SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Maciej Kossowski i Miłosz Szulc w zarządzie Polska Press

W poniedziałek do zarządu Polska Press Grupy powołani zostali Maciej Kossowski z biura reklamy wydawcy oraz były prezes Ruchu Miłosz Szulc - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. W zarządzie pozostają prezes Tomasz Przybek i Dorota Kania.

Jak ustaliliśmy, nie ma jeszcze oficjalnego przydziału kompetencji dla nowych członków zarządu, lecz można się spodziewać, że Kossowski zajmował się będzie sprawami związanymi z onlinem i reklamą, Szulc - sprawami finansowymi.

- Wzmacniamy zarząd spółki o osoby, których doświadczenie i kompetencje są dla firmy kluczowe. Maciej Kossowski, który jest związany ze spółką od wielu lat, jest gwarancją dalszego rozwoju segmentu online, co jest niezwykle istotne dla wzrostu firmy w tym kluczowym obszarze działalności. Naszą przewagę rynkową chcemy budować również za pomocą efektywnego zarządzania procesami biznesowymi i finansowymi. Kompetencje Miłosza Szulca oraz doświadczenie w procesach dystrybucyjnych stanowią cenne wsparcie w tym obszarze - komentuje Tomasz Przybek, prezes Polska Press.

Maciej Kossowski w Polska Press pracuje od czerwca 2017 roku jako dyrektor zarządzający biura reklamy Polska Press. Z rynkiem mediów i reklamy jest związany od ponad 20 lat, w tym z mediami online i reklamą internetową - od 17 lat. Pracował m.in. w Grupie Onet i Wirtualnej Polsce. Przed dołączeniem do Polska Press odpowiadał za strategię sprzedaży i rozwój oferty reklamowej Grupy Wirtualna Polska. Współpracę z Onetem zakończył jako wiceprezes zarządu Media Impact Polska, spółki odpowiedzialnej za sprzedaż serwisów Grupy Onet oraz tytułów prasowych i serwisów Ringier Axel Springer Polska.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Z kolei Miłosz Szulc ma ponad 20 lat doświadczenia w zarządzaniu, ekonomii i finansach oraz restrukturyzacji przedsiębiorstw. Od 2008 roku pełnił funkcje dyrektorów ekonomicznych i finansowych oraz zasiadał w zarządach spółek działających na rynku polskim oraz światowym. Od 2018 roku do listopada 2020 roku był prezesem zarządu Ruchu, w tum czasie przeprowadzając postępowanie restrukturyzacyjne spółki. W listopadzie 2020 roku właścicielem Ruchu został koncern PKN Orlen.

W latach 2017-2018 był wiceprezesem zarządu ds. finansowych w spółce H. Cegielski-Poznań. W 2017 - dyrektorem finansowym Agrochem Puławy. W latach 2014-2017 związany był z grupą kapitałową Boryszew jako dyrektor finansowy Grupy Boryszew Automotive Plastics, prezes Boryszew Deutschland GmbH oraz członek zarządu i dyrektor finansowy Boryszew Kunststofftechnik Deutschland GmbH. W latach 2008 – 2014 dyrektor ekonomiczny i dyrektor finansowy Grupy Kapitałowej Impexmetal S.A.

Zmienił się cały zarząd Polska Press

Na początku lutego bezwarunkową zgodę na kupno Polska Press przez Orlen od niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau wydał prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Transakcja została sfinalizowana na początku marca.

Równocześnie ze stanowiska prezesa Polska Press zrezygnowała Dorota Stanek, która zarządzała firmą od 2004 roku, a pracowała w niej od 1996 roku. Z radą nadzorczą wydawnictwa pożegnały się trzy osoby z rodziny Diekmannów, właścicieli Verlagsgruppe Passau.

PKN Orlen powołał nowy skład rady nadzorczej wydawnictwa: przewodniczącym rady został Tomasz Jakubiak z PGE Ventures, a pozostałymi członkami Marcin Dec (prezes agencji mediowej Sigma Bis należącej do Orlenu i PZU) oraz Marcin Jankowski i Magdalena Skowyrska z Orlenu.

W połowie kwietnia Marcin Dec został mianowany na prezesa Polska Press, zaznaczono, że będzie pełnił tę funkcję do czasu ukształtowania się nowego składu zarządu. W połowie maja na prezesa wydawnictwa został wybrany Tomasz Przybek, kandydatom dano tylko cztery dni na przesyłanie aplikacji.

Przy kupnie przez Orlen wartość przedsiębiorstwa Polska Press została oszacowana na 131 mln zł, ponadto kupujący przejął nadwyżkę środków pieniężnych wydawnictwa wynoszącą 79 mln zł netto.

Seria roszad w redakcjach Polska Press

1 czerwca redaktorem naczelnym „Gazety Wrocławskiej" (Polska Press Grupa) zostanie Alicja Giedroyć-Skiba. Obecny naczelny Arkadiusz Franas rozstaje się z wydawnictwem za porozumieniem stron.  W „Głosie Wielkopolskim" nowym naczelnym będzie Wojciech Wybranowski w miejsce Adama Pawłowskiego.

Również z początkiem przyszłego miesiąca redaktorem naczelnym „Gazety Lubuskiej" zostanie Janusz Życzkowski, dotychczasowy wicenaczelny Polskiego Radia Zachód. Zastąpi na stanowisku Szymona Kozicę, który zostaje w redakcji szefem działu Sport.

W „Dzienniku „Zachodnim” z kolei Marka Twaroga zastąpił Grzegorz Gajda, poprzednio związany z TVP3 Katowice i Radiem EM. Twaróg pożegnał się na łamach z czytelnikami.  W „Dzienniku Polskim” i „Gazecie Krakowskiej” Wojciech Mucha zastąpił Jerzego Sułowskiego, zaś w styczniu br. w dzienniku „Polska Metropolia Warszawska” Pawła Siennickiego zastąpił Wojciech Rogacin. Rogacin przestał też szefować „Naszej Historii”, w maju z funkcji pierwszego zastępcy redaktora naczelnego miesięcznika zrezygnował Witold Głowacki. 

Na początku maja z „Dziennika Zachodniego” po 33 latach pracy zdecydował się odejść Janusz Szymonik przez wiele lat zastępca redaktora naczelnego. Natomiast w połowie miesiąca po 14 latach pracy z dziennika odeszła Justyna Przybytek-Pawlik.

Ze stanowiska odwołany został także Tomasz Pietraszak, dotychczasowy redaktor naczelny „Gazety Pomorskiej", „Expresu Bydgoskiego" i „Nowości Dziennika Toruńskiego". Jego miejsce z początkiem czerwca zajmie Marcin Habel z TVP3 Bydgoszcz.

Redaktorem naczelnym „Naszej Historii” przestał być Wojciech Rogacin (zastąpił Siennickiego na stanowisku szefa redakcji „Polski Metropolii Warszawskiej”). W maju z funkcji I zastępcy redaktora naczelnego miesięcznika zrezygnował Witold Głowacki. - Nie widzę dla siebie miejsca w jego nowej formule przygotowywanej przez wydawnictwo - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl. Nowym naczelnym „Naszej Historii” został Tadeusz Płużański związany ostatnio z Telewizją Polską, utworzono radę naukową pisma na czele z dr. Piotrem Gontarczykiem.

Kaczyński i Morawiecki chwalili kupno Polska Press

Na początku roku o przejęciu Polska przez Orlen bardzo pozytywnie wypowiedzieli się w wywiadach dla Telewizji wPolsce.pl prezes PiS i wicepremier Jarosław Kaczyński oraz premier Mateusz Morawiecki.

- Uważam, że jest jedna z najlepszych wiadomości, którą usłyszałem w ciągu ostatnich lat. To pierwszy krok w drugą stronę - podkreślił prezes PiS.

Skrytykował obecność kapitału zagranicznego w mediach. - Pozbawiliśmy się w wielkiej mierze mediów na rzecz czynników pozapolskich, głównie niemieckich, z ogromną stratą dla naszej suwerenności - już nie jako państwa, ale jako narodu - i z ogromnymi stratami w innych dziedzinach - ocenił.

Jako przykład tych strat wskazał wpływ na młodzież. - Media przejmowane przez Niemców jeszcze w latach 90. odegrały ogromną rolę w demoralizowaniu młodzieży, i to najbardziej wulgarnym, prymitywnym. To rzeczywiście było szokujące - stwierdził Kaczyński.

Mateusz Morawiecki podkreślił, że zakup Polska Press przez PKN Orlen jest niedoceniany, a jego zdaniem jest to istotny ruch z punktu widzenia strategii całego koncernu w zakresie segmentu detalicznego.

- Media nie powinny, zwłaszcza w takim zakresie należeć do właścicieli zagranicznych, bo media mają ogromne znaczenie dla kształtowania opinii publicznej - ocenił szef rządu. - Doskonale widzimy nie tylko to, co dzieje się w Polsce, ale i Stanach Zjednoczonych - to jest coś niebywałego. Kapitał ma ogromne znaczenie - dodał.

Sąd na wniosek RPO wstrzymał zgodę na kupno Polska Press

W kwietniu Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (wydział Sądu Okręgowego w Warszawie) wstrzymał bezwarunkową zgodę prezesa UOKiK na kupno wydawnictwa Polska Press przez PKN Orlen. Poinformowało o tym w poniedziałek biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, który skierował do sądu taki wniosek.

Sąd w oświadczeniu opublikowanym we wtorek potwierdził, że wydał taką decyzję. - Powyższe postanowienie jest niezaskarżalne - zaznaczył. Przywołał przepis Kodeksu postępowania cywilnego mówiący, że "w przypadku wniesienia odwołania od decyzji Prezesa Urzędu, sąd ochrony konkurencji i konsumentów może na wniosek strony, która wniosła odwołanie, wstrzymać wykonanie decyzji do czasu rozstrzygnięcia sprawy".

- Nieuwzględnienie wniosku RPO mogłoby doprowadzić do wykonania przez PKN Orlen decyzji nieostatecznej, bo zaskarżonej przez uprawniony do tego organ, co zasadniczo nie powinno mieć miejsca w demokratycznym państwie prawa, która w toku kontroli sądowej może zostać zakwestionowana, a która w razie jej wykonania potencjalne może wywrzeć niekorzystne skutki dla konkurencji - napisała w uzasadnieniu postanowienia zamieszczonego na stronie RPO sędzia Małgorzata Perdion-Kalicka.

Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, uwzględniając wniosek RPO o wstrzymanie zgody prezesa UOKiK na przejęcie Polska Press przez Orlen, nie odnosił się do merytorycznych zagadnień, a możliwe, że nie zapoznał się ze stanowiskiem UOKiK i aktami sprawy.

Szef Orlenu Daniel Obajtek szybko zapewnił, że „nie ma żadnych podstaw prawnych do ograniczania PKN Orlen w wykonywaniu praw z nabytych udziałów”. - Transakcja zakupu Polska Press została przeprowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, po uzyskaniu ostatecznej decyzji Prezesa UOKiK. PKN Orlen wykorzysta wszystkie dostępne środki w celu ochrony swoich praw - podkreślił Obajtek

Polska Press wydaje 20 dzienników regionalnych

W portfolio prasowym Polska Press Grupy jest ponad 20 dzienników regionalnych („Dziennik Bałtycki”, „Dziennik Łódzki”, „Dziennik Zachodni”, „Gazeta Krakowska”, Głos Wielkopolski”, „Kurier Lubelski”, „Polska Metropolia Warszawska”, „Express Ilustrowany”, „Gazeta Krakowska”, „Dziennik Polski”, „Gazeta Lubuska”, „Gazeta Pomorska”, „Kurier Poranny”, „Gazeta Współczesna”, „Nowa Trybuna Opolska”, „Echo Dnia”, „Gazeta Codzienna Nowiny”, „Głos Dziennik Pomorza”, „Express Bydgoski” i „Nowości Toruńskie”), a także prawie 150 tygodników lokalnych (m.in. „Nasza Historia”, „Moto Salon”, „Moto Salon Classic”, „Strefa Biznesu”, „Strefa Agro”) oraz bezpłatna gazeta „Naszemiasto.pl”.

Firma wydaje też ok. 500 serwisów internetowych, głównie Naszemiasto.pl i portale poszczególnych tytułów prasowych.

Grupa kapitałowa Polska Press w 2019 r. zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 6,5 proc. do 398,44 mln zł oraz zysku netto z 9,64 do 8,59 mln zł. Wpływy ze sprzedaży gazet zmalały o 8,9 proc., z reklam - o 4,9 proc., a liczba pracowników wynosiła 2 126.