SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Dane polskich użytkowników Google i Facebooka warte ponad 6 mld złotych

W 2020 roku wartość danych polskich użytkowników serwisu Google wyniosła 4,025 mld zł a wartość danych z Polski dla Facebooka to 2,196 mld zł - wynika z raportu - wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Fot. PixabayArticle

W nowym raporcie Polskiego Instytutu Ekonomicznego podjęto próbę zmierzenia wartości danych, które polscy internauci generują na platformach cyfrowych (mediach społecznościowych i wyszukiwarkach internetowych). Wartość ta została oszacowana z dwóch stron.

Po pierwsze od strony przychodów, jakie platformom cyfrowym (Facebookowi i Google’owi) przynoszą dane generowane przez polskich użytkowników. Po drugie od strony wartości, jaką sami użytkownicy przypisują danym i prywatności w internecie - wskazano w raporcie. Dodatkowo PIE przeprowadziło badanie ankietowe mające na celu sprawdzenie wiedzy i poglądów Polaków na temat platform.

Rekompensata pieniężna za nasze dane

Jak wynika z opracowania, aż 87 proc. badanych twierdzi, że firmy technologiczne wiedzą o nas za dużo. Niewiele mniej ankietowanych (84 proc.) uważa, że działalność firm technologicznych powinna podlegać większej kontroli.

- Polacy są niechętni temu, aby platformy cyfrowe na szeroką skalę wykorzystywały ich dane. Za obecną sytuację, w której platformy cyfrowe mają dostęp do wszystkich naszych danych oraz wyświetlają spersonalizowane reklamy, przeciętny użytkownik oczekiwałby pieniężnej rekompensaty. mówi Ignacy Święcicki, kierownik zespołu gospodarki cyfrowej w Polskim Instytucie Ekonomicznym.

6 mld zł za dane polskich użytkowników Google i Facebooka

Wedle szacunków PIE, przychody z danych polskich użytkowników dla Google’a i Facebooka są znacznie wyższe niż raportowane przez polskie oddziały tych koncernów na potrzeby statystyki i dla organów podatkowych. Miesięczny przychód z danych pojedynczego polskiego użytkownika dla Google wynosi 10,16 złotych. Na tej podstawie Polski Instytut Ekonomiczny szacuje, że łącznie w 2020 r. przychód z danych wszystkich polskich użytkowników wyniósł więc nawet 4,025 mld zł.

Miesięczny przychód z danych polskiego pojedynczego użytkownika dla Facebooka wynosi 8,52 zł. Tak więc wedle szacunków PIE,  łącznie w 2020 r. przychód z danych wszystkich polskich użytkowników mógł sięgać 2,196 mld zł.

Polacy są gotowi płacić za prywatność

Z raportu PIE wynika, że 63 proc. uczestników badania zgadza się z postulatem zakazu pokazywania reklam na podstawie danych osób prywatnych. "Wprowadzenie w życie takiego kroku doprowadziłoby do zaprzestania behawioralnego targetowania reklam. Tym samym doprowadziło do zablokowania obecnego platformowego modelu biznesowego, w którym za usługę użytkownicy płacą prywatnością" - napisano w raporcie.

Jednocześnie w części eksperymentalnej badania okazało się, że respondenci cenią sobie reklamę spersonalizowaną bardziej niż niespersonalizowaną i w niektórych przypadkach oczekiwaliby rekompensaty za brak personalizowanych reklam.

- Aż 77 proc. respondentów zdaje sobie sprawę, że za bezpłatny dostęp do usług w sieci płaci swoimi danymi. Zapytaliśmy też jednak o możliwość korzystania ze zmodyfikowanych wersji głównych serwisów, w których w zamian za płatność platformy zbierają mniej danych. Okazało się, że przeciętny badany jest skłonny płacić 17,07 PLN miesięcznie, aby Facebook nie miał dostępu ani do danych agregowanych na platformie, ani pochodzących z innych źródeł. Za brak dostępu Google’a do prywatnych danych - w tym aktywności na innych portalach – Polki i Polacy byliby skłonni płacić 14,10 PLN miesięcznie - twierdzi Jacek Grzeszak, starszy analityk z zespołu strategii w Polskim Instytucie Ekonomicznym.

Krystian Łukasik, analityk z zespołu gospodarki cyfrowej w Polskim Instytucie Ekonomicznym podsumowuje: - Pomimo pewnych niekonsekwencji w odpowiedziach respondentów wydaje się, że istnieje możliwość wypróbowania alternatywnego modelu zarządzania usługami oferowanymi przez platformy. Celem nowego modelu byłaby przede wszystkim ochrona prywatności i ograniczenie lub nawet całkowite pozbycie się targetowanych reklam wyświetlanych użytkownikom. Przy opłacie rzędu ok. 10 zł miesięcznie, obie strony odczułyby korzyść – jest to kwota niższa niż deklarowana przez respondentów, a jednocześnie wyższa niż średni miesięczny przychód platform z jednego użytkownika.

Google krytykuje raport PIE

Google Polska w środę rano przesłało do redakcji Wirtualnemedia.pl oświadczenie, w którym skrytykowało opracowanie PIE. -

- Metodologia tego raportu nie daje się obronić. W efekcie raport wykorzystuje liczby, które wprowadzają w błąd po to, by być może wygenerować nagłówki w gazetach, ale nie pomaga wcale milionom Polek i Polaków zrozumieć tego, jak gospodarka cyfrowa może dla nich działać lepiej - czytamy w oświadczeniu podpisanym przez Adama Malczaka z Google Polska.

W dalszej części oświadczenia cyfrowy gigant tłumaczy: - Informacje nam powierzane umożliwiają oferowanie lepszych, bardziej pomocnych funkcji naszych produktów, a korzystanie z wielu z nich nie wymaga opłaty, tak jak np. z . wyszukiwarki czy Map Google. Zachowujemy prywatność użytkowników i dbamy o bezpieczeństwo ich danych. Produkty i usługi w internecie, których działanie jest możliwe dzięki reklamom, pozwalają wszystkim na znajdowanie potrzebnych im informacji, a firmom, nawet tym najmniejszym, na znalezienie nowych klientów.


Badanie DCE zostało przeprowadzone w formie CAWI (computer assisted web interview) na przełomie III i IV kwartału 2021 r. na reprezentatywnej grupie 944 uczestników. Jakościowe badania wstępne (pogłębione wywiady, badanie pilotażowe) pomogły dopracować opisy atrybutów i zoptymalizować opcje możliwe do wyboru. Ekonometryczna analiza preferencji opiera się na teorii użyteczności losowej (McFadden, 1974). Do analizy danych wykorzystano model logit z parametrami losowymi (random parameters (mixed) logit model, MLX) zakładający różnorodność preferencji respondentów.

Dołącz do dyskusji: Dane polskich użytkowników Google i Facebooka warte ponad 6 mld złotych

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
grzegorz
Nie ma nic za darmo. Jeśli coś jest za darmo to znaczy ze towarem jesteś ty. Tak działają te wszystkie google, fb. Handlują twoimi preferencjami dzięki czemu reklamy trafiają do tych ludzi którzy tego potrzebują lub szukają. Szpiegują nas codziennie.
odpowiedź