SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Digital Market Act od jesieni 2022 roku. Zawarto porozumienie

Negocjatorzy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy uzgodnili nowe przepisy o nazwie Digital Market Act mające na celu ograniczenie siły rynkowej dużych platform internetowych. Największe Big Techy będą musiały współpracować z mniejszymi podmiotami, a użytkownicy zyskają nowe uprawnienia. Regulacje mogą wejść w życie jesienią 2022 roku.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Prace nad ustawą o rynkach cyfrowych (Digital Markets Act - DMA) trwają w Unii Europejskiej od wielu miesięcy. Przepisy zakładają wprowadzenie na „czarną listę” niektórych praktyk stosowanych przez duże platformy internetowe oraz umożliwią Komisji Europejskiej przeprowadzanie badań rynku i nakładanie sankcji za zachowania niezgodne z przepisami.

Czytaj także: Giganci technologiczni wydają rocznie niemal 100 mln euro na lobbing w UE. "To zrozumiałe"

Nowe obowiązki i kary

Tekst wstępnie uzgodniony przez negocjatorów Parlamentu Europejskiego i Rady Europy jest wymierzony w duże firmy technologiczne, takie jak portale społecznościowe lub wyszukiwarki, których kapitalizacja rynkowa wynosi co najmniej 75 mld euro, lub których roczny obrót przekracza 7,5 mld euro.

Firmy te muszą również świadczyć również określone usługi, takie jak przeglądarki, komunikatory lub media społecznościowe, z których korzysta co najmniej 45 mln użytkowników końcowych miesięcznie w UE oraz 10 tys. użytkowników biznesowych rocznie.

Podczas negocjacji unijni prawodawcy uzgodnili, że największe komunikatory (takie jak WhatsApp, Facebook Messenger czy iMessage) będą musiały otworzyć się i współpracować z mniejszymi platformami komunikacyjnymi, jeśli te zgłoszą taką prośbę. Użytkownicy małych i dużych platform mogliby wówczas swobodnie wymieniać wiadomości, wysyłać pliki lub prowadzić wideorozmowy za pośrednictwem aplikacji do obsługi wiadomości, co dałoby im większy wybór. Jeśli chodzi o obowiązek interoperacyjności w przypadku portali społecznościowych ustawodawcy uzgodnili, że takie przepisy dotyczące interoperacyjności zostaną poddane ocenie w przyszłości.

Parlament zapewnił również, że łączenie danych osobowych na potrzeby reklamy ukierunkowanej będzie dozwolone wyłącznie za wyraźną zgodą użytkownika. Udało się również wprowadzić wymóg umożliwienia użytkownikom swobodnego wyboru przeglądarki, wirtualnych asystentów i wyszukiwarek.

W przypadku nieprzestrzegania przepisów Komisja może nałożyć grzywny w wysokości do 10 proc. całkowitego światowego obrotu firmy w poprzednim roku finansowym, a w przypadku powtarzających się naruszeń - do 20 proc. W przypadku systematycznego naruszania przepisów Komisja może z kolei zakazać im nabywania innych firm przez określony czas.

Nowe przepisy jesienią

- Porozumienie rozpoczyna nową erę regulacji w dziedzinie technologii na całym świecie – zaznaczył w komunikacie Andreas Schwab, sprawozdawca z parlamentarnej Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów. - Ustawa o rynkach cyfrowych kładzie kres stale rosnącej dominacji firm z sektora wielkich technologii. Będą musiały one wykazać, że umożliwiają uczciwą konkurencję w internecie. Nowe przepisy pomogą w egzekwowaniu tej podstawowej zasady. Europa zapewnia w ten sposób większą konkurencję, więcej innowacji i większy wybór dla użytkowników. Dzięki ustawie Europa wyznacza standardy funkcjonowania gospodarki cyfrowej przyszłości. Teraz do Komisji Europejskiej będzie należało szybkie wdrożenie nowych przepisów.

Czytaj także: Europejscy nadawcy radiowi chcą wpisania asystentów głosowych do unijnej dyrektywy

Według Andreasa Schwaba ustawa zapobiega wszelkim formom nadmiernej regulacji dla małych firm. Twórcy aplikacji zyskają zupełnie nowe możliwości, a mniejsze podmioty szerszy dostęp do danych istotnych dla ich działalności, z kolei rynek reklamy internetowej stanie się bardziej sprawiedliwy.

Według zapowiedzi po zakończeniu prac nad tekstem prawnym na poziomie technicznym i sprawdzeniu go przez prawników-lingwistów, będzie on musiał zostać zatwierdzony przez Parlament i Radę. Po zakończeniu tego procesu tekst wejdzie w życie 20 dni po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE, a przepisy zaczną obowiązywać sześć miesięcy później. To oznacza, że DMA w praktyce wejdzie w życie jesienią 2022 r.

Dołącz do dyskusji: Digital Market Act od jesieni 2022 roku. Zawarto porozumienie

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl