SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ministerstwa klimatu i finansów reklamowały się mocniej w Polsacie niż TVP, prenumerują najwięcej "Rzeczpospolitej"

Niemal trzy miliony złotych wydało w 2020 roku Ministerstwo Klimatu na reklamę w stacjach telewizyjnych, prenumerata gazet kosztowała ponad 379 tys. tys. zł. Natomiast resort spraw zagranicznych na prenumeratę prasy przeznaczył 837 tys. zł. Ministerstwo Finansów na reklamy w Polsacie wydało ponad dwa razy więcej niż w TVP.

Siedziba Ministerstwa Finansów, fot. materiały prasoweSiedziba Ministerstwa Finansów, fot. materiały prasowe

Klimczak zapytał 16 ministerstw o to, ile wydały w 2020 roku na nekrologi, ile na ogłoszenia i ile na prenumeraty w mediach. Dotychczas uzyskał odpowiedzi od siedmiu resortów.

- Chciałem w ten sposób skontrolować, czy nie było dysproporcji w wydawaniu publicznych środków na poszczególne media. Odpowiedzi wciąż spływają do mojego biura i są analizowane - mówi poseł portalowi Wirtualnemedia.pl.

Ministerstwo Klimatu: ponad 8 mln na promocję

Z odpowiedzi wynika, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska wydało na reklamy w stacjach telewizyjnych w ub. roku 2 956 479 zł. Najwięcej z tej puli trafiło do Polsatu (1 099 999 zł). TVP na reklamach od resortu zarobiła 1 078 590 zł, a TVN - 777 888,999 zł.

Ponad 3,1 mln zł skierowano do stacji radiowych: reklamy w Radiu Zet kosztowały najwięcej, bo 1,4 mln zł. 899 tys. zł przeznaczono na reklamowanie w RMF FM, w Radiu Eska reklamy kosztowały 702 tys. zł, zaś najmniejsze kontrakty podpisano z radiową Jedynką: na 100 tys. zł. Innych stacji w wykazie nie uwzględniono. Ogółem na akcje promocyjne w mediach (druk, media elektroniczne, internet) Ministerstwo Klimatu wydało 8 016 921,38 zł.

Resort wydał też 83 486 zł na prenumeratę tytułów prasowych. Najwięcej do resortu trafiało egzemplarzy „Rzeczpospolitej” (13), następny w kolejności był „Dziennik Gazeta Prawna” (11 egz.) i „Gazeta Polska Codziennie” (2 egz.).

MSZ stawia na „Rzeczpospolitą”

Ministerstwo Spraw Zagranicznych na prenumeratę prasy wydało w ub.r. ponad 837 tys. zł., z czego gros pieniędzy poszło na prenumeraty „Rzeczpospolitą”. Na jej wersję drukowaną resort przeznaczył 10,6 tys. zł., a na wersję elektroniczną - 245,5 tys. zł.

Ponad 17,9 tys. zł wydano na nekrologi w „Gazecie Wyborczej”, 21 156 zł na nekrologi w „Rzeczpospolitej”, a w „Gazecie Polskiej Codziennie” – 3 247 zł. Reklama w tytułach Polska Press Grupy kosztowała resort w ub. roku 79,9 tys. zł.

Ministerstwo Finansów: ponad 2 mln zł dla Polsatu

Kolejne pod względem wydatków na prenumeratę w 2020 roku jest Ministerstwo Finansów, które wydało na ten cel 259,3 tys. zł – najwięcej na dostęp do cyfrowej wersji „Rzeczpospolitej” (35,6 tys. zł) i „Puls Biznesu” (22,5 tys. zł).

Umowy reklamowe z Polskim Radiem opiewały na 628 406 zł, z Radiem Zet - na ponad 1,3 mln zł, zaś z RMF FM - na 1 013 450 zł. Reklamy zamieszczane w TVP kosztowały resort 970 tys. zł, w Polsacie - 2,18 mln zł, a w TVN - niecałe 0,5 mln zł.

Klimczak: trend sprzyjania przychylnym mediom

Zdaniem Dariusza Klimczaka z uzyskanych dotychczas odpowiedzi widać trend: ministerstwa prenumerują tytuły sprzyjające rządzącym. - Kolejnym spostrzeżeniem jest wielkość środków wydawanych przez resorty na prenumeraty, reklamy i ogłoszenia. W przypadku Ministerstwa Klimatu i Środowiska jest to ponad 8 mln złotych i należy tutaj pamiętać, że są to wydatki samych resortów bez podległych mu jednostek i instytucji. Jak w soczewce widać również, że rząd dodatkowo wspiera telewizję Jacka Kurskiego, która - wydawać by się mogło - w ramach realizacji swoich celów i misji powinna publikować informacje o działaniach rządu w ramach otrzymywanego wielomiliardowego wsparcia. Dzisiaj ewidentnie uchyla się od odpowiedzi MON, które przesłało odpowiedź, wymijającą bez żadnych szczegółów, co po doświadczeniach z działalnością w resorcie Panów Macierewicza i Misiewicza daje dużo do myślenia - komentuje w rozmowie z nami poseł PSL.

Z odpowiedzi na interpelację posłanki Małgorzaty Kidawy-Błońskiej wynika z kolei, że w 2019 i 2020 roku Telewizja Polska uzyskała 7,5 mln zł od Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi na kampanie mające na celu „podniesienie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat rolnictwa i gospodarki żywnościowej”. Polskie Radio w tym okresie zanotowało ponad 1,15 mln zł przychodów od resortu.

Natomiast Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wydało w ub. roku prawie 5,3 mln zł na działania informacyjne i promocyjne w Telewizji Polskiej i Polsacie - wynika z odpowiedzi na interpelację posłanki PO Krystyny Skowrońskiej. Polskie Radio dostało od tego resortu ponad 460 tys. zł na te cele, zaś Fundacja Lux Veritatis - niemal 114 tys. zł.

Dołącz do dyskusji: Ministerstwa klimatu i finansów reklamowały się mocniej w Polsacie niż TVP, prenumerują najwięcej "Rzeczpospolitej"

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Lol
Tyle kasy na Rzeczpospolitą? To albo z przyzwyczajenia sprzed 30 lat albo ktoś lubi reklamy i teksty sponsorowane czytać.
odpowiedź
User
Lol
Tyle kasy na Rzeczpospolitą? To albo z przyzwyczajenia sprzed 30 lat albo ktoś lubi reklamy i teksty sponsorowane czytać.
odpowiedź
User
mkcharzynski
Tyle kasy na Rzeczpospolitą? To albo z przyzwyczajenia sprzed 30 lat albo ktoś lubi reklamy i teksty sponsorowane czytać.
A znasz produkty Rzepy w prenumeracie? Specjalistyczne periodyki? Pewnie nie
odpowiedź