SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Najważniejsze wydarzenia 2021 roku oraz trendy i wyzwania 2022 roku wskazuje Jarosław Serednicki z Żabka Polska

Swoimi spostrzeżeniami na temat najważniejszych trendów i wydarzeń 2021 roku oraz wyzwań 2022 roku dzieli się z Wirtualnemedia.pl - w cyklu naszych rocznych podsumowań - Jarosław Serednicki, dyrektor marketingu sieci sklepów Żabka Polska.

Article


Wydarzenie Roku

Z pewnością jedną z najważniejszych akcji mijającego roku była „Żabka wolna od plastiku”. Proces wycofywania ze sprzedaży w sklepach naszej sieci jednorazowych toreb plastikowych na zakupy i zastąpienia ich torbami plastikowymi zakończyliśmy pod koniec marca br. Poinformowaliśmy o tym naszych klientów m.in. w social mediach. Nasz komunikat przybrał formę zmiany statusu związku i spotkał się z ciepłym przyjęciem naszych followersów.

Drugą akcją było zaproszenie klientów na „roślinne polowanie” z Plant Hunter’em, dzielnym łowcą i miłośnikiem przyrody. Mam na myśli oczywiście wprowadzenie pierwszej w 100% roślinnej marki własnej, która pod koniec kwietnia br. miała swoją premierę w wybranych sklepach Żabka w całej Polsce. Stworzyliśmy ją z myślą o klientach szukających zamienników dla produktów oraz dań pochodzenia zwierzęcego. Markę tę cały czas rozwijamy, proponując miłośnikom diety roślinnej kolejne unikatowe produkty, jakich w Polsce jeszcze nie było. Lunchowi marki towarzyszyła kreatywna akcja marketingowa oparta głównie na formatach digitalowych.

Na uwagę z pewnością zasługuje też nowa odsłona naszej kampanii skierowanej do potencjalnych franczyzobiorców. Cieszymy się, że już ponad 6300 przedsiębiorców postrzega Żabkę jako stabilną firmę, solidnego partnera w biznesie, który od samego początku proponuje atrakcyjne warunki współpracy. Z pewnością wyróżniamy się pod tym względem na rynku i to właśnie chcieliśmy podkreślić w kampanii „To Żabkość”. Nasza „Żabkość” to prawdziwa rzadkość, unikatowość oferty.

Sukces Roku
Rok 2021 to dla nas czas intensywnego rozwoju aplikacji mobilnej żappka. Pracowaliśmy nad jej ofertą promocyjną i programem lojalnościowym polegającym na zbieraniu tzw. żappsów, a także tworzyliśmy kolejne przyjazne klientom funkcjonalności. Nasze działania koncentrowaliśmy także na personalizacji oferty, aby była jak najbardziej atrakcyjna dla każdego użytkownika. Wielką popularnością cieszyły się realizowane z wykorzystaniem aplikacji akcje promocyjne „Happy Hours” czy cykl filmików animowanych „Bajki na wynos”. To wszystko przyniosło wymierne skutki – przez rok niemal podwoiliśmy liczbę użytkowników żappki – jest ich już powyżej 6 mln, a nasza aplikacja jest jedną z najchętniej pobieranych aplikacji w Polsce.

Porażka/Rozczarowanie/Kryzys Roku
Zdecydowanie zmaganie się z konsekwencjami pandemii, które dotknęły niemal każdą branżę i w rezultacie wymusiły szybkie zmiany także w planie marketingowym i handlowym. Wymagało to skutecznej komunikacji zarówno wewnątrz organizacji jak i z klientami zewnętrznymi oraz wymuszało bardzo dużą elastyczność. Sprawienie by klienci, zarówno dotychczasowi, jak i nowi, wychodzili z Żabki zadowoleni i z uśmiechem, takim samym jak w naszym logo – to nieustająca, niełatwa, ale i dająca olbrzymią satysfakcję praca, której pandemia zdecydowanie nie ułatwia.

Trend Roku
Zwróciłbym uwagę na dwa trendy. Pierwszy to łączenie tego, co najlepsze w światach online i offline, by dostarczać konsumentom unikatowe i wysoce spersonalizowane doświadczenia zakupowe. Wykorzystywanie sztucznej inteligencji z jednej strony pozwala firmom lepiej zrozumieć potrzeby klientów i odpowiednio dostosować ofertę produktów i usług. Z drugiej strony stwarza ryzyko odhumanizowania relacji klient-marka, a musimy pamiętać, że dla konsumentów, choć coraz bardziej otwartych na nowinki technologiczne, nadal ważny jest pierwiastek ludzki.

Drugim trendem jest coraz większa koncentracja marketerów na komunikacji podkreślającej znaczenie różnorodności, wyrównywania szans czy inkluzywności, którym powinny towarzyszyć autentyczne działania podejmowane przez marki. Jest to aspekt szczególnie ważny dla pokolenia młodych konsumentów, którzy oczekują od marek, że będą one dotrzymywać składanych obietnic i nie będą poprzestawać tylko na deklaracjach.

Zaskoczenie Roku
Najbardziej zaskoczył nas ogromny, pozytywny odzew na akcję, o której wcześniej nie wspomniałem. Chodzi o nasze zaangażowanie w aukcję charytatywną, zorganizowaną przez olimpijkę Marię Andrejczyk. Przypomnę po krótce tę historię. Pani Maria podjęła decyzję o wystawieniu swojego srebrnego medalu olimpijskiego z Tokio na charytatywną licytację, a Żabka wylicytowała go za kwotę 200 tys. zł i wsparła w ten sposób zbiórkę środków na operację chorego Miłoszka – chłopca toczącego walkę z krytyczną wadą serca. Medal przez blisko 2 tygodnie znajdował się w naszej centrali w Poznaniu, a następnie wrócił do rąk mistrzyni. Ta historia przyniosła nam bardzo wiele radości. Została też doceniona przez naszych klientów, którzy szeroko komentowali ją w mediach społecznościowych. Dostrzegły ją również media –  nie tylko w Polsce, ale na całym świecie.
Jaki wpływ miała na Państwa branże w 2021 roku pandemia COVID-19?

Dostrzegamy, że pandemia wywarła trwałe ślady w podejściu do komunikacji. Zmienił się charakter contentu i sposób komunikacji. Na znaczeniu zyskały przekazy odwołujące się do wartości, bezpieczeństwa czy odpowiedzialności. Coraz więcej firm, z różnych branż, realizuje działania marketingowe dla zrównoważonego rozwoju. To naturalna konsekwencja zmiany postawy konsumentów, którzy teraz, jak nigdy wcześniej, cenią odpowiedzialne biznesy, które wprowadzają realne zmiany w ich codziennym życiu czy zmiany na rzecz środowiska.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed Państwa branżą w 2022 roku
2022 rok upłynie nam pod znakiem rozwoju naszych marek własnych, m.in. w 100% roślinnych produktów Plant Hunter, dań gotowych Szamamm, lekkich sałatek i przekąsek Dobra Karma, przekąsek do chrupania i podgryzania Haps, płynnych owocowo-warzywnych przekąsek Foodini, soków i lemoniad Wycisk czy funkcjonalnych shotów S!. Jest to element naszej strategii dobrego żywienia, która zakłada podwojenie sprzedaży produktów żywieniowych marki własnej promujących zdrowy i zrównoważony styl życia do 2025 roku. Towarzyszyć temu będą z pewnością intensywne działania marketingowe, ponieważ zależy nam na tym, aby nasi klienci zrozumieli, dlaczego i po co to robimy.

W planach, jak wspomniałem wcześniej, mamy jeszcze lepsze wykorzystanie potencjału aplikacji żappka, która doskonale sprawdza się jako narzędzie komunikacji z klientami, pozwalające zwiększyć ich zaangażowanie i przywiązanie do marki.
Zgodnie z naszą nową strategią odpowiedzialności wprowadzimy nowe usługi i usprawnienia wspierające zrównoważony styl życia. Testujemy m.in. kolejne rozwiązania z obszaru e-commerce, które pozwalają rozwijać koncepcję bezpiecznych zakupów i tworzyć nowe możliwości dla klientów. W miastach z pewnością pojawią się kolejne bezobsługowe placówki Żappka Store. A co więcej, już na początku nadchodzącego roku premierę będzie miał nasz nowy bezobsługowy format.

Cele, które stawia przed sobą Żabka na najbliższe lata to m.in. także: zwiększenie poziomu satysfakcji klientów tak, aby Żabka była ich pierwszym wyborem; podwojenie sprzedaży zdrowych i zrównoważonych produktów marki własnej (do 2025 roku); przeciwdziałanie marnowaniu żywności poprzez zmniejszenie wagi marnowanej żywności o ¼ do 2025 r.

Dołącz do dyskusji: Najważniejsze wydarzenia 2021 roku oraz trendy i wyzwania 2022 roku wskazuje Jarosław Serednicki z Żabka Polska

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl