SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

W 2019 roku spadł czas oglądania telewizji, ale wzrosły wydatki reklamowe. „M jak miłość” hitem (raport)

W 2019 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie 16-49 pierwsze miejsce zajął TVN. Wśród głównych stacji wzrost zanotowała tylko TVP2. Zmiejszył się średni czas oglądania telewizji, ale zwiększyły się wydatki reklamowe.

W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 roku statystyczny Polak każdego dnia spędził przed telewizorem średnio 4 godziny, 16 minut i 4 sekundy. W porównaniu do 2018 roku jest to mniej o 1 minutę i 4 sekundy, a do 2016 - o 2 minuty i 28 sekund - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, które otrzymał portal Wirtualnemedia.pl.

- Biorąc pod uwagę ofertę programową stacji, spadki udziałów „wielkiej czwórki”, odpływ widzów w stronę platform streamingowych myślę, że możemy mówić o kosmetycznej zmianie a nie o spadku średniego czasu oglądania tv - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Niepsuj, buying director MullenLowe MediaHub. - Kluczowym pytaniem jest to jak na rynek wpłynie zapowiadana na maj zmiana wielkości i sposobu ważenia panelu przez NAM. Scenariuszy jest co najmniej kilka, każdy z nadawców spodziewa się przynajmniej utrzymania swojej pozycji a jak będzie naprawdę przekonamy się w maju/czerwcu - dodaje.

Liderem Polsat

Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w całym 2019 roku zajął Polsat. Średni dobowy udział tego kanału względem 2018 roku zmniejszył się o 3,71 proc. i wyniósł 9,85 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

Wiceliderem była TVP1, której udział w analizowanym okresie zmniejszył się o 0,51 proc. do 9,68 proc.

Podium uzupełnia TVN. Udział tej stacji w 2019 roku wyniósł 8,45 proc., po spadku względem analogicznego okresu ub.r. o 9,91 proc.

Kolejną lokatę zajęła TVP2 (stacja ta miała 8,34 proc. udziału; do góry o 2,21 proc.).

Łączny udział tzw. „wielkiej czwórki” zmniejszył się z 37,50 proc. w 2018 roku do 36,32 proc. w 2019 roku.

- „Wielka czwórka” w swoim całokształcie, kolejny rok z rzędu traci widownię. Spadki dotyczą trzech z czterech graczy więc odpływ widza do stacji tematycznych i/lub inny sposób konsumpcji telewizji to główny czynnik wpływający na oglądalności głównych stacji. Telewizja publiczna w ubiegłym roku otrzymała gigantyczny zastrzyk finansowy który przynajmniej częściowo przeznaczyła na potrzeby programowe. Ponieważ Jedynka obrała zdecydowanie jednowymiarowy, patriotyczno-informacyjny kierunek więc efekty tych inwestycji są zdecydowanie mniej widoczne niż w przypadku bardziej rozrywkowej Dwójki której propozycje programowe w zdecydowanie większym stopniu trafiają do szerokich grup docelowych - mówi nam Maciej Niepsuj. - Widownia TVN z kolei jest najbardziej podatna na nowe możliwości konsumpcji telewizji i na ofertę platform streamingowych, a nadawca inwestując w TVN7 i w rozwój Playera dodatkowo sam siebie kanibalizuje. Z drugiej strony tak oferta programowa (kiedy ostatnio mieliśmy do czynienia z jakimś hitem?) jak i zdecydowany światopogląd nie pomaga w dotarciu do szerokiego widza. W przypadku Polsatu spadki są najmniejsze i po linii z tendencją dla całej „wielkiej czwórki” - analizuje Niepsuj.

Na piątym miejscu zestawienia uplasował się kanał TVN24, który awansował z szóstej lokaty. Jego udział wyniósł 4,47 proc., po wzroście o 7,97 proc. - największym w top 10.

W czołowej dziesiątce znalazły się jeszcze takie stacje, jak: TV4 (3,72 proc.; spadek o 10,58 proc. - największy w top 10), TVP Info (3,64 proc.; + 6,12 proc. - drugi największy wzrost w top 10), TV Puls (3,50 proc.; + 2,94 proc.), TVN7 (3,21 proc.; - 0,93 proc.) i TTV (2,24 proc.; + 4,67 proc.).

Zdaniem Macieja Niepsuja TVN24 i TVP Info wyraźny wzrost oglądalności zawdzięczają wyborom do sejmu i senatu, które się odbyły w zeszłym roku. - Wybory, festiwal obietnic je poprzedzający i zdecydowanie wdzięczna z perspektywy stacji newsowych partia rządząca przy wyraźnych podziałach tak w społeczeństwie jak i w przypadku redakcji ww. stacji nie pozostają bez wpływu na oglądalności kanałów informacyjnych - ocenia.

Grupa komercyjna dla TVN

Udział będącego liderem TVN wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 wyniósł 11,06 proc., po spadku o 9,27 proc.

Drugi był Polsat. Jego wynik w ubiegłym roku zmniejszył się o 3,33 proc. do 11,02 proc.

Podium uzupełnia Dwójka (+ 4,37 proc. do 7,16 proc.), a czwarta była Jedynka (- 6,28 proc. do 6,27 proc.).

Czołową piątkę zajął awansujący z szóstej lokaty kanał TV Puls (3,79 proc.; wzrost o 4,70 proc.). Z siódmego na szóste miejsce awansowała Siódemka, która w zeszłym roku została doinwestowana przez Telewizję TVN (3,65 proc.; wzrost o 7,99 proc.)

Dane najchętniej oglądanych stacji w grupie 16-59 lat.

Największą widownię w 2019 roku zgromadził serial „M jak miłość” z 8 stycznia. Miał on średnio 5,81 mln osób. Udział stacji w tym czasie wyniósł 37,06 proc.

Drugie miejsce należało do „Teleexpress” Jedynki, który 3 lutego na antenie tej stacji obejrzało 5,42 mln widzów (35,38 proc. udziału).

Na trzeciej pozycji uplasowała się transmisja konkursu PŚ w skokach narciarskich z 13 stycznia. Relację z zawodów z Val di Fiemme w samej TVP1 śledziło 5,37 mln osób (35,30 proc. udziału). Konkurs ten był również relacjonowany w TVP Sport oraz na Eurosport 1, gdzie oglądało go dodatkowe 910 tys. i 500 tys. osób (łącznie było to 6,78 mln widzów).

Piąta była transmisja eliminacyjnego meczu reprezentacji Polski do Euro 2020 z 24 marca, w którym nasza drużyna grała z Łotwą. Relację w samej TVP1 oglądało 5,11 mln widzów, co przełożyło się na 32,33 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów. Spotkanie to równolegle transmitowały jeszcze TVP Sport (miał on tam 1,24 mln oglądających) oraz Polsat Sport (620 tys.). Łącznie pojedynek na trzech antenach zgromadził 6,97 mln widzów.

Szóstą lokatę zajął pokazany 24 listopada finał 17. Konkursu Piosenki Eurowizji Junior. W TVP1 miał on średnio 5 mln osób. Udział stacji w tym czasie wyniósł 36,58 proc. Dodatkowo w TVP ABC Eurowizję Junior 2019 śledziło średnio 280 tys., a w TVP Polonia było to 99 tys.

Dwa oczka niżej uplasował się trwający ponad 5 godzin „Sylwester marzeń z Dwójką”, który w tej stacji śledziło 4,92 mln widzów (35,30 proc.).

Wśród 10 najchętniej oglądanych programów najwięcej, bo 8 miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez TVP1. Dwie lokaty należały do programów TVP2. Spośród poszczególnych kategorii programowych pięć pozycji w top 10 zajęły transmisje sportowe.

- Dobra passa sportowców, głównie w ukochanych przez naród dyscyplinach czyli skokach narciarskich, siatkówce i piłce nożnej, zawsze wpływa korzystnie na słupki oglądalności. Zwłaszcza w zestawieniu z umiarkowanymi wynikami innych programów. Pamiętajmy również, że sport, zwłaszcza okraszony sukcesami, jednoczy więc mogą go bezpiecznie oglądać wszyscy, nawet wtedy kiedy na co dzień ciągną kocyk z przeciwnych stron - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Niepsuj.

Wśród programów rozrywkowych najwięcej widzów zgromadził reality-show „Rolnik szuka żony”, którego odcinek z 1 grudnia śledziło 4,23 mln widzów. Z kolei na czele filmów znalazł się kultowy „Kevin sam w domu” (emisja 24 grudnia w Polsacie; 3,76 mln widzów).

Polsat zarabia najwięcej

Łączne wydatki cennikowe (bez rabatów) na reklamę telewizyjną w 2019 roku wyniosły 30,38 mld zł, co oznacza wzrost w porównaniu do 2018 roku o 4,63 proc.

Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe, wynoszące 4,56 mld zł, odnotował w zeszłym roku Polsat. Jego przychody były o 2,71 proc. wyższe, niż w roku poprzedzającym.

Drugą lokatę zajął TVN, którego wpływy zmniejszyły się o 1,24 proc. do 3,51 mld zł. Na ostatniej pozycji podium uplasowała się TVP2 (1,68 mld zł; wzrost o 15,40 proc.), która wyprzedziła siostrzaną TVP1 (1,58 mld zł; + 4,31 proc.).

Tuż za kanałami tzw. „wielkiej czwórki” znalazła się stacja TVN7 z wpływami na poziomie 646,19 mln zł i wzrostem o 23,25 proc. - największym w top 10.

Zdaniem Niepsuja TVN7 wzrost oglądalności w grupie komercyjnej 16-49 i wyraźny wzrost wpływów reklamowych w dużej części zawdzięcza dzięki emisji „Big Brothera” (zwłaszcza wiosennej edycji notującej genialne wyniki). - Myślę, że nadawca jednak spodziewał się lepszych wyników. Wzrost widowni Siódemki nie jest dramatycznie wyższy od analogicznych wzrostów bezpośredniej konkurencji. Puls, TTV, TV4 notują podobne wyniki przy zdecydowanie mniejszych inwestycjach - komentuje nam ekspert.

Najwięcej na reklamę w telewizji w 2019 roku - 1,25 mld zł - wydała firma farmaceutyczna Aflofarm. Jej wydatki wzrosły rok do roku o 15,19 proc. Kolejne miejsca zajęły: Lidl Polska (725,62 mln zł; do góry o 13,51 proc.) i Polpharma (715,96 mln zł; + 24,61 proc.).

ATV - dobowy czas oglądania telewizji przypadający na statystycznego Polaka

Dołącz do dyskusji: W 2019 roku spadł czas oglądania telewizji, ale wzrosły wydatki reklamowe. „M jak miłość” hitem (raport)

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Mirka
Poziom spadków TVN boli w oczach
0 0
odpowiedź
User
IOP
Najważniejsze że TVN taki ładny Amerykański bo za tej kadencji PiS-u kończą się im 10 letnie koncesje na nadawanie TVN i TVN24 ciekawe jak KRRiT Pisowska uzasadni wyborca tej Partii że dała nowe 10 letnie koncesje TVN-owi za jakiś czas he he he
0 0
odpowiedź
User
Ja_2020
Przy okazji widać jak młodzi ludzie przestają oglądać telewizję. Programy w czołówce to pozycje dla starszego widza. M jak milosc, The Voice Senior, Sylwestry, Rolniki i Sanatoria. Cóż, trzeba się pogodzić z tym że mlody widz to w dzisiejszych czasach Netflix.
0 0
odpowiedź