SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polska młodzież dostanie od ministra "CzarnkoFlix". Serwis z filmikami za 30 mln zł

Minister edukacji Przemysław Czarnek chce rozwinąć platformę multimedialną z krótkimi filmikami dla młodzieży. MeduM, bo tak się nazywa, ma łączyć w sobie serwis streamingowy (jak Netfliks) z medium społecznościwowym, jak np. TikTok.

Jak czytamy na rządowej stronie projektu MeduM (skrót od Multimedialna Edukacja Młodzieży) jego celem jest "stworzenie i upowszechnienie wśród uczniów w wieku 12-18 lat multimedialnych materiałów edukacyjnych oraz dydaktycznych wspierających proces kształcenia w Polsce oraz umieszczenie ich na utworzonej na potrzeby tego działania platformie streamingowej VoD, spełniającej wymagania w zakresie dostępności, w szczególności dla osób wymagających specjalnego wsparcia w procesie edukacji (w tym uchodźców)". Filmy będą z napisami w języku ukraińskim czy angielskim.

Materiały mają wspierać nauczanie nowego przedmiotu Historia i Teraźniejszość. Scenariusze powinny być zgodne z podstawą programową przedmiotu. W planach jest łącznie produkcja 230 wideo.

O projekcie na łamach tygodnika „Sieci" minister edukacji Przemysław Czarnek opowiadał: "Zdaję sobie sprawę, że młodzi ludzie nie oglądają telewizji, są na platformach streamingowych. Dlatego zleciłem Narodowemu Centrum Badań i Rozwoju konkurs za 30 mln zł na produkcję kilkuset krótkich, czterominutowych filmów o tematyce historycznej, ekonomicznej i kulturowej, które będą zamieszczane i promowane na platformach streamingowych".

Słowem - minister ma plan docierania do młodych Polek i Polaków za pośrednictwem rządowej platformy streamingowej. MeduM ma serwować treści patriotyczne, narodowe, historyczne (o czym niżej) z pominięciem najpopularniejszych wśród młodzieży społecznościówek i VoD, jak TikTok, YouTube czy Netflix.

Pozornie wydawać by się mogło, że pomysł ma niewielkie szanse na powodzenie, w obliczu ostrej rywalizacji różnych platform z wideo, gdzie młodzi chętnie spędzają swój czas. Warto przypomnieć sobie, że dzisiejsi dwunasto-, czternasto- czy szesnastolatkowie to pokolenie digital natives, którzy nie znają świat bez internetu i social mediów.

Korzystanie z MeduM może w praktyce wyglądać na przykład tak, że uczniowie w ramach przygotowania do lekcji Historii i Teraźniejszości będą musieli obejrzeć określone filmiki z platformy i potem być z nich przepytywani. Materiały mogą też stanowić rozszerzenie materiału przekazywanego przez nauczyciela na lekcji. Oczywiście to tylko teoretyczne dywagacje, bo na razie nie znamy dokładnego planu ministerstwa na zainteresowanie uczniów MeduM.

29 mln zł na MeduM

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju rozpisało już konkursy na realizację przedsięwzięcia. W sierpniu ogłoszono wyniki ocen merytorycznych ofert złożonych w naborze do realizacji "komponentu A" (nowa platforma VOD, za 7 mln zł) i "komponentu B" (produkcja filmików, budżet 22 mln). Budżet na całość to 29 mln zł.  

Do stworzenia serwisu VoD wybrano Fundację Wspierania Historii Kinematografii Polskie. Koszt zlecenia opiewa na 6 988 647,70 zł. Ta sama fundacja pozytywnie przeszła ocenę merytoryczną w zakresie tworzenia filmów o historii Polski (ze szczególnym uwzględnieniem historii gospodarczej i politycznej). Z kolei Stowarzyszenie Aktywne Beskidy ma otrzymać 7 452 558,14 zł na materiały z obszaru drugiego: "Historia sztuki, muzyki, literatury, teatru, sztuk plastycznych i architektury w ujęciu Polskiego Dziedzictwa Narodowego.

Stowarzyszenie TOP500 Innovators pozytywnie oceniono w kategorii produkcji filmów wspierających nauczanie przedsiębiorczości (obszar III projektu: Innowacyjność produktów i usług, komercjalizacja wyników badań naukowych oraz ich transfer do gospodarki).

Czarnek i PiS krytykowali Netfliksa

Politycy Prawa i Sprawiedliwości krytykowali w przeszłości treści dostępne w internecie, np. na platformie Netflix. W polskim horrorze „W lesie dziś nie zaśnie nikt 2” znalazły się sceny, które wyśmiewają żołnierzy Wojsk Obrony Terytorialnej. Pokazano ich jako nieudolnych panów w średnim wieku, którzy nie stronię od alkoholu. Nad fotelami „terytorialsów”, czyli jednej z wizytówek rządów PiS, umieszczono symbol swastyki. - To niebywały skandal. Widocznie komuś się pomieszało w głowach -  mówił  portalowi Wirtualnemedia.pl poseł PiS Jan Mosiński. Zdaniem parlamentarzysty „każdy, kto ma odrobinę patriotyzmu, tego badziewia nie powinien oglądać”.

Po protestach Strajku Kobiet Netflix padł ofiarą krytyki posła Marcina Horały. - Młodzież jest teraz głównie wychowywana przez Netflixa, Tik Toka i tego rodzaju instytucje, gdzie ten liberalno-lewicowy światopogląd dominuje i wszelkim złem jest kościół, rodzina, ojczyzna. To jest sączone młodym do głowy. Nie mamy jako konserwatyści na to odpowiedzi. Jako partia, jako rząd nie gramy w tej lidze - stwierdził.

Z kolei Przemysław Czarek był zaniepokojony treścią południowokoreańskiego hitu Netfliksa "Squid game". Powodem były zachowania dzieci, które w polskich szkołach miały naśladować bohaterów produkcji i padać na ziemię. - Po apelach nauczycieli i rodziców nasz resort przyjrzy się tej produkcji. Jesteśmy w stałym kontakcie z kuratorami, którzy będą badać ten problem. Takie treści nie powinny mieć miejsca - zapowiedział w rozmowie z „Faktem” Czarnek. Dodał jednak, że serialu nie oglądał.

Niedawno "kontrofensywę w social mediach" mającą na celu przyciągnięcie młodych do PiS zapowiedział prezes partii Jarosław Kaczyński.

- Młodzież jest pod bardzo wielkim wpływem smartfonów, mówiąc w przenośni. Tu rzeczywiście my z kolei dużych możliwości nie mamy, ale będziemy prowadzili wielkie kontrakcje w tej dziedzinie i jakąś część młodzieży, bo jest demokracja, to zawsze chodzi o część, do siebie przyciągniemy - mówił szef Prawa i Sprawiedliwości. Dodał też, że w tym obszarze partia ma "bardzo wiele do zrobienia" - Uczynimy tutaj ogromny wysiłek, ale nie sądzę, żeby dzisiaj do młodzieży był jakiś jeden klucz. Sądzę, że takiego jednego klucza w tej chwili nie ma - ocenił Jarosław Kaczyński.

Czołowe serwisy społecznościowe i VoD

Według wyników badania Mediapanel opracowanych przez Wirtualnemedia.pl Netflixa, jako serwis www i aplikację mobilną, w sierpniu br. odwiedziło 12,73 mln polskich internautów, co zapewniło 42,92 proc. zasięgu. Każdy odwiedzający spędził na platformie 5 godzin, 48 minut i 11 sekund. Netflix ma trzy-cztery razy więcej użytkowników od platform, które pojawiły się w Polsce  w br.

W sierpniu (dane Mediapanel) YouTube jako strona www i aplikacja przyciągnął w sierpniu 26,64 mln internautów (wobec 26,18 mln w lipcu), każdego średnio na 19 godzin, 30 minut i 21 sekund średniego czasu korzystania (miesiąc wcześniej było to 19 godzin, 51 minut i 53 sekundy).

Na TikToku liczba użytkowników zwiększyła się z 10,4 do 10,55 mln oraz średniego czasu korzystania z 22 godzin, 24 minut i 10 sekund do 23 godzin, 12 minut i 47 sekund (za: Mediapanel).

Dołącz do dyskusji: Polska młodzież dostanie od ministra "CzarnkoFlix". Serwis z filmikami za 30 mln zł

18 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Don Corleone From Calabria
a filmiki o Pielgrzymkach do Torunia i jak modlitwa jest ważna w życiu człowieka tez będzie i jakie to złe jest Multi - Kulti >!
0 0
odpowiedź
User
Ech
Pieniądze wyrzucane w błoto. Jak już chcą kręcić te filmy, to niech wrzucą je na zwykły kanał na YouTube i już mamy oszczędność 7 mln.
0 0
odpowiedź
User
kiki
Kolejny "miś" lub jak kto woli "puszcza". Oni juz wiedza, wiec takich "misiow" pojawinsie w tym roku jeszcze wiecej, a potem sie napisze protokol zniszczenia i podwojny koniaczek.
0 0
odpowiedź