SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

12 kanałów telewizyjnych, które zniknęły z Polski, ale na świecie nadal działają

Ponad dwie dekady temu Hallmark był jednym z najbardziej lubianych kanałów nieistniejącej już platformy satelitarnej Wizja TV. Choć na polskim rynku stacja nie nadaje od prawie 12 lat, to utrzymała się w USA. W lipcu postawiła na filmy związane z Bożym Narodzeniem. Przykładów nadawców, którzy zniknęli z Polski, a działają w innych krajach jest znacznie więcej.

Article

W krajach Europy Zachodniej i Stanach Zjednoczonych liczba stacji telewizyjnych nieznacznie spada. Ma to związek z rozwojem serwisów streamingowych, odchodzeniem od linearnej telewizji. Chociażby Disney w związku z rozwojem Disney+ zamknął ponad 100 stacji na świecie. Liczbę stacji na wybranych rynkach ograniczył też Paramount Global. Agencja AKPA, przygotowująca m.in. program telewizyjny dla prasy i portali internetowych wyliczyła kilka miesięcy temu, że w 2018 roku w Polsce działało 249 stacji, a w 2021 już 270. Mimo tych liczb, wiele kanałów ma charakter powtórkowy lub okolicznościowy. Polscy i zagraniczni nadawcy często w przypadku niezadowalających wyników oglądalności zastępują jeden kanał ze swojego portfolio innym.

Hallmark Channel

1 kwietnia 1998 roku nadawanie w Polsce rozpoczął Hallmark Channel. Wchodził w skład platformy satelitarnej Wizja TV, która w 2002 sfinalizowała połączenie z Cyfrą+. Należał do brytyjskiej firmy Sparrowhawk Media, która w 2007 roku została przejęta przez amerykańską NBC Universal. Emitował filmy i seriale, takie jak „CSI: Kryminalne zagadki Las Vegas”, „Patrol morski”, „Babski oddział”. Nadawanie w Polsce zakończył 13 września 2010 roku. Został zastąpiony przez stację 13th Street Universal (później 13 Ulica). Choć Hallmark Channel zniknął z Europy, to w USA dalej działa. Marka należy do firmy  Crown Media Holdings, która z kolei jest w posiadaniu  Hallmark Cards, producenta książek okolicznościowych. Na trzech amerykańskich kanałach (Hallmark, Hallmark Drama, Hallmark Movies and Mysteries) nadawca skupia się na promowaniu wartości rodzinnych. Często nadaje maratony z filmami dotyczącymi świąt Bożego Narodzenia. Obecnie promuje się hasłem „Christmas in July”. W USA, gdzie działają całoroczne sklepy świąteczne, taka oferta trafia do pewnej niszy.

Fox Life

Kanał Fox Life zadebiutował na polskim rynku 4 stycznia 2007 roku. Adresowana do kobiet stacja emitowała np. seriale „Brzydula Betty” i „Gotowe na wszystko”. Debiut Fox Life zbiegł się z inwestycjami News Corporation w telewizję Puls. Spekulowano wówczas, że koncern medialny należący do Ruperta Murdocha uruchomi wiele kanałów na polskim rynku. Magnat wycofał się z Pulsu, a 16 stycznia 2015 roku markę Fox Life zastąpił komediowy kanał Fox Comedy. Doszło do tego z powodu spadającej oglądalności i po badaniach, które wykazały zapotrzebowanie na kolejny kanał komediowy. Obecnie stacja wchodzi w skład portfolio Disneya, który ogranicza liczbę swoich linearnych telewizji. Fox Life nadal działa jednak m.in. w Chorwacji, Hiszpanii, Portugalii, Bułgarii czy krajach arabskich.

RTL7

W latach 1996-2002 niemiecka RTL Group nadawała nad Wisłą kanał RTL7. W ramówce były m.in. filmy i seriale („Autostrada do nieba”, „Sliders”, „Siódme niebo”), a także krótki serwis informacyjny „7 minut” oraz program interwencyjny „Zoom”. Do 1999 roku stację finansowało też amerykańskie Universal Studios, ale po trzech latach się wycofało. Na przełomie wieku z anteny zniknęły polskie produkcje. Pod koniec 2001 roku RTL7 kupiła Grupa TVN, która 1 marca 2002 roku przekształciła stację w TVN7. W 2005 roku Grupa RTL uruchomiła RTL7 na rynku holenderskim. Kanał zajął miejsce stacji Yorin, która w latach 1995-2001 funkcjonowała jako Veronica. Holenderski RTL7 skupia się na filmach i serialach adresowanych do mężczyzn. Pokazuje też transmisje sportowe. Kanały z szyldem RTL w Europie Środkowej działają jeszcze na Węgrzech i w Chorwacji, ale w czerwcu RTL z tego drugiego kraju sprzedano koncernowi CME.

Seasons

W latach 1999-2002 w Polsce działał kanał Seasons, poświęcony wędkarstwu i łowiectwu. Wchodził w skład ofert platformy satelitarnej Cyfra+ i sieci kablowych. Programy w polskiej wersji językowej emitował przez 12 godzin dziennie. Nadawcą kanału była spółka Multithematiques, która w sierpniu 2002 roku zawiesiła emisję z powodu niekorzystnej sytuacji na rynku włoskim. Sygnał polskiej wersji był nadawany właśnie z tego kraju. Obecnie Seasons działa we Francji. Jego profil się nie zmienił.

Outdoor Channel

Z końcem lipca ub.r nadawanie w naszym kraju zakończył Outdoor Channel, który miał zbliżony profil do Seasons. Należał do AMC Networks International i rozpoczął nadawanie w 2010 roku. Niedługo później przymierzał się do uruchomienia polskiej ścieżki językowej. Tak się jednak nie stało i stacja cały czas była nadawana wyłącznie w języku angielskim. W niektórych sieciach kablowych Outdoor Channel zastąpił Outdoor TV, uruchomiony przez Grupę MWE Michała Winnickiego. Obecnie nadaje jako Xtreme TV. Outdoor Channel dalej można oglądać np. w USA czy Australii.

TCM

W latach 1998-2015 działał w Polsce kanał TCM (Turner Classic Movies). Pokazywał głównie klasyki amerykańskiego kina. Do 2007 roku dzielił pasmo z dziecięcą stacją Cartoon Network, a później funkcjonował też jako osobny kanał. W 2015 roku właściciel kanału, spółka Turner Broadcasting System zdecydowała o zastąpieniu tej stacji przez TNT. - Marka TNT odniosła międzynarodowy sukces, a jej wprowadzenie na polski rynek jest kolejnym krokiem w rozwoju kanału - mówił wówczas Hannes Heyelmann, senior vice president and managing director na Europę Środkową i Wschodnią w Turner Broadcasting System. Marka TCM nadal jest obecna np. we USA, Ameryce Łacińskiej, Francji, Hiszpanii czy w Wielkiej Brytanii.

TNT

Marka TNT przetrwała w Polsce 6 lat. 23 października ub.r. należący wówczas do Warner Media kanał TNT z „Dr Quinn”, „Strażnikiem Teksasu”, „MacGyverem” w ofercie zmienił nazwę na Warner TV. - Polska to dla nas istotny rynek - biorąc pod uwagę, że Warner Bros jest znaną i lubianą marką, jesteśmy przekonani, że Warner TV zaoferuje naszym fanom z tego kraju wyjątkowe doświadczenie, dzięki uznanym i nagradzanym filmom oraz serialom - komentował wtedy Hannes Heyelmann, head of programming w WarnerMedia w Europie, Bliskim Wschodzie i Afryce. TNT nadal mogą oglądać widzowie z USA, Ameryki Łacińskiej czy Hiszpanii.

Trace Urban

Francuski Trace TV pojawił się w ofercie platformy satelitarnej Cyfra+ w maju 2005 roku. Muzyczna stacja z teledyskami z szeroko rozumianych nurtów urban, world music, hip hopem, reggae, afro później posługiwała się nazwą Trace Urban. Z oferty polskiej platformy Canal+ zniknęła na początku stycznia 2020 roku. Trace Urban i jej siostrzane stacje, czyli m.in. Trace Gospel, Trace Kitoco, Trace Naija, Trace Toca nadal można oglądać m.in. we Francji, Hiszpanii, Portugalii, krajach afrykańskich i na Karaibach.

BET

1 kwietnia 1998 roku na platformie satelitarnej Wizja TV pojawił się kanał BET on Jazz, poświęcony głównie muzyce jazzowej. Przetrwał na naszym rynku tylko do 31 marca 2001 roku. Marka BET z programami telewizyjnymi, serialami, filmami, muzyką czarnoskórych działa jednak z powodzeniem w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji i krajach afrykańskich. W USA dodatkowo funkcjonuje stacja BET Her dla czarnoskórych kobiet.

VH1

Kanał VH1 Polska zadebiutował w 2005 roku, kiedy zastąpił MTV Classic. Emitował głównie teledyski z poprzednich dekad. W 2011 roku został zastąpiony przez Comedy Central Family, ale w godzinach nocnych emitowano pasmo „VH1 Hits”. W kwietniu 2012 roku ponownie uruchomiono VH1 Polska. Do końca września 2015 roku stacja nadawała głównie teledyski z lat 80 i 90. Później zmieniono oprawę graficzną i skupiła się na nowych teledyskach. W 2017 roku została ujednolicona z wersją europejską, choć nadawano polskie reklamy. Zrezygnowano z tego trzy lata później. 1 sierpnia 2021 roku VH1 Europe zastąpił MTV 00s z muzyką z początku XXI wieku. VH1 nadal nadaje np. w USA czy we Włoszech, ale tam emituje głównie seriale i programy rozrywkowe.

MiniMax

W latach 1999-2004 działał w Polsce adresowany do dzieci i młodzieży kanał MiniMax. Jego właścicielem była spółka Canal+ Cyfrowy. Emitował takie kreskówki jak, „Pomysłowy Dobromir”, „Przygody psa cywila”, „Simba – król zwierząt”, „Dziwne przygody Koziołka Matołka”. W 2004 roku stacja została zastąpiona przez kanał ZigZap, który z kolei w 2011 roku zmienił nazwę na TeleToon+. Właścicielem marki MiniMax jest obecne spółka AMC Networks International. Stacja dalej działa m.in. w Czechach, Rumunii i na Węgrzech.

Lifetime

31 maja br. adresowy do kobiet kanał Lifetime z portfolio A+E Networks UK zakończył nadawanie na polskim rynku. Kanał Lifetime pojawił się na polskim rynku w grudniu 2014 roku. Stacja w Polsce oferowała widzom treści dokumentalne i fabularne skupione wokół tematów związków, rozwoju i poszukiwania własnego stylu. W tym duchu wyprodukowane zostały popularne lokalne produkcje takie jak „Królowe Second-Handów” i „Wnętrze do poprawki”. A+E Networks UK nie wprowadził w miejsce Lifetime nowego kanału. Wcześniej nadawcy tak postępowali z uwagi na cenne umowy z operatorami i platformami cyfrowymi. Choć stacja zniknęła z europejskiego rynku, to nadal działa w USA, Kanadzie i Azji Południowo-Wschodniej.

Dołącz do dyskusji: 12 kanałów telewizyjnych, które zniknęły z Polski, ale na świecie nadal działają

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Zygmunt
szkoda cvzasu na czytanie
odpowiedź
User
Irek świrek
W sumie z tego to szkoda mi jedynie RTL7 bo miał pokazny potencjał rozwoju który dziwnie nie wykorzystał. Jako TVN7 stał się wiejską wersją TVN dla osób z podstawowym wykształceniem
odpowiedź
User
to trzeba było
szkoda cvzasu na czytanie


to trzeba było zająć się innymi sprawami
odpowiedź