SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

TVP1 liderem w 2022 roku w 4+, TVN na czele w 16-49. „Bardzo urosło others unrecognized”

Liderem oglądalności w okresie od 1 stycznia do 18 grudnia 2022 roku była TVP1. W grupie 16-49 pierwsze miejsce zajął TVN. Wyraźne wzrosty zanotowały TVN24, TVP Info i Polsat News - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl. - Bardzo urosło „others unrecognized” - co może być jedną z przyczyn spadku większości pozostałych stacji naziemnych - tutaj pewnie w większości jest to wpływ rosnącego streamingu - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Bartosz Zientek, prezes zarządu w Media Context.

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w okresie od 1 stycznia do 18 grudnia 2022 roku zajęła TVP1. Średni dobowy udział kanału względem analogicznego okresu rok wcześniej zmniejszył się o 10,57 proc. i wyniósł 8,71 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Drugi był Polsat, którego udział zmniejszył się o 10,69 proc. do 7,27 proc.

Podium uzupełnia TVP2. Udział stacji w badanym okresie wyniósł 6,98 proc. (w dół o 10,86 proc.).

Czwarty był TVN (stacja miała 6,90 proc. udziału; w dół o 6,25 proc.).

„Wielka czwórka” zmniejszyła rynkowe udziały

Łączny udział czterech największych stacji zmniejszył się z 33,07 proc. w okresie od 1 stycznia do 18 grudnia 2021 roku do 29,86 proc. w takim samym okresie 2022 roku.

- Ogólnie najbardziej tracą stacje MUX-owe - tutaj doszukiwałbym się braku lockdownu i tego, że ludzie po prostu wracają do tego co było przed pandemią COVID-19. Szukają innego źródła rozrywki a nie koniecznie siedzą przed telewizją linearną. Bardzo urosło „others unrecognized” - co może być jedną z przyczyn spadku większości pozostałych stacji naziemnych - tutaj pewnie w większości jest to wpływ rosnącego streamingu, ale nie można tego jednoznacznie przypisać do tej kategorii, dlatego nie chcemy kategorycznie tak tego określać - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Bartosz Zientek, prezes zarządu w Media Context.

- Pamiętajmy też, że w tym roku mieliśmy start Disney+ (czerwiec). Od tego momentu bardzo mocno straciło TVP ABC, co może być oznaczać, że platforma odebrała jednak część widzów stacjom telewizyjnym, a widoczne jest to akurat najbardziej na TVP ABC z uwagi na content jaki serwuje Disney - dodaje.

Wzrosty TVP Info, TVN24 i Polsat News

Wyraźne wzrosty oglądalności zanotowały czołowe stacje informacyjne: TVN24 (5,66 proc.; do góry o 14,34 proc.; 5. lokata w rankingu), TVP Info (5,19 proc.; + 30,40 proc.; 6. pozycja) i Polsat News (1,98 proc.; + 11,24 proc.; awans z 11. na 10. miejsce).

- Stacje informacyjne ogólnie zyskały blisko 3 pkt proc. udziału vs poprzedni rok, porównując jednak już tylko ostatnie dwa miesiące ten wzrost nie był tak spektakularny, dlatego nie upatrywałbym w tym długoterminowego trendu. Kanały z tego segmentu zyskały głównie w marcu br. z przyczyn oczywistych, a później sukcesywnie traciły i na koniec roku te udziały już są zbliżone do tych zeszłorocznych - mówi Ziętek.

W top 10 znalazły się jeszcze takie kanały jak: TVN7 (3,09 proc.; - 14,64 proc.; 7. pozycja), TV Puls (2,90 proc.; - 19,67 proc.; 6. lokata) i TV4 (2,81 proc.; - 13,27 proc.; 9. miejsce).

- Generalnie stacje z top20 we wszystkich grupach tracą 7 proc. oglądalności, także ewidentnie muszą zyskiwać stacje CAB/SAT, to może być też efekt zamieszania z HEVC i tego, że nie wszyscy nadążyli z wymianą/zakupem dekoderów. Co ciekawe Telewizja Polska traci najbardziej w grupie 4+, gdzie teoretycznie nadawca powinien być najsilniejszy, co też może być efektem powyższego - analizuje ekspert.

- Ciekawą sytuację mamy również tuż za top20, gdzie na pozycji 22 (grupa 4+) uplasowała się stacja Wydarzenia24 - tutaj oczywiście wydarzenia na Ukrainie miały swój efekt, ale na uwagę zasługuje zmiana formatu stacji, która ewidentnie przyczyniła się do tak ogromnego wzrostu (czterokrotny wzrost udziału w grupie 4+) - komunikuje Bartosz Zientek.

TVN liderem w grupie komercyjnej 16-49

Udział będącego liderem TVN wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 w badanym okresie wyniósł 8,78 proc., po spadku o 7,87 proc.

Drugi był Polsat. Jego wynik w okresie od 1 stycznia do 18 grudnia 2022 roku zmniejszył się o 11,72 proc. do 7,83 proc.

Podium uzupełnia TVP1 (- 5,34 proc. do 5,67 proc.). Czwarta była TVP2 (- 9,08 proc. do 5,31 proc.). Czołową piątkę uzupełnia Siódemka (3,94 proc.; spadek o 15,45 proc.).

TVN wyprzedził Polsat w 16-59

Wśród widzów w grupie 16-59 w okresie od 1 stycznia do 18 grudnia 2022 r. nowym liderem był TVN (- 6,57 proc. do 7,97 proc.), który wyprzedził Polsat (- 12,74 proc. do 7,74 proc.).

Dołącz do dyskusji: TVP1 liderem w 2022 roku w 4+, TVN na czele w 16-49. „Bardzo urosło others unrecognized”

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Wspomnicie moje słowa
W 2023r nie będzie takiego rankingu, bo PiS wkręci nas w nieswoją wojnę, by uniemożliwić przeprowadzenie nadchodzących wyborów parlamentarnych w których skazani są na porażkę?
0 0
odpowiedź
User
Sylwester w TVN
pewnie wzieli w badaniu tą młodzież która wieczorami dzwoni do szkła kontaktowego
0 0
odpowiedź
User
Edek
Tvn i Polsat najmniejsze spadki, TVP coraz gorzej. I bardzo dobrze
0 0
odpowiedź