagramie bez budżetu. Powodzenia.
odpowiedź
User
Port
Harbingers to ta agencja, o ktorej wszyscy mowia "trzymaj sie z daleka, szczegolnie jesli sa mili wobec Ciebie"?
odpowiedź