SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Jedna stacja, dwa logotypy. Co dalej z rebrandingiem kanałów TVP?

Telewizja Polska w 2021 r. zapowiedziała zmianę logotypów swoich kanałów. Nowo zaprojektowane logo TVP bez kwadratów wokół liter otrzymały nieliczne stacji, a kolejne otwierane kanały znów posługiwały się starym logotypem. Spółka nie kontynuuje rebrandingu, bo nie jest do końca zadowolona z wyglądu nowego logo - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.

- Zgodnie ze światowymi trendami tworzymy nowoczesną i minimalistyczną, ale w pozytywnym sensie, oprawę głównych anten: TVP1, TVP2 i TVP Sport - na początek - zapowiedział lutym 2021 r. na konferencji ówczesny prezes Jacek Kurski.

Informowano wtedy, że kanały TVP1, TVP2 i TVP Sport zyskają nowe logotypy - litery TVP nie będą już w kwadratach (wprowadzono je do logo 20 lat temu) i na białym tle. W logo TVP Sport cała nazwa miała zostać zapisana w jednej linii, a w znakach TVP1 i TVP2 cyfry będą miały taką samą wysokość jak nazwa TVP.

Kilka miesięcy nowe logo TVP później pojawiło się w logotypie kanału TVP Sport, który faktycznie mieści się jednej linii. Stacja zmieniła też identyfikację wizualną, w której pojawił się kolor limonkowy. Całość zbiegła się ze startem Mistrzostw Europy w piłce nożnej, które w całości były pokazywane na antenie TVP Sport.  

Nowe logo w oprawach antenowych TVP1 i TVP2

Nowe logo trafiło też do odświeżonych opraw Jedynki i Dwójki, pokazywanych na antenie od września 2021 r. Jednocześnie loga antenowe obu stacji pozostały bez zmian. TVP podkreślała, że nowe oprawy TVP1 i TVP2 łączą minimalizm w formie i maksymalizm w treści oraz nowoczesność z tradycją.

- W efekcie mają wyeksponować bogatą ofertę programową anten, podkreślając ich indywidualny charakter. Grafika wpisuje się w trend, zgodnie z którymi mniej znaczy więcej - stwierdzono w komunikacie nadawcy. TVP1 ma oprawę w kolorze niebieskim, a TVP2 - w kolorze pomarańczowym.

Uruchomiony jesienią 2021 r. anglojęzyczny kanał TVP World dostał jednak stare logo TVP w kwadratach. Podobna sytuacja miała miejsce z uruchomionym rok później, bo w październiku ub.r. kanałem TVP Nauka. Stare jest cały czas logo korporacyjne, używane m.in. przy 70-leciu TVP.

TVP ABC 2 z nowym logo, TVP ABC ze starym logo

Nowy logotyp poza TVP Sport zyskał za to nadawany w ramach telewizji hybrydowej i przez internet kanał TVP ABC 2. Ale już podstawowy kanał TVP ABC, dostępny w telewizji naziemnej, ma cały czas stary logotyp. Zresztą sytuacja jest jednak bardziej kuriozalna, bo np. na oficjalnych gadżetach kanału TVP ABC nadawca też używa nowego logotypu.

Logo TVP bez prostokątów trafiło też do oficjalnego logotypu internetowego kanału Alfa TVP, który ruszył w grudniu ub.r. Ale ten znak graficzny wygląda specyficznie, bo słowo "alfa" na granatowym tle jest napisane zupełnie innym fontem i poprzedza ono nazwę TVP, która jest wpisana w zielone koło.

- TVP1 i TVP2 miały najpierw mieć nowe logo w oprawie antenowej, a dopiero potem zmienić logo antenowe - przyznaje pracownik TVP. Jednak przez ponad rok i cztery miesiące żadnej zmiany logotypów wyświetlanych w prawym górnym rogu ekranu nie wprowadzono.

Za czym kryje się decyzja o wstrzymaniu rebrandingu kolejnych stacji? Z nieoficjalnych informacji Wirtualnemedia.pl wynika, że TVP nie jest do końca zadowolona z fontu wybranego do nowego loga spółki. Zlecono dodatkowe badania na ten temat.

Telewizja Polska nie odpowiedziała na nasze pytania dotyczące zmiany logotypów, chociaż wysyłaliśmy je kilkukrotnie.

Obecne logotypy TVP1 i TVP2 wprowadzono w 2003 roku, wraz z nową identyfikacją wizualną całej Telewizji Polskiej. Nieznacznie zmodyfikowano je w 2011 r.

Grupa Polsat Plus z rebrandingiem kanałów w 2021 r.

Latem 2021 r. rebranding swoich kanałów przeprowadziła konkurencyjna Telewizja Polsat. Był to jeden z etapów zmiany całej Grupy Polsat Plus. Nowe logotypy zyskał też Plus, a Cyfrowy Polsat zmienił nazwę na Polsat Box. Należąca do Zygmunta Solorza grupa też uruchomiła nowe serwisy streamingowe: Polsat Go i Polsat Box Go.

W 2021 r. przychody Telewizji Polskiej zwiększyły się o 7,2 proc. do 3,25 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 21,7 proc. do 3,12 mld zł zysk netto skurczył się ze 198,32 do 3,89 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Jedna stacja, dwa logotypy. Co dalej z rebrandingiem kanałów TVP?

29 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Mikołaj
Takie rzeczy tylko w TVP
1 0
odpowiedź
User
Jaaa
Telewizja jest dla widzów, a przeciętny widz nawet nie zwraca uwagi, że są 2 różne logotypy, a nawet jeśli widzi różnicę to nie ma ona dla niego żadnego znaczenia. Cały ten rebranding jest znany tylko tym, którzy interesują się mediami. Robienie afery z niczego.
0 0
odpowiedź
User
Seba
W kwadratach jest charakterystyczne jak logo BBC, więc na co, po co komu to było?
Obramować to znowu i będzie gites.
0 0
odpowiedź