SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Huawei bez 42 proc. wpływów w Polsce, przyczyną spadek sprzedaży smartfonów. 127 mln zł na dywidendę

Spółka Huawei Polska w ub.r. zanotowała spadek wpływów o 18,9 proc. do 2,38 mld zł, z czego w Polsce o ponad 40 proc. Główną przyczyną jest dużo mniejsza sprzedaż smartfonów. Zysk netto firmy zmalał ze 114,4 do 69,3 mln zł.

Przychody Huawei Polska ze sprzedaży sprzętu konsumenckiego i sieciowego zmalały z 2,2 do 1,56 mld zł. W sprawozdaniu firma zaznaczyła, że „wynikało to przede wszystkim ze zmniejszenia wolumenu sprzedaży telefonów komórkowych spowodowanego niezależnymi od spółki zewnętrznymi czynnikami”.

Ten spadek od wybuchu epidemii widać też w wynikach czołowych operatorów telekomunikacyjnych w Polsce, których salony sprzedażowe w czasie lockdownów (ostatni jak na razie trwał do kwietnia ub.r.) musiały być zamknięte, a w pozostałych okresach odczuwały niższą odwiedzalność notowaną przez centra handlowe.

I tak wpływy grupy Cyfrowy Polsat (należy do niej Polkomtel) ze sprzedaży sprzętu zmalały w ub.r. z 1,6 do 1,45 mld zł. Natomiast Play i Orange Polska w ub.r. osiągnęły wzrosty, ale wyniki nie wróciły do poziomu sprzed pandemii: pomarańczowy telekom ze sprzedaży sprzętu w 2019 roku miał 1,55 mld zł, w 2020 roku - 1,35 mld zł, a w ub.r. - 1,46 mln zł.

Przychody Huawei Polska z gwarancji usługowych zmalały w ub.r. z 67,2 do 55,9 mln zł.

Huawei traci na rzecz chińskich konkurentów

Ponadto Huawei traci udziały w polskim rynku sprzedaży smartfonów, głównie na rzecz innych chińskich producentów: Xiaomi, realme i Oppo. Według danych Canalys w drugim kwartale br. ta pierwsza marka była liderem sprzedażowym z 36 proc. udziału i wzrostem rok do roku o 38 proc., a ta druga wskoczyła na trzecie miejsce (9 proc. udziału) dzięki wzrostowi aż o 10,7 tys. proc., czyli prawie 12-krotnemu. Natomiast Huawei było poza czołową piątką, podobny układ był w kolejnych kwartałach.

Za to jeszcze w 2020 roku Huawei było trzecim co do wielkości dostawcą smartfonów w Polsce - sprzedało 1,38 mln sztuk, co dało 16,1 proc. udziału ilościowego i 12,9 proc. pod względem wartości rynku (dane IDC). Oprócz smartfonów Huawei Polska sprzedaje małe urządzenia elektroniczne i sprzęt IT dla firm.

Z kolei przychody spółki ze sprzedaży usług poszły w górę z 665,6 do 764,1 mln zł.

W Polsce wpływy firmy skurczyły się aż o 41,7 proc. - z 2,18 do 1,27 mld zł. Natomiast sprzedaż w Czechach podwoiła się, rosnąc z 205,5 do 430,1 mln zł, w Hong Kongu zwiększyła się z 509 do 622 mln zł, a w Chinach - z 39,3 do 56,1 mln zł.

Firma w sprawozdaniu podkreśliła, że jej aktualna sytuacja finansowa „jest stabilna i oparta na przychodach od największych krajowych operatorów telefonii mobilnej”, a podobnie powinno być też w najbliższej przyszłości.

Na koniec ub.r. firma miała 43,8 mln zł zapasów materiałów i towarów, wobec 68,42 mln zł rok wcześniej. Natomiast zobowiązania dotyczące programów bonusowych dla pracowników zwiększyły się w ciągu roku z 86,4 do 102,9 mln zł.

Więcej na pensie i usługi obce

Koszty operacyjne Huawei Polska zmalały nieco słabiej niż wpływy - o 18,7 proc. do 2,79 mld zł. Przesądził o tym spadek wartości sprzedanych towarów i materiałów o 30,4 proc. - z 1,9 do 1,32 mld zł.

Za to nakłady na usługi obce poszły w górę z 490,3 do 561,8 mln zł, a na świadczenia pracownicze - z 231,1 do 262,8 mln zł. Wydatki na wynagrodzenia wzrosły ze 176,2 do 202,6 mln zł, na programy bonusowe - z 45,4 do 50,1 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne - z 7,6 do 10,3 mln zł.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Koszty określone jako pozostałe to przede wszystkim wydatki na outsourcing pracowniczy, które zmalały z 89,98 do 62,81 mln zł.

Zysk operacyjny Huawei Polska zmalał ze 138 do 104,5 mln zł. Na spadek przychodów i wzrost kosztów finansowych wpłynęły przede wszystkim niekorzystne zmiany kursów walut: zysk z tego tytułu zmalał z 8,95 mln zł do zera, a koszty - z zera do 12,54 mln zł.

W konsekwencji pozostałe wyniki rentowności firmy zmalały mocniej: zysk brutto ze 142,1 do 87,5 mln zł, a zysk netto - ze 114,4 do 69,3 mln zł. Kwota zapłaconego podatku dochodowego zmniejszyła się z 27,8 do 18,2 mln zł.

127 mln zł dywidendy

90 proc. udziałów Huawei Polska ma holenderska spółka Huawei Technologies Cooperatief, a 10 proc. - chińska Huawei Tech. Investment.

Wspólnicy zdecydowali, że od Huawei Polska dostaną do końca czerwca 126,76 mln zł dywidendy - cały zeszłoroczny zysk netto, a także 22,79 mln zł zysku z 2013 roku, 20,84 mln zł z 2014 roku i 13,79 mln zł z 2015 roku.

Dołącz do dyskusji: Huawei bez 42 proc. wpływów w Polsce, przyczyną spadek sprzedaży smartfonów. 127 mln zł na dywidendę

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Adrian
Konflikt z USA szkodzi bardzo. Amerykańskie komponenty w smartfonach i laptopach czyniły ze sprzętu Huawei bardzo solidne produkty. Bez współpracy choćby z Dolby, jest to sprzęt najwyżej dobry.
odpowiedź
User
Typowy reżim
USA nie znosi konkurencji zwłaszcza która przegania technologię Jankesów
odpowiedź