SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

CD Projekt sprzedał ponad 13 mln sztuk „Cyberpunka 2077”

Do minionej niedzieli według szacunkowych danych sprzedano ponad 13 mln egz. gry „Cyberpunk 2077”, po uwzględnieniu bezpośrednich zwrotów do CD Projekt - podała firma. Producent nie ujawnia jeszcze, ile cyfrowych kopii gry zwrócili w tym tygodniu posiadacze konsol PlayStation4 i Xbox One.

Główni bohaterowie gry "Cyberpunk 2077"Główni bohaterowie gry

- Powyższa liczba odpowiada szacunkom odnośnie do salda zrealizowanej sprzedaży detalicznej na wszystkich platformach sprzętowych (po uwzględnieniu zwrotów dokonanych przez klientów detalicznych w sklepach fizycznych oraz cyfrowych) tzw. "sell through", pomniejszonej o liczbę otrzymanych do dnia publikacji niniejszego raportu mailowych zgłoszeń od klientów detalicznych w ramach akcji "Help Me Refund", otrzymanych bezpośrednio przez Spółkę - poinformowano w komunikacie giełdowym CD Projekt.

„Cyberpunk 2077” z 8 mln egz. w przedsprzedaży

„Cyberpunk 2077” w wersjach na wszystkie najważniejsze platformy trafił do sprzedaży w nocy z 9 na 10 grudnia.

10 grudnia przed sesją giełdową CD Projekt podał, że według danych od dystrybutorów w ramach przedsprzedaży zamówiono 8 mln sztuk gry, a dzień później - że przychody z przedsprzedaży jej wersji cyfrowej pokryły już wydatki na produkcję i marketing do końca br.

„Cyberpunk 2077” krytykowany na konsolach, Sony i Microsoft oferują zwroty

Od 11 grudnia wieczorem internauci mogą dodawać opinie o „Cyberpunk 2077” na portalu Metacritic. Szybko okazało się, że gra bardzo słabo działa na konsolach starej generacji: PlayStation 4 i Xbox One. Wielu użytkowników skarżyło się, że są wyrzucani z gry albo pojawiają się w niej rażące, czasem absurdalne błędy.

Początkowo średnia not konsolowych wersji „Cyberpunka 2077” na Metacritic wynosiła ok. 2-3  w skali 0-10. Obecnie jest to 3,2 dla wersji na PlayStation 4 (przy 8,2 tys. not) i 4,4 na Xbox One (3,1 tys. not). Dużo lepiej gra wypada na komputerach - ma średnią 7,1 z 22,3 tys. not.

W nocy z czwartku na piątek Sony i CD Projekt poinformowały, że „Cyberpunk 2077” został tymczasowo wycofany ze sklepu PlayStation Store, a wszyscy jego użytkownicy będą mogli oddać grę i otrzymać zwrot pieniędzy.

Sony uzasadniło, że decyzja o wycofaniu „Cyberpunka 2077” z oferty była podyktowana troską o „utrzymanie satysfakcji klientów” i będzie obowiązywać do odwołania. - Wszystkie dotychczas sprzedane poprzez PlayStation Store cyfrowe egzemplarze gry pozostają dostępne do użytkowania przez dotychczasowych nabywców. Gracze mogą niezmiennie nabywać pudełkową wersję gry w sprzedaży bezpośredniej lub wysyłkowej - zaznaczył CD Projekt w komunikacie giełdowym.

Natomiast w piątek wieczorem Microsoft zapowiedział, że wprowadza do odwołania pełny zwrot kosztów zakupu cyfrowej wersji „Cyberpunka 2077” w Microsoft Store każdemu zainteresowanemu użytkownikowi. CD Projekt powtórzył swoją deklarację, że do 21 grudnia będzie oddawał pieniądze wszystkim użytkownikom, którzy chcą zwrócić „Cyberpunka 2077”.

Władze producenta w poniedziałek 14 grudnia przeprosiły za błędy w grze. Zapowiedziały, że oprócz szybkich poprawek (hotfixów) przygotują dwa duże pakiety poprawek (tzw. patche), które pojawią się w styczniu i lutym.

Analitycy obniżyli prognozy sprzedaży „Cyberpunka”

- Informacja o wycofaniu "Cyberpunka" z PlayStation Store była niespodziewana, gdyż po poniedziałkowej konferencji spółki wydawało się, że takiego ryzyka nie ma. Na wielu wymiarach jest to tragiczna dla CD Projektu informacja. Nie dość, że zmniejszy to przychody ze sprzedaży, to upada legenda CD Projektu jako polskiej spółki, która zawsze dowozi projekt i produkty wysokiej jakości - powiedział PAP Biznes w zeszły piątek analityk BM BNP Paribas Szymon Nowak.

- Ciężko uwierzyć, że to nadszarpnięte zaufanie zostanie w całości nadrobione. Ma to także wpływ na wycenę. Fakt, że spółka do tej pory oferowała gry najwyższej jakości sprawiało, że inwestorzy wyceniali ją z premią wobec prognoz wyników. Zmiana tego podejścia będzie teraz ciążyć - ocenił.

Analitycy biur maklerskich jeszcze przed informacją o decyzji PlayStation Store obniżyli o około 20 proc. prognozy sprzedaży gry "Cyberpunk 2077" w grudniu i rok po premierze, głównie ze względu na problemy z wersją na konsole. Aktualne szacunki przesłało PAP Biznes sześć biur maklerskich. Średnia z tych prognoz wskazywała na sprzedaż 15,1 mln kopii gry w tym roku i 25,4 mln egzemplarzy w rok od premiery.

"Po informacjach o problemach gry na starej generacji, obniżylibyśmy założenia odnośnie starych konsol o ok. 70 proc. (po części zrekompensowane rewelacyjną sprzedażą na PC) lecz ten news pewnie zmniejszy prawdopodobnie oczekiwania sprzedażowe na konsole przez konsensus o kolejne 30-40 proc. Jesteśmy mocno rozczarowani tą informacją, która pokazuje, że gra po prostu nie była gotowa do wydania na grudzień 2020 r., a decyzja o wydaniu była dużym błędem" - powiedział Kacper Koproń, analityk Trigon DM.

Akcje CD Projekt staniały o ponad 40 proc.

W poniedziałek 7 grudnia kurs CD Projekt osiągnął historyczny szczyt, w trakcie sesji urósł do 464,20 zł. Od tamtego poziomu zmalał o ok. 40 proc.

I tak w dniu premiery "Cyberpunka 2077" 10 grudnia akcje CD Projekt staniały o 8,5 proc. do 362 zł przy obrotach wynoszących 765 mln zł, a 11 grudnia - o 11,5 proc. do 320,50 zł (obroty osiągnęły 1,29 mld zł). Kolejne duże spadki nastąpiły po pojawieniu się słabych ocen gry na konsolach.

W poniedziałek 14 grudnia kurs CD Projekt zmalał o 7,6 proc. do 296,10 zł przy obrotach w wysokości 1,48 mld zł. Na początku sesji zsunął się do 239 zł, spadek wyhamował po konferencji, na której władze firmy przeprosiły za błędy, zadeklarowały pomoc w uzyskiwaniu zwrotu pieniędzy za grę oraz zapowiedziały na styczeń i luty dwa duże pakiety poprawek (tzw. patche).

W zeszły piątek, po decyzji Sony o wstrzymaniu sprzedaży "Cyberpunka 2077" w PlayStation Store i zwrotach dla wszystkich chętnych, na otwarciu sesji giełdowej akcje CD Projektu taniały o 19 proc., spadek szybko zmniejszył się do ok. 15 proc., natomiast w godzinach południowych ponownie pogłębił się do 20 proc. Po południu spadek wyhamował, ostatecznie wyniósł 12,2 proc. przy obrotach w wysokości 1,42 mld zł.

W poniedziałek kurs CD Projekt zmalał z 271,40 do 256 zł, natomiast we wtorek wzrósł o 4,57 proc. do 267,70 zł. Przy takiej cenie kapitalizacja firmy wynosi 26,94 mld zł, od szczytu z 7 grudnia zmniejszyła się o prawie 20 mld zł.

W trzecim kwartale br. CD Projekt osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych z 92,87 do 104,52 mln zł i zysku netto z 14,89 do 23,38 mln zł. Na koniec września wpływy firmy z przedsprzedaży, głównie „Cyberpunka 2077”, wynosiły już 270,61 mln zł.

Głównymi akcjonariuszami CD Projekt są wiceprezes spółki Marcin Iwiński (12,07 proc. akcji), jej były menedżer Michał Kiciński (9,94 proc.), wiceprezes Piotr Nielubowicz (6,1 proc.), OFE Nationale-Nederlanden (4,53 proc.) i prezes firmy Adam Kiciński (4,3 proc.).

Dołącz do dyskusji: CD Projekt sprzedał ponad 13 mln sztuk „Cyberpunka 2077”

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
PK
Redzi, pokażcie jak się wychodzi z takich problemów z klasą.
odpowiedź
User
C
Sprzedał 13mln, 12mln do niego wróci jako reklamacje...
odpowiedź
User
szef
GDZIE JEST TEN KOMUNIKAT FIRMY ?????? PRZESTANCIE PRZEPISYWAC BREDNIE
odpowiedź