SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Agora zamyka „Logo” i „Avanti”. Zwolnionych kilkunastu pracowników

Agora zdecydowała o zamknięciu miesięczników „Logo” oraz „Avanti”. Większość pracowników tych tytułów została zwolniona. Najnowsze, łączone majowo-czerwcowe wydania „Avanti” oraz „Logo” dostępne w przedsprzedaży będą w tym przypadku ostatnimi. W przyszłości mają ukazywać się jedynie edycje specjalne - ustalił portal Wirtualnemedia.pl.

W połowie kwietnia Agora porozumiała się z działającą w firmie NSZZ „Solidarnością”. W związku z ustaleniami, obniżka wynagrodzeń w spółce miała wynieść 20 proc., czas pracy również miał być skrócony o 20 proc. Takie zasady mają obowiązywać przez pół roku.

Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl, w tym tygodniu podjęto decyzję o zamknięciu dwóch magazynów drukowanych: „Logo” oraz „Avanti”. Z naszych informacji wynika, że pracę straciło kilkanaście osób zatrudnionych w tych tytułach jako pracownicy oraz współpracownicy. Informacja o zwolnieniu miała zostać przekazana za pomocą wideokonferencji, dziennikarzy mają objąć trzymiesięczne okresy wypowiedzenia.

Jeden z rozmówców, który chciałby pozostać anonimowy zwraca uwagę, że warunkiem porozumienia pomiędzy związkiem zawodowym a spółką miało być niezwalnianie pracowników. Dodajmy, że tak relacjonował to działający w Agorze związek zawodowy, natomiast spółka tego nie potwierdziła. - Agora zawarła porozumienie ze związkami zawodowymi w sprawie obniżki wynagrodzeń. To miało być gwarancją braku zwolnień przez najbliższe pół roku. Jak widać nie wygląda to tak do końca - mówi nam anonimowo osoba z redakcji.

Dziennikarzom powiedziano, że numer majowo-czerwcowy jest ostatnim. Firma miała uzasadniać tę decyzję pandemią koronawirusa oraz analizą rynku.

Nina Graboś, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Agorze, potwierdziła nasze informacje. Poinformowała portal Wirtualnemedia.pl, że oba tytuły zawieszono i nie będą wydawane w regularnej formie. Na rynku mają ukazywać się tylko wydania specjalne, będą realizowane przez osoby, które pozostaną w spółce.

Jak dodaje treści shoppingowe przenoszą się do internetu, w formule content-to-commerce działa w ramach zespołu Gazeta.pl serwis Avanti24.pl. Również serwis Logo24.pl będzie w dalszym ciągu wydawany, tworzyć go będzie zespół funkcjonujący w ramach segmentu Prasa.

W ub.r. przychody Agory ze sprzedaży magazynów zmalały o 20 proc. do 11,2 mln zł, a ze sprzedaży reklam w nich - o 36,4 proc. do 13,1 mln zł. Jesienią 2018 roku firma zrezygnowała z dalszego wydawania pism „Cztery Kąty”, „Ładny Dom”, „Dziecko” i „Niezbędnik Ogrodnika”, jesienią ub.r. z dwumiesięcznika „Kuchnia”, a na początku br. z kwartalnika „Opiekun”.

Łączone wydania "Avanti" i Logo"

Od 22 kwietnia za pośrednictwem platformy Prenumerata24.pl można kupić w przedsprzedaży czasopisma Agory: „Avanti”, „Logo” oraz „Wysokie Obcasy Extra”. To numery łączone za maj i czerwiec. W „Logo” w części nakładu znajdą się książki od Wydawnictwa Rebis, a do "Avanti" - do bezpłatnej dostawy podwójnego numeru oraz nowych i obecnych prenumerat dołączy kosmetyki pielęgnacyjne do twarzy i włosów. Akcja dotyczy także "Wysokich Obcasów".

Numery można zamawiać na razie tylko online (również na Publio.pl), w punktach sprzedaży pojawią się 5 maja br. "Logo" w cenie 11,99 zł, a "Avanti" - w cenie 5,99 zł.

Obniżka o 20 proc. przez pół roku w Agorze

W połowie kwietnia Agora porozumiała się z działającą w firmie NSZZ „Solidarnością” co do warunków obniżenia o jedną piątą wynagrodzenia i czasu pracy przez sześć miesięcy. Ustalono, że obniżka wynagrodzenia dotyczyć będzie pracowników etatowych ze stałą pensją, zarabiających więcej niż najniższa krajowa. Te osoby mają mieć też o 20 proc. mniej przydzielanych zadań.

Z kolei o wysokości obniżek dla osób z wynagrodzeniem, którego składowymi są elementy zmienne (np. wierszówka), decydować mają kierownicy działów. W tych przypadkach będzie też mniej delegowanych zadań (np. dyżurów) o ok. 20 proc. Jeśli ktoś zarabia najniższą krajową, jego wynagrodzenie nie zostanie w ogóle zmniejszone.

Te ustalenia mają obowiązywać przez sześć miesięcy, potem przywrócone mają zostać warunki pracy sprzed zawarcia porozumienia.

W czwartek Agora podała, że zamiast planowanych zwolnień grupowych w swojej spółce Goldenline uruchomiła program dobrowolnych odejść, z którego skorzystało 26 pracowników, prawie 80 proc. zespołu Goldenline. Koszt tych odejść obniży wyniki Agory w drugim kwartale br. o ok. 0,9 mln zł.

W ub.r. stałe zatrudnienie w grupie kapitałowej Agora zmniejszyło się o 216 etatów do 2 495 etatów, ale koszty wynagrodzeń i innych świadczeń pracowniczych (obejmujące też osoby związane z firmą umowami cywilnoprawnymi) wzrosły o 2,3 proc. do 336,2 mln zł.

W połowie ub.r. Agora zamknęła swoje drukarnie w Pile i Tychach, a w marcu i kwietniu ub.r. w ramach zwolnień grupowych pożegnano się ze 147 pracownikami, prawie 90 proc. zatrudnionych w obu zakładach. Firma uzasadniła, że jej działalność w segmencie druku zostanie skoncentrowana w drukarni w Warszawie.

W czasie epidemii koronawirusa średnia sprzedaż „Gazety Wyborczej” zmalała o niecałe 10 proc. - podała Agora. Jednocześnie liczba subskrybentów cyfrowych „GW” zwiększyła się o 20 tys. do ponad 240 tys.

Analitycy domu maklerskiego Trigon pod koniec marca br. wskazali dziewięć spółek giełdowych, które ich zdaniem są najbardziej narażone na skutki epidemii koronawirusa. W tej grupie była również Agora.

Zwolnienia i obniżki pensji w firmach medialnych

Pod koniec ubiegłego tygodnia porozumienie w sprawie obniżek pensji i ochrony miejsc pracy podpisał ze związkowcami zarząd Polska Press Grupy. Obniżki w firmie wynoszą 20 proc.

W środę wydawnictwo Edipresse Polska poinformowało, że rozwiązało umowy z 31 osobami. Z początkiem maja obniży pracownikom i współpracownikom wynagrodzenia i czas pracy o 20 proc. na okres od 6 do 8 miesięcy.

Burda Media Polska w ubiegłym tygodniu zwolniła blisko 50 osób, zdecydowano także o obniżkach pensji. Mniejsze wynagrodzenia mają obowiązywać przez 4 miesiące, maksymalnie mają sięgnąć 20 proc. Płace członków zarządu zostały obcięte o 45 proc. - Niestety, same środki restrukturyzacyjne nie wystarczą, aby poradzić sobie z obecną sytuacją - podkreśla spółka.

Także zarząd Visterii, wydawcy "Vogue Polska" podjął decyzję o czasowej obniżce wynagrodzeń w zależności od wysokości wypłaty oraz o likwidacji wybranych stanowisk. Powodem zmian ma być sytuacja na rynku prasy spowodowana koronawirusem.

Grupa ZPR Media zrezygnowała z wydawania miesięczników „Podróże” i „Żagle”, zwalniając ich dziennikarzy. Ponadto pożegnała się z prawie wszystkimi pracownikami swojej spółki zależnej Murator Expo organizującej targi. - Jest to związane z oszczędnościami, które musimy wprowadzić - powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl Zbigniew Benbenek, właściciel Grupy ZPR Media.

Z kolei Wirtualna Polska zredukowała zatrudnienie w niektórych spółkach ze swojego pionu pozamediowego. Z końcem marca zwolniła kilkadziesiąt osób firmy Wakacje.pl zajmującej się sprzedażą wycieczek zagranicznych. - Wakacje.pl ograniczają koszty, tak aby lepiej przygotować się do kolejnego sezonu - tłumaczył Micha Siegieda, dyrektor WP ds. komunikacji i PR. Ponadto w należącej do Wirtualnej Polski spółce Nocowanie.pl, zajmującej się turystyką krajową, pożegnano się z ok. 10 pracownikami.

W czwartek zarządu Eurozetu zaczął rozmowy z przedstawicielami pracowników dotyczące obniżenia wszystkim pensji o 20 proc. na pięć miesięcy.

Natomiast prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska w mailu zapewniła pracowników firmy, że mimo pandemii i recesji gospodarczej nie planuje zwolnień ani obniżki wynagrodzeń. Zwolnień nie planuje też TVP.

Dołącz do dyskusji: Agora zamyka „Logo” i „Avanti”. Zwolnionych kilkunastu pracowników

73 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Racjonalny
To co? Może jakiś protest pozostałych pracowników Agory w akcie solidarności? Ano tak, zapomniałem - protestować można tylko przeciwko zwolnieniom z mediów publicznych.
odpowiedź
User
XX
A dopiero co Logo promowało się hasłem " już nie kupisz ‘Playboya’ ani ‘CKM’”, hehehe :) Loga też już nie kupisz.
odpowiedź
User
Krysia
A jeszcze chwile temu miały być tylko obniżki pensji, bez zwolnień
odpowiedź