SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Liczba abonentów płatnej telewizji w Polsce spadnie o 0,5 mln do 2027 roku

Platformy cyfrowe i sieci kablowe z 22 krajów Europy Środkowo-Wschodniej będą mieć w 2027 roku 74 mln abonentów. To spadek o 8 mln w porównaniu z 2018 rokiem. Z danych Digital TV Research wynika, że polscy operatorzy płatnej telewizji w latach 2021-2027  stracą 0,5 mln klientów.

Antena satelitarna obok kontenerów na śmieci Antena satelitarna obok kontenerów na śmieci

Analitycy szacują, że w 2021 roku pakiety u tradycyjnych operatorów w Polsce (m.in. Polsat Box, Canal+, Orange, Vectra, UPC) wykupywało 10,159 mln osób. Pod koniec br. platformy cyfrowe i sieci kablowe będą mieć 9,932 mln abonentów, a przed 2027 rokiem 9,694 mln. Utrata 0,5 mln klientów przez wszystkich graczy to nieznaczna strata w porównaniu ze spadkami liczby abonentów w Stanach Zjednoczonych czy w Europie Zachodniej.

Streaming większym zagrożeniem na rozwiniętych rynkach

Amerykańska platforma DirecTV odnotowała spadek liczby abonentów z 25 mln w 2017 roku do 15 mln obecnie. Z kolei Dish Network ma 8 mln klientów, podczas gdy 5 lat temu miał ich 13 mln. Platformy Sky w Wielkiej Brytanii, Niemczech i we Włoszech straciły w 2021 roku 198 tys. abonentów.

Na najbardziej rozwiniętych rynkach telewizyjnych klientów tradycyjnym operatorom odbierają serwisy streamingowe typu Netflix, Disney+, HBO Max, Amazon Prime Video, DAZN. Nie trzeba się z nimi wiązać długoterminowymi umowami. Subskrypcję można zakończyć w dowolnym miesiącu. W USA i Europie Zachodniej opłaty abonamentowe w sieciach kablowych i platformach cyfrowych są znacznie droższe niż w Polsce. W dobie inflacji i ogromnej konkurencji tracić klientów zaczynają jednak także platformy streamingowe. Tradycyjni gracze, jak Canal+ wchodzą w sojusze z serwisami streamingowymi i stają się agregatorami treści.

Zobacz także: Początek końca telewizji satelitarnej? „Dramatyczne spadki”

Wojna wpłynie na rynki Europy Wschodniej

Z danych Digital TV Reaserch wynika, że w 2018 roku aż 17 mln abonentów płatnej telewizji w Europie Środkowo-Wschodniej korzystało z pakietów analogowych. W 2027 roku analogu w tym regionie Europy już w ogóle nie będzie.

Brytyjska firma szacuje, że liczba abonentów płatnej telewizji spadnie w 18 z 22 krajów Europy Środkowo-Wschodniej w badanym okresie. W samym 2022 roku ubędzie aż 4 mln klientów, głównie z powodu inwazji na Ukrainę, gdzie za pakiety płaci 2,6 mln osób. Problemy nie ominą też firm z kraju agresora. W Rosji, gdzie operatorzy borykają się z wycofującymi się zachodnimi kanałami tematycznymi, zawieszeniem licencji sportowych i rosnącymi kosztami emisji satelitarnej z powodu kursu rubla, liczba abonamentów spadnie z 41,9 mln w 2021 roku do 36,9 mln w 2027 roku.

W tym samym okresie w Polsce nastąpi spadek z 10,2 mln do 9,7 mln, podczas gdy w Rumunii z 5,4 mln do 5,1 mln. Na Węgrzech bazy klienckie sieci kablowych i platform cyfrowych uszczuplą się z 3,7 mln w ub.r. do 3,4 mln w 2027 roku, podczas gdy na Białorusi nastąpi spadek z 2,8 do 2,6 mln. Inne kraje łącznie odnotują spadek z 16,9 mln do nieco poniżej 16,0 mln w tym samym okresie.

- Rosja będzie stanowić połowę abonentów płatnej telewizji w regionie w 2027 roku. Jednak Rosja straci aż 5 milionów abonentów płatnej telewizji w latach 2021-2027. Sankcje pogarszają sytuację gospodarczą operatorów, a wielu analogowych klientów w tym kraju skorzysta z oferty bezpłatnej naziemnej telewizji cyfrowej - ocenił Simon Murray, główny analityk w Digital TV Research.

- Zakładamy, że Rosja wycofa się z Ukrainy przed końcem 2022 roku. Po wycofaniu się Rosji spodziewamy się ogromnych inwestycji na Ukrainie ze strony zachodnich firm i rządów, a także  uchodźców powracających do domu - dodał.

Dołącz do dyskusji: Liczba abonentów płatnej telewizji w Polsce spadnie o 0,5 mln do 2027 roku

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
bromba i inni
Jeśli kablówki i platformy cyfrowe (w Polsce) straciłyby w ciągu 5 lat (2022 - 2027) pół miliona abonentów to nie byłaby dla nich duża strata. Tyle, że realnie stracą dużo więcej, bo naziemna DVB-T2 + światłowody + serwisy VOD zrobią swoje.
0 0
odpowiedź
User
Mim
Mnie jako klienta stracą już w maju tego roku. Trzeba jasno powiedzieć, że to wcale nie jest wina operatora tylko stacji TV które nic ciekawego nie mają do zaoferowania. Zdecydowana większość stacji TV obraża IQ potencjalnego widza.
0 0
odpowiedź
User
dh
I tak to będzie trwało, dopóki nie wprowadzą możliwości opłacania wyłącznie wybranych kanałów.
0 0
odpowiedź