SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Branża social mediowa podsumowuje 2020 rok, prognozuje trendy na 2021

W kolejnej części podsumowania 2020 roku w mediach społecznościowych o najważniejszych wydarzeniach, zjawiskach i trendach minionego roku oraz prognozach na rozpoczęty mówią portalowi Wirtualnemedia.pl menedżerowie m.in. z Gazeta.pl, grupy LTTM, They.pl, Artegence i Ideo Force.

Article

 


Sylwia Olczak, head of social media Gazeta.pl

Wydarzenie roku
Strajk Kobiet. Ogromna mobilizacja Polek i Polaków w ramach sprzeciwu wobec orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Doskonale było widać ją w internecie, gdzie rozgrzała także media społecznościowe, po wielomiesięcznej pandemicznej stagnacji. Nie było w tym roku innego tak ważnego i angażującego wydarzenia, które moglibyśmy obserwować w mediach, gdzie relacje użytkowników na Facebooku, Twitterze i Instagramie wyprzedzały relacje dziennikarzy na portalach. To uczestnicy protestów najlepiej relacjonowali, jak wyglądały spacery, banery, blokady ulic, legitymowanie i rozpylanie gazu w ich kierunku. Tym żyły nie tylko nasze stories, ale cała Polska.

Porażka / rozczarowanie / kryzys roku
Największe rozczarowanie tego roku to według mnie celebryci i influencerzy, którzy - mając ogromne zasięgi i przestrzeń - wykorzystali je w czasie pandemii w nieodpowiedzialny i szkodliwy sposób. Propagowanie nieprawdziwych informacji, imprezy w czasie lockdownu, pokazywanie swoim, często bardzo młodym fanom, jak nie noszą maseczek, prowadzą samochód, nagrywając stories i tak dalej. A to tylko namiastka tego, co dobitnie pokazał ten rok. Swoje ogromne zasięgi mogli wykorzystać naprawdę pożytecznie w tak trudnym dla wszystkich czasie.

Trend roku / człowiek roku
Wsparcie i solidarność. Jeszcze nigdy media społecznościowe nie były tak potrzebne i skuteczne w pomaganiu. To nie tylko grupa "Widzialna ręka" i jej lokalne wersje, ale też wiele innych grup w całej Polsce, na których codziennie ludzie dają sobie przeróżne wsparcie. Wyjście z psem, bo ktoś jest na kwarantannie? Nie ma problemu, zawsze ktoś się znajdzie. Trzeba wykupić leki? Nie ma sprawy! Porady prawne, wypożyczenie termosów, informacja, gdzie można dzisiaj zjeść ciepły posiłek, a gdzie kupić tani sprzęt do nauki zdalnej - można tak wymieniać jeszcze bardzo długo. Niezwykła mobilizacja, niesamowite wsparcie, serce roście!

Jak pandemia wpłynęła na branżę
Pandemia była dużym wyzwaniem także w mediach społecznościowych, szczególnie w zakresie wiarygodności informacji. To właśnie na Facebooku, Instagramie i Twitterze użytkownicy zamiast wiarygodnych wiadomości znajdowali fake newsy i teorie sprzeczne z nauką, propagowane często przez celebrytów. Mimo prób ograniczenia przestrzeni do szerzenia nieprawdziwych informacji szczególnie na Facebooku (np. przez weryfikacje AFP), miejsca na nie niestety nie zabrakło, szczególnie na grupach. Pandemia w pewien sposób obnażyła problem, który znamy od dawna, ale w znacznie większej skali – media społecznościowe nie potrafią jeszcze skutecznie walczyć z nieprawdziwymi informacjami.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku
Patrząc z perspektywy tego roku, socialowych gigantów, a przede wszystkim Facebooka, czekają trzy grupy wyzwań:
•    zmniejszenie przestrzeni do propagowania nieprawdziwych informacji z jednoczesnym zachowaniem swobody dyskusji użytkowników,
•    znalezienie przestrzeni na ważne treści dotyczące ekologii i środowiska, które dotrą do użytkowników i ich zaangażują, walcząc o uwagę użytkowników mediów społecznościowych na równi z innymi treściami,
•    zachowanie w algorytmach przyjaznych użytkownikom proporcji między treściami informacyjnymi od wydawców, obserwowanych ludzi i marek, treści naszych znajomych i serwowanych nam rekomendacji.

 


Kamil Bolek, CMO grupy LTTM (LifeTube, TalentMedia, Gameset)

Wydarzenie roku
Lockdown (to oczywiste), ale i idący za nim skokowy wzrost wszystkich statystyk oglądalności wideo w sieci.  Co ciekawe, z analizy kanałów z sieci LifeTube wynika, że szczególnie znaczącą rolę odegrał społecznościowy aspekt YouTube. Zaskakująco, największy wzrost odnotowaliśmy nie w oglądalności, ale w „interaktywności” influencerów: interakcje społecznościowe wzrosły o 23,6 proc. od marca do kwietnia, a liczba komentarzy pod filmami - aż o 48,6 proc.

W mijającym roku - wbrew niektórym opiniom - influencerzy ogromnie zyskali również na znaczeniu w życiu publicznym, szczególnie jako główny "kanał komunikacji" na temat rozprzestrzeniającej się pandemii, obostrzeniach i profilaktyce. Najpierw wiele europejskich państw zwróciło się do influencerów jako jednych z najważniejszych “nośników informacji” następnie byliśmy świadkami wizyty premiera na kanałach Blowka czy Matura To Bzdura. Później, również w trakcie kampanii wyborczej, kandydaci na prezydenta pojawiali się w rozmowach na kanale youtubera: Karola Paciorka.

Porażka / rozczarowanie / kryzys roku
Komunikacja urzędów publicznych, ministerstw i rządu - i to zupełnie abstrahując od decyzji politycznych. Kryzys to zjawisko „zewnętrzne”, nad którym nie mamy kontroli, ale komunikacja to obszar, którym można zarządzać. I właśnie w tym obszarze porażek i rozczarowań można wyliczać do woli: występ prezydenta Andrzeja Dudy w ramach #Hot16Challange2, kolejno jego wystąpienia na TikToku, ogłoszenie rekrutacyjne do Szpitala Narodowego w totalnie nietrafionym stylu i wszystkie niespójne lub niedokładne komunikaty publikowane na ostatnią chwilę - to tylko pojedyncze „symptomy” braku odpowiedniej strategii komunikacji kryzysowej i procedur.
 
Trend roku / człowiek roku
Live social commerce, czyli sprzedażowe live’y robione przez influencerów. Bardzo silnie promowane między innymi przez AliExpress, które rozpoczęło ogólnoeuropejską ofensywę, angażując tysiące influencerów w swoich kampaniach. Live social commerce to trend silnie obecny w Azji, w Polsce jeszcze raczkuje, ale zdecydowanie warto mu się przyglądać.

Jak pandemia wpłynęła na branżę
BARDZO. I chyba nie dodam nic nowego, mówiąc o zamrożonych budżetach na początku, ciągłej niepewności później, przyspieszeniu digitalizacji, przejściu na pracę zdalną, drastycznych zmianach z dnia na dzień w kanałach komunikacji, itd. Dzisiaj wygrywają najbardziej elastyczni i potrafiący najszybciej się zaadaptować.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku  
1) Zrozumienie, że przenoszenie starych zachowań do nowych mediów to nie zawsze najlepszy pomysł (przekonała się o tym m.in. branża eventowa; nie wystarczy powtarzać tych samych schematów tylko w nowej przestrzeni).

2) Budowa nowego digitalowego brand experience, zgodnie z zasadą: “social media are great for buying but horrible for shopping".
 
3) Dalsza standaryzacja i profesjonalizacja influencer marketingu - rozdmuchanego dzisiaj na wszystkie strony, gdzie każdego publikującego nazywamy niesłusznie influencerem, gdzie profesjonalnych twórców treści wrzucamy do jednego worka z początkującymi instamodelkami. Na szczęście pojawiły się już na rynku inicjatywy, takie jak grupa robocza w ramach IAB, która może pomóc samo-uregulować nasze środowisko.

Na dalszych podstronach wypowiedzi menedżerów One House, They.pl, Artegence, Abanana, Ideo Force i Promotraffic

  • 1
  • 2

Dołącz do dyskusji: Branża social mediowa podsumowuje 2020 rok, prognozuje trendy na 2021

 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl