SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Mimo inflacji drobna poprawa nastrojów konsumentów

W grudniu ub.r. 90 proc. Polaków dostrzegało wzrost cen, co stanowi spadek wobec 93/94 proc. w poprzednich miesiącach - wynika z cyklicznego badania agencji Inquiry.

PAP / Grzegorz Michałowski PAP / Grzegorz Michałowski

Od wiosny ubiegłego roku agencja badawcza Inquiry prowadzi cykliczne badanie dotyczące wzrostu cen oraz dotkliwości tego zjawiska dla Polskich konsumentów. Ogromna większość Polaków dostrzega wzrost cen w przypadku większości kategorii  produktów i usług. Jednak po raz pierwszy od wielu miesięcy w grudniu odsetek ten spadł o kilka punktów procentowych.

Zdecydowana większość Polaków czuje wzrost cen

Badanie pokazuje, że w grudniu 90 proc. Polaków dostrzegało wzrost cen (wobec 93/94 proc. w poprzednich miesiącach). Nadal najwięcej Polaków dostrzega wzrost cen mięsa i wędlin (71 proc.), a następnie pieczywa (63 proc.) oraz nabiału (60 proc.). Wskazania te te są jednak o kilka punktów procentowych niższe w porównaniu do października i listopada ubiegłego roku.

W ostatnim miesiącu zdecydowanie wzrósł poziom wskazań na ryby – najprawdopodobniej ze względu na częstszy zakup tej kategorii w okresie świątecznym.

Ponadto, choć w październiku istotnie zwiększył się odsetek Polaków zauważających wzrost cen produktów niespożywczych i usług, to w kolejnych miesiącach wynik ten zaczął spadać. Obecnie wzrost cen w tym obszarze zauważa 80 proc. badanych. Znacząco częściej wzrost cen  usług wskazywany jest wśród mieszkańców dużych miast. Przede wszystkim odczuwamy wysokie ceny energii i gazu, opłat za mieszkanie oraz usług gastronomicznych. Znów jednak odsetek osób wskazujących te kategorie spadł w grudniu wobec dwóch wcześniejszych miesięcy.

Wzrost cen bardziej odczuwają kobiety

Nadal dla dwóch trzecich Polaków obecny wzrost cen jest dotkliwy (62 proc.), przy czym zdecydowanie częściej odczuwają go kobiety. Niezmiennie wpływa to również na nasze zachowania zakupowe: przede wszystkim częściej szukamy promocji, wybieramy tańsze produkty, a także tańsze sklepy. Co trzeci badany rezygnuje z rozrywki (kino, teatr, koncerty), a co czwarty z usług gastronomicznych.

Na stałym poziomie od kilku miesięcy utrzymuje się odsetek Polaków, którzy zaobserwowali zmniejszenie dochodu w ich gospodarstwie domowym wobec 2021 roku (około 50 proc.). Warto też  zwrócić uwagę na fakt, że odsetek Polaków oczekujących, że ich dochód zmaleje w ciągu najbliższych 6 miesięcy zmalał o kilka punktów procentowych (obecnie takie oczekiwania deklaruje 41 proc. badanych). Nadal jednak co czwarty dorosły Polak odczuwa obawy związane z terminową spłatą swoich zobowiązań.

- Nasze dane wyraźnie wskazują na wyhamowanie trendu związanego z odczuwalnym wzrostem cen i pogarszającymi się nastrojami Polaków. Mimo że inflacja jeszcze nie odpuszcza,  Polacy prawdopodobnie nauczyli się inaczej zarządzać swoim budżetem domowym. Dodatkowo, w okresie świątecznym sklepy i sieci handlowe wprowadziły szereg promocji i ofert dla klientów – mówi  Agnieszka Górnicka, prezes firmy Inquiry.

Dołącz do dyskusji: Mimo inflacji drobna poprawa nastrojów konsumentów

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gość
Rząd się nie chwali, ale inflacja to jego zasługa.
0 0
odpowiedź
User
gosc 2
Rząd się nie chwali, ale inflacja to jego zasługa.

dokladnie!
0 0
odpowiedź