SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

KRRiT nie wyklucza weryfikacji, którzy twórcy internetowego wideo muszą zgłosić się do jej wykazu

Rzeczniczka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Teresa Brykczyńska zapewniła, że twórcy treści wideo w internecie, którzy na tym nie zarabiają, nie muszą zgłaszać się do prowadzonego przez KRRiT wykazu dostawców VOD i VSP. Chociaż termin na zgłoszenia już minął, Krajowa Rada zamierza wzywać do przekazania zgłoszeń twórców, którzy jeszcze tego nie zrobili.

Teresa Brykczyńska, rzeczniczka prasowa KRRiT Teresa Brykczyńska, rzeczniczka prasowa KRRiT

Nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji z 11 sierpnia 2021 r. nałożyła na podmioty dostarczające audiowizualne usługi medialne na żądanie (VOD) oraz na dostawców platform udostępniania wideo (VSP) prowadzących działalność w dniu 1 listopada 2021 r. (wejście w życie nowelizacji) obowiązek zgłoszenia usług do wykazów prowadzonych przez przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

"Powyższym obowiązkiem objęta jest każda osoba publikująca materiały wideo na platformach udostępniania wideo - YouTube, TikTok, Twitch, Facebook itp. (czyli nagrywająca filmiki, videoblogi lub inne materiały wideo) i zarabiająca na tej na usłudze np. na podstawie odpowiednich umów z reklamodawcami lub przedstawicielem platformy" - wyjaśniła rzeczniczka KRRiT Teresa Brykczyńska w rozmowie z PAP.

W styczniu Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przypomniała w komunikacie na swej stronie internetowej, że nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji z sierpnia 2021 r. nałożyła na podmioty dostarczające audiowizualne usługi medialne na żądanie (VOD) oraz na dostawców platform udostępniania wideo (VSP) prowadzących działalność w dniu 1 listopada 2021 r. (wejście w życie nowelizacji) obowiązek zgłoszenia usług do wykazów prowadzonych przez przewodniczącego KRRiT. Czas na zgłoszenie był do 1 lutego.

2 lutego KRRiT zamieściła na stronie internetowej informację dla osób publikujących materiały wideo na platformach udostępniania wideo - m.in. YouTube, TikTok, Twitch, Facebook dotyczącą obowiązku wpisania przez nich ich usługi do wykazu audiowizualnych usług medialnych na żądanie.

KRRiT przypomina o unijnej dyrektywie

Teresa Brykczyńska przekazała, że nowy obowiązek dla twórców, publikujących swoje materiały w sieci, wynika ze znowelizowanej Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) o audiowizualnych usługach medialnych, z dnia 14 listopada 2018 r. "Jest to zatem obowiązek ogólnoeuropejski" - podkreśliła.

Brykczyńska przypomniała, że dyrektywa wymusiła nowelizację ustawy o radiofonii i telewizji. Zaznaczyła, że "KRRiT informowała o pracach nad obligatoryjną nowelizacją ustawy o rtv, przekazując Dyrektywę do społecznych konsultacji - 30 października 2019 roku".

Poinformowała, że "termin składania uwag mijał 30 listopada 2019 r., jednak Rada przedłużyła ten termin, dając czas na składanie uwag do 7 grudnia 2019 r.". "O nowelizacji (nowym obowiązku) byli informowani przedstawiciele platform, na których działają twórcy - spotykał się z nimi przewodniczący. Podobnie przedstawiciele twórców, którzy również byli informowani - m.in. IAB Polska (Związek Pracodawców Branży Internetowej)" - wskazała.

Rzecznik KRRiT podała, że "ostatnie takie spotkanie odbyło się 28 grudnia 2021 roku".

Wprowadzone przepisy europejskie zobligowały KRRiT do przekazywania informacji o wszystkich (wpisanych do wykazu) usługach audiowizualnych - w tym usługach na żądanie - świadczonych na terytorium Polski do Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego, które je publikuje w ramach bazy MAVISE.

W przestrzeni medialnej pojawiły się informacje, że podatek od VOD nie będzie dotyczył mikroprzedsiębiorców, czyli twórców zatrudniających mniej niż 10 osób i mających mniej niż 2 mln euro obrotu w ciągu roku. Brykczyńska potwierdziła te informacje w rozmowie z PAP.

"Tak, to prawda. Podatek z pewnością nie będzie dotyczył mikroprzedsiębiorców, czyli tych, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych: zatrudniali średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz osiągnęli roczny obrót netto ze sprzedaży usług nieprzekraczający równowartości w złotych 2 mln euro".

KRRiT będzie wzywać twórców do zgłoszenia się do wykazu

Termin zgłaszania się dostawców VOD i VSP do wykazu prowadzonego przez przewodniczącego KRRiT minął 1 lutego.

Brykczyńska pytana o to, co stanie się z twórcami, którzy tego nie uczynili na czas, odpowiedziała: "obecnie będziemy przede wszystkim prowadzić działania informacyjno-edukacyjne". "Głównie będziemy przypominać o nowym obowiązku, a ostatecznie wzywać do wpisania się do wykazu" - wyjaśniła.

Dopytywana o to, czy KRRiT ma możliwość weryfikacji tego, kto powinien złożyć taki wniosek, ale tego nie zrobił, powiedziała: "tak istnieją takie możliwości".

"Jednak podkreślam raz jeszcze, i to jest ważne, że jeśli ktoś jest amatorem, hobbystą, nie zarabia na swoich produkcjach audiowizualnych - nie ma z tego tytułu żadnych dochodów - to nie musi zgłaszać się do wpisu" - przypomniała.

Kto obecnie płaci „podatek od VoD”

Środki z opłaty audiowizualnej, którą obecnie uiszczają właściciele platform VoD i ze streamingiem audio, trafiają do Polskiego Instytut Sztuki Filmowej. W ub.r. do PISF przekazano w tej daniny 23,77 mln zł.

Z końcem 2020 roku PISF przestał upubliczniać listę płatników daniny audiowizualnej. Za czwarty kwartał 2020 roku daninę uregulowało 19 podmiotów, m.in. Amazon Digital UK (oferuje serwis Prime Video), organizacja European Audiovisual Entrepreneurs, Fratria (nadawca Telewizji wPolsce.pl), VIMN Poland (do którego należą Nickelodeon, Nickelodeon HD, Nick Jr., MTV, VH1, VIVA, Comedy Central, Comedy Central Family oraz Paramount Channel HD), CDA i Wirtualna Polska Media (ma w portfolio usługę WP Pilot i Telewizję WP).

Dołącz do dyskusji: KRRiT nie wyklucza weryfikacji, którzy twórcy internetowego wideo muszą zgłosić się do jej wykazu

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Biurwy
Wezta biurokraty zrobcie jeszcze rejestry ksiazek telefonicznych z kazdej komorki - ale etatow trzeba becie natworzyc ...
0 0
odpowiedź
User
Jan
YouTuber nie jest dostawcą usług audiowizualnych na żądanie. Tym dostawcą jest platforma YouTube, która jest już opodatkowana. Youtuberzy są jedynie twórcami filmów dla serwisu, który jest dostawcą treści.
Nowe przepisy są bezprawne, ponieważ prowadzą do podwójnego opodatkowania.
KRRiT po prostu nieuczciwie nagina prawo, żeby ściągnąć więcej podatku.
0 0
odpowiedź
User
Mearsk
Nie ma bardziej niepewnego biznesu. Nie dość, że człowiek chce się rozwinąć, angażuje masę czasu, buli dochodowy, zusy srusy, księgowość ledwo to wszystko spina, YouTube z dnia na dzień obcina zasięgi (standard), albo z byle powodu wyłącza monetyzację (standard). Teraz jeszcze mają dojść inwigilacja, kontrola i raporty jak w telewizji, która ma od tego sztaby pracowników. Czy ktoś jeszcze ma wątpliwość, że chodzi o zniszczenie inicjatywy i w konsekwencji zmasakrowanie wolności słowa? Bandytyzm w najczystszej postaci.
0 0
odpowiedź