SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wydarzenia 2021 i wyzwania 2022 roku okiem branży kinowej

Spostrzeżeniami na temat najważniejszych wydarzeń 2021 roku oraz trendów i wyzwań 2022 roku dzielą się z Wirtualnemedia.pl w cyklu naszych rocznych podsumowań przedstawiciele branży kinowej z sieci kin Helios, Multikino i Cinema City oraz brokera reklamy kinowej New Age Media.

 


Tomasz Jagiełło, prezes sieci kin Helios


 
Wydarzenie Roku

Nie może być inaczej - najważniejszym wydarzeniem dla branży kinowej w 2021 roku nadal była trwająca pandemia koronawirusa. W Polsce wiązała się ona z 5 miesiącami całkowitego zamknięcia kin oraz z istotnymi ograniczeniami dla działalności kinowej i nowymi warunkami naszej pracy w pozostałym czasie. Trudno uwierzyć, że już niedługo miną dwa lata, od kiedy COVID-19 testuje granice naszych zdolności dostosowawczych.
 
Sukces Roku
Być może mam obniżone wymagania, ale za sukces roku uznaję po prostu przetrwanie branży kinowej. Obyło się bez spektakularnych bankructw, co w trudnych warunkach, z jakimi przyszło nam się mierzyć, należy uznać za znaczące dokonanie. Brawa należą się więc wszystkim, w tym operatorom i dystrybutorom, a w szczególności widzom, którzy wrócili do kin znacznie szybciej niż przewidywaliśmy. Wierzę, że przetrwała przede wszystkim magia kina.
 
Porażka/Rozczarowanie/Kryzys Roku
W tym roku porażkę zaliczyła tzw. dystrybucja day-and-date, czyli jednoczesna premiera filmów w kinach i na platformach VOD. Do testowania tego pomysłu skłoniła producentów pandemia, ale myślę, że na ten moment możemy śmiało stwierdzić, iż eksperyment się nie powiódł. Po pierwsze dlatego, że filmy, a szczególnie duże produkcje, nie są w stanie odnieść sukcesu finansowego bez przychodów ze sprzedaży biletów w kinach. Tym samym kina udowodniły, że są przemysłowi filmowemu bardzo potrzebne. Po drugie, koncepcja jednoczesnej dystrybucji do kin i na platformy streamingowe została szybko i brutalnie zweryfikowana przez zjawisko piractwa internetowego. Pomysł, który jeszcze rok temu wydawał się być nowym otwarciem dla systemu rozpowszechniania rozrywki, przegrał w starciu z piractwem. Skala tego zjawiska była tak duża, że w przypadku niektórych tytułów   szeroko i nielegalnie dystrybuowanych w internecie  zrezygnowano z ich wprowadzenia do kin np. w Chinach. Rok eksperymentów na tym polu pokazał, że tych dwóch systemów nie da się pogodzić - przyszłością jest albo ekskluzywna dystrybucja kinowa, albo premiery filmów bezpośrednio na platformach streamingowych.
 
Człowiek Roku

Na tytuł Człowieka Roku tym razem zasłużył James Bond. Agent Jej Królewskiej Mości sprawił, że widzowie na całym świecie, także w Polsce, wrócili do kin. „Nie czas umierać” zapamiętamy z dwóch powodów. To ostatni film o agencie 007 z Danielem Craigiem w roli głównej. To także pierwszy tytuł, którego premiera kinowa została przełożona z powodu pandemii COVID-19 i jednocześnie hit, dzięki któremu mogliśmy na nowo odetchnąć po jej kolejnej fali zachorowań. W Polsce w kinach obejrzało tę produkcję ponad 1,6 mln widzów, co pozwoliło branży na powrót do poziomu frekwencji z 2019 roku.
 
Trend Roku
Najważniejszym dla branży trendem w tej chwili jest zjawisko, które nazwałbym podziałem kontentu filmowego na dwa strumienie dystrybucji. Z jednej strony mamy kina, które odrodziły się jako miejsce wyświetlania blockbusterów takich, jak „Diuna” czy „Szybcy i wściekli 9”. Z drugiej – platformy streamingowe, na których swoje miejsce znajdują produkcje średnie i mniejsze, które wcześniej często trafiały do kin bez większych szans na sukces finansowy. Myślę, że w najbliższym czasie będziemy nadal obserwowali taki podział, co wydaje mi się korzystne zarówno dla widzów, jak i wszystkich produkcji. Jest to w zasadzie trend przeciwstawny do day-and-date, co dodatkowo pokazuje, że ten pomysł z zeszłego roku na dłuższą metę był nietrafiony.
 
Zaskoczenie Roku

Dużym zaskoczeniem w tym roku była dla mnie fuzja WarnerMedia i Discovery. Nie tak dawno wiele mówiło się o przejęciu Warnera przez giganta telekomunikacyjnego AT&T, a teraz z połączenia WarnerMedia i Discovery mamy zupełnie nowy twór - Warner Bros. Discovery. To, co mnie osobiście cieszy i co należy podkreślić, to fakt, że ten nowy koncern w swoich zapowiedziach i planach zdaje się być znacznie bardziej przywiązany do kina i tradycji filmowych. W warstwie symbolicznej świadczy o tym m.in. jego hasło przewodnie “the stuff that dreams are made of”, które jest cytatem z wyprodukowanego przez Warner Bros. filmu „Sokół maltański”, natomiast z bardziej przyziemnych przesłanek - olbrzymie budżety przeznaczone na kontent. To miła odmiana, bo firma AT&T, inicjator wspomnianej koncepcji day-and-date, zdecydowanie nie wróżyła kinom świetlanej przyszłości.
 
Jaki wpływ miała na Państwa branżę w 2021 roku pandemia COVID-19?

W skali od 0 do 10 – 15. A poważnie – wpływ pandemii na naszą branżę w tym roku nadal był ogromny. Kina pozostawały zamknięte przez 5 miesięcy, a przez resztę roku ich działalność była poddana znacznym ograniczeniom. Zresztą, do teraz kolejne fale pandemii sprawiają, że musimy mierzyć się z wyzwaniami, o jakich do tej pory nie myśleliśmy. 
Trudny dla naszej branży był zarówno ten czas, kiedy kina były zamknięte, jak i moment, kiedy musieliśmy zorganizować powrót widzów na sale kinowe. Uruchomienie tak dużej organizacji jak sieć multipleksów w krótkim czasie to wyjątkowo trudne zadanie. Mierzyliśmy się z wyzwaniami związanymi z kwestiami technicznymi, repertuarowymi i - co bardzo ważne - systemami sprzedażowymi. Jestem dumny z zaangażowania załogi Heliosa, dzięki której tak sprawnie wróciliśmy do działania. Przyznaję też, że cały czas naszą elastyczność i logiczne myślenie testują nowymi pomysłami na walkę z pandemią rządzący naszym krajem - odnalezienie się w obowiązujących przepisach i obostrzeniach bywa trudnym zadaniem dla całego sztabu prawników. 
 
3 najważniejsze wyzwania stojące przed Państwa branżą w 2022 roku
Biorąc pod uwagę trwającą pandemię, wyzwania stojące przed nami w kolejnym roku będą identyczne jak w 2021. Branża kinowa będzie przede wszystkim próbować odbudować się po pandemicznym kryzysie. Jestem jednak znacznie bardziej optymistyczny niż rok temu. Już teraz duża część widzów wróciła do kin – m.in. najmłodsi widzowie, dla których cały czas mamy mnóstwo ciekawych premier, a także fani filmowych cykli – o Jamesie Bondzie („Nie czas umierać”), „Szybkich i wściekłych” (9. część), „Matrixa” (4. część) czy o bohaterach z komiksowego uniwersum Marvela i DC Comics. Widzowie, na których wciąż czekamy, to m.in. pokolenie 40+ - osoby znacznie ostrożniejsze, które jeszcze nie wróciły do kin po pierwszej fali pandemii. Mam nadzieję, że w 2022 roku będziemy mogli walczyć o ich powrót przed kinowe ekrany.

 


Mariusz Spisz, członek zarządu Multikina i prezes Multikino Media


Wydarzenie Roku

Kampania wizerunkowa „Zatrać się w niezwykłych opowieściach” w ramach której wypuściliśmy film z manifestem „Zatrać się w niezwykłych opowieściach”. Lektorem jest polski muzyk Bartosz Fisz Waglewski. Nasz spot, który można oglądać przed seansami w kinach, pokazuje widzom, jak cenne jest zatracenie się w świetnej opowieści. Historie powinny być oglądane w określony sposób, aby widz mógł w pełni zanurzyć się w otoczeniu ekranu, dźwięku i fotela. Kampania wizerunkowa „Zatrać się w niezwykłych opowieściach” wystartowała 1 października br. a aktywacje z nią związane trwały dwa miesiące. Cieszymy się, że z tak dużym entuzjazmem został odebrany spot, który pokazujemy w kinie. Wypowiadali się o nim pozytywnie nasi widzowie, dziennikarze oraz osoby z branży marketingowej. Ponadto dotarcie z informacją o wynikach badań przeprowadzonych przez UCL i VUE Entertainment pokazujących, że kino może przynosić fascynujące korzyści poznawcze, emocjonalne i fizjologiczne było dla nas bardzo ważne w okresie pandemii.

Sukces Roku
Kina w Polsce wznowiły działalność z końcem maja br. i największym sukcesem dla naszej branży jest to, że widzowie wrócili do kin, a nowy film o Jamesie Bondzie „Nie czas umierać” w ciągu dwóch miesięcy zobaczyło ponad 1,6 miliona widzów. Jak podaje dystrybutor również animacja „Psi Patrol Film” przyciągnęła do kin ponad milion osób. A za chwilę pułap miliona widzów w Polsce osiągnie także rewelacyjna „Diuna”!

Porażka/Rozczarowanie/Kryzys Roku
Porażką 2021 roku było zamknięcie kin przez okres prawie szczęściu miesięcy, pomimo tego, że analizy z całego świata dotyczące rozprzestrzeniania Covid, wskazywały na to, że do zakażeń nie dochodzi w kinach. Przy czym wskazywane były 3 kluczowe czynniki tej sytuacji - bardzo dobra wentylacja, brak rozmów, maseczki.

Człowiek Roku
Daniel Craig, który w filmie „Nie czas umierać” wcielił się po raz ostatni w rolę agenta 007. Produkcja z jego udziałem weszła na ekrany kin w październiku i miała najlepsze otwarcie w tym roku oraz od czasu pandemii (podczas premierowego weekendu ponad 440 tys. widzów). Pomimo obowiązującego w kinach reżimu sanitarnego „Nie czas umierać” przyciągnął do kin ponad 1,6 miliona widzów (do 28 listopada br.) i jest na 1. miejscu BoxOffice.pl.

Trend Roku
Najważniejszy trend w drugiej połowie 2021 roku, to rosnąca frekwencja w kinach w całej Polsce. Kluczowe jest to, że wraz z widzami do kin zaczęli wracać reklamodawcy. Według danych Boxoffice.pl oraz boxofficemojo.com frekwencja w polskich kinach w październiku br. była niemalże na poziomie wyniku frekwencyjnego w analogicznym okresie w 2019 roku.


Zaskoczenie Roku
Brak możliwości dystrybucji filmów w kinach sprawił, że kilka produkcji trafiło od razu na platformy streamingowe, inne wraz ze wznawianiem przed kina działalności miały jednocześnie premierę w kinach oraz na VOD. Producenci „Nie czas umierać” mogli sprzedać prawa do filmu za około 600 mln dolarów Netflixowi, Apple lub Amazonowi, ale.... nie zgodzili się. Film miał premierę tylko w kinach i chcę tu powiedzieć o POZYTYWNYM zaskoczeniu! Według danych z 29 listopada br. (film wciąż jest wyświetlany w wielu krajach na całym świecie) wynik ze światowego Box Office filmu „Nie czas umierać” to już 758,1 mln dolarów. Dla osób, które wraz z pandemią uznały, że to już koniec ery oglądania filmów na wielkim ekranie, zaskoczeniem może być fakt, że streaming nie zastąpi przychodów z biletów w kinach (choć może je po czasie znakomicie uzupełniać). Nie zaskakuje tym samym decyzja studiów WB i Disney’a dotyczącą powrotu do premier filmów wyłącznie w kinach w 2022 roku.

Jaki wpływ miała na Państwa branżę w 2021 roku pandemia COVID-19?
Pół roku zamknięcia kin sprawiło, że obecnie liczba premier jest skumulowana i wyniki frekwencyjne niektórych filmów mogą być niższe niż oczekiwano. Taka sytuacja będzie miała miejsce jeszcze w 2022 roku, zwłaszcza na początku, gdy do kin wejdą głośne polskie premiery – „Koniec świata, czyli Kogel Mogel 4” (warto przypomnieć, że poprzednia część „Miszmasz, czyli Kogel Mogel 3” była w TOP3 najchętniej oglądanych w Polsce filmów w 2019 roku i zobaczyło ją ponad 2,3 miliona widzów). Dwie kolejne wyczekiwane lokalne produkcje to „Gierek” z Michałem Koterskim i Małgorzatą Kożuchowską w rolach głównych oraz „8 rzeczy, których nie wiecie o facetach” – poprzednia część w 2016 roku przyciągnęła do kin ponad 1,1 miliona widzów. Te trzy polskie produkcje mają szansę znaleźć się w TOP10 najchętniej wybieranych filmów w 2022 roku.

Z perspektywy branży kinowej obecna sytuacja jest korzystniejsza niż w momencie gdy w 2020 roku kina były otwarte, ale nie było premier. Obecnie widzowie mogą wybierać z bardzo bogatego repertuaru i tak będzie również w 2022 roku, ponieważ filmy są już gotowe do dystrybucji i czekają na swój debiut na wielkim ekranie.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed Państwa branżą w 2022 roku
W 2022 roku najważniejszym wyzwaniem będzie dla nas utrzymanie tendencji wzrostu frekwencji w polskich kinach. Wiemy, że jeżeli liczba widzów będzie się sukcesywnie zwiększała, to na stałe do kin wrócą też reklamodawcy.

 


Bianka Pawlewska, wiceprezes New Age Media International/Cinema City Group
 


Wydarzenie Roku
Krótko mówiąc wszyscy czekali na Bonda... i się nie zwiedli. Tak, „James Bond. Nie czas umierać" to chyba jedna z najdłużej przekładanych i oczekiwanych premier w historii światowego kina, która stała się swoistym symbolem sytuacji, w jakiej znalazło się kino – najpierw w czasie pandemii, a potem w trakcie ponownego otwarcia kin. Podczas premier Bonda odczuwalne były wręcz stany euforii, a scenariusz przygód agenta 007 wydaje się jakby korespondować z obecnymi wydarzeniami. Film obejrzało w kinach w Polsce ponad 1,6 mln widzów.

Sukces Roku
Październikowe premiery filmów "Nie czas umierać" oraz "Diuna". To zdecydowanie największe hity kinowe od marca 2020. Należy także dodać, że „Diuna" był także bardzo chętnie oglądanym filmem w kinach BNP Paribas IMAX. Natomiast w generalnym ujęciu za sukces roku należy uznać szybki powrót widzów do kin we wrześniu i październiku, kiedy to frekwencja powróciła do poziomów bliskich tym z roku 2019, czyli sprzed pandemii. Decyzja firmy Disney o zakończeniu jednoczesnej dystrybucji filmów w kinach i na Disney+ do końca tego roku. Decyzja podyktowana jest wynikami najnowszych kasowych hitów filmowych wytwórni, opartych na dystrybucji kinowej. Wyłączność dla kin trwa teraz 30 lub 45 dni.
 
Kryzys Roku
Doświadczenia z 2020 roku wpłynęły negatywnie na nastroje w całej branży kinowej na początku 2021 roku. Niektórzy jej przedstawiciele prezentowali nawet czarne wizje dotyczące najbliższej przyszłości i podejmowali nietrafne decyzje biznesowe np. pomijając kino w planach dystrybucyjnych, ale na szczęście już w pierwszych miesiącach drugiej połowy roku udało się przezwyciężyć te obawy, a wrzesień i październik pozwolił na sporą dozę optymizmu.   
 
Człowiek Roku
Tytuł ten należy się w zasadzie wszystkim tym, którzy wierzyli i wierzą w kino. Ale należy też wskazać konkretne osobowości, a są nimi m.in. reżyser Christopher Nolan, który zmienił dystrybutora, gdyż nie zgodził się na równoległą dystrybucję swoich filmów w kinach i na platformach streamingowych, jak również sławna aktorka Scarlett Johanson, która niedawno podpisała korzystną dla siebie ugodę z The Walt Disney Company w sporze, w którym zdaniem gwiazdy hybrydowa premiera filmu o przygodach Czarnej Wdowy w kinach i na platformie Disney+ naruszyła warunki kontraktu i pozbawiła jej znacznej części dochodu, do czego by nie doszło gdyby premiera miała miejsce kolejno, najpierw w kinach, a dopiero potem na platformie. Uzupełniając, trzeba też wspomnieć o tym, że Disney niedawno podjął decyzję o zakończeniu jednoczesnej dystrybucji filmów w kinach i na Disney+ do końca tego roku. Decyzja podyktowana jest wynikami najnowszych kasowych hitów filmowych wytwórni, opartych na dystrybucji kinowej. Wyłączność dla kin trwa 30 lub 45 dni, co jest również niewątpliwym sukcesem kina (więc może być także ujęte w punkcie sukces roku).
 
Trend Roku
Większa elastyczność marketerów w podejściu do planowania kampanii. Sytuacja była na tyle dynamiczna, że poniekąd wymusiła lokowanie budżetów z założeniem większej elastyczności, a kino okazało się medium, które było w stanie odpowiedzieć pozytywnie na te oczekiwania, co suma summarum było korzystne dla wszystkich stron.  
 
Zaskoczenie Roku
Z badań wynikało, że ludzie tęsknią za kinem, spodziewaliśmy się więc pewnego entuzjazmu widzów z powodu możliwości powrotu do kin, ale bardzo pozytywnie zaskoczył nas sukces filmu „Diuna" w formacie IMAX. Wiedzieliśmy, że ten film idealnie nadaje się do oglądania w tym formacie, ale zainteresowanie przerosło nasze oczekiwania. W ciągu pierwszych tygodni od premiery tego filmu, sale w kinach BNP Paribas IMAX były praktycznie cały czas wypełnione do maksymalnej liczby widzów (dozwolonej względami bezpieczeństwa).  
 
Jaki wpływ miała na Państwa branżę w 2021 roku pandemia COVID-19?
Pandemia i zupełny lockdown na poziomie światowym były dla branży kinowej sytuacją absolutnie bezprecedensową – kino to bez wątpienia jedna z branż najbardziej poszkodowanych i najmocniej odczuwających skutki pandemii. Wystarczy wyobrazić sobie konieczność całkowitego zamknięcia oraz zawieszenia działalności, przy jednoczesnej niemożności zredukowania wszystkich kosztów – istny horror. Ale uważamy, że nie należy rozdrapywać ran i trzeba skupić się na pozytywach i przyszłości, która wygląda już bardziej obiecująco.  
 
3 najważniejsze wyzwania stojące przed Państwa branżą w 2022 roku
    1. Przekonanie decydentów we władzach, że kina są w stanie zapewnić bezpieczną rozrywkę, nawet w przypadku zagrożeń pandemicznych.
    2. Zmiana tonu nadmiernie nerwowej i negatywnej narracji medialnej wokół ewentualnych obostrzeń dotyczących bezpieczeństwa w kinach.
    3. Dalsza, konsekwentna obudowa frekwencji do poziomu sprzed pandemii (nawet w niesprzyjających warunkach).
 


Katarzyna Opertowska, dyrektor marketingu i PR, Cinema City Poland

Wydarzenie Roku

W branży kinowej, zarówno w Polsce jak i na świecie, wydarzeniem roku była premiera ostatniej części przygód Jamesa Bonda. Filmy o Bondzie są ikoną popkultury – nie ma właściwie osób, które nie znają najsłynniejszego agenta świata. Premiera, która odbyła się jesienią, budziła wielkie emocje, narosłe także poprzez wielokrotne przekładanie jej daty. Wiadomo było, że z rolą żegna się Daniel Craig, który od 2005 roku był etatowym Bondem i całkowicie zmienił postrzeganie tej postaci. Dzięki niemu seria zyskała świeżość, nowy oddech i weszła w XXI wiek. Premiera w Londynie miała charakter święta, wzięła w nim udział rodzina królewska i celebrowano ją niemal jak wydarzenie narodowe. Wiele emocji budziło, i nadal budzi, nazwisko następcy Craiga – żaden z bohaterów filmowych nie polaryzuje tak fanów kina, którzy spierają się o to, jak ma wyglądać Bond przyszłości. No time to die był jednym z pierwszych filmów mijającego roku, które na otwarciu zarobiły ponad 100 mln dolarów; więcej niż wynosiły prognozy. W Polsce od premiery 1 października do 5 grudnia tytuł zgromadził 1,6 mln widzów, a cały czas jest grany. To są wartości porównywalne z poprzednimi częściami Bonda, które pokazywane były w czasach przed pandemicznych.

Sukces Roku

Za sukces roku można uznać fakt, że pomimo sporych dla branży restrykcji covidowych z pierwszej połowy 2021 roku – otwarcie kin nastąpiło przecież dopiero z końcem maja – frekwencja w kinach systematycznie rosła. W październiku osiągnęła ponad 4,7 mln widzów, zbliżając się do frekwencji z 2019, który był rekordowym rokiem pod tym względem. Duża w tym zasługa licznych doskonałych premier, które miały miejsce jesienią, takich jak między innymi Nie czas umierać, Diuna, Eternals czy Luca oraz tego, że publiczność marzyła o powrocie do kin. Po raz kolejny widzowie udowodnili, że najlepszym miejscem do oglądania filmów jest kino. Mam nadzieję, że w najbliższej przyszłości trend wzrostowy będzie się utrzymywał. Przed nami kolejne, wyczekiwane tytuły, które zapełnią sale kinowe w 2022 roku, między innymi Batman, Avatar 2, kolejne części Mission Impossible, Aquamana czy Jurassic World.

Rozczarowanie Roku

Rozczarowaniem roku w branży kinowej w Polsce było i jest traktowanie podczas pandemii kin i teatrów jako miejsc wysokiego ryzyka zakażenia. Mamy wiele badań, które udowadniają, że jest zupełnie odwrotnie. Badania prowadzone w Niemczech pokazały, że kina są bezpiecznym miejscem, dochodzi w nich bowiem jedynie do 1,7 proc. zakażeń. Przede wszystkim kina to miejsca, w których stosunkowo łatwo zachować środki ostrożności – poprzez dystans oraz brak bezpośrednich kontaktów i interakcji między widzami.

Sporym rozczarowaniem na naszym rynku był również brak jakiegokolwiek wsparcia finansowego dla multipleksów podczas pandemii i lockdownu.

Człowiek Roku

W tej kategorii nie wskazałabym jednego nazwiska. Uważam, że ten rok należał do kobiet – filmowców. Najważniejsze nagrody branżowe, przyznane w 2021 roku pokazały, że kobiety w świecie kinematografii weszły do pierwszej ligi. Istotnym i historycznym wydarzeniem było nagrodzenie Chloé Zhao Oscarem w kategorii Najlepszy film oraz Najlepszy reżyser za film Nomadland, wcześniej otrzymała Złoty Glob za reżyserię tego tytułu oraz wiele innych nagród i nominacji. Emerald Fennell nagrodzona została Oscarem za scenariusz oryginalny do Obiecująca. Młoda. Kobieta, a w kategorii Najlepszy reżyser zdobyła nominację. Była też laureatką BAFTA za najlepszy film i najlepszy scenariusz. W Polsce nagrodę za całokształt twórczości otrzymała w tym roku Agnieszka Holland. Platynowe Lwy, corocznie przyznawane podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, do tej pory trafiały wyłącznie do mężczyzn – Agnieszka Holland jest pierwszą kobietą reżyserem uhonorowaną tym wyróżnieniem. O ile największe nagrody dla kobiet - aktorek są oczywistością, o tyle krąg najbardziej docenianych realizatorów filmowych zarezerwowany był do tej pory dla mężczyzn. Rok 2021 to zmienił.

Zaskoczenie Roku

Zaskoczenie wzbudził spór, który w połowie 2021 roku wybuchł pomiędzy Scarlett Johansson a dystrybutorem filmowym. Aktorka oskarżyła dystrybutora o straty finansowe, jakie poniosła w wyniku jednoczesnej premiery filmu Czarna Wdowa w kinach i na platformie streamingowej. Zyski Johansson zależały od wyników sprzedaży filmu w kinach, a te były niższe ze względu na premierę online w tym samym czasie. Ostatecznie do procesu nie doszło, a strony zawarły ugodę, wydając oświadczenia pełne zapewnień o utrzymaniu dobrych relacji. Niemniej w Hollywood ta sprawa była precedensem, a po stronie aktorki opowiedziała się liczna grupa aktorów. Porozumienie, do którego doszło, a także cały spór, będą miały niewątpliwy wpływ na decyzje dystrybutorów o ograniczaniu jednoczesnych premier w kinach i online. To korzystna wiadomość dla branży kinowej, która będzie miała pierwszeństwo w pokazywaniu superprodukcji.
   
Jaki wpływ miała na Państwa branżę w 2021 roku pandemia COVID-19?

Całkowite zamknięcie kin aż do maja 2021 roku, otwarcie ich z licznymi obwarowaniami, czasowe zakazy konsumpcji w kinach, obostrzenia bardziej surowe niż dla innych branż sprawiły, że działalność biznesowa kin stała się trudna. Tym większym sukcesem okazała się frekwencja w drugiej połowie roku – pomimo obowiązujących obostrzeń zbliżyła się do wyników z 2019 roku. To dobra prognoza na nadchodzący rok.  

Najważniejsze wyzwania stojące przed Państwa branżą w 2022 roku

Najważniejszym wyzwaniem będzie zapewnienie jak największego bezpieczeństwa naszym widzom i pracownikom w sytuacji utrzymującej się pandemii, choć i tak badania pokazują, że kina są miejscem niskiego ryzyka zakażenia. Wyzwaniem dla całej branży będzie również nie tylko utrzymanie wzrostu frekwencji, jaki widzieliśmy w drugiej połowie mijającego roku, ale także przekroczenie wyników z 2019 roku. Chcemy sprawić, aby Covid-19 nie stanął na przeszkodzie kolejnym rekordom box office. O zainteresowanie widzów możemy być spokojni, ponieważ przed nami mnóstwo dużych premier, które na pewno przyciągną do Cinema City kinomanów.

Dołącz do dyskusji: Wydarzenia 2021 i wyzwania 2022 roku okiem branży kinowej

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
sg
Trochę zabawnie, jak przedstawiciel Multikina pytany o "Wydarzenie roku" w branży kinowej wymienia filmik reklamowy wyświetlany w kinach :D
odpowiedź