SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

TVP1 liderem w wakacje w 4+, TVN na czele w 16-49. Mecz Polska-USA i "Fakty" hitami

Pozycję lidera oglądalności rynku telewizyjnego w wakacje 2022 roku wśród wszystkich widzów zajęła TVP1. W grupie 16-49 na czele znalazł się TVN. Najwięcej widzów zgromadziły mecz MŚ w siatkówce pomiędzy Polską a USA i "Fakty" - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

Anita Werner, fot. TVN Article

Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w okresie od 1 lipca do 31 sierpnia 2022 roku zajęła TVP1. Średni dobowy udział kanału względem analogicznego okresu 2021 roku zmniejszył się o 16,04 proc. i wyniósł 7,85 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl.

- Najwyższe udziały w rynku widowni uwzględniając tyko dane In-Home w grupie wszystkich widzów powyżej 4 roku życia zanotowała TVP1, ale z dużym spadkiem względem zeszłego roku (najwyższym wśród wszystkich anten z grupy B4). Co istotne, spadek ten był jeszcze bardziej dotkliwy w młodszej grupie komercyjnej 16-49. Powód jest prosty - w zeszłym roku TVP1 osiągnęła bardzo wysokie wyniki dzięki fazie pucharowej Mistrzostw Europy, która odbywała się w pierwszej połowie lipca. Mamy więc do czynienia z efektem wysokiej bazy - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Baczyńska, head of media w One House.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Drugi był Polsat, którego udział w analizowanym okresie zmniejszył się o 12,99 proc. do 6,90 proc.

TVP2 wyprzedziła TVN

Podium uzupełnia TVP2, która wyprzedziła TVN. Udział stacji w okresie letnim wyniósł 6,62 proc. (w dół o 2,36 proc.). Z kolei czwarty TVN miał 6,19 proc. udziału (- 9,77 proc.).

Łączny udział czterech największych stacji zmniejszył się z 30,92 proc. w lipcu i sierpniu 2021 roku do 27,56 proc. w lipcu i sierpniu 2022 roku.

- Spadki BIG4 są generalnie bardzo widoczne w tym roku, i co ciekawe, wcale nie są najwyższe wakacje. Największy spadek względem 2021 odnotowały w grupie wszystkich widzów w marcu i kwietniu (początek wojny na Ukrainie i odpływ widowni do stacji informacyjnych). Stacje z tzw. „wielkiej czwórki” notują systematyczne spadki (stąd mówienie o BIG4 jest już od dawna nadużyciem), dywersyfikacja rynku postępuje - ten trend obserwujemy od lat. Stacje telewizyjne nie rywalizują już tylko między sobą ale także z platformami VOD, które zwłaszcza w młodszych grupach celowych skutecznie odbierają widownię stacjom dawnego BIG4 (choć niekoniecznie ich programom - są one po prostu oglądane w inny sposób) - analizuje Katarzyna Baczyńska.

TVN24 najchętniej oglądanym kanałem newsowym

Piąty był kanał TVN24, którego udział wzrósł o 5,52 proc. do 5,73 proc. Oczko niżej znalazło się TVP Info (4,83 proc. udziału; + 18,97 proc. - największy wzrost w top 10).

Wśród czołowych stacji informacyjnych 10. miejsce zajął Polsat News (1,91 proc.; w dół o 3,54 proc.).

TVN na czele w 16-49

Udział będącego liderem TVN wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 wyniósł 8,35 proc., po spadku o 4,79 proc.

- W grupie komercyjnej pozycję lidera utrzymał TVN znacznie zwiększając swoją przewagę nad Polsatem. Stacją, która odnotowała najmniejszy spadek w obu analizowanych grupach było TVP2, ale ciężko mówić tutaj o „wygraniu lata” - udziały tego kanału są nadal na niskim poziomie - mówi Katarzyna Baczyńska.

Drugi był Polsat. Jego wynik w lipcu i sierpniu br. zmniejszył się o 18,72 proc. do 6,99 proc.

Podium uzupełnia TVP2 (+ 2,91 proc. do 4,95 proc.), która wyprzedziła TVP1 (- 25,56 proc. do 4,34 proc.). Tuż za „wielką czwórką” uplasował się kanał TVN7 (- 12,88 proc. do 3,72 proc.).

- Czy bycie liderem w telewizji ma znaczenie - im wyższy udział tym więcej widzów, a co za tym idzie - zasobów reklamowych, które można sprzedać. Dobre wyniki mają też znaczenie w szacowaniu cen cennikowych. Natomiast na koniec dnia wszystko sprowadza się z jednej strony do planów reklamodawców (popytu na czas reklamowy), z drugiej - sytuacji anteny i efektywności kosztowej ale już w konkretnej grupie celowej. Optymalizując kampanię zwracamy uwagę przede wszystkim na potencjał w konkretnej grupie, dlatego dane w grupach komercyjnych są tu mniej istotne – komunikuje ekspertka.

TVN wyprzedził Polsat w 16-59

Wśród widzów w grupie 16-59 w zeszłym miesiącu nowym liderem był TVN (- 4,35 proc. do 7,48 proc.), który wyprzedził Polsat (- 16,59 proc. do 7,29 proc.).

Mecz MŚ w siatkówce pomiędzy Polską a USA ratingowym hitem

W okresie od 1 lipca do 31 sierpnia 2022 roku najwięcej widzów zgromadził mecz MŚ w siatkówce pomiędzy Polską a USA, który w TVP1 (we wtorek, 30 sierpnia o godz. 20.20) oglądało 2,39 mln widzów, co przełożyło się na 19,26 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów.

„Fakty” na czele dzienników

Najchętniej oglądanym programem informacyjnym były „Fakty” TVN, które 11 lipca na antenie stacji obejrzało 2,32 mln widzów (23,88 proc. udziału). Była to druga topowa pozycja programowa w rankingu.

Drugie pod względem oglądalności wśród dzienników były „Wiadomości” TVP1, które zgromadziły 1,90 mln widzów (emisja 10 lipca; 7. pozycja w ogólnym rankingu). W zestawieniu top 20 na 12. pozycji uplasował się „Teleexpress” TVP1 z 1,69 mln oglądających (31 lipca).

Podium w ogólnym rankingu uzupełnia druga część „Wakacyjnej trasy Dwójki”, która 31 lipca odbywała się w Łomży. Transmisję z koncertu w TVP2 oglądało średnio 2,16 mln osób. Udział stacji w tym czasie wyniósł 21,83 proc.

Czwarte miejsce zajęła pierwsza część „Koncertu piosenki wojskowej państw NATO”, którą w Jedynce 15 sierpnia oglądało 2,11 mln widzów (19,65 proc. udziału).

Kolejne dwie lokaty zajmują inne mecze Polaków z MŚ w siatkówce nadane w TVP1 - z Meksykiem (1,98 mln widzów; 28 sierpnia) i Bułgarią (1,97 mln; 26 sierpnia).

- W wakacje czas spędzany przed telewizorem spada (naturalnie więcej czasu w ciągu dnia spędzamy poza domem). Największe stacje emitują małą ilość programów premierowych. W prime-time dominują filmy. Wysokie inwestycje w „lokomotywy programowe” nie ma wtedy po prostu sensu - przede wszystkim właśnie ze względu na naturalnie niższą widownię. Dodatkowo analizując sezonowość wielu silnie aktywnych w telewizji kategorii produktowych często nie jest to najlepszy czas na komunikację z punktu widzenia generowania sprzedaży - analizuje Katarzyna Baczyńska, head of media w One House.

Hitami audycje TVP1

Wśród 20 najchętniej oglądanych programów najwięcej, bo 10 miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez TVP1. Pięć lokat należało do programów TVN, trzy - do TVP2, a dwie - do Polsatu.

Dołącz do dyskusji: TVP1 liderem w wakacje w 4+, TVN na czele w 16-49. Mecz Polska-USA i "Fakty" hitami

 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl