SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

E-commerce: co wydarzyło się w 2018 roku, jaki będzie 2019 rok?

O najważniejszych wydarzeniach, osobach i trendach mijającego roku oraz prognozach na nadchodzący rok w sektorze handlu internetowego opowiadają menedżerowie czołowych wydawców oraz firm marketingowych i analitycznych z tej branży.


Jacek Treder, process manager w Sales Intelligence

Wydarzenie roku
Świat - Alibaba (właściciel m.in. Aliexpress) w corocznej wyprzedaży pobił swój ubiegłoroczny rekord. W ciągu 24 godzin na ich platformach przeprowadzono transakcje o łącznej wartości przekraczającej 30 miliardów dolarów - jest to wynik trzykrotnie przekraczający roczną wartość całego e-commerce na rynku polskim.

Polska - wejście w życie przepisów RODO. Cały rynek e-commerce zaczął skrupulatnie analizować każdy obszar ścieżki zakupowej, pod kątem przetwarzania danych osobowych.

Sukces roku
Sukces roku - znaczny wzrost sprzedaży dronów, które w ostatnim roku osiągnęły przystępniejsze pułapy cenowe.

Porażka / rozczarowanie roku
Świat - iPhone Xs oraz Xr zostały przyjęte przez rynek znacznie chłodniej, niż ich poprzednie wersje. Apple mocno zredukował plany produkcyjne dla tych modeli.

Polska - zachowanie niektórych sprzedawców w czasie Black Friday. Zawyżanie cen przed promocją, a następnie tworzenie sztucznych promocji zostało zauważone i mocno skrytykowane przez konsumentów.

Człowiek roku
Świat - Jeff Bezos, który dzięki Amazonowi umocnił swoją pozycję na liście najbogatszych ludzi świata.
Polska - Rafał Brzoska, który współpracuje z Allegro przy przełomowej na polskim rynku usługi Allegro Smart!, pozwalającej kupującym zaoszczędzić na kosztach dostawy.

Serwis / kampania / projekt roku
Polska - usługa “Allegro Smart!”, która rewolucjonizuje podejście do kosztów dostawy i została dobrze odebrana przez konsumentów.

Świat - Amazon w dalszym ciągu rozwija swoją usługę Amazon Prime Air, czyli dostarczanie paczek za pomocą dronów. Obecny rok przyniósł takie usprawnienia jak: system omijania ptaków oraz bezpieczne zrzucanie ładunków z wysokości do 8 metrów.

Premiera, nowość roku
Polska - usługa zaprezentowana przez sklep eobuwie.pl - czyli esize.me. Jest to skaner stopy, który można znaleźć w wielu punktach (najczęściej galeriach handlowych) w całej Polsce. Urządzenie skanuje twoje stopy, a następnie dzięki dokładnemu modelowi 3D dobiera najbardziej pasujące produkty online z prawie 500 marek obuwia.

Świat - Samsung wstępnie zaprezentował model składanego telefonu, który trafi do sprzedaży w przyszłym roku. W formie rozłożonej otrzymujemy wielkość ekranu odpowiadającą małym tabletom.

Trend roku
Zdecydowanie największym trendem w Polsce jak i na świecie są w dalszym ciągu zakupy mobilne. Badania pokazują, że nawet 69 proc. użytkowników rozpoczyna ścieżkę zakupową na urządzeniu mobilnym. Aplikacje mobilne lub responsywna strona sklepu stają się obowiązkowym elementem każdego sprzedawcy w e-commerce.

Prognoza na 2019 rok
Według wstępnych prognoz - rynek e-commerce w Polsce w 2018 roku będzie wart około 37,8 miliardów złotych, o 17 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Według raportu European Ecommerce Foundation rynek e-commerce w Polsce w 2019 roku będzie w dalszym ciągu dynamicznie rósł. Prognoza przewiduje wzrost na poziomie od 17 do 25 proc. Tym samym Polska znajdzie się w czołówce krajów europejskich z najwyższą dynamiką wzrostu rynku, wyprzedzając Niemcy (12 proc.) oraz Francję (11 proc.).

 


Michał Brański, wiceprezes ds. strategii w Wirtualna Polska Holding

Wydarzenie roku
W moich oczach wydarzeniem roku w Polsce było uruchomienie przez Allegro programu Smart, czyli próba naśladownictwa, dziś jeszcze w okrojonym wymiarze, programu Amazon Prime. Ambitne i wzmacnia lidera horyzontalnych platform e-commerce. Imponujące wzrosty rejestruje też polska branża magazynowa, przyciągając inwestorów, którzy lokują u nas swoje centra logistyczne.

A na świecie? Poruszenie wywołała zmiana strategii marketingowych giełdowego Zalando i Booking.com / Booking Holdings. Co ciekawe, wektory są odwrotne. Generalnie, najwięcej dzieje się w sektorze travel, czyli gałęzi gospodarki stanowiącej ponad 10 proc. globalnego PKB. Tutaj wymienić można m.in. globalną ofensywę Ctrip, napięcia pomiędzy liniami lotniczymi i hotelami versus marketplace’y i metasearche, progres dedykowanych branży rozwiązań Google czy problemy Trivago.

Sukces roku
Nieskromnie powiem, że sukcesem roku w Polsce będzie postępująca ofensywa e-commerce’owa WP Holding. Widać to w raportach giełdowych i rekomendacjach analityków, a to znajduje odbicie w pozytywnym sentymencie inwestorów z Polski i z zagranicy, jak i w rosnących udziałach rynkowych poszczególnych spółek z naszego portfela. Składamy wchodzącym do grupy przedsiębiorcom obietnicę, że pomożemy im stworzyć sektorowych czempionów i się z tego wywiązujemy.

Na świecie wyróżniłbym ofensywę chińskich e-commerce’ów w regionie oraz globalnie. Ale na wzmiankę w tej rubryce zasługuje również Booking Holdings i ich ofensywa w Azji za sprawą strategicznych inwestycji i powiązań kapitałowych.

Wyobraźnię pobudza również fenomen firm DTC (direct-to-consumer), które pionowo integrują produkcję, marketing i sprzedaż, omijając tradycyjny handel (przynajmniej w pierwszych kilku latach), zagrażając jednocześnie ikonicznym markom. Zjawisko to obserwujemy w obszarze mody, beauty/kosmetyków, wellness, zdrowia i żywności. Nożyki do golenia, kremy do twarzy, okulary, materace, ubrania szyte na miarę, nowe marki bieliźniarskie itp., które za sprawą automatycznych kanałów marketingu szybko rosną od zera do kilkudziesięciu milionów obrotów. Marki-nowalijki dynamicznie zdobywające udziały rynkowe, których każdy widział dziesiątki takich w swoich strumieniach facebookowych i instagramowych.

Porażka / rozczarowanie roku
Za rozczarowanie roku w polskim e-commerce uznałbym powolne tempo rozwoju handlu wielkogabarytowego oraz w modelach głębszych dla tzw. big ticket items (wyjątkiem segment packaged travel, w tym nasze Wakacje.pl). Na rynkach zagranicznych „ucommerce’owienie” segmentu meblarskiego czy budowlanego jest wyższe, co pewnie przepowiada, że ta transformacja jest jeszcze przed Polską. Można to zapóźnienie czytać jako szansę dla polskich przedsiębiorców, wciąż niewyeksplorowane obszary. W tym oraz jeszcze kilku innych segmentach chcemy pełnić poprzez wyspecjalizowane spółki rolę tzw. facylitatora, udrażniając kanały i organizując rynki internetowe.

Najtwardszy orzech do zgryzienia to nadal spożywka w internecie. Prawie nikt nie zrobił tego dobrze i z pozytywną, wysoką marżą. Obiecujące w tym obszarze są jednak: Amazon/Whole Foods, holenderski Picnic (otwierający się również na Niemcy), polskie Frisco i brytyjskie Ocado.

Człowiek roku
Człowiekiem Roku 2018 w e-commerce… są pędzący kurier, zapracowani magazynier i pracownik contact center. Apetyty klientów e-sklepów są nienasycone, coraz więcej rodzin (szczególnie tych majętnych w dużych miastach) jak ognia unika wyjść do fizycznych placówek, woląc ten czas zainwestować w oglądanie telewizji, amatorski sport lub czas z rodziną. To cisi bohaterowie transformacji cyfrowej.

Prognoza na 2019 rok
A jaki będzie rok 2019? Kierunkowo taki sam, jak ten mijający. Będziemy chcieli więcej i szybciej, większego wyboru w lepszych cenach, niezawodności i wysokich standardów obsługi. To wymusi postępującą konsolidację poszczególnych segmentów. Wygrywać będą efektywność, a tę osiąga się za sprawą innowacyjnego software’u i procesów.

Brakować będzie rąk do pracy. Mowa tutaj o pracownikach fizycznych w łańcuchu dostaw, ale i programistach. Wdrożenia będą się przeciągać i płacić trzeba będzie słono, więc e-przedsiębiorcy mali i średni będą szli w kierunku rozwiązań gotowych SaaS.

W 2019 roku wszyscy też staniemy się, jeśli jeszcze nie jesteśmy, użytkownikami paczkomatów InPostu (w samym 2018 roku przetoczyło się przez nie 80 mln paczek!). Z zaciekawieniem obserwuję ruchy Poczty Polskiej i Orlenu wokół zmagającego się z przeciwnościami Ruchu. Potrzebujemy paczkomatów na stacjach benzynowych, na ścianach dyskontów spożywczych i w kioskach ruchu, aby logistyka e-commerce podołała popytowi Polaków na e-commerce. Ten wirtualny e-commerce na zapleczu jest bardzo fizyczny i namacalny.

Na dalszych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Shoper, PizzaPortal.pl, Ideo, Cube Group, Rzetelnej Grupy, Answear.com, Gemius Polska, Grupy Unity i TradeTracker

  • 1
  • 2

Dołącz do dyskusji: E-commerce: co wydarzyło się w 2018 roku, jaki będzie 2019 rok?

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
pavv
I znowu bełkot przez który nie idzie przebrnąć.
odpowiedź
User
Michał
Nie eObuwie.pl, nie e-eobuwie.pl tylko eobuwie.pl :)
odpowiedź
User
obserwator_onz
E-commerce: co wydarzyło się w 2018 roku, jaki będzie 2019 rok? - czemu nikogo z liczących się e-sklepów w Polsce? Same osoby które z e-commerce nie mają chyba zbyt wiele wspólnego :DDDDD
odpowiedź