SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Branża zaskoczona inwestycją Cyfrowego Polsatu w Asseco. „Jako ostatni telekom wchodzi w usługi IT”

Cyfrowy Polsat zaproponował atrakcyjną cenę za 21,9 proc. akcji Asseco Poland, ale nie podkreślił, że sektor informatyczny jest dla niego strategicznie istotny. Do inwestycji firmę Zygmunta Solorza mogły skłonić negatywne doświadczenia ze współpracy z Huawei. W czwartek akcje Cyfrowego Polsatu staniały, a Asseco podrożały.

Zygmunt Solorz, główny akcjonariusz Cyfrowego PolsatuZygmunt Solorz, główny akcjonariusz Cyfrowego Polsatu

W środę wieczorem Cyfrowy Polsat ogłosił zaproszenie do składania ofert sprzedaży akcji Asseco Poland. Zaznaczył, że chce przejąć maksymalnie 18,211 mln walorów stanowiących 21,95 proc. kapitału zakładowego i tyle samo głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy spółki. Za jedną akcję proponuje 65 zł, tym samym na zakup akcji wyda maksymalnie 1,18 mld.

Podmiotem pośredniczącym w realizacji zaproszenia jest Trigon Dom Maklerski. Zapisy do sprzedaży akcji będą przyjmowane do najbliższego poniedziałku. Kupno walorów przewidziano na 30 grudnia.

Zaznaczono, że jeśli na sprzedaż zdecydują się właściciele więcej niż 18,05 mln akcji Asseco Poland, dalsze akcje nabędzie inny podmiot lub podmioty kontrolowane przez Zygmunta Solorza. Jeśli uda się przejąć planowany pakiet akcji, firmy zawrą porozumienie akcjonariuszy z założycielem i prezesem Asseco Adamem Góralem mającym 9,74 proc. akcji tej spółki.

Do Cyfrowego Polsatu należy obecnie 1,05 proc. akcji Asseco Poland.

Cyfrowy Polsat potrzebuje rozwiązań informatycznych

W komunikacie prasowym przekazanym portalowi Wirtualnemedia.pl Cyfrowy Polsat zapewnił, że nadal będzie koncentrował się na rozwoju w branżach mediów i marketingu. - Nowe trendy na rynku wymagają wykorzystywania w przygotowywaniu usług i produktów najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, bazujących na najwyższej jakości rozwiązaniach informatycznych. Asseco Poland jest największą polską spółką informatyczną, dostarczającą swoje rozwiązania do wielu sektorów transformującej się polskiej gospodarki - stwierdzono.

- Klienci wymagają najwyższej jakości usług, które muszą być tworzone na bazie skutecznych rozwiązań z obszaru IT. Stąd, aby móc w przyszłości skutecznie rozwijać swój biznes i skupić się na działalności podstawowej, czyli oferowaniu usług i produktów dla klientów indywidualnych i biznesowych, Cyfrowy Polsat potrzebuje doświadczonego i wiarygodnego partnera w obszarze IT - dodała firma.

W środę wieczorem należący do Cyfrowego Polsatu Polkomtel, operator sieci Plus, ogłosił ugodę z Huawei, któremu w połowie 2016 roku zlecił przygotowanie i wdrożenie nowego systemu informatycznego. Pod koniec listopada telekom odstąpił od tej umowy, uzasadniając to m.in. dużym opóźnieniem we realizacji projektu.

Na mocy ugody Polkomtel ma wypłacić Huawei ok. 30 mln zł za „prace zamówione i zaakceptowane przez Polkomtel oraz prace wykonane, ale niezaakceptowane przez Polkomtel”, w zamian otrzyma od chińskiej firmy wyniki prac oraz narzędzia stworzone w ramach realizacji umowy.

Firma Zygmunta Solorza zapowiedziała, że dla niej Asseco może więc stać głównym partnerem technologicznym, wspierającym rozwój i utrzymanie jej systemów informatycznych, natomiast specjalistyczne usługi telekomunikacyjne Grupy Cyfrowego Polsatu mogą poszerzyć ofertę Asseco Poland.

Ostatni telekom inwestujący w IT

Według Grzegorza Bernatka, głównego analityka sektora TMT w Audytelu, ostatnie przejęcia Cyfrowego Polsatu potwierdzają, że firma wykorzystuje strategię integracji pionowej. - Sprowadza się on zarówno do kupowania spółek poszerzających rynki zbytu zbliżonych do pierwotnej działalności telekomunikacyjnej - przykładowo Netia, jak i spółek mogących pełnić funkcję dostawców kluczowych procesów i systemów. W drugiej kategorii przykładem z tego roku jest kupno większościowych udziałów w spółce windykacyjnej Vindix. Tego, że działalność windykacyjna jest istotnym elementem działalności operatora telekomunikacyjnego, nie trzeba specjalnie uzasadniać - analizuje Bernatek dla portalu Wirtualnemedia.pl.

Jego zdaniem inwestycja w Asseco Poland wpisuje się w tę strategię. - Przy czym wymiarów tej integracji może być znacznie więcej. Mogą one dotyczyć przykładowo outsourcingu obszaru IT z Grupy Cyfrowy Polsat do Asseco, a także próby rozwoju usługowej działalności na integratorskiej przez Polkomtela i Netię - w podobnym ducha jak robi to Integrated Solutions z Orange Polska oraz T-Systems z T-Mobile - zaznacza ekspert z Audytelu.

Orange Polska wiosną 2013 roku przejął spółkę Datacom System, specjalizującą się m.in. w usługach integratorskich, włączając ją do Integrated Solutions. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/orange-polska-przejal-datacom-system

- Operatorzy telekomunikacyjni szukają obecnie możliwości zyskania przewagi konkurencyjnej przez rozpoczęciem bardzo kapitałochłonnej budowy sieci 5G. W podobnym duchu było przejęcie w sierpniu tego roku Grupy 3S przez Play - komentuje Bernatek. Operator Play podał, że całkowita wartość 3S i jej spółek zależnych została określona na 96 mln euro (przy obecnym kursie to 410 mln zł), a wartość ich kapitałów własnych - na 78 mln euro (333 mln zł).

- Operator zyskał w ten sposób dostęp zarówno do infrastruktury teleinformatycznej (data center), światłowodowej sieci szkieletowej i dystrybucyjne, a także do możliwości świadczenia usług IT na rynku ogólnopolskim. Grupa Cyfrowego Polsatu jest zasadniczo ostatnim z czterech największych operatorów w Polsce, który nie posiada (lub ma bardzo ograniczone) możliwości świadczenia profesjonalnych usług IT - dodaje menedżer z Audytelu.

Przygotowania do projektów związanych z 5G?

Zdaniem Pawła Olszynki, dyrektora działu doradztwa i analiz rynku ICT w PMR, Cyfrowy Polsat w swojej serii przejęć stara się łączyć synergie kosztowe z możliwością rozwoju portfolio produktowego.

- Jeszcze nie tak dawno zainwestował w Netię, wskazując właśnie na zyski w dwóch obszarach. Po pierwsze, była to okazja do rozwoju biznesu w oparciu o nowe rynki produktowe, ale także perspektywa zwiększenia zasięgu w obszarach geograficznych do tej pory słabo spenetrowanych przez operatora (aglomeracje, duże miasta, klienci biznesowi w usługach stacjonarnych). Po drugie, atut operacyjny w postaci rozległej sieci szkieletowej Netii, którą można wykorzystywać na potrzeby dosyłu sygnału do wież i masztów CPS (co ma szczególne znaczenie przy wdrażaniu technologii 5G) - opisuje.

Jak w tym kontekście wypada potencjalna inwestycja w Asseco Poland? - Cyfrowy Polsat agreguje w ten sposób kompetencje potrzebne w długim terminie w kontekście choćby wdrożeń i projektów na rynku B2B z wykorzystaniem sieci 5G. Asseco to sprawdzony dostawca z referencjami, również jeśli chodzi o segment publiczny. Poza tym, nawet wewnętrzne potrzeby w obszarze IT Cyfrowego Polsatu uzasadniają szukanie strategicznego partnera technologicznego (usługi IT, rozwój oprogramowania i systemów własnych), a takim Asseco na pewno jest - komentuje Olszynka.

Uważa, że również Asseco zyska na bliskiej współpracy z grupą kapitałową Zygmunta Solorza. - Cyfrowy Polsat ze swoimi zasobami infrastrukturalnymi i sieciowymi, jak również pozycją rynkową i rozpoznawalną marką, to poważny partner dla Asseco Poland. Nie chodzi już nawet o fakt realizacji zleceń na rzecz Grupy CPS, ale wspólny rozwój usług w obszarach styku telekomunikacji i IT. Jako przykład niech posłuży komercjalizacja sieci 5G - inteligentne miasta, przemysł 4.0, cyberbezpieczeństwo czy big data to tylko przykłady obszarów gdzie można szukać korzyści z partnerstwa z dużym operatorem komórkowym - wylicza ekspert z PMR.

Marek Sowa, ekspert branży mediów i telekomunikacji, w przeszłości prezes m.in. UPC Polska i Agory, uważa, że kupno akcji Asseco przez Cyfrowy Polsat to zrozumiałe posunięcie. - Zygmunt Solorz od lat konsekwentnie buduje grupę kapitałową, która jest w stanie zapewnić pełne spektrum usług zarówno milionom klientów indywidualnych, jak i rosnącej liczbie klientów biznesowych, w tym oczywiście spółek należących do grupy. Założyciel Polsatu wychodzi z założenia, że po osiągnięciu odpowiedniej skali biznesu nie ma powodu, aby oddawać znaczącą część marży podmiotom zewnętrznym - stwierdza.

- Pionowa i pozioma integracja ma służyć długoterminowemu budowaniu wartości wewnątrz grupy, taki jest też cel kolejnych inwestycji. Cyfrowy Polsat to największa polska grupa na rynku mediów i telekomunikacji, a Asseco to lokalny lider na rynku rozwiązań IT. Potencjał współpracy jest więc znaczący i można przyjąć, że bezpośrednia inwestycja kapitałowa ma scementować strategiczne porozumienie, zapewnić Cyfrowemu Polsatowi wgląd w działalność Asseco z poziomu rady nadzorczej, oraz udział w przyszłych zyskach - dodaje Sowa.

Kurs Asseco w górę, a Cyfrowego Polsatu w dół

Na wiadomość o inwestycji Cyfrowego Polsatu w Asseco Poland pozytywnie zareagowali inwestorzy tej drugiej spółki. W czwartek jej kurs w godzinę po rozpoczęciu sesji giełdowej podskoczył o 11 proc. do 66,60 zł.

Natomiast cena akcji Cyfrowego Polsatu zmalała przed południem o 5,3 proc. do 27 zł.  W ciągu całej sesji spadła o 3,5 proc. do 27,50 zł, natomiast kurs Asseco wzrósł o 6,8 proc. do 65,10 zł.

Inwestorzy zareagowali zgodnie z opinią, którą o planowanej transakcji ma Konrad Księżopolski, szef działu analiz Haitong Banku. Jego zdaniem ta inwestycja jest negatywna dla Cyfrowego Polsatu, a pozytywna dla Asseco Poland.

- Wiadomość ta była dla nas i dla rynku wielką niespodzianką. Nie do końca rozumiemy powód biznesowy, dla którego Cyfrowy Polsat kupuje 22 proc. udziałów w Asseco. Cyfrowy Polsat ma złe doświadczenia z Huawei w zakresie rozwoju systemów informatycznych i na pewno chciałby teraz zaufać programistom IT. Wydaje nam się jednak, że nie ma wystarczającego powodu, aby wydać 1,2 mld zł - komentuje Księżopolski.

Zauważa, że Cyfrowy Polsat inaczej niż chociażby Orange Polska nie deklaruje, że branża informatyczna jest dla niego istotna strategicznie. - Orange Polska ostatnio podniósł swoje kompetencje w segmencie ICT w ramach nowej strategii, ale w oświadczeniu Cyfrowego Polsatu nie wspominano o skoncentrowaniu się na ICT jako ważnej przyczynie tej transakcji - stwierdza menedżer z Haitong Banku.

- Podsumowując, uważamy, że proponowana cena 65 zł za akcję dla Asseco Poland jest atrakcyjna. Z drugiej strony wolelibyśmy, aby Cyfrowy Polsat wydał 1,2 mld zł na dalsze umocnienie aktywów telekomunikacyjnych, medialnych, delisting Netii lub delewarowanie, zwłaszcza przed aukcją 5G - wyliczył Konrad Księżopolski

Inwestycję w Asseco jako zaskakującą ocenia również Dominik Niszcz, analityk Raiffeisen Centrobank. - Ruch Cyfrowego Polsat ma sens strategiczny choć jest dużym zaskoczeniem. Jednym z argumentów przemawiających za zakupem są prawdopodobnie trudne doświadczenia z zewnętrznymi dostawcami w projekcie na nowy system IT, a także chęć wzmocnienia się w segmencie ICT, gdzie pozycję umacnia ostatnio Orange Polska - komentuje dla Wirtualnemedia.pl.

- Dla Asseco korzyści mogą wynikać z dodatkowych zleceń od Grupy Cyfrowego Polsatu, choć znakiem zapytania jest, na ile negatywnie odbije się taka zmiana struktury właścicielskiej w kontraktach Asseco dla np. Orange Polska czy T-Mobile, dla których Cyfrowy Polsat jest konkurentem - zauważa Niszcz.

Cenę 65 zł zaproponowaną przez Cyfrowy Polsat za akcję Asseco uważa za atrakcyjną. - Kurs Asseco ostatnio osiągnął maksima roczne a cena proponowana przez kupującego jest i tak o ok. 8 proc. wyższa niż kurs z poprzedniego dnia. Trudno jednak powiedzieć, czy najwięksi akcjonariusze Asseco spośród instytucji finansowych zaakceptują taką cenę - mówi analityk Raiffeisen Centrobank.

Polityka dywidendowa Cyfrowego Polsatu bez zmian

W czwartek prezes Cyfrowego Polsatu Mirosław Błaszczyk poinformował, że w związku z inwestycją w Asseco Poland nie zmieni się przyjęta na początku br. polityka dywidendowa firmy.

Zgodnie z tą polityką, przyjętą na wniosek Zygmunta Solorza, Cyfrowy Polsat w latach 2019-2021 będzie wypłacał dywidendę po minimum 93 grosze na akcję, czyli po 594,8 mln zł. Wcześniej przekazał akcjonariuszom najwyżej 204,6 mln zł rocznej dywidendy, natomiast w br. w dwóch transzach wypłacił 594,78 mln zł.

Zapowiadając nową politykę dywidendową, zarząd firmy zaznaczył, że wziął pod uwagę założenia spółki, żeby obniżyć poziom skonsolidowanego zadłużenia, mierzony wskaźnikiem dług netto/EBITDA, poniżej 1,75 x. - Polityka dywidendy będzie podlegać okresowej weryfikacji przez zarząd spółki. W szczególności zarząd spółki przewiduje modyfikację niniejszej polityki dywidendy po przeprowadzeniu oczekiwanego na rok 2022 refinansowania zadłużenia Grupy Polsat - stwierdzono.

Pod koniec listopada Cyfrowy Polsat w ramach umowy kredytowej pozyskał 1 mld zł kolejnego kredytu, który ma spłacić w jednej racie w marcu 2023 roku.

W zeszłym tygodniu firma utworzyła program emisji obligacji o łącznej wartości nominalnej do 1 mld zł. Papiery dłużne będą wyemitowane na od 5 do 10 lat, firma chce je sprzedać w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Asseco przygotuje nowy system informatyczny dla Cyfrowego Polsatu

Z kolei Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych Cyfrowego Polsatu, na telekonferencji stwierdziła, że firma nie planuje obecnie kupować dalszych akcji Asseco ponad te objęte obecną ofertą. - Obecnie z panem Adamem Góralem chcielibyśmy posiadać łącznie nieco mniej niż 33 proc. akcji Asseco Poland - powiedziała.

To Asseco Poland ma teraz przygotować nowy system informatyczny dla grupy Cyfrowy Polsat. Wcześniej firma była już podwykonawcą przy projekcie bez powodzenia realizowanym dla CP przez Huawei.

Ostap-Tomann stwierdziła, że zamiarem Cyfrowego Polsatu jest, żeby Asseco Poland jak najszybciej wznowiło prace nad tym systemem. Umowa ma zostać podpisana już po zakupie przez Cyfrowy Polsat pakietu akcji Asseco.

Według Katarzyny Ostap-Tomann przejęcie tych akcji sprawi, że Cyfrowy Polsat zwiększy efektywność swojeo pionu IT oraz będzie mieć pewność, że projekty w tym zakresie realizowane przez Asseco będą wykonywane na czas i w wyznaczonym budżecie.

Nie będzie fuzji, Adam Góral pozostanie szefem Asseco

W komunikacie zaznaczono, że Cyfrowy Polsat i Asseco Polan nie planują połączenia i będą nadal działały autonomicznie.

Ponadto zapowiedziano, że Adam Góral będzie odpowiadać za strategię Grupy Asseco oraz wszelkie decyzje związane z jej organizacją.

Obecnie największym akcjonariuszem Asseco Poland jest OFE Aviva Santander z 14,97 proc. udziału w kapitale. Adam Góral ma 9,74 proc. akcji spółki, OFE Nationale-Nederlanden - 6,87 proc., OFE PZU Złota Jesień - 5,54 proc., OFE MetLife - 4,33 proc., OFE PKO BP Bankowy - 3,99 proc., OFE Aegon - 3,64 proc. Natomiast pozostali akcjonariusze mają poniżej 3 proc. udziału.

W trzecim kwartale br. grupa kapitałowa Asseco Poland zanotowała 2,74 mld zł przychodów i 181,5 mln zł zysku netto, wobec 2,22 mld zł wpływów i 141,3 mln zł zysku netto rok wcześniej. W latach 2014-2015 Asseco wypłacało rocznie 240-250 mln zł dywidendy, natomiast w br. było to rekordowe 254,8 mln zł (po 3,07 zł na akcję).

Firma zajmuje się przede wszystkim przygotowaniem i wdrążeniem kompleksowych systemów informatycznych. Realizuje projekty dla klientów z wielu branż. W prezentacji Cyfrowego Polsatu zaznaczono, że zatrudnia ponad 350 inżynierów z dużym doświadczeniem w realizacji złożonych projektów w branży mediów i telekomunikacji.

W środę na koniec sesji za akcję Asseco Poland na warszawskiej giełdzie płacono 60 zł.

Góral poprosił akcjonariuszy Asseco o pozytywną reakcję na ofertę Cyfrowego Polsatu

Krótko po publikacji komunikatów giełdowych Cyfrowego Polsatu i Asseco w sprawie zaproszenia do sprzedaży akcji na stronie internetowej tej drugiej firmy ukazało się oświadczenie Adama Górala.

- Ostatnie dni bieżącego roku okazały się bardzo emocjonujące. Zarząd Cyfrowego Polsatu zwrócił się do nas z propozycją rozpoczęcia rozmów w sprawie zacieśnienia współpracy w zakresie budowy i obsługi przez Asseco Poland systemów informatycznych dla poszczególnych firm tworzących Grupę - stwierdził prezes Asseco.

- Asseco Poland dysponuje zarówno produktami, jak i potencjałem merytorycznym, który mógłby doprowadzić Grupę Cyfrowego Polsatu do najlepszych rozwiązań w sferze IT, dlatego propozycję tę przyjęliśmy z wielką satysfakcją - wyjaśnił. - Nie mam wątpliwości, że zacieśnienie współpracy może posłużyć zwiększeniu konkurencyjności zarówno Asseco Poland, jak i Grupy Cyfrowego Polsatu - uważa Góral.

- Szansa rozszerzenia współpracy, którą otrzymuje nasz zespół jest szansą niepowtarzalną, przy czym to od naszych dotychczasowych akcjonariuszy, w dużej mierze, będzie zależało, czy dojdzie do urzeczywistnienia realizacji tych planów. W związku z tym zwracam się do naszych akcjonariuszy o pozytywną reakcję na ofertę Cyfrowego Polsatu dotyczącą zakupu akcji Asseco Poland - napisał Adam Góral.

Góral jest prezesem Asseco Poland od 2006 roku.

Seria przejęć Cyfrowego Polsatu, 1,3 mld zł za 66 proc. akcji Netii

Jeśli zaproszenie do sprzedaży akcji Asseco Poland dojdzie do skutku, będzie do kolejna duża akwizycja Cyfrowego Polsatu. W 2017 i 2018 roku firma Zygmunta Solorza za ok. 1,3 mld zł kupił 66 proc. akcji Cyfrowego Polsatu (drugą część tego pakietu w ramach wezwania giełdowego).

W grudniu 2017 roku Cyfrowy Polsat za 107 mln zł nabył 100 proc. udziałów spółek nadających kanały Eska TV, Eska TV Extra, Eska Rock TV, Polo TV i Vox Music TV oraz 34 proc. udziałów nadawcy Fokus TV i Nowa TV.

Pod koniec maja ub.r. Cyfrowy Polsat przejął już 50 proc. udziałów Eleven Sports Network plus jedną akcję. Wydał na to 35,9 mln euro, a w 2021 roku może jeszcze dopłacić 21,5 mln zł jeśli kupiona spółka w przyszły roku osiągnie założone wyniki finansowe. W połowie br. Polsat dokupił 49,98 proc. udziałów Eleven Sports Network.

Równocześnie firma Zygmunta Solorza przejęła większościowy pakiet udziałów działającej od trzech lat firmy windykacyjnej Vindix (nie podano wartości tej transakcji). Natomiast wiosną ub.r. Cyfrowy Polsat za 13 mln zł kupił 100 proc. udziałów Superstacji.

W pierwszych trzech kwartałach br. grupa Cyfrowy Polsat osiągnęła 8,61 mld zł przychodów sprzedażowych i 802,7 mln zł zysku netto. Na koniec września br. grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 17,27 mln jednostkowych usług (RGU), co wobec 16,85 mln rok wcześniej daje wzrost o 2,5 proc.

W segmencie abonamentowym sprzedaż zwiększyła się o 3,8 proc. do 14,59 mln RGU, a w pionie prepaidowym zmalała o 4,1 proc. do 2,68 mln. Do grupy należą przede wszystkim Cyfrowy Polsat, Telewizja Polsat, Polkomtel oraz przejęte w ostatnich latach Netia i Eleven Sports.

Większościowym akcjonariuszem Cyfrowego Polsatu jest Zygmunt Solorz, ma walory stanowiące 57,34 kapitału i dające 65,97 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Dołącz do dyskusji: Branża zaskoczona inwestycją Cyfrowego Polsatu w Asseco. „Jako ostatni telekom wchodzi w usługi IT”

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Adrian
Ja zaskoczony nie jestem, ale ja nie jestem ekspertem, to co ja mogę wiedzieć... :)
odpowiedź
User
Night Owl
Marka Sowę jeszcze nic nigdy nie zdziwiło.
odpowiedź
User
takie tam
Rodwód ten sam starsi tzw operatorzy uznali ze to ten moment a kukiełki wykonaja polecenie
odpowiedź