SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

„Gazeta Wyborcza” ma już prawie 260 tys. subskrybentów cyfrowych

Na koniec ub.r. z subskrypcji cyfrowej „Gazety Wyborczej” (Agora) korzystało 259,6 tys. użytkowników, o 41,7 tys. więcej niż rok wcześniej, a z oferty podcastowej TOK FM - 25,9 tys. Przychody „GW” ze sprzedaży wzrosły o 0,4 proc., a z reklam zmalały o 27,8 proc.

Agora nie ujawnia, ile wynoszą wpływy z subskrypcji cyfrowych „Gazety Wyborczej”. W sprawozdaniu za ub.r. zaznaczyła jedynie, że znacząco wzrosły.

Oferta płatnego, subskrypcyjnego dostępu do serwisów internetowych „GW” została wprowadzona na początku 2014 roku. Po roku korzystało z niej 54,9 tys. użytkowników, w 2017 roku liczba subskrybentów przekroczyła 100 tys., a w 2019 roku - 200 tys. W ub.r. zwiększyła się o 19 proc. - z 217,9 do 259,6 tys.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Subskrypcja obejmuje dwa główne pakiety: Podstawowy i Premium. Oba były regularnie dostępne w promocyjnych cenach, Agora zachęcała użytkowników do wybierania płatności autoodnawialnych. W styczniu br. pojawił się trzeci, najdroższy pakiet - Klubowy, którego posiadacze dodatkowo mogą brać udział w wideoczatach z redaktorem naczelnym „Wyborczej” Adamem Michnikiem.

W sierpniu ub. roku szefostwo „Gazety Wyborczej” poinformowało, że redakcja przechodzi na model biznesowy oparty na subskrypcjach cyfrowych. Tłumaczyło, że dziennik nie może liczyć na reklamy spółek i instytucji państwowych.

Według badania Mediapanel w lutym br. portal Wyborcza.pl zanotował 8,8 mln użytkowników i 30,36 proc. zasięgu, a Wyborcza.biz - 2,47 mln użytkowników i 8,51 proc. zasięgu.

Z końcem maja z Agory odejdzie Danuta Breguła, dyrektorka strategii subskrypcyjnej „Gazety Wyborczej”.  https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/danuta-bregula-odchodzi-agora-dlaczego-strategia-subskrypcji-gazeta-wyborcza

Subskrypcje rekompensują spadek sprzedaży drukowanej „GW”

Dzięki rosnącym przychodom z subskrypcji cyfrowych nie maleją znacząco łączne wpływy sprzedażowe „Gazety Wyborczej”. W ub.r. wyniosły 98,8 mln zł, o 0,4 proc. więcej niż rok wcześniej, a w samym czwartym kwartale spadły o 1,5 proc. do 26 mln zł.

Według danych ZKDP w całym ub.r. średnia sprzedaż ogółem „GW” zmniejszyła się o 20,4 proc. do 68,3 tys. egz., a w czwartym kwartale - o 22,6 proc. do 65,3 tys. Z początkiem sierpnia w dzienniku pojawiły się dodatki „Wolna Sobota” i „Ekonomia”, jednocześnie podwyższono ceny: weekendowe wydanie na stałe zaczęło kosztować 7,99 zł, a poniedziałkowe - 5,99 zł.

Z kolei przychody reklamowe „Gazety Wyborczej” w ub.r. skurczyły się o 27,8 proc. do 51,6 mln zł. W samym czwartym kwartale spadek był dużo mniejszy - 14,7 proc.

Według danych Publicis Groupe łączne wydatki na reklamy w dziennikach spadły w ub.r. o 29,6 proc. do 122 mln zł.

Prasa w Agorze na większym plusie

Wpływy całego segmentu prasowego Agory wyniosły w ub.r. 197,1 mln zł, o 22,6 proc. mniej niż w 2019 roku. Procentowo najbardziej zmalały przychody z usług poligraficznych - o 39,4 proc. do 28,6 mln zł. W połowie 2019 roku firma zamknęła drukarnie w Pile i Tychach, zwalniając zdecydowaną większość ich pracowników.

Koszty operacyjne zmalały znacznie bardziej od przychodów - o 34,1 proc. do 171,5 mln zł. Najmocniej ograniczono wydatki na reprezentację i reklamę (o 59,5 proc. do 11,3 mln zł) oraz materiały, energię, towary i usługi poligraficzne (o 40,9 proc. do 48,5 mln zł).

Nakłady pracownicze zmniejszyły się o 19,3 proc. do 84,5 mln zł, a koszty amortyzacji - o 15,8 proc. do 6,4 mln zł.

W konsekwencji mocno poprawiła się rentowność segmentu. Zysk EBITDA poszedł w górę z 2,1 do 32 mln zł, a wynik operacyjny - z 5,4 mln zł straty do 25,6 mln zł zysku.

Radio TOK FM z 25,9 tys. subskrybentów

Od kilku lat oferta subskrypcyjna jest też dostępna w serwisie Radia TOK FM. Oprócz audycji z anteny rozgłośni obejmuje wiele dodatkowych podcastów.

Na koniec ub.r. korzystało z niej 25,9 tys. użytkowników, wobec 15,5 tys. dwa lata wcześniej i 20 tys. na koniec 2019 roku.

Według badania Radio Track od grudnia ub.r. do lutego br. TOK FM miało 2,58 proc. udziału w rynku słuchalności, po wzroście rok do roku o 0,42 pkt proc. Natomiast serwis internetowy stacji w styczniu br. zanotował 1,74 mln użytkowników i 5,98 proc. zasięgu (według badania Mediapanel).

Dołącz do dyskusji: „Gazeta Wyborcza” ma już prawie 260 tys. subskrybentów cyfrowych

17 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
kazik nie żywo
chętnie wykupię subskrypcję, jeśli pan Adam pozdrowi brata
odpowiedź
User
DD
Subskrypcji mają więcej niż NYT :) rozdają je na prawo i lewo fajna biznesplan bo w całym tym bagnie coś im rośnie wirtualnie ale rośnie
odpowiedź
User
Sefti
Czytelnicy rosną wirtualnie strata w finansach realnie wot dialietika
odpowiedź