SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Grupa Empik: wpływy 7 proc. w dół, mniej na pensje i marketing, 90 mln zł straty

Epidemia mocno wpłynęła na wyniki grupy kapitałowej Empik w ub.r.: przychody zmalały o 6,7 proc. do 1,81 mld zł, a wynik netto - z 37,96 mln zł zysku do 90,27 mln zł. Firma obniżyła wydatki na wynagrodzenia, marketing i amortyzację, mocno wzrosły jej przychody z e-commerce - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Article

Stanowiący zdecydowaną większość działalności grupy Empik dział detaliczny zanotował spadek przychodów zewnętrznych z 1,74 do 1,57 mld zł. Firma w sprawozdaniu złożonym w KRS przypomniała, że po wybuchu epidemii od połowy marca do początku maja, a potem od listopada do końcówki grudnia zamknięte musiały być jej salony sprzedażowe w centrach handlowych.

Po pierwszym lockdownie Empik wypowiedział umowy dotyczące wynajmu powierzchni pod 42 placówki, ostatecznie zamknięto siedem z nich. Ponadto zaczął negocjacje w sprawie obniżki czynszów dla większości z pozostałych salonów.

Z drugiej strony firma otworzyła 14 nowych sklepów, głównie w parkach handlowych w mniejszych miastach, w których wcześniej nie miała swoich placówek. Ponadto sieć sklepów Papiernik by Empik zwiększyła się o sześć placówek. - Format ten odnotował wysokie dwucyfrowe wzrosty sprzedaży we wszystkich kategoriach - zaznaczono w sprawozdaniu.

Empik zamknął księgarnie Mole Mole, ponad 50 mln zł oszczędności

W maju ub.r. Empik poinformował o likwidacji rozwijanej przez trzy lata sieci księgarni Mole Mole, obejmującej ponad 30 placówek i sklep internetowy. Pracę w nich straciło prawie 100 osób.

Łączna liczba sklepów stacjonarnych należących do grupy Empik na koniec ub.r. wynosiła 296, o 11 mniej niż na koniec 2019 roku.

Empik w sprawozdaniu wyliczył, że „podjął też szereg innych działań mających na celu dostosowanie poziomu kosztów do nowych warunków prowadzenia biznesu stacjonarnego, w szczególności: dostosowanie organizacji i procesów operacyjnych w sklepach do zmniejszonej ilości klientów oraz optymalizację niekluczowych wydatków w ramach Grupy”. Zaznaczono, że łączne oszczędności kosztowe przekroczyły 50 mln.

Zysk sprzedażowy brutto ze sprzedaży detalicznej zmalał z 658,33 do 516,63 mln zł, zysk EBITDA - z 216,93 do 97,39 mln zł, a wynik brutto - z 40,15 mln zł zysku do 90,25 mln zł straty.

W lockdownie Empik.com 70 proc. w górę

Ograniczenia covidowe przełożyły się natomiast na duże wzrosty grupy Empik ze sprzedaży internetowej. Firma w sprawozdaniu podała, że w kwietniu i maju ub.r. dynamika sprzedaży na platformie Empik.com oscylowała wokół 70 proc., a tylko w przypadku sprzedaży marketplace’owej (czyli od zewnętrznych sprzedawców) sięgała 110 proc.

Z powodu sytuacji epidemicznej w magazynie partnera logistycznego firma musiała zmniejszyć dynamikę zamówień na czerwiec, natomiast w czwartym kwartale br. platforma Empik „powróciła do dynamicznego wzrostu sprzedaży własnej”. - Bardzo dynamiczne wzrosty w ostatnim kwartale odnotowały zarówno kategorie tradycyjne takie jak książka, jak i nowe kategorie takie jak dom i ogród, sport czy AGD rosnące zarówno w modelu sprzedaży własnej, jak i w modelu marketplace. W ciągu roku do platformy dołączyło 1200 nowych sprzedających, a liczba produktów oferowanych wzrosła o ponad 1 mln - wyliczono w sprawozdaniu.

Dodano, że sprzedaż poprzez urządzenia mobilne zwiększyła się o prawie 90 proc.

Wraz w wybuchem epidemii wprowadzona w połowie 2019 roku usługa abonamentowa Empik Premium została udostępniona na 60 dni za darmo, natomiast we wrześniu dodano darmową opcję Premium Free obejmującą dostawy zamówień za minimum 40 zł do salonów, Paczkomatów i innych punktów odbioru, specjalne promocje, a także dostęp do podcastów oraz ponad 200 audiobooków i e-booków.

Ponadto w maju uruchomiono mobilną aplikację streamingową Empik Music. Z Empik Premium w lipcu ub.r. korzystało ponad 700 tys. osób, a z Empik Premium Free - 6 mln na koniec ub.r.

W sprawozdaniu Empik zaznaczył, że dynamicznie rozwijała się także jego aplikacja Empik Go z abonamentowym dostępem do audiobooków, ebooków i podcastów. - Potwierdza to niemal 3,5 miliona odsłuchanych audiobooków i podcastów oraz ponad 1,5 miliona przeczytanych ebooków w Empik Go w 2020. Empik rozpoczął również dynamiczny rozwój treści własnych nagrywając 12 seriali i słuchowisk audio oraz 18 serii podcastów oryginalnych - opisano.

O ile przychody grupy Empik ze sprzedaży fizycznej zmalały z 1,83 do 1,66 mld zł, o tyle te z produktów cyfrowych (głównie ebooków, audiobooków i muzyki cyfrowej) zwiększyły się z 62,77 do 96,5 mln zł, a z produktów personalizowanych - z 39,13 do 51,95 mln zł.

Hitami książki Miłoszewskiego i Bąk

Przychody zewnętrzne grupy Empik z działalności hurtowej poszły w górę ze 1 do 201,66 mln zł, zysk EBITDA - z 9,34 do 11,91 mln zł, a zysk brutto - z 7,34 do 9,77 mln zł.

- To wynik przede wszystkim intensywnych prac działów sprzedaży i zakupów w Platon Sp. z o.o. Działania te nakierowane były na poprawę atrakcyjności oferty poprzez rozpoczęcie współpracy z nowymi dostawcami zwłaszcza w asortymencie artykułów papierniczych, kreatywnych i zabawek oraz pozyskanie nowych klientów zwłaszcza w kanałach sprzedaży retail, księgarni internetowych i bibliotek - wyliczono w sprawozdaniu.

- Jednocześnie Platon rozpoczął wyłączną dystrybucję dla kilku brandów wydawniczych, wśród których należy wyróżnić Wydawnictwo WAB. Platon współpracuje z ponad 350 wydawcami z całego kraju, blisko 400 bibliotekami, księgarniami tradycyjnymi oraz dużymi sieciami, takimi jak: Biedronka, Auchan, Leclerc, Kaufland oraz Żabka - dodano.

Wpływy zewnętrzne pionu wydawniczego grupy Empik, obejmującego głównie Grupę Wydawniczą Foksal (tworzą ją Wydawnictwo WAB, Buchmann i Wilga), poszły w dół z 47,23 do 34,46 mln zł. Wynik EBITDA zmalał z 3 mln zł zysku do 556 tys. zł straty, a wynik brutto - z 1,41 mln zł zysku do 2,31 mln zł straty.

- Do największych sukcesów 2020 roku należał poradnik „Statystycznie rzecz biorąc” Janiny Bąk, influencerki i promotorki nauki. Książka sprzedała się łącznie w ponad 80 tys. nakładzie, mimo lockdown’u i częściowego zamknięcia księgarń. Zasięgi oraz wpływ autorki przyczyniły się również do wzrostu sprzedaży wybranych książek GWF, które autorka regularnie poleca w swoich mediach społecznościowych - opisano w sprawozdaniu.

- Jeszcze większym sukcesem była premiera nowego thrillera przygodowego Zygmunta Miłoszewskiego „Kwestia ceny”, będącego kontynuacją przygód Zofii Lorentz (ponad 100 tys. sprzedanych egzemplarzy) - zaznaczono. Z kolei wydana pod koniec roku „Ludowa historia Polski” Adama Leszczyńskiego sprzedała się w ponad 40 tys. egz.

Mniej na pensje i marketing

Koszty sprzedanych przez grupę Empik towarów i materiałów wyniosły w ub.r. 1,21 mld zł, wobec 1,2 mld zł rok wcześniej.

Z to wydatki pracownicze zmalały z 256,51 do 204,24 mln zł, nakłady marketingowe - z 72,47 do 64,77 mln zł, a koszty amortyzacji - ze 158,05 do 130,6 mln zł.

Koszty operacyjne poszły w górę ze 116,3 do 164,97 mln zł. Najmocniej przyczynił się do tego wzrost wydatków logistycznych z 78,49 do 118,55 mln zł oraz nakładów na infrastrukturę informatyczną i telekomunikacyjną z 24,37 do 29,39 mln zł.

Rentowność poniżej zera, 52,7 mln zł z tarczy kredytowej

Wynik operacyjny grupy Empik poszedł w dół rok do roku z 71,23 mln zł zysku do 21,86 mln zł straty, wynik brutto - z 40,72 mln zł zysku do 91,56 mln zł straty, a wynik netto - z 37,96 mln zł zysku do 90,27 mln zł straty.

Pod koniec marca br. Empik w ramach tarczy kredytowej dla dużych firm uzyskał 52,71 mln zł częściowo bezzwrotnej pożyczki od Polskiego Funduszu Rozwoju. W kwietniu ub.r. pożyczył 50 mln zł od swojego właściciela Bookz Holding, zawarł też nowe umowy kredytowe z bankami.

Przez rok zobowiązania kredytowo-pożyczkowe grupy Empik w części krótkoterminowej zwiększyły się ze 114,24 do 168,23 mln zł, a w części długoterminowej - z 628,93 do 644,51 mln zł.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Grupa Empik: wpływy 7 proc. w dół, mniej na pensje i marketing, 90 mln zł straty

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Prof
Nie kupuję tam, płacą pracownikom minimalna pensje. Okropny pracodawca. A w centrali wieś tańczy i śpiewa.
odpowiedź
User
jacej
pamietam jak kiedys w swieta bozego.narodzenia emik reklamowal ten jasełkowy satanista z behemotha. Karma wraca.
odpowiedź
User
bajo bongo
Zgadnijcie w jakim sklepie rzeczy typu książki i multimedia są najdroższe ? :D
odpowiedź