SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Widownia telewizji się starzeje

Telewizję w 2021 roku chętniej oglądały kobiety niż mężczyźni. Wśród widowni coraz większy udział stanowią osoby starsze, emeryci i mieszkańcy wsi - szczegółowy raport Wirtualnemedia.pl.

Telewizję ogląda więcej kobiet niż mężczyzn

W 2021 roku telewizję oglądało średnio 53,27 proc. kobiet i 46,73 proc. mężczyzn - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Z roku na rok zauważalna jest coraz mniejsza przewaga kobiet nad mężczyznami w widowni telewizyjnej. W 2020 roku kobiety stanowili 53,53 proc. (mężczyźni - 46,47 proc.), a w 2019 roku - 54,57 proc. (mężczyźni - 45,43 proc.)

31 proc. widzów stanowi grupa wiekowa 65+

Telewizja charakteryzuje się niskimi wynikami oglądalności wśród młodych widzów. Udziały widowni w grupach wiekowych 10-11, 13-15, 16-17, 18-19 i 20-24 w zeszłym roku wynosiły z reguły poniżej lub w okolicach 1 proc. W dodatku zauważalne są duże spadki względem 2020 i 2019 roku.

Telewizja traci udziały widowni również w grupach 4-9, a także 25-39. Wśród widzów w wieku od 40 do 64 lat udziały widowni w 2019, 2020 i 2021 roku były na zbliżonym poziomie. Wyraźny wzrost można zauważyć w grupie 65+, która w dodatku stanowi zdecydowanie udziały. W 2021 roku w tej grupie widownia tego medium stanowiła 30,95 proc. udziału, w 2020 roku było to 29,45 proc., a w 2019 roku - 27,48 proc.

Czytaj także: Kobiety dominują wśród widowni „Faktów TVN”. Rośnie udział osób z wykształceniem wyższym

Wysoki udział widowni wiejskiej

W strukturze pod względem miejsca zamieszkania największy udział stanowią mieszkańcy wsi, których udział w 2021 roku wyniósł 37,13 proc. Widownia z miast do 50 tys. mieszkańców stanowi 26,56 proc. udziału, od 50 do 100 tys. - 8,55 proc., od 100 do 200 tys. - 9,56 proc. od 200 do 500 tys. - 7,67 proc., a od 50 do 100 tys. - 10,53 proc.

W porównaniu do dwóch poprzednich lat zauważalny jest wzrost udziałów widowni wiejskiej.

Rosną dochody widzów

Widownia telewizyjna z roku na rok posiada coraz wyższe dochody. W 2021 roku miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca powyżej 5 tys. zł posiadało 27,39 proc. widowni telewizyjnej, w 2020 roku było to 22,48 proc., a w 2019 roku - 18,35 proc.

Rośnie również udział widzów z dochodami miedzy 3 a 5 tys. zł (z 30,24 proc. w 2019 roku i 32,97 proc. w 2020 roku do 34,08 proc. w 2021 roku). Wyraźne spadki występują w grupie osób z dochodami do 3 tys. zł (z 51,41 proc. w 2019 roku i 44,37 proc. w 2020 roku do 38,21 proc. w 2021 roku).

Czytaj także: Emeryci dominują wśród widowni „Wiadomości”, rośnie udział osób z wykształceniem podstawowym

Rośnie udział widzów z wykształceniem wyższym

Telewizję najchętniej oglądają osoby z wykształceniem podstawowym, którzy w 2021 roku stanowili 45,81 proc. wszystkich widzów. Udział takich widzów spada - z 49,55 proc. widowni w 2019 roku i 45,82 proc. w 2020 roku.

Rośnie udział widzów z wykształceniem wyższym, którzy w zeszłym roku stanowili 18,01 proc. widowni stacji (rok wcześniej było to 16,38 proc., a dwa lata wcześniej - 13,24 proc.). Z kolei widownia z wykształceniem średnim w 2021 roku wynosiła 31,49 proc. (odpowiednio 32,43 proc. i 31,57 proc. w poprzednich dwóch latach)

44 proc. widowni stacji stanowią emeryci

Ze względu na wykonywany zawód telewizja zdecydowanie najchętniej oglądana jest przez emerytów, którzy stanowią 43,76 proc. widowni. Ich udział rośnie z roku na rok - w 2020 roku było to 39,26 proc., a w 2019 roku - 37,93 proc.

Najniższy czas oglądania telewizji od lat

W 2021 roku statystyczny Polak każdego dnia spędził przed telewizorem średnio 4 godziny, 6 minut i 34 sekundy. W porównaniu do 2020 roku czas skrócił się o 14 minut i 24 sekundy, a 2018 - o 9 minut i 30 sekund. Analizując dane za ostatnie kilkanaście lat wynika, że w zeszłym roku ATV był najniższy od 2012 roku. Wówczas Polacy telewizję oglądali przez 4 godziny, 3 minuty i 17 sekund.

Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w zeszłym roku zajęła TVP1. Średni dobowy udział kanału względem 2020 roku zwiększył się o 1,04 proc. i wyniósł 9,76 proc.

Drugi był Polsat, którego udział zmniejszył się o 2,03 proc. do 8,19 proc.

Z czwartej na trzecią lokatę awansowała TVP2. Udział stacji w badanym okresie wyniósł 7,86 proc. (do góry o 4,24 proc.).

Czwarty był TVN (stacja miała 7,33 proc. udziału; w dół o 2,14 proc.). Stacja spadła z trzeciej lokaty.

ADH% (Adhesion) - udział procentowy widzów poszczególnej grupy względem liczebności grupy odniesienia np. udział widowni w wieku 65+ względem wszystkich widzów. Tym samym wskaźnik ten informuje o strukturze demograficznej widzów, a tym samym opisuje atrakcyjność programu. Adhesion dla kilku grup sumuje się do 100 proc. pod warunkiem, że badane grupy w całości zawierają się w grupie odniesienia - np. kobiety 4+ i mężczyźni 4+ w odniesieniu do grupy wszyscy 4+.

AFF (Affinity) - wskaźnik porównujący oglądalność w wybranej grupie docelowej w porównaniu do grupy odniesienia. Forma indeksu powoduje, że gdy np. oglądalność w obu grupach jest na tym samym poziomie wskaźnik wynosi 100. Wyższy AMR w grupie docelowej to Affinity powyżej 100. Oglądalność na poziomie dwukrotnie wyższym w badanej grupie to 200, ale gdy oglądalność jest dwukrotnie gorsza - wskaźnik wynosi 50.

Dołącz do dyskusji: Widownia telewizji się starzeje

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Karolina
A co niby ludzie młodzi mieliby oglądać w tych telewizjach, zwłaszcza największych stacjach? Paradokumenty? Telewizję śniadaniowe? 30 edycję jakiegoś szol które zachwile będzie starsze od nich? Teleturnieje? Seriale z odzysku przez rok tłuczone wcześniej w streamingu? Zaangażowaną politycznie informację?
odpowiedź
User
Mikolaj
Stacje postawiły na łatwy i tani target emeryci to widownia młoda odpływa.
odpowiedź
User
Iksiński
Wrzucenie 11 edycji Voica czy 9 Mam talent nie przyciągnie młodszego widzą jeżeli przez cały dzień czy tydzień mamy geriqtryczny zajzajer. Tym bardziej nie zrobi tego 16 edycja Twojej Twarzy BZ która sama w sobie traci myszką czy infantylny Kowalscy vs Kowalscy. Również Ninja Wariorr tego nie zrobi jeżeli nawet pasmo identyfikowane jest z programami typu Twój Nowy Dom.
To nie jest tak że mlodszy widz ucieka do streamingu ale w znacznym stopniu nie ma wyboru. Znam takich którzy twierdzą że już wszystko zobaczyli co miało jakąś wartość w Netflixie i HBO.
odpowiedź